Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 19 av 270

Salutogenes Africa - En kvalitativ studie om det salutogena perspektivets inflytande pÄ behandlingsarbete i Sydafrika

Denna uppsats har haft som syfte att undersöka olika uttryck för ett salutogent perspektiv vid behandlingen av missbrukare pÄ behandlingshem i Sydafrika. FrÄgestÀllningarna var: ? Vad Àr personalens uppfattning om huruvida man arbetar utifrÄn ett salutogent perspektiv?? Vilka möjligheter ser personalen att arbeta ur ett salutogent perspektiv?? Vilka resurser ser personalen hos patienterna och i deras omgivning?Det empiriska materialet för att uppfylla syftet och svara pÄ frÄgestÀllningarna sÀkerstÀlldes genom fem kvalitativa intervjuer och observationer vid ett behandlingshem utanför Kapstaden i Sydafrika.Den teoretiska utgÄngspunkten för uppsatsen kommer frÄn Aaron Antonovsky och hans salutogena KASAM-teori. Den bygger pÄ tanken att man ska fokusera pÄ det ?friska? i individen, pÄ personens resurser.

Livskvalitet efter rekonstruktion av bröstet

Bröstcancer Àr den vanligaste formen av cancer bland kvinnor och Ärligen drabbas cirka 6 500 kvinnor i Sverige. Orsaken Àr i de flesta fall okÀnd. Sju av tio kvinnor lever 10 Är efter diagnos har stÀllts och detta gör dessa patienter till den största grupp av överlevande efter cancerbehandling pÄ lÄng sikt. De flesta kvinnor erbjuds en rekonstruktion av bröstet efter mastektomi. Möjligheten till rekonstruktion gör att hoppet om att Äterigen bli en hel kvinna ökar.

AnvÀndning av annans varumÀrke vid dubbel identitet : En analys av rÀttsutvecklingen betrÀffande den varumÀrkesrÀttsliga ensamrÀttens omfattning

Syfte: Denna uppsats syftar till att skapa förstÄelse för NPM och resursfördelning med avseende pÄ resursfördelningsmodeller och dess anvÀndning i offentlig sektor. Metod: UtifrÄn studiens syfte har en deduktiv kvalitativ metod anvÀnts. Empirisk data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet har sedan tolkats och redovisats i uppsatsens analys. Resultat och slutsats: Fördelningen av utbildningssektorns resurser diskuteras utifrÄn skillda uppfattningar av lagen ?offentliga bidrag pÄ lika villkor?. Detta stÀller stora krav pÄ den resursfördelningsmodell som Àr framtagen av barn- och ungdomsnÀmnden i GÀvle.

Ansvariggjorda förÀldrar : Organisationsteoretiskt perspektiv pÄ relationen grundskola?familj

Syftet med denna uppsats Àr dels att beskriva den historiska tendensen avseende förÀldrars aktivitet i relation till grundskolan mellan tidigt 1990-tal och sent 2000-tal. Vidare Àr syftet att förklara tendensens karaktÀr med hÀnvisning till den decentralisering och marknadsanpassning som skolvÀsendet genomgick vid Ären kring 1990. Resultaten av uppsatsens empiriska undersökning visar att förÀldrars aktivitet, uttryckt i antal anmÀlningar av grundskolan till Skolverket, stadigt ökade mellan 1993 och 2008. Resultaten visar Àven hur kontrollen över grundskolans resurser flyttades frÄn staten till kommuner, privata och kommunala skolenheter, och familjer, vid Ären kring 1990. Enligt det teoretiska resonemang som förs i uppsatsen förÀndrade omfördelningen av resurser inom skolvÀsendet innehÄllet i relationen mellan grundskola och familj.

Aspekter för företag att beakta vid beslut om agerande i nÀtverk: en fallstudie av sÄgverket JÀmtlamell Industri AB

PÄ senare tid har det blivit alltmer vanligt för företag att agera i nÀtverk. Ett motiv till att samarbeta Àr att företag behöver resurser. Detta Àr speciellt pÄtagligt för smÄ och medelstora företag som ofta inte har tillrÀckliga interna resurser. Dock har det pÄvisats att nÀtverkssamarbeten ofta uppfattas som misslyckade, vilket kan ha sin förklaring i att beslutsfattare inte har tillrÀcklig kunskap om de positiva och negativa aspekter som samarbeten kan innebÀra. Viktiga aspekter dÄ det gÀller agerande i nÀtverk Àr teorier om kÀrnkompetenser, ordervinnare och kvalificerare samt transaktionskostnader.

IT-införandet och beslutsprocessen

 Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att vi vill lÀra oss mer om olika beslutsmodeller.Metod: Vi har valt att samla in data dels genom intervjuer samt tidigare gjorda undersökningar. Den information vi fÄtt genom intervjuer har vi valt att redovisa i löpande text, frÄgorna bifogar vi som bilaga sist i uppsatsen. Den information vi införskaffat via intervjuer har vi valt att jÀmföra med vÄr teoretiska referensram som bestÄr av 4 olika beslutmodeller och denna jÀmförelse utgör Àven vÄr analys.Resultat & slutsats: Vi kom fram till att hos alla företag var tid ett problem vid arbetet kring IT, dÄ kÀrnverksamheten i princip alltid gÄr i första hand. TÀtt följt av tid var att kompetens och resurser ofta Àr ett problem. VÀrt att notera Àr att inget av de företag vi behandlat har IT som kÀrnverksamhet.

Varans vÀg till kunden : En studie om e-handel med dagligvaror

Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.

BVC-sjuksköterskors upplevleser att möta överviktiga barn och deras förÀldrar

Övervikt bland barn Ă€r ett vĂ€xande problem. DĂ€rför var syftet med studien att beskriva BVC-sjuksköterksors upplevleser av att möta överviktiga barn och deras förĂ€ldrar. Åtta intervjuer genomfördes med BVC-sjuksköterskor som hade vidareutbildning inom barnhĂ€lsovĂ„rd. Intervjuerna analyserades med kvalitativ innehĂ„llsanalys. Resultatet blev sju kategorier som kunde sammanföras till tvĂ„ teman: Att fokusera pĂ„ barnet i sitt familjesammanhang, Att pĂ„verkas av direktiv och kĂ€nsla.

Intentioner till hÄllbart konsumentbeteende : Med fokus pÄ hÄllbara fonder

Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.

Samband mellan rapporteringskvalitet och bakomliggande mekanismer till hÄllbarhetsredovisning

Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.

Döm inte hunden efter hÄren : En fallstudie om marknadiseringen av djursjukvÄrdsbranschen

Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.

Papperslösa i arbetslivet. : En undersökning av inkluderande respektive exkluderande reglering pÄ nationell och internationell nivÄ i ett svenskt perspektiv.

Syfte: Denna uppsats syftar till att skapa förstÄelse för NPM och resursfördelning med avseende pÄ resursfördelningsmodeller och dess anvÀndning i offentlig sektor. Metod: UtifrÄn studiens syfte har en deduktiv kvalitativ metod anvÀnts. Empirisk data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet har sedan tolkats och redovisats i uppsatsens analys. Resultat och slutsats: Fördelningen av utbildningssektorns resurser diskuteras utifrÄn skillda uppfattningar av lagen ?offentliga bidrag pÄ lika villkor?. Detta stÀller stora krav pÄ den resursfördelningsmodell som Àr framtagen av barn- och ungdomsnÀmnden i GÀvle.

Skolans demokratiundervisning: en studie av gymnasieelevers förutsÀttningar och möjligheter att lÀra sig det demokratiska systemet

Syftet med studien var att undersöka förutsÀttningarna och hur vÀl nÄgra elever i gymnasieskolan uppfattar att de lÀrt sig det demokratiska systemet med utgÄngspunkt i skolans demokratiuppdrag. Vi valde att undersöka vilka möjligheter eleverna fÄr i gymnasieskolan att uppnÄ kunskap om det demokratiska systemet samt att ta reda pÄ vilka eventuella svagheter som finns för elevernas möjligheter att tillgodogöra sig kunskap om det demokratiska systemet. För att uppfylla syftet och frÄgestÀllningarna genomfördes en enkÀtundersökning i tre gymnasieklasser samt intervjuer pÄ en gymnasieenhet i en kommun i norra Sverige. De tre lÀrare som hade undervisat dessa klasser i kursen SamhÀllskunskap A intervjuades samt tvÄ elever frÄn vardera av dessa klasser. Studiens bakgrund Àr ett resultat av litteraturstudier.

Företags- och omgivningens pÄverkan pÄ konsumenters beteende genom CRM-kampanjer

Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.

Insidan ger sjuksköterskan svaren

Syftet med litteraturstudien var att belysa hur en individ med lÄngvarig smÀrta upplever sitt dagliga liv. Endast kvalitativa artiklar anvÀndes för att fÄnga deltagarnas inifrÄnperspektiv av upplevelser och beskrivningar av att leva med lÄngvarig smÀrta. Tolv vetenskapliga artiklar granskades enligt Forsberg och Wengströms (2003) checklista för kvalitativa artiklar. Carnevalis omvÄrdnadsmodell anvÀndes som teoretisk referensram och studiens resultat presenterades i enlighet med Carnevalis fem krav i dagligt liv - aktiviteter och upplevelser, hÀndelser och upplevelser, förvÀntningar och förpliktelser, omgivningen samt vÀrderingar, övertyglelser, seder och bruk. Deltagarnas upplevelser sattes in under respektive passande krav i dagligt liv.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->