Sökresultat:
2165 Uppsatser om Lösningsinriktad pedagogik - Sida 28 av 145
Spel till dans - FrÄn Dansladu till Stockholm Pride
Uppsatsen handlar om mina erfarenheter av att vara dansmusiker och spelman inom svensk folkmusik idag. Under flera Ärs tid har jag fördjupat mig inom spelmansmusiken och har med tiden kÀnt av ett större behov att spela till dans för att nÄ en djupare i respektive tradition. Med fokus pÄ polskedans ska jag utforska vad jag kan utveckla i mitt fiolspel och samtidigt ta reda pÄ hur dansen tas emot av en ny publik. Metoden kommer vara att dokumentera danspelningar- och kurser pÄ olika platser i landet. Jag kommer ocksÄ att hÄlla egna kurser med danspedagoger med rörliga roller-pedagogik i ett projekt som kallas Queerpolska..
Att bearbeta frÄgor om döden med elever i grundsÀrskolan. En hermeneutisk studie av fem lÀrares erfarenheter.
I det hÀr arbetet har jag gjort intervjuer med fem grundsÀrskolelÀrare om hur de bearbetar frÄgor om döden med sina elever. Om detta finns mycket fÄ undersökningar. Endast en bok i Sverige behandlar Àmnet utvecklingsstörda och döden. De beskrivningar av situationer frÄn tillfÀllen dÄ lÀrarna bearbetat dessa frÄgor Àr avidentifierade. LÀrarna har fÄtt lÀsa utskrifter av intervjuerna och haft möjlighet att reagera pÄ dessa före mina tolkningar av dem.
IKT - som ett pedagogiskt verktyg i förskoleklassen
Vi vill med denna studie undersöka hur nÄgra pedagoger i förskoleklassen anvÀnder IKT(Informations- och kommunikationsteknologi) som ett verktyg i undervisningen. VÄrt intresse ligger Àven i att undersöka pedagogernas instÀllning till IKT som pedagogiskt verktyg. LikasÄ vill vi undersöka vilka utbildningar i IKT som de har fÄtt pÄ sina arbetsplatser. Tillundersökningen anvÀnds bÄde kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder.VÄr utgÄngspunkt Àr att dagens teknologi alltmer tar över barnens vardag och att det dÀrför Àr viktigt för dem att fÄ tillgÄng till dessa verktyg i skolan. Detta kan underlÀtta undervisningen för bÄde pedagogerna och eleverna.
ReligionsÀmnets roll i ett mÄngreligiöst samhÀlle : Vad tycker lÀrarna?
Detta examensarbete Àr en kvalitativ undersökning av hur svenska religionslÀrare ser pÄ sitt Àmnes roll i ett mÄngreligiöst samhÀlle, samt hur de ser pÄ de förÀndringar som genomförts i kursplanen samt hur de gör för att uppfylla lÀroplanenernas krav pÄ objektivitet. MÄnga lÀrare menar att Àmnet har utökats med nya moment, sÄsom religion i förhÄllande till vetenskap, men att tiden för kurserna inte utökats. Resultatet har dÀrför enligt en lÀrare blivit mindre tid till fördjupning. Alla lÀrare i undersökninge sÀger att man försöker behandla alla religioner rÀttvist och neutralt, men man menar samtidigt att det gÀller att vara medveten om att man aldrig helt kan uppnÄ neutralitet..
Sociala kunskaps- och lÀrandebegrepp hos Jean-Jacques Rousseau och Lpf 94
Arbetets syfte Ă€r att fördjupa förstĂ„elsen för vad ett socialt kunskaps- och lĂ€randebegrepp Ă€r och vilka konsekvenser det kan fĂ„ för utformningen av undervisningen. Arbetet utgĂ„r ifrĂ„n Johan Asplunds begrepp om social responsivitet och dess betydelse för en social förstĂ„else av kunskap och lĂ€rande. Det sker genom kvalitativa textanalyser av Jean Jacques Rousseaus bildningsroman Emile (1762)och Lpf 94. Ăversiktligt anger resultatet vilket utrymme elevens sociala responsivitet ges genom den förmedlade förstĂ„elsen av kunskaps- och lĂ€randebegreppen. Lpf 94 utvecklar en bildningsorienterad och konstruktivistisk syn pĂ„ begreppen.
LÀrares möte med döden i skolan : En studie om lÀrares erfarenheter
Detta arbete handlar om hur man som lÀrare kan agera i en situation dÀr en elev har förlorat en förÀlder eller dÄ lÀraren har förlorat en kollega. Undersökningen bygger pÄ en litteraturstudie och intervjuer med fyra lÀrare som har varit med om dödsfall i skolan. LÀrarna i intervjuerna har berÀttat om sina egna erfarenheter, hur de har kÀnt, tÀnkt och gÄtt tillvÀga. Genom att ta reda pÄ hur elever i olika Äldrar reagerar pÄ döden fÄr man en viss beredskap för hur man som lÀrare kan bemöta dem. LitteraturgenomgÄngen och intervjuerna ger bra exempel pÄ hur man kan eller bör agera i en sorgesituation.
ADHD i skolan, GrundskollÀrares metoder i arbete med barn med ADHD
Denna kvalitativa studie tar fram hur fyra förskollÀrare i förskolan resonerar runt hur man kan hitta lösningar i ett tidigt skede, för att kunna möta utmanande barn. Vi har undersökt hur förskollÀrare beskriver sin kunskap om och vilka verktyg som behövs för att möta dessa barn. Undersökningen belyser ocksÄ hur pedagogerna upplever att deras bemötande pÄverkar arbetet med barn som utmanar. Vi ville ta reda pÄ vilka faktorer som spelar in för att bÀttre kunna hantera de situationer som uppstÄr. Förskolan Àr en skola för alla och vi har valt ett systemteoretiskt perspektiv dÀr man ser pÄ arbetssÀtt och tankesÀtt och inte pÄ att barn Àr pÄ ett visst sÀtt.
Tema: integration : aktionsforskning pÄ Blackebergs gymnasium
PÄ inbjudan av Blackebergs gymnasium har vi medverkat som deltagande lÀrare och forskare under ett projekt för integration. Detta projekt utgörs av mötet mellan en klass med elever av invandrarbakgrund och en klass med elever av företrÀdesvis svensk bakgrund. Rent praktiskt innebÀr detta att eleverna under en veckas tid har varit frikopplade frÄn ordinarie schemabunden undervisning och istÀllet deltagit i en serie evenemang med tema integration. Under denna vecka har vi handlett elever och efter bÀsta förmÄga dokumenterat projektet. VÄr metod har varit aktionforskning.
Internet i skolan En fÀltstudie av grundskoleelevers informationssökande
Syftet med detta arbete Àr att belysa elevernas arbete med Internet i skolan, till vad och hur Internet anvÀnds i skolarbetet. Jag har Àven undersökt hur och om eleverna granskar det material de fÄr fram över Internet och om de kan anvÀnda Internet pÄ ett effektivt sÀtt. Jag har anvÀnt mig av en studie med etnografisk utgÄngspunkt, det vill sÀga observationer och informella intervjuer. Resultatet visar pÄ att Internet anvÀnds i sÄ gott som alla Àmnen, huvudsakligen till faktasökning och dÄ pÄ ett mycket fritt sÀtt. Eleverna granskar nÀstan inte alls det material de fÄr fram, och de fastnar ofta pÄ mindre relevanta och/ eller mindre lÀmpliga sidor i sina sökningar..
Bild - som pedagogisk metod vid lÀrande
Syftet med min uppsats har varit att se om en bildorienterad undervisning kan pÄverka och stimulera lÀrandet hos elever. Jag har dÀrför följt undervisningen i en Äk 3 - 5 som kallas ?bildklass? pÄ Centralskolan i Kristianstad, dÀr jag försökt se vilka metoder som anvÀnts i lÀrandeprocessen. Jag har intervjuat klasslÀraren och gett enkÀter rill elever och förÀldrar. Jag har sökt svar pÄ vilka konsekvenser som följer pÄ ett lÀrande genom bilder.
Matematik i förskoleklassen
Sjöberg, Helena (2009): Matematik i förskoleklassen. Examensarbete i didaktik. LÀrarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. Högskolan i GÀvle. SammanfattningMatematik Àr nÄgot som barnen har kunskaper i mycket tidigt i livet och som de Àven anvÀnder dagligen i naturliga sammanhang.
Teknikundervisning i en skola för alla - Hur kan ingÄngar till undervisningen utformas, för att vÀcka bÄde pojkars och flickors intresse för skolÀmnet teknik i grundskolans Ärskurser 7-9?
Examensarbetets syfte Àr att ta reda pÄ vad som kan fÄnga och utveckla flickors respektive pojkars intresse för teknik i Ärskurserna 7 till 9 samt vilka olika intresseomrÄden som tilltalar dem. Jag har Àven studerat hur dessa intresseomrÄden skiljer sig Ät, mellan pojkar och flickor.Det finns Àven genusövergripande teknikomrÄden som stÄr högt i kurs hos eleverna, dessa Àr robotar och uppfinningar. Det jag kan utlÀsa ur min undersökning Àr att pojkar och flickor har ett intresse för teknik i Ärskurs sju som successivt avtar hos flickorna men bibehÄlls eller ökar en del hos pojkarna..
En studie av hur matematiklÀrare pÄ gymnasiet upplever sin kunskapsnivÄ i Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)
Den digitala utvecklingen bÄde i samhÀllet i stort och inom utbildning accelererar som aldrig förr. MÄnga ungdomar idag har tillgÄng till digitala verktyg sÄ som dator, mobiltelefon, surfplatta mm. Detta stÀller nya krav pÄ utbildning och dÀrmed ocksÄ nya krav pÄ lÀrarna. Ett urval av matematiklÀrare pÄ gymnasienivÄ fick i en webb-survey rangordna vilken kunskapsnivÄ de anser sig ha med avseende tre huvudomrÄdena som beskrivs av ramverket Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): teknik, pedagogik, ÀmnesinnehÄll och kombinationer av dessa. Resultaten visar att lÀrarna anser sig ha en hög kunskapsnivÄ med avseende pÄ pedagogik och ÀmnesinnehÄll samt kombinationen av dessa men att kunskapsnivÄn ligger lÀgre nÀr det gÀller teknik och dÄ framförallt den rent tekniska biten (t.ex.
Emma har ingen pappa! : Nio lÀrares berÀttelser om hanteringen av barn i sorg.
Syftet med detta examensarbete Àr att analysera lÀrares berÀttelser om deras hantering av barn som har varit i sorg pÄ grund av en dödshÀndelse. Jag har genomfört intervjuer med nio lÀrare som har varit med om att ett barn i klassen eller ett barns anhörig har dött. Fyra centrala teman framtrÀder hos dessa lÀrares berÀttelser samt vissa variationer hos dessa. De teman som kan urskiljas i lÀrarnas berÀttelser Àr en stark tilltro till samtal och till kunskap, vikten av att synliggöra sorgen samt vissa vÀrden som ses som viktiga för lÀrarna i sorgehanteringen. Dessa vÀrden Àr Àrlighet, hÀnsynstagande,tid, lyssnande samt trygghet..
Motivation : elevers lust att lÀra
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka vad som motiverar elever till att lÀra sig i skolan, samt fÄ kunskap om hur jag som lÀrare kan hjÀlpa omotiverade elever att hitta lusten till fortsatt lÀrande. Svaren pÄ frÄgestÀllningarna har sökts dels i litteratur och dels genom intervjuer med elever i Är Ätta. Resultatet visar att det som frÀmst motiverar eleverna Àr att fÄ bra betyg, att bygga en bra grund inför fortsatta studier, och att kunna skaffa sig en bra utbildning för att senare fÄ ett bra arbete. Eleverna stimuleras Àven nÀr nÄgot Àr roligt. Humor och glÀdje skapar lust hos eleverna.