Sök:

Sökresultat:

4048 Uppsatser om Lärandets resurser - Sida 18 av 270

Pekpinnar för nya konsumenter : Konsumentekonomiska ideal i lÀroböcker för Hem- och konsumentkunskap 1962-2008

Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilka vÀrden och ideal som skolan, genom lÀroböcker i Àmnet Hem- och konsumentkunskap, förmedlat om konsumtion och om det gÄr att se förÀndringar under den undersökta perioden, 1962-2008. Genom en litteraturstudie lyfts diskursiva förÀndringar fram i nyare konsumtionskulturforskning och textanalysen av lÀroböckerna söker bland annat efter spÄr frÄn denna forskning. Resultaten visar bland annat att en konsumtionskritisk syn genomsyrar lÀroböckerna under hela den undersökta perioden. Endast en rationell konsumtion, som utgÄr frÄn grundlÀggande mÀnskliga behov, anses vara legitim medan övrig konsumtion, som t.ex. konsumtion sammanhÀngande med identitets-skapande, ses som felaktig.

Sveriges skyldighet att förhindra illegala transporter av avfall : Studie av ÀndamÄlsenligheten i 29 kap. 4 a § miljöbalken

Syfte: Denna uppsats syftar till att skapa förstÄelse för NPM och resursfördelning med avseende pÄ resursfördelningsmodeller och dess anvÀndning i offentlig sektor. Metod: UtifrÄn studiens syfte har en deduktiv kvalitativ metod anvÀnts. Empirisk data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet har sedan tolkats och redovisats i uppsatsens analys. Resultat och slutsats: Fördelningen av utbildningssektorns resurser diskuteras utifrÄn skillda uppfattningar av lagen ?offentliga bidrag pÄ lika villkor?. Detta stÀller stora krav pÄ den resursfördelningsmodell som Àr framtagen av barn- och ungdomsnÀmnden i GÀvle.

Produktionsbemyndiganden och commitment i industriella relationer

Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.

BarriÀrer för organisk tillvÀxt

Huvudsyftet med denna uppsats var att beskriva och analysera vilka interna hinder för organisk tillvÀxt som upplevs i mogna företag. Syftet var vidare att föreslÄ hur dessa hinder kan övervinnas. Uppsatsen gjordes utifrÄn en kvantitativ surveyundersökning med en InternetenkÀt. Undersökningen genomfördes bland 45 mellanchefer inom Industrial Hose, en affÀrsenhet inom Trelleborg AB. I teorikapitlet förklaras hur entreprenöriella och intraprenöriella aktiviteter gynnar företag som Àmnar vÀxa organiskt.

SmÄ- och medelstora företags uppdateringsarbete av hemsidor

MÄnga smÄ- och medelstora företag har idag en hemsida. För att en hemsida skall vara ett effektivt kommunikationsmedium med kunder krÀvs dock att den Àr uppdaterad. Vi anser att mÄnga företag ej förutser vilka resurser som krÀvs för att hÄlla sidan uppdaterad. Vi vill dÀrför kartlÀgga vilka problem företag i dagslÀget upplever att de har med sitt uppdateringsarbete. Vi vill dÀrefter se om det finns en möjlig lösning i verktyget Smelink WEB ifrÄn Smelink AB, som sÀger sig underlÀtta webbnÀrvaron för denna typ av företag.

Standardiserade cigarettpaket, en inskrÀnkning i varumÀrkesrÀtten?

Syfte: Denna uppsats syftar till att skapa förstÄelse för NPM och resursfördelning med avseende pÄ resursfördelningsmodeller och dess anvÀndning i offentlig sektor. Metod: UtifrÄn studiens syfte har en deduktiv kvalitativ metod anvÀnts. Empirisk data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet har sedan tolkats och redovisats i uppsatsens analys. Resultat och slutsats: Fördelningen av utbildningssektorns resurser diskuteras utifrÄn skillda uppfattningar av lagen ?offentliga bidrag pÄ lika villkor?. Detta stÀller stora krav pÄ den resursfördelningsmodell som Àr framtagen av barn- och ungdomsnÀmnden i GÀvle.

Jag Àr med i superhjÀlteteamet : En studie om populÀrkultur i förskolan ur ett multimodalt perspektiv

I dagens samhÀlles rika informationsflöde fÀrgas barns intressen och kunskaper av det massiva populÀrkulturella utbud som rÄder, dÀr de möter karaktÀrer i en mÀngd resurser sÄ som tv-spel, filmer, leksaker och klÀder. DÄ dessa populÀrkulturella karaktÀrer Àr sÄ frekvent nÀrvarande i barns liv anvÀnds de flitigt i lek och i samtal med andra barn. Kunskapen barn besitter om dessa karaktÀrer och det som omger dem Àr stor och de populÀrkulturella resurserna blir pÄ grund av detta en bidragande del av det som formar barns gemensamma kultur. Den kunskap barn Àger om populÀrkulturella karaktÀrer och resurser borde i större utstrÀckning tas tillvara pÄ i vÄr förskola, dÄ dessa kunskaper ger oÀndliga möjligheter till lÀrande och meningskapande. Vi frÄgar oss dÀrför i denna studie vilken plats barns populÀrkulturella intressen har i förskolan, hur deras kunskaper kan visa sig samt vilka fördelar det finns med att anvÀnda populÀrkulturen som en resurs för lÀrande.Den teori som genomsyrar studien Àr socialsemiotikens multimodala perspektiv som ser alla resurser till meningskapande som lÀrande och betydelsefulla för de som innefattas i det rÄdande sammanhanget.

Finansiell bootstrapping: En studie om det sociala och humana kapitalets pÄverkan i företag placerade i smÄ och stora stÀder

För att företag ska kunna utvecklas krÀvs tillgÄng till resurser. Detta har visat vara ett betydande hinder för mindre företag eftersom det inte Àr lika lÀtt för dessa att fÄ tillgÄng till riskkapital och lÄngfristiga lÄn som det Àr för större företag. PÄ grund av detta mÄste mindre företag finna alternativa lösningar för att möta företagets finansieringsbehov. Ett alternativ Àr finansiell bootstrapping, vilket kan utgöra en viktig nyckelresurs hos företag med resursbegrÀnsningar och fungerar dÀrmed som ett substitut till andra resursanskaffningsmetoder. I enlighet med den resursbaserade teorin utgör företagens sociala samt humana kapital viktiga resurser som kan pÄverka anskaffningen av resurser via finansiell bootstrapping.Syftet med denna studie Àr att teoretiskt utveckla och empiriskt testa en modell för finansiell bootstrapping genom att beskriva anvÀndningen av finansiell bootstrapping och förklara om socialt kapital och humankapital kan pÄverka anvÀndningen av de finansiella bootstrappingmetoderna inom smÄ och stora stÀder och i sÄ fall hur de pÄverkar.

Pedagogers uppfattningar om sprÄkstimulering i förskolan

Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar pedagoger i förskolan har om begreppet sprĂ„kstimulering, men Ă€ven hur barn som har sprĂ„kliga svĂ„righeter synliggörs samt vilka insatser och resurser som kan sĂ€ttas in för att stödja dessa barn.Studien genomfördes med hjĂ€lp av en kvalitativ metod. Vi har genomfört ostrukturerade intervjuer med sammanlagt sex olika pedagoger i tvĂ„ olika kommuner.Resultatet av studien visar att uppfattningar kring arbetet med sprĂ„kstimulering ser relativt lika ut pedagogerna i studien emellan. Att pĂ„ en lagom anpassad nivĂ„ föra samtal med barnen, liksom att ta vara pĂ„ vardagliga rutinsituationer anses enligt pedagogerna vara sprĂ„kstimulerande arbetssĂ€tt. Även lek, sĂ„vĂ€l fri som planerad liksom aktiv höglĂ€sning beskrivs ocksĂ„ vĂ€rdefullt i sammanhanget. FĂ€rdiga modeller och material sĂ„som Bornholmsmodellen, TAKK och TRAS ansĂ„gs ocksĂ„ vara stödjande.

VÄldets ideal och barnets stÀllning som brottsoffer : En kvalitativ studie med en genusrÀttsvetenskaplig ansats av Ätalets rubricering i brottmÄl om förÀlders vÄld mot barn.

Syfte: Denna uppsats syftar till att skapa förstÄelse för NPM och resursfördelning med avseende pÄ resursfördelningsmodeller och dess anvÀndning i offentlig sektor. Metod: UtifrÄn studiens syfte har en deduktiv kvalitativ metod anvÀnts. Empirisk data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet har sedan tolkats och redovisats i uppsatsens analys. Resultat och slutsats: Fördelningen av utbildningssektorns resurser diskuteras utifrÄn skillda uppfattningar av lagen ?offentliga bidrag pÄ lika villkor?. Detta stÀller stora krav pÄ den resursfördelningsmodell som Àr framtagen av barn- och ungdomsnÀmnden i GÀvle.

HBT sexualitet : -ur ett explorativt sociologiskt maktperspektiv

I denna uppsats har vi anvÀnt oss av ett sociologiskt maktperspektiv dÀr vi explorativt har undersökt om HBT kan ses som ett fÀlt dÀr olika medlemmar/personer strider om makt, resurser och status inom fÀltet. Vidare har vi undersökt vilken betydelse organisering har inom fÀltet och om/hur detta pÄverkar identitetsskapandet hos mÀnniskor med en HBT sexualitet. Begreppet HBT stÄr för homosexuella, bisexuella och transpersoner. Homosexualitet och bisexualitet Àr bÄda sexuella lÀggningar. Ordet transpersoner handlar om könsidentitet och könsuttryck och Àr ett paraplybegrepp till vad som innefattas av transexuella och intersexuella personer.VÄra teman som vi har arbetat utefter Àr; könsnormen som uttryck för makt och disciplinering, biologi eller social konstruktion, fÀltet och dess innehÄll: kapital och habitus samt makt i form av resurser, kontexter och diskurser.

FlersprÄkighet & sprÄkutveckling under barnens första levnadsÄr

Examensarbetet FlersprĂ„kighet & sprĂ„kutveckling i barnens första levnadsĂ„r Ă€r skrivet av Rebecca StĂ„hl. Jag gĂ„r sjĂ€tte terminen pĂ„ förskollĂ€rarutbildningen pĂ„ Malmö Högskola. I min studie har en undersökning om hur pedagogerna frĂ„n tvĂ„ olika förskolor i södra SkĂ„ne arbetar med barns flersprĂ„kighet och sprĂ„kutveckling utifrĂ„n ett sociokulturellt perspektiv gjorts. Syftet Ă€r att studera pedagogernas syn pĂ„ sprĂ„kets betydelse och hur de arbetar med det i sina verksamheter. Även vad de har för resurser att tillgĂ„.

ÖVergĂ„ng frĂ„n förberedelseklass till "vanlig klass" : En undersökning om skolledares och lĂ€rares erfarenheter av integrering och mĂ„luppfyllelse hos elever frĂ„n förberedelseklasser

Syftet med denna studie Àr att undersöka förekommande erfarenheter som finnas pÄ den lokala nivÄn kring arbetet med elever som kommer frÄn förberedelseklasser till den ?vanliga klassen?. Hur ser arbetet ut för att integrera eleverna och hur lÀggs arbetet upp kring mÄluppfyllelsen och vilka resurser anser skolledare och lÀrare finns? Studien bygger pÄ totalt sju stycken intervjuer med skolledare och lÀrare pÄ fyra olika skolor i en medelstor kommun i mellersta Sverige. Resultatet visar att bÄde skolledare och lÀrare Àr medvetna om sprÄkets betydelse för kunskapsutvecklingen.

Standardsystem och anvÀndbarhet : Hur ska man som utvecklare sÀkra att anvÀndbarhet uppnÄs i smÄ SharePoint-projekt?

IT (Informationsteknologi) anvÀnds i dag mycket för att distribuera och förmedla information internt och externt. Ett bra verktyg för informationshantering Àr verksamhetens intranÀt. Arbetet handlar om anvÀndbarhet i smÄ SharePoint-projekt. Med anvÀndbarhet omfattas faktorerna anvÀndarvÀnlighet, anpassning och anvÀndaracceptans. SmÄ SharePoint-projekt (pÄ under 300 timmar) innebÀr att det finns mindre resurser för att tillÀmpa anvÀndbarhet.Syftet med detta arbete Àr att undersöka utvecklare inom SharePoint sina Äsikter och förhÄllningssÀtt kring anvÀndbarhet, samt hur anvÀndbarhet bÀst kan uppnÄs i smÄ projekt med begrÀnsade resurser.

Realiserande av synergier : En studie om associationsformens betydelse

Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->