Sök:

Sökresultat:

4325 Uppsatser om Längd och vikt vid könsmognad - Sida 19 av 289

HjÀrtrehabilitering: ?Gav mig styrka att kunna fortsÀtta?

Socialstyrelsen rekommenderar i nationella riktlinjer att hÀlso och sjukvÄrden skall erbjuda organiserad individanpassad fysisk trÀning under tre till sex mÄnader till alla patienter som genomgÄtt hjÀrtinfarkt, PCI eller bypasskirurgi. I dessa riktlinjer lÀggs stor vikt vid insatser för att stödja patienterna till hÀlsosammare levnadsvanor och pÄ sÄ sÀtt förebygga bÄde ny kranskÀrlssjukdom och Äterinsjuknande. HjÀrtrehabilitering har till syfte att reducera riskfaktorer och stÀrka skyddsfaktorer, den kan vara utformad pÄ olika sÀtt men innefattar oftast fysisk trÀning, utbildning och psykologisk stöttning i form av stödjande samtal. Patientundervisning Àr en nyckelkomponent i hjÀrtrehabilitering. Patienten mÄste ha en vilja att göra livsstilsförÀndringar och en förstÄelse för sin situation och kroniska sjukdom.Denna studies syfte Àr att identifiera om medverkan i hjÀrtrehabiliteringsprogram leder till effekter pÄ patienternas livsstilsvanor och uppmÀtta fysiologiska mÀtvÀrden.Studien Àr prospektiv med en kvantitativ ansats, varje patient Àr sin egen kontroll.Statistisk analys Àr gjord för att studera förÀndring över tid.Under Är 2006-2007 erbjöds 112 patienter deltagande i hjÀrtrehabilitering pÄ ett mindre sjukhus i VÀstsverige.

Krav pÄ KRAV : En attitydundersökning gjord pÄ företagsekonomistudenter vid Uppsala Universitet

Aldrig förr har den svenska konsumenten varit sÄ hÀlso- och miljömedveten. Ett resultat av detta Àr att fler mervÀrdesmÀrkningar har dykt upp pÄ vÄra butikshyllor. En av de mest kÀnda mervÀrdesmÀrkningarna inom ekologiskt producerade varor Àr i dagslÀget KRAV-mÀrkningen.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om Uppsala Universitets företagsekonomistudenters attityder gentemot KRAV-mÀrkta produkter stÀmmer överens med den bild som KRAV vill förmedla. Studenterna har fÄtt ange vilka produktattribut de anser vara av störst vikt vid livsmedelsinköp, vilka sedan har jÀmförts med hur vÀl de anser att KRAV uppfyller dessa. Genom detta har vi kunnat urskilja en generell attityd hos studenterna gentemot KRAV-mÀrkta produkter.Resultatet visar pÄ att studenterna har en positiv attityd gentemot KRAV-mÀrkta varor.

HÀlsofrÀmjande ledarskap

Vi har studerat hur ledarskapet och arbetsmiljöarbetet hos ett företag ska se ut för att pÄ bÀsta möjliga sÀtt skapa förutsÀttningar för att medarbetarna ska vara friska och trivas pÄ arbetsplatsen. UtifrÄn vÄr teoretiska ram och genom en kvalitativ undersökning av Sparbanken Finns ledarskap och arbetsmiljöarbete, har vi kommit fram till en rad nyckelfaktorer som Àr av stor vikt för att ledarskapet skall anses hÀlsofrÀmjande. Avslutningsvis diskuterar vi hur det hÀlsofrÀmjande ledarskapet kan komma att förÀndras beroende pÄ företagets organisation, verksamhet, historia, lönsamhet och makroekonomiska faktorer..

Åren med smĂ„ barn ? förĂ€ndringar som sker och förĂ€ldrars sĂ€tt att hantera dem

Uppsatsens syfte var att beskriva och försöka förstÄ hur det Àr att bli förÀlder, hur smÄbarnsförÀldrars vardagsliv och förÀndringsomrÄden gestaltar sig, samt att försöka förstÄ de sÀtt smÄbarnsförÀldrar hanterar dessa. De preciserade delfrÄgestÀllningarna löd:a.) Hur beskriver förÀldrarna vardagslivet och dess förÀndringar, med avseende pÄ förvÀntningar, roller inom hem- och yrkesarbete, pengar, tid, vÀnner och fritid samt ursprungsfamiljen under smÄbarnsÄren? b.) Hur hanterar förÀldrarna förÀndringar och hur anvÀnder de eventuella copingstrategier?Genom att fÄ svar pÄ ovanstÄende ville vi ocksÄ se hur smÄbarnsÄren pÄverkar/förÀndrar förÀldern som individ samt förÀldrarnas eventuella parförhÄllande. Vi anvÀnde oss av kvalitativ metod för att nÄ en djupare förstÄelse för informanternas erfarenheter och upplevelser. Resultatet visade att förÀldraskapet medförde förÀndringar inom alla de teman som vi frÄgade kring.

Bedömning och samverkan vid arbetsplatsförlagd utbildning

Med beaktande av den betydelse som den praktiska kunskapen har och den vikt man lÀgger vid den samverkan som sker mellan skola och arbetsliv har följande studie gjorts. Inom det nationella Hotell- och restaurangprogrammet Àr yrkesÀmnena till stor del förlagda pÄ det som benÀmns APU-tid (arbetsplatsförlagd utbildningstid). Det har genomförts ett antal intervjuer med yrkeslÀrare och APU-handledare i syfte att ta reda pÄ hur bedömningen utförs av elevernas insats under deras APU. Det har ocksÄ undersökts hur den samverkan som sker mellan skolor och handledare pÄ APU-platserna fungerar..

Elev och identitet

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att ta reda pÄ vad verksamma lÀrare pÄ en homogent integrerad skola har för tankar kring elevers identitet, samt vad de har för förhÄllningssÀtt kring elevers kunskapsinhÀmtning baserat pÄ identitet. För att undersöka detta har kvalitativ forskningsintervju anvÀnts som metod. Resultatet visar att lÀrarna ansÄg begreppet identitet av yttersta vikt, dock av andra anledningar Àn just jag Àmnade fokusera pÄ. Vidare kan det konstateras att lÀrarna arbetar med identitet men att det Àr ett mÄngtydigt begrepp, och kan sÄledes tolkas och tillÀmpas pÄ olika sÀtt..

Ljumskskador inom fotboll: riskfaktorer och prevention: En systematisk litteraturstudie

Ljumskskador tillhör en av de vanligaste skadorna inom fotboll och hÄller mÄnga spelare borta frÄn match och trÀning. Det finns faktorer som utsÀtter en spelare för ökad risk att skada sig och dessa Àr viktiga att kÀnna till för att förstÄ orsakerna till att skada uppstÄr samt för att kunna förebygga skador med preventiv trÀning. Syftet med studien var att granska den vetenskapliga litteraturen avseende riskfaktorer och prevention för ljumskskador inom fotboll. En litteratursökning gjordes i databaserna PubMed, Cinahl och AMED vilket resulterade i att 20 artiklar inkluderades. Artiklarna kvalitetsgranskades och poÀngsattes med PEDro-scale eller ?Bedömningsmall för riskfaktorer?.

FastighetsmÀklarbranschen - en relationsskapande bransch?

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att visa hur fastighetsmÀklare arbetar med sina kundrelationer. Uppsatsen tar upp olika arbetssÀtt som fastighetsmÀklare anvÀnder nÀr de bygger och vÄrdar relationen till deras kunder. Vi har valt att utföra en fallstudie med HusmanHagberg och HusaffÀren dÀr intervjuer har utförts för att samla in relevanta data. Resultaten som Àr presenterade visar att fastighetsmÀklarna lÀgger stor fokus pÄ vÄrdandet av relationer för att pÄ sÄ sÀtt bygga nya relationer. För att kunna bygga nya relationer lÀgger fastighetsmÀklare dÀrför stor vikt vid att fÄ sÄ nöjda kunder som möjligt för att dÀrigenom bli rekommenderade vidare..

Framtidens biografer

Denna kandidatuppsats tar upp tankar kring hur de svenska biograferna kan komma att förÀndras i framtiden. Uppsatsen innehÄller en historisk bakgrund om biografen, en enkÀtundersökning om film och biografvanor i Skövde och intervjuer med ett flertal personer inom den svenska filmbranschen. Uppsatsen fokuserar sig i grund och botten pÄ tankar kring hur biografen kommer att förÀndras för biografpubliken dÀr visningsförhÄllanden och tillgÄng till film Àr tvÄ viktiga aspekter. Uppsatsen lÀgger extra stor vikt vid vad som kommer att förÀndras i och med att den svenska biografen gÄr in i en ny digitaliseringsera..

Human Resources Strategy : Ledare, medarbetare och arbetsmiljö pÄ hotell

Inledning: Human Resources Strategy tar upp viktiga begrepp för hur man ska hantera och behandla sina medarbetare, vilket Àr ett relevant Àmne i dagens samhÀlle dÀr man har fÄtt upp ögonen för hur strategier genom human resources kan genera vinst i företaget.Syfte: Syftet Àr att analysera hur ledare pÄ fyra utvalda hotell i Stockholm och Oslo arbetar för att fÄ sina medarbetare att prestera optimalt ur ett serviceperspektiv utefter den etablerade modellen Human Resources Strategy, och dÀrefter finna det hotell som lÀgger mest vikt vid strategierna i modellen.Metod och material: Uppsatsen Àr baserad pÄ fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer, 14 vetenskapliga artiklar, litteratur och en icke-deltagande/enkel observation pÄ fyra utvalda hotell, som ingÄr i nÄgot av medlemskapen; The Leading Hotels of the World eller Design Hotels.Resultat: Undersökningen visade att ledarna i studien ansÄg att det var av stor vikt att medarbetarna har kognitiv kompetens, blir utbildade inom företaget, fÄr motivation, belöning och förmÄner, samt kÀnner delaktighet och att de fÄr regelbunden feedback pÄ sitt arbete. Allt detta för att skapa en positiv arbetsmiljö och trivsel hos medarbetarna, eftersom det skapar förutsÀttningar för att leverera en högklassig service, men i vilken utstrÀckning beror dock pÄ hotellets storlek, förutsÀttningar och resurser.Slutsats: Det Àr viktigt att hitta rÀtt strategier för att pÄ sÄ sÀtt fÄ medarbetare att prestera efter hotellets direktiv gÀllande service. Det gÀller att hitta en balans och rÀtt strategier som stÀmmer överens med hotellets storlek, förutsÀttningar och resurser, för att skapa en positiv arbetsmiljö, vilket i sin tur pÄverkar medarbetarnas trivsel och prestationer.Nyckelord: Direktiv, Service, Strategier, VÀrdskap..

TIDIG SPRÅKUTVECKLING I FÖRSKOLAN

Studiens syfte Àr att undersöka nÄgra förskollÀrares syn pÄ att frÀmja barns sprÄkutveckling i förskolan. Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsmetod dÀr semistrukturerade intervjuer har anvÀnts. Resultatet visar att bland samtliga pedagoger finns en hög medvetenhet pÄ vad de ska göra för att stÀrka och stimulera barns sprÄkutveckling i tidig Älder. För att stÀrka och stimulera barns sprÄkutveckling lÀggs stor vikt vid anvÀndning av bland annat rim och ramsor, lek, höglÀsning, sÄng, berÀttande, sagolÀsning och anvÀndning av ipad..

Strategisk jÀmstÀlldhet i förskolans miljö

Syftet med detta arbete Àr att genom intervjuer se hur förskollÀrare anvÀnder sin miljö i sitt jÀmstÀlldhetsarbete, samt fÄ uppfattning om vilken instÀllning de har till begreppet jÀmstÀlldhet. Det framkommer i studien att mÄnga av förskolorna Àr i en utvecklingsfas i sitt jÀmstÀlldhetsarbete, medan nÄgra andra medvetet inte lÀgger nÄgot intresse och vikt i att utveckla jÀmstÀlldhetsarbetet pÄ förskolan. Respondenterna menar att det automatiskt faller sig naturligt i deras dagliga arbete. Det gjordes totalt sju intervjuer med pedagoger pÄ förskolor under hösten 2013..

Internationaliseringsprocesser : - En kvalitativ studie om smÄ och medelstora företag

Problembakgrund & problemdiskussion: SmÄ och medelstora svenska företag exporterar nÀstan hÀlften av Sveriges BNP och dÀrmed Àr kunskap om internationalisering en stor del av det svenska företagandet. NÀr ett företag vÀl ska internationaliseras sÄ kan frÄgetecken vÀckas angÄende vilken vÀg som Àr den mest gynnsamma för respektive företag. De redan existerande modellerna lÀgger olika vikt vid de steg som modellerna Àr uppbyggda pÄ och frÄgan som uppstÄr Àr vilken kombination av internationaliseringsprocess som ska vÀljas?Problemformulering: ?Vilken internationaliseringsprocess Àr det bÀsta alternativ för smÄ och medelstora företag??Syfte: Syftet med studien Àr att ur ett företags- och forskningsperspektiv erhÄlla en djupare förstÄelse hur nÄgra smÄ och medelstora företag i olika branscher bedrivit sina internationaliseringsprocesser och huruvida de tillÀmpat traditionella internationaliseringsmodeller vid etableringen utomlands.Teori: Studien utgÄr frÄn tre huvudteorier, planeringsfasen, kulturella aspekter samt internationaliseringsmodeller. Planeringsfasen beskriver hur ett företag bör struktureras för att underlÀtta en framtida internationalisering.

Att kommunicera en organisations vÀrderingar och egenskaper : - En studie av Systembolagets organisationsidentitet

Ett varumÀrke Àr av stor vikt för en organisation eller ett företag. En viktig del av varumÀrket Àr organisationsidentiteten. Den pÄverkar anstÀllda och genom dem organisationens kunder. Det hÀr gör att organisationsidentiteten Àr ett centralt verktyg för organisationsledningen i arbetet med att stÀrka ett varumÀrke. Systembolaget Àr ett företag med monopol pÄ alkoholhandeln i Sverige. Men att företaget saknar officiella konkurrenter minskar inte vÀrdet pÄ ett starkt varumÀrke, snarare tvÀrtom.

Olika sÀtt att underlÀtta kommunikationen vid expressiv afasi till följd av en stroke. : En systematisk litteraturstudie.

Bakgrund: Stroke drabbar 30000 personer Ärligen och cirka 12000 fÄr afasi till följd av stroke. Vid afasi blir den verbala kommunikationen bristfÀllig. Detta kan leda till försvÄrad kommunikationsmöjlighet mellan patienten och sjuksköterskan.Syfte: Syftet med studien var att belysa olika sÀtt att underlÀtta kommunikationen i vÄrdsituationer för patienter som har drabbats av expressiv afasi till följd av en stroke.Metod: En systematisk litteraturstudie baserad pÄ Ätta vetenskapliga artiklar, dÀr sökningar gjordes i Cinahl, PubMed och PsycINFO. Artiklarna var etiskt granskade och kvalitetsgranskades utifrÄn en modifierad granskningsmall av Forsberg & Wengström (2008). Analysen gjordes utifrÄn Lundman och HÀllgren- Graneheims (2008) kvalitativa innehÄllsanalys.Resultat: Analysen resulterade i tre teman; kontaktskapande, trygghet och sprÄkrehabilitering.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->