Sökresultat:
45208 Uppsatser om Lära genom att göra - Sida 10 av 3014
HöglÀsning för barn i förskoleÄldern : Fyra pedagogers uppfattning av höglÀsningens betydelse för sprÄkutveckling
Syftet med detta examensarbete var att undersöka fyra pedagogers uppfattningar om höglÀsning och höglÀsningens betydelse för barns sprÄkutveckling. Studien syftade ocksÄ till att undersöka hur pedagoger anvÀnder höglÀsningsstunderna till att uppmuntra barn till samtal och diskussion. I undersökningen anvÀndes kvalitativa intervjuer. Genom intervjuerna ville vi fÄ ta del av hur pedagogerna arbetar med höglÀsning genom uppföljande samtal samt om de anser att barns sprÄkutveckling stimuleras. Resultatet visar att pedagogerna upplever att sprÄkutveckling sker vid höglÀsning.
De andra hos Merleau-Ponty : Om fenomenologisk intersubjektivitet
I Logische Untersuchungen formulerade Edmund Husserl sin fenomenologi ? ?en filosofi som strÀng vetenskap?. Fenomenologin med dess metod, epochén, skall utövas under parollen ?Till sakerna sjÀlva!? Genom att ifrÄgasÀtta invanda tankesÀtt skall vi sÀtta vÀrlden inom parentes och dÀrigenom nÄ objektiv kunskap.Denna uppsats behandlar intersubjektivitetsproblemet hos fenomenologin. Genom en studie av Husserls Cartesianische Meditationen, Martin Heideggers Sein und Zeit och Maurice Merleau-Pontys Phénoménologie de la perception nÀrmar jag mig frÄgan om ?De andra hos Merleau-Ponty?.
ORD : ORD som BILDER och BILDER som ORD
Jag undersöker min vÀrld genom de bilder jag skapar. Jag gestaltar den vÀrld jag ser, för att dela den med betraktaren genom fotografi, video, text och ljud.
"Boken överallt" : Förskolans presentation och anvÀndning av boken inomhus och utomhus
Syftet med detta examensarbete var att fÄ en inblick och en förstÄelse för hur pedagoger arbetar med bilderböcker pÄ förskolan. Genom en kvantitativ enkÀt bestÄende av sex slutna och tvÄ öppna frÄgor ville vi undersöka hur pedagoger pÄ Ätta olika förskolor arbetade med barn och bilderböcker. För att studien inte skulle bli för vid, valde vi att rikta oss mot pedagoger som arbetar med tre- till femÄringar.Den forskning som vi tagit del av visar tydligt hur betydelsefullt bilderboksanvÀndandet Àr för barns sprÄk- och lÀsutveckling. Genom att anvÀnda bilderböcker som ett pedagogiskt redskap stÀrker vi barns sprÄk till exempel genom att öka deras ordförrÄd och ordförstÄelse. Bilderboken stimulerar fantasin och hjÀlper barn att förstÄ sammanhang..
A/B-testning av Mikrotransaktioner
Mikrotransaktioner Àr en stor del av dagens internethandel. Det anvÀnds flitigt pÄ bÄde websidor och i datorspel. Denna rapport tar upp hur ett företag eller en privatperson kan, genom A/B-testning, testa vilken transaktionstyp som Àr bÀst för just deras applikation. Problemet Àr att det finns mÄnga olika transaktionstyper att vÀlja mellan och att det inte finns nÄgot bra sÀtt att fÄ fram vilket som Àr det bÀsta för just din applikation. För att försöka hitta den optimala transaktionstypen utnyttjades en testapplikation med olika transaktionstyper.
Metalheads och Moralpanik : En undersökning kring HÄrdrockens sjÀlvpresentation, vÀrde och kulturella etablering genom Close-Up Magazine
Uppsatsen granskar det spÀnningsförhÄllande som existerar mellan HÄrdrockens uttryck och den oinvigda allmÀnhetens moralpanik. Genom sjÀlvpresentation och smakdistinktioner undersöker den ocksÄ hur HÄrdrocken idag har positionerat sig som en etablerad kultur med ursprung och tradition. PÄ sÄ sÀtt behandlar uppsatsen vad och vem som definierar HÄrdrockens kulturella vÀrde och position. Undersökningen görs genom en textanalys av den svenska hÄrdrockstidningen Close-Up Magazine. Uppsatsen granskar Àven hur tidningen positionerar och presenterar sig som betydande aktör inom HÄrdrockens verksamhetsfÀlt..
Dynamisk terrÀnggenerering med koppling till spelarhandlingar
Arbetet gÄr genom en metod för simpel terrÀnggenerering med koppling till
spelarhandlingar genom anvÀndning av artificiella neurala nÀtverk..
Asexualitetens (o)möjlighet : en kvalitativ studie om sexualnormativitet och identitet
Syftet med studien som redovisas genom denna uppsats var att undersöka fenomenet asexualitet, genom att undersöka vilka normer som prÀglar informanternas, som identifierar sig med asexualitet eller som asexuella, berÀttelser om sina erfarenheter och tankar. Materialinsamlingen utfördes genom kvalitativa intervjuer med informanter som identifierar sig med asexualitet eller som asexuella och materialet analyserades genom grundad teori. I denna studie belyses aspekterna hur det Àr att leva som asexuell, vilka normer som genom sexualitet, Älder och genus existerar i relation till asexualiteten och vilken betydelse dessa förvÀntningar i form av normer fÄr för informanterna och deras förhÄllningssÀtt till dessa normer, samt deras relation till begreppet asexuell och asexualitet som en identitet. Resultatet visar pÄ att asexualiteten som identitet görs till en (o)möjlighet dÄ den sexualnormativitet, de normer och begreppet asexualitet och dess mÄngfald gÀllande betydelse gör asexualiteten till bÄde en möjlig och en omöjlig identitet..
Kiwimetoden ? hela sprÄkets metod : En studie om lÀsutveckling
Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur lÀrare genom att undervisa enligt kiwimetoden utvecklar elevers lÀsförmÄga. Litteratur som rör hur barn lÀr sig lÀsa i allmÀnhet, och hur elever utvecklar lÀsförmÄga genom kiwimetoden har lyfts fram. Empirin utgörs av kvalitativa intervjuer med tvÄ lÀrare, som har gedigen erfarenhet av kiwimetoden. Utöver det har ocksÄ kompletterande observationer genomförts. Resultatet har presenterats i olika teman.
FörskollÀrares förhÄllningssÀtt till leken och dess
betydelse för lÀrande i förskolan
Syftet med mitt utvecklingsarbete var att studera vilket förhÄllningssÀtt förskollÀrare har till leken och dess betydelse för lÀrandet i förskolan. Jag har intervjuat fyra förskollÀrare i en kommun om detta. Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer för denna undersökning eftersom min intervju baserade sig pÄ frÄgestÀllningar som innehöll frÄgeord. Patel och Davidsson (2003) menar att en kvalitativ intervju görs för att upptÀcka intervjupersonens uppfattningar om ett Àmne. Genom mitt utveckllingsarbete har jag kommit fram till att förskollÀrarna hade ett genmensamt förhÄllningssÀtt till leken och dess betydelse för lÀrandet.
Ungdom och etik i tiden: att genom gruppstÀrkande övningar vÀgleda ungdomar till insikt gÀllande etiskt förhÄllningssÀtt
Syftet med vÄrt arbete var att genom gruppstÀrkande övningar som metod vÀgleda ungdomar till insikt gÀllande etiskt förhÄllningssÀtt. Vi har genomfört vÄrt utvecklingsarbete i en gymnasieklass, för att genom gruppstÀrkande övningar som metod vÀgleda ungdomar till insikt gÀllande etiskt förhÄllningssÀtt, genom att medvetandegöra deras mÀnniskosyn. Vi trÀffade klassen vid 9 tillfÀllen under en 5 veckors period, dÄ vi mestadels arbetade med gruppstÀrkande övningar, observationer samt diskussioner. Resultatet vi erhöll tydde pÄ att eleverna Àndrat sina vÀrderingar om mÀnniskan Ät det positiva hÄllet. Denna utveckling anser vi tyder pÄ att eleverna i större omfattning börjat reflektera över sina etiska vÀrderingar gÀllande mÀnniskan.
Förskolan och digitala medier : En undersökning om hur interaktiva barnböcker och pekskÀrmsenheter kan anvÀndas i förskolemiljö.
Denna rapport har undersökt hur interaktivitet, genom interaktiva barnböcker pÄ mobila enheter med pekskÀrm, kan pÄverka engagemanget för lÀsande hos barn i tre till fem Ärs Älder. Detta har gjorts genom att en interaktiv barnbok skapades och deltagande observationer sedan utfördes vid sex tillfÀllen pÄ tre förskolor dÀr barnen fick testa den utvecklade produkten. De deltagande observationerna kompletterades sedan med Äsikter om digitalt lÀrande frÄn förskollÀrare pÄ respektive förskola genom semistrukturerade intervjuer.Resultatet frÄn undersökningen visar pÄ en tendens till att engagemanget hos barnen kan ökas genom att införa interaktivitet i barnböcker genom att leverera dessa pÄ mobila enheter med pekskÀrm. Undersökningen Àr dock gjord i för liten skala samt att produkten och undersökningen innehÄller för mÄnga brister för att kunna stÀlla upp en faktisk teori. IstÀllet stÀlls en hypotes upp som skulle behöva testas vidare under lÀngre tid och i en mer rigorös undersökning..
AVANCERAD LĂSFĂRSTĂ ELSE FĂR SVENSKA SOM ANDRASPRĂ KSELEVER
Vi undersökte i denna studie den kontextuella kunskapens inverkan pÄ lÀsförstÄelsen av skönlitteratur hos fem inlÀrare av svenska som andrasprÄk i Äldern 12-14. Genom ett experiment i en autentisk inlÀrarmiljö har det socialkonstruktivistiska perspektivet pÄ inlÀrning anvÀnts i skapandet av en inlÀrningsaktivitet som kretsar kring kontextuell kunskap och kollaborativt lÀrande. InlÀrningsaktiviteten syftade till att förbereda eleverna pÄ lÀsförstÄelsetestet genom arbete med kontextuell kunskap kopplat till den skönlitterÀra text som ingick i lÀsförstÄelsetestet. Undersökningens centrala data Àr en mÀtning av lÀsförstÄelse genom traditionella lÀsförstÄelsetest, först genom ett lÀsförstÄelsetest som deltagarna var helt oförberedda pÄ och sedan ett lÀsförstÄelsetest som deltagarna hade förberetts pÄ genom ovan nÀmnda inlÀrningsaktivitet. En observation av inlÀrningsaktiviteten har ocksÄ genomförts.
Nanofibrillerad Cellulosa : FramstÀllning och karakterisering
Denna litteraturstudie avser att behandla IKT inom den pedagogiska verksamheten. UtgÄngspunkten Àr att konkretisera IKTs artefakter, sÄ som datorer och interaktiva skrivtavlor av bÄde lÀrare och elever. Genom en systematisk litteraturstudie har vi hittat aktuell forskning som problematiserar vÄrt syfte. Den aktuella forskningen pekar mot att elever övervÀgande anvÀnder datorn till att skriva med i skolan, men Àven att söka information för att fÄ mer kunskap. Det framkommer Àven att det Àr förnuftigt att lÄta elever anvÀnda datorer i tidig Älder för att bli förtrogen med den, dÄ datorn anvÀnds genom hela skolgÄngen.
Emotionell webbutveckling inom e-handel
Detta arbete syftar till att undersöka om emotionell webbutveckling och emotionella
element kan pÄverka en kunds incitament till att genomföra köp inom e-handel. E-handel
Àr en viktig och vÀxande del för ÄterförsÀljare vÀrlden över och med hÄrd konkurrens Àr
det nödvÀndigt att ha en webbutik som fÄr kunden att stanna och kÀnna sig trygg genom
hela köpprocessen.
Studien visar att emotionella element skapar en preferens hos testpersonerna, dels genom
ökad trygghet men Àven genom att engagera testpersonerna emotionellt med designen.
Detta resulterar i att emotionell webbutveckling till god fördel kan anvÀndas för att
förbÀttra vissa aspekter av webbutiker, framförallt framhÀvde testpersonerna tycke om
sektionen med kundrecensioner samt för de emotionella bilderna. Webbutvecklaren fÄr
möjlighet att genom sin design kunna pÄverka sina besökares tankar och val, vilket
exempelvis fördelaktigen kan resultera i en förbÀttrad relation mellan försÀljare och
konsument..