Sökresultat:
1781 Uppsatser om Läraren som forskare - Sida 42 av 119
RĂ€kna med motivation : En studie om gymnasieelevers motivation i matematikundervisning
Forskning pekar pÄ brister i dagens matematikundervisning som bland annat handlar om elevers motivation. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka gymnasieelevers studiemotivation i Àmnet matematik. Genom intervjustudier har elevers upplevelser av deras mÄl, sjÀlvförtroende och inflytande kopplats till teorier om motivation.Motivation Àr ett begrepp som har utvecklats av mÄnga forskare under en lÀngre tid, vilket har lett till ett flertal infallsvinklar. I skolan Àr mÄl, sjÀlvförtroende och inflytande nÄgra av möjliga faktorer som pÄverkar elevers motivation. Elevernas mÄl i undervisningen betraktas med utgÄngspunkt i relationen mellan lÀrandemÄl och prestationsmÄl.
Responsarbete : ur elevernas synvinkel
Att elever lÀr med hjÀlp av dem som kommit lÀngre i utvecklingen Àn dem sjÀlva finns det omfattande forskning om och Àven att responsarbete mllan elever borde ge ett positivt resultat i elevers skrivande. I den litteratur vi lÀst pÄ LÀrarprogrammet mÀrker man att lÀrare, lÀrarutbildare oc forskare stÀller sig positiva till responsarbete som en del i elevernas skrivprocess och utveckling.Jag vill med denna undersökning ta reda pÄ vad eleverna sjÀlva anser om att anvÀnda sig av responsarbete som en del av skrivprocessen genom att anvÀnda mig av elevenkÀter dÀr eleverna fÄr motivera sina svar. Genom att intevjua tvÄ lÀrare har jag ocksÄ försökt ta reda pÄ om deras tankar överensstÀmmer med elevernas. Att anvÀnda metodtriangulering i denna undersökning ger mig djupare svar Àn att endast ha enkÀter.Undersökningen visar at de allra flesta elever i Är 1 och i Är 3, bÄde i studieförberedande och i yrkesförberedande gymnasieprogram, har en positiv instÀllning till responsarbete. I svaren till bÄde elevenkÀten och lÀrarintervjuerna framkommer Àven att elever och lÀrare har liknande motiveringar till sina positiva attityder. I elevsvaren finns en skillnad mellan pojkar och flickor.
En diskursanalytisk studie om Israel-Palestina konflikten : en studie om sexdagarskriget och intifadan utifrÄn Dagens Nyheter
Israel-Palestina konflikten Àr en av de mest debatterade konflikterna i massmedia. Konflikten bevakas vÀrlden över och har varit studieobjekt för mÄnga forskare. I denna uppsats undersöks framstÀllandet av sexdagarskriget 1967 och intifadans inledningsfas 1987 i Dagens Nyheter.Materialet analyseras utifrÄn Norman Faircloughs tredimensionella modell som sedan placeras i en större samhÀllig kontext. Björn Hettnes modell om vÀrldsordningen har anvÀnts för att fÄ ett större samhÀlligt perspektiv. I uppsatsen redogörs för den kritiska diskursanalysen och den tredimensionella modellen.
Faktorer som pÄverkar samtal med patienter ur ett tvÀrkulturellt perspektiv
Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva vad det kunde finnas för faktorer som pÄverkade genomförandet av ett samtal med patienter ur ett tvÀrkulturellt perspektiv. Metod: Studien genomfördes som en litteraturöversikt. Artiklar söktes ur databaserna: PubMed, CINAHL (Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature), Wiley online library samt Science Direct. Resultat: Resultatet visade pÄ att kommunikation i det tvÀrkulturella mötet var beroende av en kulturell kompetens hos hÀlso- och sjukvÄrdspersonalen. Vidare visade resultatet pÄ brister i hÀlso- och sjukvÄrdspersonalens kulturella kompetens, samt att det i sjuksköterskeutbildningen saknades specifik utbildning inom kulturell kompetens.
Vad Àr det mÀklarna pÄ FastighetsbyrÄn blir motiverade av?
Syfte: Denna uppsats handlar om vad som motiverar mÀklarna pÄ FastighetsbyrÄn i GÀvle att arbeta. Vi har avgrÀnsat oss till enbart FastighetsbyrÄn i GÀvle eftersom Àmnet vi ska belysa kan bli mycket mer intressant nÀr man jÀmför arbetare som arbetar pÄ samma arbetsplats.Metod: Vi har valt att tillÀmpa besökintervjuer dÄ vi fÄr en tvÄvÀgskommunikation, genom detta sÀtt fÄr vi mer uttömmande svar. Vi har Àven valt inriktningen hermeneutik och deduktion dÄ dessa typer av metod ger oss utrymme för olika tolkningar och ger oss möjligheten att göra en logisk analys och slutsats. Vi har intervjuat sex stycken mÀklare pÄ FastighetsbyrÄn i GÀvle för att fÄ reda pÄ vad som motiverar dem att arbeta.Resultat & slutsats: De teorier vi har anvÀnt oss av Àr utvecklade av respekterade och erkÀnda forskare som byggt sina teorier frÀmst pÄ att individen ifrÄga bör ha de viktigaste behoven tillfredstÀllda. Först dÄ dessa behov Àr tillfredstÀllda kan motivationen framtrÀda.
Hem- och konsumentkunskapens roll och möjligheter i ettÀmnesövergripande arbetssÀtt
Att separera skolans olika Àmnen strider mot den verklighet som omger oss i vÄrt dagliga liv, dÀr allt mer eller mindre hÀnger samman. Tidigare forskning har visat att mening och helhet hör ihop. Att arbeta Àmnesövergripande kan vara ett sÀtt för eleverna att förstÄ sin omvÀrld. Forskare menar att skolans undervisning och samhÀllets krav inte överensstÀmmer med varandra. Syftet med examensarbete var att undersöka hem- och konsumentkunskapens roll och möjligheter i ett Àmnesövergripande arbetssÀtt, sett ur ett lÀrarperspektiv.
Specialpedagogiken i praktiken : Ett förslag till en alternativ organisation inom x-skolan
En intervjustudie dÀr specialpedagog och elever intervjuats med mÄlet att fÄ till stÄnd en förbÀttring och en förÀndring av specialundervisningen. En genomgÄng av litteratur och debattartiklar visar att vi idag pÄ min arbetsplats inte bedriver denna undervisning som den bör bedrivas enligt skolverket och forskare. Intervjuerna Àgde rum pÄ skolan med först specialpedagog och sedan tvÄ elever. Intervjuerna visade att deltagarna inte Àr nöjda med hur specialundervisningen bedrivs i dag. Specialpedagogen arbetar inte som hon borde göra enligt riktlinjerna frÄn skolverket och pojkarna kÀnner sig marginaliserade.
GruppvÄldtÀkter med fokus pÄ gÀrningsmÀn : -ur ett psykodynamiskt och sociologiskt perspektiv
Uppsatsens syfte Àr att öka kunskapen och förstÄelsen för gÀrningsmÀnnen i gruppvÄldtÀkter, som begÄs i Sverige av mÀn mot kvinnor. Problemet som ville undersökas var om det finns nÄgra skillnader mellan gruppvÄldtÀktsmÀnnen i orsaken till deras deltagande i vÄldtÀkten. FÄ forskare har tidigare studerat skillnader mellan gruppvÄldtÀktsmÀnnen. Dessutom var avsikten att ta reda pÄ om de Àr i behov av olika behandling. Eventuella skillnader önskades förklaras utifrÄn psykodynamisk och sociologisk teori.
Finns det en mördare av storytelling?
TvÄ studenter vid Högskolan i BorÄs hade en dag fÄtt nys om begreppet storytelling vilketverkade leva i ett blÀndande ljus av blomstrande Àngar. Begreppet lÄg i startgroparna föratt erövra organisationsvÀrlden med dess fördelar och framgÄngsrecept. Dock hadestudenterna fÄtt misstankar om de framgÄngsberikade texterna om storytelling. NÄgot varpÄ tok, men vad det var för nÄgot visste de inte. Deras nyfikenhet fick dem att börja grÀvadjupare i sina misstankar och fann en gÄta nog svÄr att lösa för en forskare.
En spricka i kristallen : Bergkristall pÄ Skokloster
Uppsatsen Vad ska vi lÀsa i skolan? har som syfte att utforska vilket förhÄllande svenskÀmnet haft till populÀrkultur under 80- och 00-talen.Som metod för att finna svar pÄ detta valde jag att göra ett litteraturstudium av ett antal texter vilka har analyserats utifrÄn deras attityd gentemot populÀrkultur. Texterna har delats in under vilket decennium de skrivits och under varje decennium har texterna sedan delats in under tre kategorier tyckare: aktiva lÀrare, forskare och andra kulturdebattörer. Resultatet sammanfattas och diskuteras i den avslutande diskussionsdelen.Resultatet av undersökning visade att en förÀndring av svenskÀmnets attityd gentemot populÀrkultur skett mellan 80- och 00-talen, frÄn att det tidigare var vanligt med en aggressiv instÀllning har den nu mildrats och det Àr svÄrare att hitta nÄgon frÄn skolvÀrlden som talar illa om populÀrkultur. DÀremot gick det inte att se nÄgot mönster i vad de olika kategorierna tyckare ansÄg om populÀrkulturen.
Motivation hos bankanstÀllda : ~ en frÄga om tid? ~
Arbetsmotivation Àr nÄgot som intresserat forskare i alla tider. Trots att det bedrivits en ihÀrdig forskning kring detta har forskarna inte pÄ ett slutgiltigt sÀtt kunnat definiera hur arbetsmotivation kan mÀtas. Det man ÀndÄ tycks vara eniga om Àr att arbetsmotivation inte kan mÀtas direkt, utan mÀtningen mÄste göras genom att man anvÀnder olika variabler som indikerar arbetsmotivation. SÄdana variabler som engagemang och arbetstillfredsstÀllelse har ofta anvÀnts men det finns en del som anser att dessa inte lÀmpar sig för mÀtning av arbetsmotivation. Denna magisteruppsats belyser hur bankanstÀlldas motivation pÄverkas av kundorienterade förÀndringar i en av Sveriges storbanker.
LĂ€romedel i matematikundervisning ? pedagogens val
Undersökningens syfte var att ta reda pÄ vilket lÀromedel pedagoger vÀljer i sin matematikundervisning. Undersökningen syftade ocksÄ till att ta reda pÄ hur pedagogerna anvÀnder lÀromedel i sin undervisning, samt att ta reda pÄ om pedagogernas behörighet spelar nÄgon roll i deras undervisning i matematik. Under förarbetet med undersökningen uppmÀrksammade vi att det fanns fÄ forskare som skrivit om just det som vi riktat vÄr undersökning mot. DÀremot fanns kÀllor som bland annat skrev om förhÄllandet mellan lÀromedlet och lÀroplanen (Johansson, 2006) och förhÄllandet mellan pedagog och lÀromedel (Stendrup, 2001). Vi har Àven tittat pÄ rapporter som kritiskt granskar skolan i Sverige.
Kvinnan, Gud och kristendomen : En analys av tre lÀroböcker i religionskunskap för gymnasiet
Internationalisering har lÀnge ansetts vara positivt och bra för företags ekonomiska tillvÀxt och globala konkurrenskraft. Det finns dock bÄde fördelar och nackdelar, vilka varierar beroende pÄ företagets internationaliseringsprocess, det vill sÀga pÄ vilket sÀtt och till vilken grad företaget internationaliseras. En mÀngd forskare inom internationell affÀrsverksamhet har tidigare studerat sambandet mellan internationaliseringsgrad och finansiell prestation. Resultaten har dock varit varierande, men mÄnga av de senare forskningsresultaten tyder pÄ att ett icke-linjÀrt samband existerar. Inga likande studier har gjorts pÄ svenska företag vilket denna studie Àmnar göra.
AnstÀlldas motivation att leva upp till varumÀrkeslöftet : En beskrivande studie som systematiserar hur anstÀllda blir motiverade att leva upp till varumÀrkesöftet
Problemformulering Den befintliga forskningen om vad som motiverar anstÀllda att leva upp till varumÀrkeslöftet Àr ostrukturerad. Forskare anvÀnder olika nÀmnare för att beskriva vad som motiverar anstÀllda men det saknas forskning som sammanstÀller och ger en strukturerad bild av Àmnet. DÀrför Àr det nödvÀndigt att systematisera nÀmnarna för att strukturera den befintliga forskningen.Syfte Syftet med studien Àr att systematisera de nÀmnare som driver anstÀlldas motivation att leva upp till varumÀrkeslöftet.ForskningsfrÄga Hur kan nÀmnarna som driver anstÀlldas motivation att leva upp till varumÀrkeslöftet systematiseras?Metod Studien bestÄr av en tvÀrsnittsstudie av anstÀlldas motivation att leva upp till varumÀrkeslöftet. Det genomfördes en kvantitativ undersökningsmetod dÀr kvantifierbar data samlades in med hjÀlp av enkÀter.Slutsats För att strukturera befintlig forskning framkom det att nÀmnarna kunde systematiseras till de fyra faktorerna sjÀlvstÀndighet, delaktighet, ledarskap och bekrÀftelse.
GÄr undervisningsstilar att kombinera? : En studie som behandlar pedagogers syn pÄ lÀrande och undervisningsstilar
Syftet med vÄr uppsats Àr att ta reda pÄ hur pedagoger ser pÄ lÀrande samt hur de ser pÄ att kombinera olika undervisningsstilar samt om de kan frÀmja elevers lÀrande. I litteraturgenomgÄngen har vi anvÀnt oss av litteratur, forskning och filosofers tankar kring hur det gÄr att nÄ ut till elever pÄ olika sÀtt. För att fÄ en djupare insikt i hur forskare tÀnker kring hur pedagoger kan nÄ ut till elever, har vi valt att utgÄ frÄn följande rubriker: lÀrande, lÀrarens roll, det traditionella klassrummet, undervisning, lust att lÀra, lekfullt lÀrande samt utveckling av lÀrande och tÀnkande.I vÄr uppsatsstudie valde vi att utgÄ frÄn kvalitativ metod genom intervjuer, anteckningar och deltagande observationer med fyra olika pedagoger. UtifrÄn vÄr studie kom vi fram till att det gÄr att kombinera olika tankar som pedagoger har nÀr det gÀller att nÄ ut till elever och det Àr en fördel dÄ lÀrande nÄs pÄ ett varierat sÀtt. I analysen utgick vi frÄn respondenternas svar och det vi iakttog under observationerna samt bearbetade dessa.