Sök:

Sökresultat:

306 Uppsatser om Läs - och skrivutveckling - Sida 16 av 21

Individanpassad lÀs- och skrivinlÀrning

VÄrt arbete handlar om individanpassad lÀs- och skrivinlÀrning. Vi har i denna studie gjort en kvalitativ undersökning som bygger pÄ observationer och intervjuer som har genomförts i tvÄ olika skolor i södra Sverige, med olika geografisk och kulturell bakgrund. Materialet bestÄr av tvÄ intervjuer och drygt 20 timmars observationer. VÄra resultat visar att lÀrarnas syn pÄ begreppet individanpassad lÀs- och skrivinlÀrning handlar om att variera sin undervisning, att lÄta eleverna arbeta i sin egen takt och att lÄta eleverna vÀlja utifrÄn exempelvis ett arbetsschema eller bokstavsschema. LÀrarnas egen individanpassning i lÀs- och skrivinlÀrning visar pÄ att de anvÀnder sig av olika strategier och metoder och enligt lÀrarna finns det inga större problem nÀr det gÀller att kunna individanpassa lÀs- och skrivinlÀrning om man fokuserar pÄ undervisningen, men dÀremot kan andra saker som tidsbrist och stress sÀtta kÀppar i hjulen. VÄr slutsats utifrÄn vÄra resultat Àr att det krÀvs en högre grad av individanpassad undervisning för att tillgodose varje elevs behov och man i större utstrÀckning bör ta tillvara elevernas egna intressen och erfarenheter.

Elevers meningsindelning : AnvÀndningen av interpunktion, konnektivbindning ochsatsradningar i elevtexter frÄn Ärskurs 3 i svenska ochsvenska som andrasprÄk

The aim of this study is to analyse how pupils in grade three use punctuation and howthey divide texts into sentences. The material in the study consists of 41 texts by pupils,divided into two types: narrative text and analytical text, written both by pupils withSwedish as their first language and by pupils with Swedish as their second language. Inthe study the pupils? use of connectives and comma splices has been studied, and therelationship between graphical and syntactical sentences in the texts. The studycompares the results for narrative and analytical texts and the differences between L1and L2 pupils.

Skillnaden mellan plagiat och imitation a?r milsvid : Fyra la?rare om elevtexter i gra?nslandet mellan imitation och plagiat

In school, pupils learn to critically relate to sources of various texts. In the course of time they also learn how to make references and cite properly. Yet, alarming reports show increasing cheating and plagiarism in colleges and universities. Plagiarism prevention services are used today in Swedish high schools. We are questioning how this relates to the sociocultural perspective and curriculum view of imitation as a natural part of the learning process, communication and language.Material from depth interviews, with four teachers in the school subject Swedish about their theoretical and practical approach to students' writing process and writing development are used to deal with the issues of this thesis.

Elevernas erfarenheter i skrivundervisningen : Hur lÀrare ser pÄ elevers erfarenheter och att ta tillvara dessa vid skrivundervisning

Syftet med denna studie var att med hjÀlp av kvalitativa intervjuer undersöka lÀrares medvetenhet angÄende betydelsen av anvÀndandet av barnens erfarenheter i skrivundervisningen, för att erbjuda eleverna en god möjlighet till att utveckla sin skrivförmÄga. För att uppnÄ syftet formulerades tvÄ frÄgestÀllningar, hur lÀrare beskriver barnens erfarenheter utifrÄn skrivundervisningen och hur de beskriver att de utformar sin skrivundervising med tanke pÄ elevernas erfarenheter.I studien har framkommit att lÀrarnas intention Àr att utgÄ frÄn barnens erfarenheter. De lÀrare som intervjuats ser barnens erfarenheter som viktiga och som en förutsÀttning i skrivundervisningen, men de ser ocksÄ att olika erfarenheter förbereder eleverna pÄ olika sÀtt inför den undervisning som ges. Detta gör att de vÀrderar och vÀljer ut vilka erfarenheter de vill anvÀnda i skrivundervisningen. Samtidigt ser lÀrarna sig sjÀlva som viktiga förmedlare av erfarenheter som barnen kan bygga sin skrivutveckling pÄ.Uppsatsen har som teoribakgrund Vygotskijs sociokulturella perspektiv men Àven Deweys erfarenhetsteori och Bourdieus teori om fÀlt, habitus och kapital.

Integrerad lÀs- och skrivundervisning : En studie om tre gymnasieelevers litterÀra kompetens i kursen LitterÀr gestaltning

I uppsatsen studeras tre elevers litterÀra kompetens utifrÄn sambanden mellan lÀsning av skönlitteratur och eget litterÀrt skrivande inom gymnasiekursen LitterÀr gestaltning. Enligt kursplanen i svenska, i Lpf 94, ska undervisningen behandla sprÄk och litteratur som tvÄ samspelande aspekter i en helhetssyn. I LitterÀr gestaltning integreras lÀsning till stor del med elevernas skrivutveckling; eleverna i kursen kan Àven antas vara intresserade av bÀgge delar. Det Àr sÄledes vÀxelverkan mellan de tvÄ aktiviteterna lÀsande och skrivande som fokuseras. Vad kan jag utlÀsa av elevernas egna upplevelser av en sorts integration mellan dessa och hur ser deras litterÀra kompetens ut? Som teoretiska utgÄngspunkter anvÀnder jag fyra faser av litterÀra förestÀllningsvÀrldar samt en teoretisk modell av litterÀr kompetens.

Autism i klassrummet : En studie i hur lÀrare planerar och genomför sin lÀs- och skrivundervisning, samt deras förhÄllningssÀtt till inkludering.

The purpose of this study is to investigate how teachers work with Autism pupils in two different schoolforms: a traditional elementary school and a language school. The study was based on three questions: 1. How do teachers in elementary school prepare, plan and implement reading and writing instruction to Autism pupils? 2. How do teachers in the language unit prepare, plan and implement their reading and writing instruction to Autism pupils? 3.

Dyslexi: pedagogers uppfattning om elever med dyslexi och deras lÀrande

Mitt examensarbete handlar om hur verksamma pedagoger uppfattar elever med dyslexi och hur de ser pÄ dessa elevers lÀrande. I min bakgrund framgÄr dyslexins historik, skillnaden mellan lÀs- och skrivsvÄrigheter, orsaker till problemet samt pedagogiska perspektiv. För att ta reda pÄ hur pedagoger ser pÄ dyslektiska elever har jag genomfört tre intervjuer pÄ tre olika skolor. Jag valde att göra kvalitativa intervjuer för att kunna beskriva och analysera pedagogernas synsÀtt. Till min hjÀlp har jag utformat olika frÄgestÀllningar som komponerats utifrÄn mina forskningsfrÄgor: Vilka specialpedagogiska perspektiv finns representerade i pedagogernas synsÀtt och vilka konsekvenser för elevernas lÀrande har de olika perspektiven? Vilka svÄrigheter och möjligheter beskriver pedagogerna? Hur kan pedagogerna relatera till lÀroplanen och en eventuell handlingsplan? Resultatet frÄn intervjuerna visar att samtliga pedagoger ser elever med svÄrigheter istÀllet för elever i svÄrigheter, samt att de försöker se problematiken som lÀs- och skrivsvÄrigheter istÀllet för dyslexi.

NÀr vi knÀckt koden - motiverande utveckling av lÀs- och skrivförmÄgan

Syftet med studien var att undersöka hur olika arbetssÀtt och verktyg motiverar eleverna att utveckla lÀs- och skrivkunskaper. De arbetssÀtt och verktyg som vi vill belysa i tidigare forskning Àr socialt samspel, IKT och lÀsförstÄelsestrategier. I kunskapsöversikten analyseras 8st studier innefattande bÄde kvalitativa och kombinerade kvalitativa och kvantitativa ansatser. UtifrÄn artiklarna har vi uppmÀrksammat att IKT, lÀsförstÄelsestrategier och det sociala samspelet Àr stöttning för eleverna. Stöttningen krÀvs för att motivera eleverna att klara av de alltför svÄra uppgifterna som de annars kÀnt olust inför.

Skönlitteraturens betydelse för den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen : Hur nio lÀrare resonerar i Ärskurs 1 till och med 3

SammanfattningMed hjÀlp av intervjuer har jag studerat vad nio lÀrare pÄ sex olika skolor anser om skönlitteraturens betydelse för den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen. I forskningen finns inget svar pÄ vilken metod som anses bÀst för att lÀra sig lÀsa och skriva. DÀr beskrivs dÀremot att mycket beror pÄ lÀrarens personliga kunskaper. De svar jag fÄtt beskriver ett mycket stort engagemang hos samtliga lÀrare men att synsÀttet skiljer sig Ät en del. I olika hög utstrÀckning arbetar man med skönlitteratur i undervisningen.

Ska vi leka? : En studie om leken och den sprÄkliga medvetenheten i Bornholmsmodellen.

Syftet med examensarbetet var att fÄ en djupare förstÄelse för vad leken har för betydelse för barns lÀs- och skrivutveckling samt hur man kan integrera leken i undervisningen i förskoleklassen och Är ett. Det finns ett flertal metoder som lÀrare och barn/elever kan ta del av. I denna uppsats har vi valt att presentera Bornholmsmodellens lekande perspektiv pÄ lÀrandet som ett stöd i lÀs- och skrivutvecklingen. I studien ingÄr skolor med bÄde en- och flersprÄkiga barn. Vi intervjuade sex förskollÀrare och lÀrare som arbetar med Bornholmsmodellen samt observerade hur de arbetade med Bornholmsmodellen i barngrupperna.

Metakognitiv medvetenhet och lÀsförstÄelse i ett andrasprÄk : En korrelationsstudie av vuxna inla?rare av svenska som andraspra?k

Sambandet mellan hög studiebakgrund och högt resultat pÄ lÀsförstÄelsetest ? finns det?Hur ser det i sÄ fall ut i förhÄllande till metakognition vid lÀsning? Dessa frÄgor Àr centrala i den hÀr uppsatsen som berör grundlÀggande svenska som andrasprÄk för vuxna. Genom kvantitativ metod bestÄende av en enkÀt och ett lÀsförstÄelsetest har ett eventuellt samband mellan hög metakognitiv medvetenhet vid lÀsning och högt resultat pa? lÀsförstÄelsetest undersökts. DÀrutöver har Àven huruvida studiebakgrunden pÄverkar metakognitionen och lÀsförstÄelse kontrollerats.Resultatet visar att det inte gÄr att statistiskt sÀkerstÀlla ett samband mellan hög metakognitiv medvetenhet och högt resultat pÄ lÀsförstÄelsetest, detta oavsett studiebakgrund.

Det var en gÄng? : En innehÄllsanalys av barnsberÀttande texter

Studiens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra vad elever skriver om nÀr de skriver berÀttelser. Undersökningen bygger pÄ texter producerade av tvÄ klasser i Ärskurs ett som analyserats utifrÄn ett analysschema. Detta analysschema bygger pÄ de frÄgestÀllningar som Àr karaktÀristiska för en narrativ textanalys. Studien redogör för vilka karaktÀrer, miljöer, kÀnslor och övergripande teman som kan avlÀsas i berÀttelserna. Dessutom framhÄlls skillnader samt likheter mellan pojkar och flickors innehÄll.

Vem förstÄr mig? : En essÀ om hur vi pedagoger i förskolan kan bemöta och hjÀlpa barn med sprÄkstörning

This essay covers the subject of children with language disorders. We are two educators writing an experience-based essay on our preschool experiences and the literature with the subject of speaking disorders and verbal development. The main focus of this essay is how educators can recognize and stimulate children with language disorder. The starting point in the essay is two experience-based events from preschool which tells of two different boys, aged three and four. Both boys have some kind of verbal disorder and one of them also has DownÂŽs syndrome.

? sÄ undrar jag varför vi just arbetar med gud och inte med djÀvulen? : ? en analys av elevtexter i SO-Àmnet

SprÄkets betydelse för elevers lÀrande, utveckling och förmÄga att delta som aktiva samhÀllsmedborgare kan inte nog framhÄllas. För att stödja elever i deras skriftsprÄkliga utveckling behövs dÀrför lÀrare med kunskap om texters uppbyggnad i olika Àmnen men Àven med förmÄga att förmedla denna kunskap vidare till eleverna.Den aktuella studien presenterar en analys av elevtexter inom religionsÀmnet med fokus pÄ texttyp och skrivrörlighet. TvÄ analysmodeller nyttjades för detta ÀndamÄl. Analysmodell I anvÀndes för att söka efter vilka texttyper eleverna anvÀnde sig av i skrift. Den andra analysmodellen fokuserades pÄ hur eleverna formulerade sig i relation till ett ÀmnesinnehÄll, i detta arbete benÀmnt skrivrörlighet (Analysmodell II).Resultatet visade att eleverna anvÀnde ÄterberÀttande, berÀttande och diskuterande/argumenterande texttyper.

Att skriva sig till lÀsning- mer Àn bara ord : En kvalitativ studie pÄ en mÄngkulturell skola, om lÀs- och skrivutveckling med datorer

The aim of the study is to see how teachers and students work in a multicultural school according to a method which teaches students to write before reading with the aid of computers. A further aim to investigate is how pupils with Swedish as a second language develop their linguistic skills using the method.To participate in modern society requires a lot from the individual. To function in a society that is constantly changing requires a good knowledge of the use of language in order to participate as a democratic citizen. It is therefore important that all students develop good linguistic knowledge regardless of their first language.The study is based on interviews with four teachers, operating in a multicultural school. Besides the interviews observations were made of the teachers and students in their daily work with computers.The results of the study showed that the method is language stimulating and develops the second language of the learners.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->