Sök:

Sökresultat:

4325 Uppsatser om Längd och vikt vid könsmognad - Sida 54 av 289

Uttagsbeskattning och etableringsfrihet : StÄr den svenska lagstiftningen om uttagsbeskattning av bolag enligt 22:5 p. 2 IL i strid med Eu-rÀttens krav pÄ etableringsfrihet?

För mĂ„nga Ă€r arbetet den mest centrala delen ilivet dĂ€r de flesta av dygnets vakna timmar spenderas. Studiens syfte var attundersöka yrkesstolthet och identifikation med arbetet. Enligt KASAM- teorin, kĂ€nslaav sammanhang, Ă€r meningsfullhet en viktig komponent för individens yrkesstolthet.Åtta individuella kvalitativa intervjuer genomfördes med Ă„tta deltagare iĂ„ldrarna 40 till 65 Ă„r med varierande yrken. Ett heterogent urval anvĂ€ndes föratt fĂ„ en sĂ„ stor variation som möjligt. Resultaten visade att den viktigastekomponenten för yrkesstolthet var upplevelsen av att fĂ„ göra gott i mötet medandra mĂ€nniskor samt att arbetet kĂ€nns meningsfullt.

Hur ska vi börja? : Introduktion av matematik i skolÄr 1

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur nÄgra olika lÀrare vÀljer att introducera matematikÀmnet i skolÄr 1 och vad de vÀljer att lÀgga fokus pÄ. Enligt flera forskare kan den första kontakten med matematik vara avgörande för det fortsatta intresset för matematiken hos eleverna. Det Àr lÀrarens uppgift att introducera matematiken pÄ ett roligt och lustfyllt sÀtt. LÀraren bör dÀrför inte glömma bort att koppla samman elevernas tidigare kunskaper med det nya som de fÄr lÀra sig i skolan. En koppling bör Àven finnas mellan teori och praktik.Jag har valt att anvÀnda mig av kvalitativa intervjuer och till viss del observationer för att finna svaret pÄ mitt syfte.

LivsvÀrlden hos kvinnor som lider av anorexia nervosa - En litteraturstudie pÄ sjÀlvbiografiska böcker

Bakgrund: Cirka 0,2 - 0,4 procent av svenska kvinnor i Äldrarna 12-25 Är lider av anorexia nervosa, en sjukdom som innebÀr en störd kroppsuppfattning och karakteriseras av en oerhörd rÀdsla att gÄ upp i vikt. Syfte: Syftet med studien var att beskriva livsvÀrlden hos kvinnor som lider av anorexia nervosa. Metod: Studien baseras pÄ tvÄ sjÀlvbiografiska böcker som analyserades enligt Graneheim och Lundmans (2008) beskrivning av innehÄllsanalys för kvalitativa studier. Resultat: Studien resulterade i tre kategorier: socialt, psykiskt och fysiskt, varav den psykiska innefattar underkategorierna Ängest, sjÀlvkÀnsla, mattankar samt förvrÀngd kroppsuppfattning. Slutsats: Slutsatsen till denna studie var att som sjuksköterska Àr det viktigt att ha kunskap om och förstÄelse för livsvÀrlden hos denna patientgrupp som finns bÄde inom den somatiska och psykiatriska vÄrden, för att pÄ sÄ sÀtt skapa goda förutsÀttningar i det vÄrdande mötet..

FörskollÀrare och lÀrare samarbetar kring barns lÀs- och skrivutveckling

Jag har i min undersökning tittat nÀrmare pÄ vad SprÄktimmen Àr och vilka erfarenheter nÄgra förskollÀrare och 1-7 lÀrare som arbetar i f-1:or har av sitt arbete projektet. Studiens syfte Àr att lÄta de bÄda yrkesgrupperna komma till tals och utrycka sina erfarenheter och Äsikter om SprÄktimmen och vilka mÄl de har med sin lÀs- och skrivundervisning.Arbetet bygger pÄ intervjuer och enkÀtundersökningar med en grupp förskollÀrare och 1-7 lÀrare.I undersökningen har jag kommit fram till att det finns bÄde likheter och skillnader i yrkesgruppernas uppfattningar. Jag har kommit fram till att SprÄktimmen kan anpassas för olika elevers behov och ge alla elever en engagerad lÀs- och skrivundervisning. Det framkom ocksÄ att förskollÀrarna och 1-7 lÀrarna var över lag samstÀmmiga nÀr det gÀllde uppfattningar om lÀs- och skrivundervisningen. Skillnaden ligger i att förskollÀrarna skattar emotionell utveckling högt och 1-7 lÀrarna lÀgger mer vikt vid systematisk trÀning av fÀrdigheter.

Pedagogers uppfattningar om datorn som pedagogiskt verktyg i förskolan

Denna studie syftade till att undersöka hur pedagogerna tankar kring barns sprÄkliga utveckling och hur de arbetade mer konkret med böcker och samtal för att frÀmja barns sprÄkutveckling. Jean Piaget och Lev Vygotskij Àr de pedagogiska teoretikerna som vi har utgÄtt ifrÄn gÀllande teorier inom lÀro-processer. NÀr det gÀller arbetssÀtten för att frÀmja barnens sprÄk stimulering utgick vi frÄn forskning. Studien Àr en kvalitativ metod med en fenomenolo-gisk ansats. Genom ostrukturerade intervjuer med pedagoger har empiri insamlats.

HÀlsofrÀmjande omvÄrdnad vid bensÄr

BensÄr Àr en fysisk och psykisk pÄfrestning och ca 50 000 personer i Sverige lider av bensÄr. Patienter med bensÄr vÄrdas av sjuksköterskor inom olika vÄrdinstanser. Oavsett var mötet med patienten sker, sÄ Àr det sjuksköterskans ansvar att ge omfattande omvÄrdnad med god kvalitet. Syftet med litteraturstudien var att belysa aspekter som har betydelse för sjuksköterskans hÀlsofrÀmjande omvÄrdad av patienter med bensÄr. Data insamlades i hÀlso- och sjukvÄrdsinriktade databaser.

Företagsrekonstruktion : Konstgjord andning eller fortsatt överlevnad?

Under första kvartalet 2009 sÄ har hela 1909 företag försats ikonkurs. Av alla dessa företag tror vi att ett flertal i grunden Àrlivskraftiga och lönsamma. Vi anser dÀrför att det Àr slöseri medresurser att försÀtta dessa företag i konkurs med kapitalförstöringoch de anstÀlldas arbetslöshet som följd. För dessa företag bordeen rekonstruktion vara mer lÀmplig ÄtgÀrd. Vid ettrekonstruktionsförfarande ser man över om företaget kanrekonstrueras till att bli lönsamt.VÄrt syfte Àr att undersöka hur förfarandet med enföretagsrekonstruktion gÄr till och vad som krÀvs för att ett företagska bli aktuellt för rekonstruktion.

?Man mÄste nog vara mer konkret? : En fenomenografisk intervjustudie av sprÄklÀrares erfarenheter av formativ bedömning

Studiens syfte var att undersöka och jÀmföra erfarenheter av fenomenet formativ bedömning hos högstadie- respektive gymnasielÀrare i moderna sprÄk. Detta undersöktes med hjÀlp av metoden samtalsintervju utifrÄn en fenomenografisk utgÄngspunkt. Denna utgÄngspunkt innebar att lÀrarnas erfarenheter av formativ bedömning samt variationer inom dessa var det som fokuserades i studien.Studiens slutsatser visade att arbetet med elevernas förstÄelse av mÄlen Àr av stor vikt för att det övriga arbetet inom formativ bedömning ska fungera. Vidare framkom tvÄ övergripande huvuduppfattningar av vad formativ bedömning innebÀr: ett didaktiskt verktyg eller en undervisningsfilosofi. Dessutom framhölls begreppen konkret, framÄtsyftande samt frÀmjande för förstÄelsen av mÄlen som grundlÀggande inom formativ bedömning.

HÀlsingegÄrdarna som vÀrldsarv : Möjligheter och svÄrigheter som vÀrldsarvsÀgare

Sju gÄrdar i HÀlsingland blev sommaren 2012 vÀrldsarv. Syftet med det hÀr arbetet var att studera hur vÀrldsarvsutnÀmningen pÄverkade gÄrdarna ur ett byggnadstekniskt perspektiv. Av vikt var att se om villkoren Àndrades för byggnaderna i lagens mening i frÄga om bevarande och vid eventuell Àndring. Det var ocksÄ av intresse att se om Àgarna till gÄrdarna i och med utnÀmningen kÀnde sig hindrade att sköta gÄrden som de ville. Undersökningen grundade sig pÄ en enkÀtundersökning som gjordes bland gÄrdsÀgarna och studier pÄ vÀsentlig litteratur.

Hur mÄnga bullar ryms det i pÄsen? : - Hur problemlösning kan se ut i klassrummen

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka nytillsatta förstalinjes chefers upplevelser i en nyskapad tjÀnst, som benÀmns funktionschef, med 50 procent arbete i produktionen och 50 procent chefsuppgifter. Cheferna har tilltrÀtt tjÀnsten internt och har ingen erfarenhet av ledarskap sen tidigare. Uppsatsen bygger pÄ nio intervjuer och materialet analyserades genom en grundlÀggande kvalitativ metod. Resultatet visar att funktionscheferna upplever det positivt att ha blivit internt tillsatt till tjÀnsten dÄ de har en större förstÄelse för myndigheten och arbetsuppgifterna samt en kÀnnedom om sina medarbetare. Funktionscheferna upplever att en tjÀnst med tvÄ befattningar, arbete i produktionen och chefsuppgifter, Àr positivt för egen utveckling och gynnar arbetsgruppen och myndigheten.

NÄgra förskolelÀrares perspektiv pÄ kommunikation med yngre barn

LÀroplanen för förskolan Lpfö 98 (rev 2010) trycker pÄ att förskolan ska lÀgga stor vikt vid att stimulera varje barns sprÄkutveckling och med hjÀlp av olika uttrycksformer frÀmja barns utveckling och lÀrande. FörskolelÀrarens roll Àr att stimulera och utmana barnet i en innehÄllsrik och inbjudande miljö. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur fyra förskolelÀrare resonerar gÀllande kommunikation med barn i yngre Äldrar pÄ förskolan. Vi har utfört en kvalitativ fallstudie som innehÄller strukturerade intervjuer. VÄra intervjuer genomfördes pÄ tvÄ förskolor i tvÄ olika kommuner i Sverige dÀr fyra förskolelÀrare tillfrÄgades.

Följsamhet till handhygienrutiner : -en litteraturstudie

Introduktion: Det Àr av stor vikt att sjuksköterskan följer de angivna riktlinjerna för handhygien, för att frÀmja god omvÄrdnad. WHO redovisar statistik att sjukvÄrdspersonal vÀrlden över har lÄg följsamhet till handhygienrutiner. Syfte: var att belysa sjuksköterskans följsamhet till riktlinjer för handhygien. med frÄgestÀllningarna:-Hur ser följsamheten till handhygien ut? -Hur ser förutsÀttningarna för följsamhet till handhygien ut? -Vilka konsekvenser kan följsamhet eller bristande följsamhet till handhygien fÄ? Metod: Litteraturstudien utfördes enligt Polit och Becks niostegs modell, artiklar söktes i databaserna Cinahl och PubMed.

SPEL OCH DESS NARRATIV : BerÀttelser i digitala offline-rollspel

Det Àr uppenbart att narrativ anvÀnds i spel, inte minst i offline-RPG:n (ORPG:n), dÀr berÀttelserna Àr vad som stÄr i centrum. Samtidigt som dessa Àr ett vÀlkomnatfenomen har de ocksÄ en tendens att passivisera spelaren och pÄverka kÀnslan avfrihet. I hur hög grad de gör detta Àr till viss del subjektivt och dÀrför Àr det av viktvad som motiverar ORPG-spelaren till spelandet. Denna studie har utvecklat tvÄspelprototyper som baseras pÄ motivationerna immersion respektive prestation föratt pÄvisa motivationsgruppernas preferenser. Studien har fokuserat pÄ att ta reda pÄhur stor vikt de bÄda grupperna lÀgger pÄ kÀnslan av frihet, och haft som hypotes attkravet Àr högre hos prestationsmotiverade spelare.

Han, hon eller hen? : Genusuppdraget i förskolan tolkat av nÄgra förskollÀrare

I den hÀr studien har vi undersökt hur fyra förskollÀrare tolkar genusuppdraget i LÀroplanen för förskolan (Lpfö98, rev2010) men ocksÄ hur de uppfattar att deras förhÄllningssÀtt gÀllande hur genus pÄverkar barns identitetsutveckling. Vi har genomfört studien med hjÀlp en hermeneutisk forskningstradition och kvalitativa intervjuer. FörskollÀrarna som ingÄtt i studien Àr vÀl medvetna om det genusuppdrag som finns i Lpfö98 (rev2010) men det har framkommit att de tycker det Àr svÄrt att sÀtta ord pÄ exakt vad det innebÀr för dem. Dock Àr alla förskollÀrare överens om att genusuppdraget handlar om den enskilda individen och att det Àr denna som ska vara i fokus. Samtliga förskollÀrare anser att de arbetar genusmedvetet genom att anpassa miljö, material, förhÄllningssÀtt och verksamhet utifrÄn den enskilda individen.

Automatiserad viktkontroll av formsprutade detaljer

Arbetet utfördes pÄ Sura Magnets, ett företag i Söderköping som bl.a. tillverkar formsprutade plastbaserade magneter. En av deras produkter kallad ?10 mm:aren? tillverkas genom formsprutning. Varje skott ger 6 detaljer.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->