Sökresultat:
45208 Uppsatser om Lära genom att göra - Sida 17 av 3014
Restorativa andrum i staden
Syftet med denna studie har varit att belysa behovet av ett utvecklat och förbÀttrat sprÄk gÀllande utemiljöer i staden. Genom att anvÀnda ett utvecklat sprÄk skulle det vara enklare för landskapsarkitekter att stÀrka rollen för utemiljöer i stadsplaneringssammanhang. Genom att fokusera pÄ en typ av platskaraktÀr, det restorativa andrummet, hoppas jag nÄ nÀrmre i att förstÄ den komplexitet och vikt av ett förbÀttrat sprÄkbruk, och kanske Àven uppmuntra till att andra tar aktivt del i utvecklingen av sprÄket betrÀffande utemiljöer.Genom litteraturlÀsning, platsbesök i olika stÀder och jÀmförelser mellan dessa platser, kommer jag förhoppningsvis att se bra och dÄliga egenskaper som jag kan lÀra av och anvÀnda i det restorativa andrummet. Genom att definiera det restorativa andrummet ger jag mig sjÀlv rÀtten att namnge det. Som en avslutande del pÄ arbetet kommer jag att göra en planskiss pÄ ett restorativt andrum i Stockholm city.
Hur uppstÄr kanalkonflikter i samband med fysisk och elektronisk handel?
Jag har studerat det fenomen som i teorin kallas för kanalkonflikter. Jag har
genomfört en kvalitativ undersökning. Undersökningen har utformats genom
intervjuer pÄ 4 oberoende företag av skiftande storlek. Teoriavsnittet
innehÄller teorier om marknadsföringsstrategier, e-commercestrategier samt
kanalkonflikter. Analysen har skett genom att jag har jÀmfört teori med empiri.
Sverige och EEC : En diskussion kring förhÄllandet mellan ekonomiska och politiska intressen i samband med formandet av svensk EEC-politik under 1960-talet
Syftet med mitt arbete var att undersöka om det fanns skillnader pÄ flickors och pojkars motoriska fÀrdigheter i Är 5. Dessutom om denna eventuella skillnad har pÄverkat deras val av slöjdart i Är 7-9. Kunskap om motoriska fÀrdigheter och olikheter inhÀmtades dels genom litteratur i Àmnet och dels genom information pÄ Internet. Elevernas instÀllning om sina motoriska fÀrdigheter undersöktes bÄde genom enkÀt och med observationer och foto. De elever som ingick i undersökningen tillhörde skolÄr 5 och undervisades i textilslöjd.
Hur vet du det? : En studie om barns trovÀrdighetsarbete i risk- och skyddsbedömningsintervjuer
Denna studie undersöker barns trovÀrdighetsarbete i institutionell intervjuinteraktion med grund i en problematisering av synen pÄ barn som mindre trovÀrdiga. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur barn orienterar sig mot trovÀrdighet samt om hur trovÀrdighet hanteras i social interaktion. Materialet bestÄr av utdrag ur Ätta risk- och skyddsbedömningsintervjuer med barn i Äldrarna 5-8 Är och 9-12 Är. Studien anvÀnder diskurspsykologi och samtalsanalys som teoretisk grund och samtalsanalys som metodologisk ansats. Undersökningen visar att barn orienterar sig mot trovÀrdighet genom tre typer av trovÀrdighetsarbete.
Kan man genom ett originÀrt fÄng förvÀrva ÀganderÀtten till en byggnad?
För de originÀra fÄngen ockupation och specifikation finns det varken nÄgra lagregler eller nÄgon utförlig beskrivning i den juridiska litteraturen. DÀrför har jag i denna uppsats analyserat dels vilka krav som kan antas gÀlla för ÀganderÀttsförvÀrv genom ockupation respektive specifikation, dels om man genom dessa originÀra fÄng kan förvÀrva ÀganderÀtten till en övergiven byggnad som Àr lös respektive fast egendom. För ÀganderÀttsförvÀrv genom ockupation kan det anses finnas tvÄ krav; dels mÄste egendomen vara herrelös och dels mÄste egendomen tas i besittning. Byggnad som Àr lös egendom samt byggnad som Àr fast egendom kan enligt min mening bli herrelösa och de kan tas i besittning. Trots detta kommer ockupanten inte att kunna bli dess Àgare.
All aboard?- AnvÀndandet av intern marknadsföring som ledningsstrategiskt verktyg
UtifrÄn Canvas analysmodell, hur ser Fantastic Franks E-business ut? Hur Àr synen pÄ E-business hos en liten nischad fastighetsbyrÄ?Syftet med denna studie Àr att analysera Fantastic Franks E-business genom Canvas analysmodell och analysera hur differentiering genom E-business pÄverkar företagets framgÄng.Genom intervju med ledningsgruppsrepresentant frÄn Fantastic Frank samt med fastighetsmÀklare pÄ Fantastic Frank applicerades företagets affÀrsmodell pÄ modellen KÀllor till vÀrdeskapande i E-business företag. Denna metod anvÀndes för att undersökningens syfte att se hur Fantastic Frank differentierar sig genom E-business skulle kunna undersökas.Nyckelresurser, nyckelpartnerskap och nyckelaktiviteter Àr de viktigaste blocken inom Canvas analysmodell för Fantastic Frank, för att de ska kunna erbjuda en vÀrdeproposition och differentiera sig. Andra fastighetsbyrÄer börjar erbjuda liknande tjÀnster med bostadsstyling och Fantastic Frank bör vidareutveckla sin tjÀnst. För att skapa vÀrde bör Fantastic Frank utveckla relationer med kunder som köpt eller sÄlt bostad genom gemensamma intressen inom inredning/design.
Elevinflytande i lÀrarens tankar : Att tolka elevinflytande i skolvardagen
Studien har genom kvalitativa samtalsintervjuer studerat lÀrares uppfattningar av elevinflytande. En fenomenografisk ansats har tagits för att möjliggöra en studie med uppfattningar som studieobjekt. I examensarbetet studeras elevinflytandets innebörd avseende anvÀndningsomrÄde och faktorer, som möjliggör och försvÄrar arbetet med elevinflytande i skolan. Resultatet visade att lÀrarna uppfattade elevinflytandets innebörd, som elevernas möjlighet, att genom delaktighet pÄverka arbetssÀtt och redovisningsform i undervisningen. Dessutom ska eleven trÀnas till att bli en framtida medborgare, genom att utveckla en metakognition och delta i olika former av rÄd (klass- elev, matrÄd mm).
UtvÀrdering av övervakningssystem i Windowsmiljö
Rapporten syftar pÄ att utvÀrdera tvÄ gratisprogram samt ett kommersiellt program för att övervaka servrar i en Windowsmiljö.I dagslÀget Àr det viktigt för företag att servrar och tjÀnster Àr tillgÀngliga dygnet runt. Ett driftavbrott kan leda till förluster i bÄde kapital och information. Detta kan motverkas genom att övervakningsprogram varnar tekniker nÀr fel intrÀffar. Genom att fÄ reda pÄ problem i god tid kan risken för datorhaveri förebyggas.I undersökningen har övervakningsprogrammen utvÀrderats efter angivna punkter i en kravspecifikation. UtvÀrderingarna skedde genom att försöka fÄ samma tjÀnster att övervakas i de olika programmen.
PÄ tal om metadon : En diskursanalys av lÀkemedelsassisterad underhÄllsbehandling
LÀkemedelsassisterad underhÄllsbehandling för opiatberoende har sedan 1966 bedrivits i Sverige, och har genom tiderna varit föremÄl för diskussioner och debatter. Syftet med denna studie Àr att granska hur debatten kring underhÄllsbehandling utformats i media och genom vilka aktörer. Det empiriska materialet bestÄr av texter frÄn svensk storstadspress, under tidsperioden 2010-2013. Studien utgÄr frÄn ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Analysen utgÄr frÄn Norman Faircloughs kritiska diskursanalys, och frÀmst frÄn dennes tredimensionella modell som innefattar textanalys, analys av diskursiv praktik samt social praktik.
E-business inom fastighetsbranschen : En undersökning av fastighetsbyrÄn Fantastic Franks differentiering genom E-business
UtifrÄn Canvas analysmodell, hur ser Fantastic Franks E-business ut? Hur Àr synen pÄ E-business hos en liten nischad fastighetsbyrÄ?Syftet med denna studie Àr att analysera Fantastic Franks E-business genom Canvas analysmodell och analysera hur differentiering genom E-business pÄverkar företagets framgÄng.Genom intervju med ledningsgruppsrepresentant frÄn Fantastic Frank samt med fastighetsmÀklare pÄ Fantastic Frank applicerades företagets affÀrsmodell pÄ modellen KÀllor till vÀrdeskapande i E-business företag. Denna metod anvÀndes för att undersökningens syfte att se hur Fantastic Frank differentierar sig genom E-business skulle kunna undersökas.Nyckelresurser, nyckelpartnerskap och nyckelaktiviteter Àr de viktigaste blocken inom Canvas analysmodell för Fantastic Frank, för att de ska kunna erbjuda en vÀrdeproposition och differentiera sig. Andra fastighetsbyrÄer börjar erbjuda liknande tjÀnster med bostadsstyling och Fantastic Frank bör vidareutveckla sin tjÀnst. För att skapa vÀrde bör Fantastic Frank utveckla relationer med kunder som köpt eller sÄlt bostad genom gemensamma intressen inom inredning/design.
Upplevelsen av praktisk erfarenhet som kompetensutveckling
Utbildning och livslÄngt lÀrande Àr idag aktuella begrepp i samhÀllet och det finns en sjÀlvklarhet i att skaffa sig en formell yrkesutbildning. Dock finns Àn i dag arbeten som krÀver fysiska handlingar och praktiska erfarenheter. Yrken dÀr individer tillsatt sig kunskap genom att arbeta, inte genom att studera. BadmÀstare Àr en sÄdan yrkesgrupp, dÀr flertalet anstÀllda saknar formell utbildning. Genom en fenomenologisk forskningsansats undersöks pÄ vilka sÀtt en praktisk yrkesgrupp upplever kompetensutveckling och möjligheten att utvecklas i arbetet.
Telegramnyheten i den svenska pressen - genom tio undersökta tidningar 1864-1900
Uppsatsen har sin utgÄngspunkt i det faktiska material som finns i tio valda tidningar gÀllande telegramnyheter. De valda tidningarna har analyserats genom syntetiska veckor i fem ÄrgÄngar för att fÄ fram en bild av hur förekomsten av telegramnyheter i svensk press sÄg ut under slutet av 1800-talet. För att se det statistiska material genom ett par teoretiska glasögon, analyseras resultatet genom Benedict Andersons teori om en förestÀlld, nationell gemenskap. FrÄgan Àr primÀrt hur förekomsten av telegramnyheter ser ut och pÄ ett mindre, sekundÀrt plan om telegramnyheten bidrar till den svenska pressens stÀrkande av den nationella förestÀllningen? För att fÄ en inblick i telegramnyheten inleds uppsatsen med en historisk kontextualiseringen, som ska vara till hjÀlp för lÀsaren att förstÄ bakgrunden till dess utveckling, bÄde pÄ ett internationellt, men dock frÀmst, nationellt plan..
Bilderboken pÄ förskolan : -en studie om hur nÄgra förskolor anvÀnder bilderboken pÄ olika sÀtt
Syftet med detta examensarbete var att fÄ en inblick och en förstÄelse för hur pedagoger arbetar med bilderböcker pÄ förskolan. Genom en kvantitativ enkÀt bestÄende av sex slutna och tvÄ öppna frÄgor ville vi undersöka hur pedagoger pÄ Ätta olika förskolor arbetade med barn och bilderböcker. För att studien inte skulle bli för vid, valde vi att rikta oss mot pedagoger som arbetar med tre- till femÄringar.Den forskning som vi tagit del av visar tydligt hur betydelsefullt bilderboksanvÀndandet Àr för barns sprÄk- och lÀsutveckling. Genom att anvÀnda bilderböcker som ett pedagogiskt redskap stÀrker vi barns sprÄk till exempel genom att öka deras ordförrÄd och ordförstÄelse. Bilderboken stimulerar fantasin och hjÀlper barn att förstÄ sammanhang..
IKT inom den pedagogiska verksamheten : Ur ett sociokulturellt perspektiv
Denna litteraturstudie avser att behandla IKT inom den pedagogiska verksamheten. UtgÄngspunkten Àr att konkretisera IKTs artefakter, sÄ som datorer och interaktiva skrivtavlor av bÄde lÀrare och elever. Genom en systematisk litteraturstudie har vi hittat aktuell forskning som problematiserar vÄrt syfte. Den aktuella forskningen pekar mot att elever övervÀgande anvÀnder datorn till att skriva med i skolan, men Àven att söka information för att fÄ mer kunskap. Det framkommer Àven att det Àr förnuftigt att lÄta elever anvÀnda datorer i tidig Älder för att bli förtrogen med den, dÄ datorn anvÀnds genom hela skolgÄngen.
Reklam och kritiskt tÀnkande i gymnasieskolan
I mitt arbete vill jag visa pÄ hur man med hjÀlp av reklamanalys kan uppnÄ lÀroplanens för kritiskt tÀnkande i gymnasieskolan, samt ge eleverna en möjlighet att utveckla en förmÄga att kritiska granska media. Detta sker först genom en teoretisk ram och hÀr utreder jag begreppet media literacy och genom att finna en definition pÄ vad kritiskt tÀnkande Àr. Sedan lyfter jag fram tvÄ pedagogiska verktyg som kan anvÀndas i arbetet med att analysera reklam, semiotisk bildanalys och textanalys. Slutligen gör jag en analys av en reklamannons och gör pedagogiska och didaktiska kopplingar till analysen. Jag visar genom mitt arbete varför det Àr viktigt att odla kunskaper och förmÄga att kritiskt granska medietexter, och vilka pedagogiska verktyg man som lÀrare kan rusta sig med..