Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om LS-DYNA - Sida 1 av 1

Utveckling av portabel bro

Detta examensarbete är utfört i samarbete mellan Centrum för högpresterande stål (CHS) på Luleå tekniska universitet samt Scancon Industrimontage AB. Syftet med arbetet har varit att konstruera en portabel bro för fyrhjulingar som kan tillverkas av Scancon i deras verkstad med befintliga maskiner. Arbetet innefattar hela kedjan i en produktutveckling med start i behovsanalys och idégenerering och slut i en färdig produkt redo för serietillverkning. Under konstruktionen har Siemens NX6 används för modellering samt LS-DYNA för hållfasthetsanalyser. Projektet resulterade i en teleskopisk brobalk tillverkad i 1 mm tjock höghållfast plåt.

Metod för att säkerställa robust beteende vid
krockberäkningar

Dennna rapport är resultatet av examensarbetet ?Metod för att säkerställa robust beteende vid krockberäkningar? som är utfört vid SSAB HardTech och Luleå tekniska universitet. Syftet var att utvärdera befintliga samt nya numeriska (LS-DYNA) metoder för att säkerställa att produkterna, i första hand stötfångarsystem, har ett robust deformationsbeteende. I första hand undersöktes en monoblockstötfångare, men senare undersöktes även en stötfångare med tredelade krockboxar. Problemet med monoblockstötfångaren var att den deformerade nedåt (z-led) i krocktest men inte i simulering.

Stötfångare optimerad för det nya IIHS/Thatcham-provet

Gestamp R&D i Luleå utvecklar stötfångare, sidokrockskydd och andra krocksäkerhetskomponenter åt bilindustrin. Dessa delar har till uppgift att vid krockar deformeras och absorbera den tillförda energin. Kring krockskyddens utformning finns ett antal lagar och regler. Alla dessa måste tas i beaktade när ett ny produkt utvecklas. På Gestamp R&D används CAD- programmet I-DEAS för att ta fram lämpliga geometrier till ovan nämnda produkter.

Attraktiva kryssningsdestinationer - ur ett klusterperspektiv

Kryssningsindustrin är en dyna-misk bransch som är under ständig förändring och utveckling. Branschens stora problematik är avsaknaden av en färdigproducerad produkt på kryssnings-destinationerna. Alla människor, platser, företag och organisationer som kryssnings-resenären kommer i kontakt med på destinationen är med och påverkar resenärens helhetsintryck. Detta innebär att samverkan mellan olika aktörer är nödvändigt för att skapa en attraktiv och konkurrenskraftig kryssningsdestination. Samverkan genom kluster handlar om att tillsammans nå gemensamt uppsatta mål och visioner, samt att ta tillvara på de olika resurser, människor och relationer som interagerar på en kryssningsdestination.

Simulering av försöksuppställning vid dynamisk provning av bergförstärkning

Syftet med denna studie är att beskriva legitimerade arbetsterapeuters erfarenheter av att driva eget företag inom ramen för arbetsterapi och visa vilka möjligheter det finns med att vara arbetsterapeut och egenföretagare.För studien valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Sex arbetsterapeuter verksamma med eget företag intervjuades. Det insamlade materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys varpå det framkom fem kategorier.Resultatet visar att den breda kompetensen som arbetsterapeuter besitter ger möjligheter att driva företag och erbjuda tjänster inom flera olika områden. Deltagarna lyfter nyttan av tidigare erfarenheter, friheten med att vara egenföretagare, samt egenskaper och kunskap som är till nytta i företagandet. Vidare beskriver deltagarna hur de marknadsför sig själva och sina företag, samt vikten av att ha ett nätverk, dels för att få råd och stöd, men även för att generera kunder.

Analys av brott i punktsvets vid krock med lastbil

Under en krock med lastbil inträffar det olika typer av brott i strukturen, till exempel i punktsvetsar. För att kunna prediktera och simulera ett korrekt deformations- och brottbeteende hos lastbilshytten krävs att dessa svetsbrott efterliknas på ett realistiskt sätt. Idag modelleras punktsvetsarna med hjälp av ej deformerbara sammankopplingar utan brottvillkor. Målet med arbetet är att med hjälp av en beräkningsmodell med brottvillkor på punktsvetsar kunna förutse punktsvetsbrott och på så sätt bättre kunna simulera ett verkligt krockförlopp. I detta examensarbete har olika brottmodeller undersökts och brottparametrar för diverse hopsvetsade materialkombinationer har tagits fram.

Adaptiv bildladdning i en kontextmedveten webbtjänst

Information på webben konsumeras idag via en mängd heterogena enheter. Faktorer som nätverksunderlag och skärmupplösning påverkar vilken bild som är lämplig att leverera till klienten, då en bild i sitt originaltillstånd på en tekniskt begränsad enhet tar lång tid att hämta samt kräver en stor datamängd. Eftersom surfandet på mobila enheter via mobila nätverk förväntas att öka är en lösning för adaptiv bildladdning relevant. Syftet är att undersöka huruvida en webbtjänst, bestående av en klient och en server, kan avgöra bäst lämpad bildkvalitet att leverera till klienten, baserat på dennes aktuella nätverksprestanda och skärmupplösning. En enhet med lägre skärmupplösning och ett långsammare nätverk berättigar en bild i sämre kvalitet och lägre bildupplösning.

Modellering och Simulering av Benmuskulatur Inför Fordonskrock

Syfte: Målet med detta projekt var att implementera musklerna på de nedre extremiteterna, i den fullskaliga,virtuella humanmodellen (THUMS) i finita element-programmet LS-DYNA. Modellen ska kunna användas isimuleringar av pre-crash scenarior varför musklerna ska vara aktiva och generera krafter mycket nära verkligheten.Metod: Projektet fokuserade på de musklerna som styr flexion och extensionsrörelserna i knä- och höftleden.Musklerna modellerades som endimensionella Hill-element som syftar till att vara en god approximation avhur muskler fungerar. Varje muskel modellerades som minst ett Hill-element där muskler med större utbredningdelades upp i flera element för att förbättra approximationen med endimensionella element. För att fåalla muskler att dra åt rätt håll modifierades knä- och höftled. Muskeldata för hur mycket kraft musklernagenererar erhölls genom att skriva ett program i MATLAB som genererade kurvor för hur kraften varierarberoende på längd och hastighet (s.k.