Sök:

Stötfångare optimerad för det nya IIHS/Thatcham-provet

Gestamp R&D i Luleå utvecklar stötfångare, sidokrockskydd och andra krocksäkerhetskomponenter åt bilindustrin. Dessa delar har till uppgift att vid krockar deformeras och absorbera den tillförda energin. Kring krockskyddens utformning finns ett antal lagar och regler. Alla dessa måste tas i beaktade när ett ny produkt utvecklas. På Gestamp R&D används CAD- programmet I-DEAS för att ta fram lämpliga geometrier till ovan nämnda produkter. Krocksimuleringarna av dessa utförs i FEM-programmet LS-Dyna. Detta examensarbete berör geometriutveckling av ett stötfångarsystem i syfte att passa ett nytt krockprov. Det nya provet kommer från RCAR (Research Council for Automobile Repairs) och är framtaget för att ge bättre representation av en lågfartskrock mellan två bilar, där den ena kör in i den andra bakifrån. Huvuduppgiften i examensarbete är att förbättra förmågan att motstå ?underride? vid dessa krockprov genom att designa ett nytt stötfångarsystem. ?Underride? innebär att en av bilarnas stötfångare glider in under den andres i krocken. Detta medför stora och kostsamma skador på de inblandade bilarna. Det nya framtagna systemet består av krockboxar, stötfångarskena och täcklock. Konceptet innehåller förlängda krockboxar som stöder upp stötfångarskenas övre fläns. Stötfångarskena har tre intryckningar i bakkant, vilket ger ett ökat böjmotstånd i livet. Även skenans liv ändras till att i framkant ha en cirkelbågeform och raka sidor i övrigt. Täcklocket är en vidareutveckling av det traditionellt släta. Delen av täcklocket som kommer i ingrepp med barriären i krocken är veckat.

Författare

Hans Åhlin

Lärosäte och institution

Luleå/Tillämpad fysik, maskin- och materialteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.