Sök:

Sökresultat:

1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 62 av 119

Den omanliga lÀsningen! : En litteraturstudie rörande de könsskillnader som finns kring lÀsning utifrÄn ett genusperspektiv

Denna litteraturstudie Àmnar undersöka varför det Àr skillnad mellan tjejers och killars lÀsning och lÀsvanor samt hur synen pÄ lÀsning som nÄgot lustfyllt respektive bildande ser ut idag. UtgÄngspunkten för studien och omrÄdet Àr avhandlingar, artiklar och forskningsrapporter samt den senaste PISA-undersökningen frÄn Är 2012, som konstaterar att killar lÀser sÀmre Àn tjejer. UtifrÄn tidigare forskning presenteras de förklaringar som finns kring skillnaderna, dÀr de sociokulturella förklaringarna stÄr i fokus men för att fÄ ett större perspektiv och förstÄelse för omrÄdet sÄ kommer Àven de biologiska förklaringarna att synliggöras.Av de resultat som presenteras Àr de sociokulturella förklaringarna som exempelvis betydelsen av lÀraren kön, bristen pÄ manliga förebilder, lÀsning som nÄgot kvinnligt nÄgra av de Äterkommande argumenten för skillnaderna i tjejers och killars lÀsning. Flertalet forskare belyser dock att de biologiska förklaringarna, sÄsom mognad och hjÀrnans utveckling, behövs tillsammans med de sociokulturella för att kunna förstÄ och motverka skillnaderna av tjejers och killars lÀsning. Synen pÄ lÀsning, dÄ som nu, pÄverkar instÀllningen dÀr den kvinnliga nöjeslÀsningen oftast ses som mindre vÀrd i förhÄllande till mÀns bildande lÀsning.

Relationen mellan kognitiva könsskillnader och kognitiv stil

MÀnniskor skiljer sig Ät i mÄnga avseenden, en av dessa skillnader involverar sÀttet de processar och representerar information pÄ, bland annat anvÀnder sig vissa personer i högre utstrÀckning av verbala strategier medan andra anvÀnder sig mer av bildmÀssiga (t.ex. Riding & Cheema, 1991). Forskare inom kognitiva könsskillnader menar att en skillnad mellan könen gÄr att pÄvisa i detta avseende (t.ex. Kimura 1999/2001) medan forskningen inom kognitiva stilar, till stor del, menar att nÄgon könsskillnad ej gÄr att faststÀlla (t.ex. Riding & Cheema, 1991).

Byggkonstruktion i förskolan. : En studie om 4-5 Äringars intresse och förkunskaper till byggkonstruktion.

Denna studie syftar till att se pÄ hur barn tar sig an konstruktionsritningar i jÀmförelse med fritt byggande i en lekfull gruppmiljö. Tidigare forskning visar skillnad mellan mÀngden mÀn och kvinnor i tekniska yrken och Àven mÀn och kvinnors instÀllning till de tekniska Àmnena. Vissa forskare visar ocksÄ pÄ Äldersskillnader mellan hur barn lÀr sig tekniska Àmnen. Tar fyra- och femÄringar frivilligt sig an konstruktionsritningar, följer dem och fÀrdigstÀller de konstruktionen? Studien har sÀrskilt tittat pÄ om det fanns skillnader mellan flickorna och pojkarna nÀr de byggde? Hur pÄverkar barnens eget intresse hur de bygger? Om barn, fyra och fem Är gamla kan följa bygginstruktioner?Resultatet av denna studie, i viss mÄn, stödjer tidigare forskning om att det finns en genus aspekt redan i förskoleÄldern, pojkarna var mer försekomna och hade lÀttare för att följa lego instruktioner Àn flickorna, men frÄgan kvarstÄr; varför finns denna skillnad? Förutom genusaspekten fanns det ocksÄ ett tydligt resultat som visade pÄ skillnad i byggkunskap mellan fyraÄringar och femÄringar.

Att inte delta : En kvalitativ studie om elevers bevekelsegrunder för att avstÄ frÄn undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa

Ämnet idrott och hĂ€lsa lyfts ofta fram som en viktig komponent för att utveckla en hĂ€lsosam livsstil. Fysisk aktivitet framhĂ„lls av forskare som den viktigaste friskfaktorn. Vid den senaste utvĂ€rderingen av Ă€mnet idrott och hĂ€lsa visade det sig att 16 procent av eleverna inte tyckte Ă€mnet var intressant och ett par procent av eleverna deltar aldrig i undervisningen i idrott och hĂ€lsa. Studiens syfte har varit att undersöka vilka bevekelsegrunder elever i Ă„r 7-9 har för att inte delta i undervisningen i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. SĂ„vĂ€l de grunder som eleverna framför till sina lĂ€rare som de som eleverna inte framför har undersökts.

Svenska i gymnasieskolan : En studie om hur nÄgra lÀrare tolkar Àmnet

39 pedagoger yrkesverksamma i förskolan har fÄtt svara pÄ frÄgor om hur de tolkar begreppet ?stereotypa könsroller? och hur de motverkar traditionella könsmönster, vilket uttrycks i förskolans lÀroplan Lpfö98, rev 2010. Intresset av att ta reda pÄ vad pedagogerna anser, grundar sig i att vi erfarit att pedagoger arbetar olika med genus och jÀmstÀlldhet i förskolan. Dessutom har det pÄ senare tid pÄgÄtt en intressant debatt som handlar om att pedagogers olika uppfattning av vad begreppet ?stereotypa könsroller? innebÀr.Forskning visar att pedagoger snarare förstÀrker Àn motverkar traditionella könsmönster och att det beror pÄ mÀnniskors egen tolkning av vad det innebÀr och att vi pÄverkas av vÄr förestÀllning om hur pojkar respektive flickor förvÀntas vara.

FrÄn diagnos till dialog - en studie om medarbetarnas delaktighet vid ett förÀndringsarbete inom offentlig sektor

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att belysa det förÀndringsarbete som Àr genomfört pÄ Sahlgrenska Kirurgen. Fokus i studien ligger pÄ informanternas upplevelse för möjligheten till delaktighet. Det Àr av intresse för studiens resultat att beskriva hur förÀndringen genomförts dÄ det finns kopplingar mellan genomförandet och möjligheterna till delaktighet enligt teori.Tidigare forskning/Teori: Valda teorier behandlar delar av teori kring organisatorisk förÀndring. Forskningen visar det komplexa samspel som en levande organisation innebÀr. Vidare belyser forskare tvÄ olika organisationsutvecklingsstrategier, diagnostiska och dialogiska.

Superutsöndring av E. coli O157:H7

Forskare har konstaterat att ca 30 % av alla nötkreatur som bÀr pÄ O157:H7 Àr superutsöndrare. Detta innebÀr att deras terminala mukosa Àr koloniserad och leder till att de utsöndrar höga bakteriehalter under lÄnga perioder. Undersökningar har visat att superutsöndrare kan stÄ för upp till 96 % av alla bakterier som utsöndras. NÀrvaron av en superutsöndrare i en grupp leder till att fler djur blir lÄgutsöndrare samt att dessa lÄgutsöndrande djur utsöndrar mer bakterier Àn de lÄgutsöndrare som inte huseras tillsammans med en superutsöndrare. Detta kan resultera i en ökad kontaminering av kött pÄ slakterier och sÄ smÄningom till en ökad risk för mÀnniskor att bli smittade.

NÀr nÀrhet krÀver ett avstÄnd : Ett försök att förbÀttra förstÄelsen för anorexia nervosa

LÀnge har den medicinska diskursen dominerat med nÀrmast ensamrÀtt att förstÄ och förklara ?avvikande? beteenden och det förhÄllande till kroppen som av dessa följer. Antingen har Àtstörningar förklarats med hÀnvisning till individens biologiska förutsÀttningar eller, i enlighet med mer sociokulturella intressen, som ett slags resultat av samhÀllsstrukturers obevekliga makt.I flera av de studier som ligger till grund för denna uppsats kan man skymta nÄgot som Megan Jane Warin diskuterar i sin doktorsavhandling Becoming and Unbecoming. NÀmligen att man kan nÀrma sig en förstÄelse för anorexi genom att betrakta sjÀlva tillstÄndet till den sjukes egna kropp som dynamiskt ? som samtidigt prÀglat av nÀrhet och avstÄnd.

Att undervisa barn med matematiksvÄrigheter. En studie om begreppet brÄk.

Mitt examensarbete handlar om hur man kan undervisa elever med matematiksvÄrigheter, med sÀrskilt fokus pÄ begreppet brÄk. Jag redogör för bÄde forskares och lÀrares uppfattningar om vad matematiksvÄrigheter Àr och vilka orsaker de menar kan ligga till grund för att vissa barn har svÄrigheter med matematik. Det framkommer att det Àr ett mycket komplext samspel som leder fram till att barns kunskaper i matematik utvecklas sÄ olika. Orsakerna till matematiksvÄrigheter kan vara medicinska/neuroligiska, psykologiska, sociologiska sÄ vÀl som pedagogiska. För att underlÀtta matematikinlÀrningen för elever med matematiksvÄrigheter menar forskarna att man bör lÄta eleverna samtala, diskutera och argumentera i matematiken, samt arbeta med konkret matematik.

Balansen mellan formell och informell ekonomistyrning: tvÄ fallstudier av smÄföretag i födelse- och tillvÀxtfasen

Forskare visar inte entydiga resultat vad avser sambandet mellan formella styrningsmodeller och ökad prestation i företaget. Trots detta sÄ pekar mycket pÄ att informell styrning kan fungera sÄ lÀnge företaget befinner sig i födelsefasen men i takt med att företaget vÀxer och interaktionerna för ledningen blir fler uppkommer det behov av formalisering. I problemdiskussionen kommer det fram att ledningen inte kan förlita sig helt Ät hÄllet pÄ formella verktyg utan mÄste skapa en balans mellan de informella och formella verktygen dÀr de samspelar i en harmoni med varandra, vilket i sin tur leder till en lyckad styrmodell. Vi ville skapa en inblick i hur smÄföretag i tillvÀxtfasen arbetar med att balansera den formella och informella styrningen i sitt arbete. För att kunna realisera vÄr undersökning valde vi att göra tvÄ fallstudier.

En skola för alla : en studie av hur utvalda informanter pÄ tvÄ grundskolor i Halland upplever att arbetet med mobbningsproblematik fungerar utifrÄn sin egen likabehandlingsplanExamensarbete lÀrarprogrammet

Syftet med denna studie Àr att göra en komparativ studie av hur tvÄ grundskolor i Halland implementerar sin likabehandlingsplan utifrÄn mobbningsproblematik. Detta för att mÄnga skolor, enligt en undersökning gjord av skolverket, har bristande rutiner i arbetet mot krÀnkande behandling. De lagar och den lÀroplan som reglerar likabehandlingsplaner och skolans arbete mot mobbning i grundskolan presenteras. Mobbningsproblematiken tas ocksÄ upp utifrÄn olika forskare och författares perspektiv.Rektorer, kuratorer och lÀrare frÄn skolornas antimobbningsteam har intervjuats för att ge en bild av deras upplevelser kring hur arbetet med mobbningsproblematik utifrÄn likabehandlingsplanen fungerar. Urvalet av skolor var ett sÄ kallat motpolsurval, dÄ den ena skolan hade sjÀlvbilden att arbetet med mobbningsproblematik utifrÄn likabehandlingsplanen fungerade vÀl, medan den andra skolan hade sjÀlvbilden att arbetet behövde utvecklas.Studien har utgÄtt frÄn en sÄ kallad implementeringsteori som tar fasta pÄ huruvida aktörerna, som i detta fall Àr informanterna, förstÄr, kan och vill arbeta med mobbningsproblematik utifrÄn likabehandlingsplanen.

Internationalisering : En undersökning om de faktorer som pÄverkar internationaliseringen hos smÄ och medelstora företag

Bakgrund: Internationalisering har blivit en given aktivitet för mÄnga företag, oavsett storlek. Anledningen Àr för att globala företagsaktiviteter har ökat dramatiskt under de senaste Ärtionden och grÀnsen mellan nationella och internationella marknader Àr idag tunn. Trots att mÄnga forskare har undersökt fenomenet och mÄnga modeller samt koncept har konstruerats som förklarar företags internationalisering, Àr de inte alltid entydiga med det empiriska stödet om hur företag internationaliseras och vad som pÄverkar deras internationaliseringsutveckling. DÀrmed hÀvdar mÄnga studier att det behövs mer forskning kring företags internationalisering, i synnerhet bland smÄ och medelstora företag dÄ de Àr viktiga aktörer inom vÀrldshandeln. Syfte: Denna studie Àmnar ge en större förstÄelse kring hur företag gÄr tillvÀga nÀr de internationaliseras och vad som har en pÄverkan pÄ företagens internationaliseringsutveckling.

Den likriktade sportjournalistiken : En studie av centralt producerat material i Sundsvalls Tidning och Dagbladet

Svenska dagstidningar anvÀnder allt mer journalistiskt material producerat av nyhetsbyrÄer. I en majoritet av alla svenska medier upptas ocksÄ en stor del av utrymmet av material som levererats frÄn nyhetsbyrÄer. AnvÀndningen av centralt producerat material har kritiserats för att bÄde likrikta medieinnehÄllet och för att minska mÄngfalden pÄ dagspressmarknaden.   Det finns emellertid stora luckor i forskningen kring sportjournalistik och fÄ forskare har tagit reda pÄ hur stor andel av tidningars artiklar, notiser och krönikor pÄ sportsidorna som faktiskt Àr skrivna av Tidningarnas TelegrambyrÄ eller nÄgon annan nyhetsbyrÄ.   Denna undersökning visar nu att det finns en likriktning pÄ sportsidorna i Ätminstone Sundsvalls Tidning och Dagbladet, med avseende pÄ anvÀndningen av centralt producerat material. Under tvÄ vanliga veckor Är 2009 Àr 47 procent av den förstnÀmnda tidningens artiklar, notiser etc. skrivna av en eller flera nyhetsbyrÄer.

Varför misslyckas organisationer med agil metodtillÀmpning vid systemutvecklingsprojekt?

Organisationer har ökat tillÀmpningen av agila metoder i systemutvecklingsprojekt markant under de senaste Ären. Tidigare forskning visar trots det att systemutvecklingsprojekt fortsÀtter att misslyckas i en alarmerande takt. Syftet med uppsatsen var att identifiera de bakomliggande orsakerna till varför systemutvecklingsprojekt med agil metodtillÀmpning misslyckas.Undersökningen genomfördes genom att först samla in en teoretisk grund till de Àmnesintressanta omrÄdena. För att komma fram till resultatet pÄ den frÄgan genomfördes en utforskande fallstudie. Datainsamlingen bestod av tre semistrukturerade intervjuer med respondenter i det valda fallet.

Barns moraliska utveckling : en teorigrund med anknytande undersökning för vidare praktisk handling 

Detta Àr ett arbete som visar en del av de teorier som finns inom moralutvecklingen idag. Tyngdpunkten har lagts pÄ Lawrence Kohlberg och hans stadieutveckling. DÀrtill kommer kritiker till dessa teorier att tas upp. Nancy Eisenberg och Carol Gilligans ?bry sig om?-perspektiv pÄ moralutveckling kommer att stÀllas mot Kohlbergs mer rÀttviseinriktade teoristadier.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->