Sökresultat:
45208 Uppsatser om Lära genom att göra - Sida 12 av 3014
"Jag har planterat frön hÀr pÄ dagis, och dÄ vet jag": ett
arbete om att utveckla barns tÀnkande genom ett
storylineinspirerat temaarbete.
Syftet med vÄrt examensarbete var att barnen utvecklade sitt tÀnkande och lÀrande för de betingelser som krÀvs för fröets vÀg till blomma, genom ett storylineinspirerat temaarbete. Med tÀnkande menar vi hur barn i konkreta situationer fÄr reflektera över sin egen inlÀrning. Med lÀrande menar vi hur barn i olika sammanhang lÀr sig genom ett meningsfullt innehÄll. Den empiriska delen av vÄrt examensarbete utfördes pÄ en förskola i LuleÄ kommun under sju veckor. Undersökningsgruppen bestod av 14 barn i Äldrarna 4-6 Är.
Ordningsskapande i den semioffentliga sfÀren : En studie om hur ordning skapas och upprÀtthÄlls i gallerior
Detta Àr en kvalitativ studie som har sin utgÄngspunkt i problematiken med galleriornas framvÀxt, vilket leder till att mycket mÀnniskor vistats pÄ liten yta. Byggnationen av gallerior har tagit raketfart under 2000-talet, vilket tyder pÄ att denna konstruktion Àr ett vinnande koncept. Med syftet att förklara hur ordning skapas och upprÀtthÄlls i gallerior förhÄller sig studien till en teoretisk referensram bestÄende av Foucaults teori om disciplin samt Goffmans teori om offentlig interaktion. Genom denna teoretiska referensram att förhÄlla sig till genererades det empiriska materialet bestÄende av observationer och intervjuer. Resultatet visar hur infinnande av ordning frÀmst kan förklaras genom tre bidragande faktorer.
SprÄkutveckling genom musik och sagor
?SprÄkutveckling genom musik och sagor? Àr skriven av Rebecca Ljungdahl och Maria Svensson. Syftet med arbetet Àr att se hur förskollÀrare anvÀnder sig av sagor och musik i ett sprÄkutvecklande syfte. Vi har gjort vÄr studie genom observationer av barn och pedagoger samt kvalitativa intervjuer med pedagogerna. Vi koncentrerade oss pÄ tvÄ verksamheter i en storstad i SkÄne.
Förhandlingsplanering i realiteten : En fallstudie över Annedals planeringsprocess
Denna studie Àmnar undersöka hur den reella makten över ett omrÄdes fysiska utformning kan konstrueras och ta sig i uttryck genom informella nÀtverk och förhandlingsplanering. Resultatet diskuteras sedan utifrÄn ett demokratiskt perspektiv. Undersökningen sker genom att med kvalitativa metoder undersöka den planeringsprocess som skulle leda fram till Annedal, ett pÄgÄende nybyggnadsprojekt i Stockholms kommun. Den huvudsakliga kÀllan till empiriskt material har varit genom intervjuer och samtal med personer som varit centrala aktörer inom Annedals planeringsprocess. Undersökningens empiri analyseras genom de teoretiska begreppen governance och rationalitet för att undersöka de nÀtverk inom vilka makten över kommunens fysiska utformning kan konstrueras, samt hur rationalitet anvÀnds som ett verktyg för att forma det fysiska rummet.
Design och utvÀrdering av hÀndelsebaserad Android-applikation
I detta papper, designas och utvÀrderas en hÀndelsebaserad Android-applikation. MyWorld Àr en mobil applikation. HÀndelser som sker i anvÀndarens nÀrhet kan ses pÄ en karta. Genom arbetet anvÀnds beprövade metoder för att skapa en vÀldefinierad design. Det tas upp problem och lösningar pÄ designrelaterade problem i en hÀndelsebaserad applikation.
Barnmisshandel
Studien har genom kvalitativa samtalsintervjuer studerat lÀrares uppfattningar av elevinflytande. En fenomenografisk ansats har tagits för att möjliggöra en studie med uppfattningar som studieobjekt. I examensarbetet studeras elevinflytandets innebörd avseende anvÀndningsomrÄde och faktorer, som möjliggör och försvÄrar arbetet med elevinflytande i skolan. Resultatet visade att lÀrarna uppfattade elevinflytandets innebörd, som elevernas möjlighet, att genom delaktighet pÄverka arbetssÀtt och redovisningsform i undervisningen. Dessutom ska eleven trÀnas till att bli en framtida medborgare, genom att utveckla en metakognition och delta i olika former av rÄd (klass- elev, matrÄd mm).
Sui generis-skydd för databaser
Arbetet behandlar möjligheten att avyttra fastigheter utan beskattning genom reglerna om underprisöverlÄtelser och nÀringsbetingade andelar. Centrala frÄgor som behandlas Àr nÀr andelar Àr lagertillgÄngar enligt reglerna i 27 kap. och 17 kap. IL samt hur kapitlen förhÄller sig till varandra. Vidare analyseras frÄgan om betydelsen av skatteflyktslagen vid avyttring av tillgÄngar genom anvÀndandet av reglerna om underprisöverlÄtelser och nÀringsbetingade andelar..
Att lÀra sig lÀsa och skriva : En intervjustudie om barns uppfattningar i förskoleklass och i skolÄr 1 och 2
Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med syftet att utifrÄn ett individualpsykologiskt och ett socialinteraktionistiskt perspektiv förstÄ barns uppfattningar av att lÀra sig att lÀsa och skriva. I vÄr vetenskapliga förankring beskriver vi dessa tvÄ perspektiv. Intervjustudien Àr fenomenografiskt inspirerad, vilket innebÀr att vi har sökt beskriva och analysera uppfattningar i vÄrt specifika syfte. Vi intervjuade sammanlagt Ätta barn som gick i förskoleklass och i skolÄr 1 eller 2. För att kunna besvara vÄra forskningsfrÄgor analyserades intervjumaterialet och vi kunde urskilja ett antal kvalitativt skilda kategorier av uppfattningar.VÄrt resultat visar att barnen har följande kvalitativt skilda uppfattningar av hur de lÀr sig att lÀsa och skriva: Barnen uppfattar att de lÀr sig att lÀsa genom att ljuda, barnen uppfattar att de lÀr sig att lÀsa genom att lÀra sig bokstÀver, barnen uppfattar att de lÀr sig att lÀsa genom att lÀra sig olika regler, barnen uppfattar att de lÀr sig att lÀsa genom att lÀsa, barnen uppfattar att de lÀr sig att skriva genom att ljuda, barnen uppfattar att de lÀr sig att skriva genom att lÀra sig bokstÀver samt barnen uppfattar att de lÀr sig att skriva genom att lÀra sig olika regler.Dessutom visar vÄrt resultat att barnen har följande kvalitativt skilda uppfattningar av vem som lÀr dem att lÀsa och skriva: Barnen uppfattar att de lÀr sig att lÀsa tillsammans med andra personer, barnen uppfattar att de lÀr sig att lÀsa pÄ egen hand samt barnen uppfattar att de lÀr sig att skriva tillsammans med andra personer.I diskussionen resonerar vi hur vi kan förstÄ barnens uppfattningar utifrÄn ett individualpsykologiskt perspektiv och/eller ett socialinteraktionistiskt perspektiv..
Förskolepersonals delaktighet i barns lek
Syftet med studien var att undersöka förskolepersonals delaktighet i barns lek och hur barn uppfattade förskolepersonalens delaktighet i leken. Datainsamlingen genomfördes genom en kvalitativ studie med intervjuer av bÄde förskolepersonal och barn i fyra förskolor. Barnintervjuerna gjordes i fokusgrupper och i par, för att barnen skulle fÄ stöd av varandra och att svaren skulle bli mer utvidgande. VÄrt resultat visade att förskolepersonalen ansÄg att deras delaktighet i barns lek gynnade barnens sociala utveckling, genom att finnas tillhands och stötta vid barns konflikter men Àven att planera för miljön. Genom förskolepersonalens förhÄllningssÀtt uppfattade barnen förskolepersonalen som ett stöd vid konflikter med andra barn, men att barnen Àven ansÄg att förskolepersonalen höll sig pÄ avstÄnd genom att betrakta dem i deras lek.
Intuition eller strategi? : LÀrares intuition och kriteriebaserade bedömningar
Vi mÀnniskor gör dagligen mÄnga olika bedömningar antingen genom intuition eller mer strategiska dÀr vi genom resonemang kommer fram till ett svar. Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan experters helhetsbedömningar och samma experters bedömningar utifrÄn kriterier. Data samlades in genom en webbaserad enkÀt som skickades ut till lÀrare pÄ Karlstads universitet vilka utvÀrderade nya idéer relaterade till undervisning. 33 personers svar analyserades genom en multipel regressionsanalys och tvÄ t-tester. Slutsatserna Àr att 43 % av helhetsbedömningen kunde förklaras av de fyra kriterierna: Originalitet, genomförbarhet, anvÀndarvÀrde för studenter och anvÀndarvÀrde för lÀrare. De ÄterstÄende procenten kan anses vara intuition samt andra kriterier eller personliga vÀrderingar.
Rim i förskolan : Ett utvecklingsarbete om sprÄkstimulering
I detta utvecklingsarbete har vi valt att fokusera pÄ sprÄkstimulering i förskolan. VÄrt mÄl var att barnen skulle utveckla medvetenhet om sprÄkets form genom att anvÀnda oss av rim och ramsor. Arbetet med rim i varierande former Àr bra enligt tidigare forskning, dÄ det bidrar till ett lustfyllt lÀrande och utvecklat den sprÄkliga medvetenheten. Vi har genomgÄende i detta arbete valt att göra aktiviteterna konkret genom att anvÀnda oss av bilder och föremÄl, dÄ barngruppen har varit flersprÄkig. Vi genomförde Ätta aktiviteter tillsammans med en grupp pÄ tio barn, och alla aktiviteter observerades genom videofilmning.
The Sticker Project
En uppsats som tar lÀsaren med pÄ en resa genom ett designarbete med klistermÀrken i vinyl som slutprodukt. kan man med hjÀlp av klistermÀrken skapa en dynamisk inredning eller kan man med hjÀlp av design sÀtta fart pÄ en miljödebatt om dricksvatten? I denna rapport fÄr ni följa med pÄ en resa genom mitt C arbete "The StickerProject" dÀr jag med design och kreativitet designat klistermÀrken i försökt att, underlÀtta vardagsproblem, erbjuda ett enkelt och billigt dekorations alternativ till tapeter och fÀrg, men Àven snabbt tittat pÄ till hur design för inredning och klistermÀrken sett ut genom historien. Som en bonus följer Àven ett avsnitt om miljön med dÀr diskussionen kring dricksvatten fÄtt rollen som inspiration för nÄgra av mina produkter. Följ med och inspireras till att göra vÀrlden mindre ful.
Organiserad "myrtrafik" över Ăresund : billig öl i Tyskland ger problem i Sverige
Den organiserade handeln av öl frÄn Tyskland till Sverige Àr ett stort problem. Dels genom försÀljning till ungdomar, privatpersoner, krogar och arbetsplatser dels genom förlorade skatteintÀkter. Det gÄr inte lÀgre att kontrollera konsumtionen av öl genom Systembolagets monopol. Detta problem kommer i framtiden att öka pÄ grund av de ökade införselkvoter som trÀder i kraft Är 2004. Det Àr svÄrt att komma Ät problemet dÄ införseln av öl Àr laglig, men inte försÀljningen.
Hur uppstÄr kanalkonflikter i samband med fysisk och elektronisk handel?
Jag har studerat det fenomen som i teorin kallas för kanalkonflikter. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning. Undersökningen har utformats genom intervjuer pÄ 4 oberoende företag av skiftande storlek. Teoriavsnittet innehÄller teorier om marknadsföringsstrategier, e-commercestrategier samt kanalkonflikter. Analysen har skett genom att jag har jÀmfört teori med empiri.
LÀsinlÀrning kopplat till lÀrstilar : BokstavsinlÀrning med ett kinestetiskt moment
Detta utveklingsarbete gÄr ut pÄ att genom den syntetiska lÀsinlÀrningsmetoden lÀra eleverna bokstÀver med hjÀlp av den kinestetiska lÀrstilen.Arbetet utförs i en Är 1 genom en försökslektion som innebÀr att jag som lÀrare lÀr ut en för klassen, och för vissa elever, ny bokstav som vi dÀrefter trÀnar pÄ genom olika moment, bÄde enskilt och i grupp. Det kinestetiska momentet bestÄr av att arbeta med play-doh och forma veckans bokstav och sedan bygga ett ord med play-dohn.Arbetet utvÀrderas med intervju som en metod och analys av bokstavsböcker som en annan.Resultatet visar att alla eleverna lÀrt sig Z pÄ olika sÀtt. NÄgra elever har lÀrt sig genom att forma play-dohn till bokstaven och andra genom att skriva bokstaven. Dessa resultat har eleverna uppgett vid intervjuerna.Min frÀmsta slutsats Àr att alla elever lÀr sig lÀsa och skriva men pÄ olika sÀtt. DÀrför gÀller det som lÀrare att gÄ igenom bokstÀverna frÄn grunden och lÄta barnen arbeta pÄ olika sÀtt, med alla sinnen och framförallt fÄ se, höra, göra till varje bokstav..