
Sökresultat:
7948 Uppsatser om Kvinnor pć film - Sida 8 av 530
Stereotyper i toner : Musikens roll i konstruktionen av stereotyper i svensk film under 1990- och 2000-talet
The aim of this paper is to investigate what part film music plays in the creation of stereo-types in the production of Swedish cinema, in the 1990s and early 2000s. This period of Swedish cinema was largely defined through the visualization of life in the smaller provinces of the country. The results were reached through the analyzing of four important works of this era, representing different provinces and genres. The examined movies have shown frequent use of extreme characters and a somewhat hostile environment in search of an interesting story. The music is used in ways of describing class differences amongst the inhabitants and to set the gen-eral mood of the concerned provinces: an agent often working in the unconscious of the viewer in order to affect the final results..
Skapande av film med 3d-element och live footage
Jag har deltagit i skapandet av en 10 minuter lÄng kortfilm som heter Kylan. Det huvudsakliga arbetet har bestÄtt av compositing, dÄ man har kombinerat live footage-material med renderade 3d-element. Jag har anvÀnt mig av mina erfarenheter för att besvara min frÄgestÀllning: ?Hur kan man gÄ tillvÀga nÀr man skapar en film med kombinerad live footage och renderade 3d-element??Vilka Àr de visuella byggstenarna nÀr man matchar renderad 3d och live footage, och hur arbetar man med dessa i compositingprogram?Arbetet Àr utfört under min tid pÄ Despot Film, som ett litet filmproduktionsföretag. Projektet, Kylan, Àr ett pilotprojekt.
Göteborg International Film Festival Fund - Internationell kulturpolitik och strategiskt utvecklingsarbete
The aim of this research is to examine the Göteborg International Film Festival Fund (GIFFF, 1998?2011) as a part of the festival's overall operations, to provide answers to questions about if/how the Fund can be understood as an expression of the festival's fundamental values, and how the Fund can be recognized within the festival's strategic development. The GIFFF is also discussed in relation to contemporary academic studies that interpret Western film funds for the developing countries ? such as Hubert Bals Fund and Fond Sud Cinéma ? as an expression of Eurocentrism.The investigation is based on the contemporary film festival research, previous academic studies on Göteborg International Film Festival, the festival?s printed material ? such as programs and press releases ? as well as interviews with the former festival director Gunnar Bergdahl, who initiated the Fund, and festival editor Ulf Sigvardson, who ran the Fund during its final years of existence.The conclusions are: The Fund's objectives ? such as to support filmmakers and film schools in the developing countries, and also to screen their films at the festival ? can be seen as a broader interpretation of the vision that was determined by the festival founders, that the festival should be a platform for independent filmmaking and also help screen the films that otherwise would not reach the Swedish audience. Also, the Fund was a significant part of the festival's expansion strategies during the 1990s.
Feminismer och filmteori : En undersökning av feministisk filmteori och dess anvÀndningsomrÄden
I uppsatsen undersöks den feministiska filmteorin utifrÄn ett feministisk perspektiv, för att sammanfatta och klargöra de stÄndpunkter som utgör teorin. Fokus Àr framför allt lagt pÄ sÀttet kvinnor representeras i film, och hur man kan tolka den kvinnliga nÀrvaron. Diskussion förs angÄende de mest förekommande perspektiven inom filmteorin, sÄsom den psykoanalytiska, samt de alternativa perspektiven postkolonial och lesbisk teori, som bidrar till förstÄelsen av kvinnors representation i film. Resultatet av diskussionerna uppmÀrksammar bÄde styrkor och svagheter hos teorierna, men visar framför allt hur relevant det Àr att anvÀnda sig av det feministiska synsÀttet för att öka jÀmstÀlldheten inom filmbranschen, filmvÀrlden samt publiken..
Realistisk modellering för film
Det hÀr examsarbetet handlar om hur det Àr att arbeta som modellerare pÄ ett relativt stort VFX-företag i London. London har de flesta och de största filmeffektföretagen och postproduktionsföretagen i Europa. HÀr görs effekter för film, reklam och tv program. I den hÀr rapporten beskriver jag hur det fungerar nÀr man jobbar som 3D modellerare för filmer och vilka krav som stÀlls nÀr modellerna förvÀntas vara fotorealistiska..
Film och pÄverkan: förÀndras elevernas uppfattning om
filmpÄverkan sedan de fÄtt en orientering kring
populÀrfilmens olika delar?
Film upptar en stor del av vÄr tillvaro och det blir allt viktigare att kunna hantera upplevelser som bildmedier förmedlar och att ha kunskap om hur dessa kan pÄverka oss. Skolan ansvarar för att varje elev efter avslutad grundskola skall besitta dessa kunskaper. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att studera om elevers uppfattning av populÀrfilm och dess eventuella pÄverkan förÀndrades sedan de i skolan givits möjlighet att sÀtta in film i ett filmtekniskt, dramaturgiskt, kommersiellt och historiskt sammanhang. Metoden vi anvÀnde var att under fem veckor arbeta med ett filmprojekt, dÀr vi tillsammans med tvÄ elevgrupper i grundskolans Är 8 och 9 sÄg och pratade kring populÀrfilm. De datainsamlingsmetoder vi anvÀnde var intervjuer utifrÄn ett hermeneutiskt tankesÀtt, egna observationer och enkÀtundersökningar.
Etniska stereotyper pÄ film : med utgÄngspunkt i amerikansk film med ryska motiv (2008-2011)
Filmmediet idag Àr den mest populÀra formen av masskultur. Med sin vÀrldstÀckande genomslagskraft och sitt stereotypa portrÀtterande av verklighet, pÄverkar filmen vÀrldsÄskÄdningen för mÀnniskor runtom i vÀrlden. Ett brinnande Àmne i amerikansk film har alltid varit Ryssland, pÄ grund av de politiska motsÀttningarna och den historiska rivaliteten med USA. Studiens syfte Àr att undersöka hur Ryssland portrÀtteras i amerikanska filmer frÄn perioden för presidenterna Dmitrij Medvedevs respektive Barack Obamas första mandatperiod. FrÄgestÀllningen för uppsatsen Àr: hur ser stereotypa förestÀllningar om Ryssland ut i amerikansk film 2008-2011? Trettiotal filmer med ryska motiv valdes ut för undersökningen och analyserades utifrÄn de visuella och sociala aspekterna.
Engagerande KaraktÀrer : En studie av Murray Smiths teorier applicerat pÄ film och dataspel
Uppsatsen handlar om de faktorer som gör att vi engagerar oss för karaktĂ€rer i film och huruvida de Ă€r de samma för dataspel. Syftet med uppsatsen Ă€r att testa en teori av Murray Smith som gĂ€ller filmkaraktĂ€rer och se om den gĂ„r att anvĂ€nda Ă€ven nĂ€r man tittar pĂ„ dataspel. Den exakta frĂ„gestĂ€llningen i uppsatsen Ă€r som följer: Murray Smith har skapat en teori för hur engagerande karaktĂ€rer skapas i film. Hur pass applicerbara Ă€r hans teorier för engagerande karaktĂ€rer nĂ€r det kommer till ett annat visuellt medium som dataspel? MĂ„ste teorin tillĂ€mpas annorlunda? Ăr andra aspekter av teorin viktigare i det nya mediet?I uppsatsens teoribakgrund tas teoriinriktningar som bland annat semiotik och psykoanalys upp och förklaras.
Hur man förstör en film : Svenska Statens BiografbyrÄs censur av Hellraiser
The Swedish censorship is an institution run by the Swedish government since 1911 and has cutting films to protect the citizens from unnecessary violence. Their main purpose doesn't work well with the law of copyright in literary and artistic works, as they break this law while cutting movies. They therefore destroy the authors work by doing this, and in this thesis I will point out how they have destroyed the purpose of two scenes in the film Hellraiser and by that, more or less, altered how the audience may look upon two of the characters in the film. The results points to the unnecessary way of physically cutting films to protect the audience, but also how they choose to work and what preferences they used in their line of work..
Barn kommunicerar om film
The aim of this master?s thesis is to obtain greater understanding of how children relate to the film medium and their experiences. This is obtained by listening to the children and observing their verbal and nonverbal communication in two focus group interviews. Children?s access to and selection of film are due to adult?s restrictions.
Tevereklam riktad till kvinnor och mÀn
Syftet med denna uppsats var att studera hur tevereklam till kvinnor och till mÀn kan beskrivas. Vi ville uppnÄ syftet genom att undersöka hur ett företag arbetar med att utforma tevereklam till kvinnor och mÀn: vilka mÄl samt fördelar och nackdelar de har med tevereklam, hur tevereklam utformas, hur traditionella könsroller eventuellt pÄverkar utformningen samt om lagar och egenÄtgÀrder har nÄgon pÄverkan pÄ innehÄllet i tevereklam. För att uppnÄ detta syfte gjorde vi en fallstudie pÄ RoxxEmotion Film & Television, ett mindre företag som Àr en del av Roxx Communication Group AB. Vi utförde en telefonintervju med en av de tvÄ personer som ansvarar för tevereklamfilm pÄ företaget. Slutsatser frÄn denna fallstudie visar att det Àr vanligt att rikta tevereklam till ett visst kön men att tillvÀgagÄngssÀtt vid utformning av tevereklam samt mÄl, fördelar och nackdelar med tevereklam Àr lika för reklam till bÄde kvinnor och mÀn.
Film och verklighet: En studie av realism och autenticitet i The Passion of the Christ, Bloody Sunday och Bamboozled
Uppsatsen behandlar betydelsen som film har för vÄr förstÄelse av olika fenomen och historiska hÀndelser, för förmedling av ideologi samt hur filmskapare arbetar för att övertyga sin publik..
TV och film i högstadie - och gymnasieskolan
Den tekniska utvecklingen i samhÀllet gör att medieanvÀndning i dagens skola Àr ett Àmne som stÀller krav pÄ bÄde lÀrare och elever. Den teoretiska utgÄngspunkten grundas pÄ en sociokulturell syn pÄ lÀrande och den potential visuella medier som TV och film har som ett pedagogiskt verktyg i klassrummet. Detta arbete undersöker vidare en grupp lÀrares attityder om och anvÀndning av medier som TV och film pÄ högstadie- och gymnasieskolor i en kommun i södra Sverige. En undersökning baserad pÄ 43 enkÀter och sex intervjuer ligger till grund för den analys och diskussion som belyser hur denna grupp lÀrare anvÀnder TV och film i undervisningen, vilket material de anvÀnder och varför de anvÀnder detta. Undersökningens resultat tyder pÄ en medvetenhet hos berörda lÀrare angÄende mediernas olika funktioner för att intressera och engagera elever.
Videoproduktion : En rapport om produktionsprocessen av bestÀllningsfilm
Denna rapport beskriver produktionsprocessen för framtagandet av tvÄ filmer till ett svensktupplevelseföretag. Filmernas syfte Àr att informera potentiella kunder vad de kan förvÀnta sig. Dessa filmer ska efter leverans implementeras pÄ upplevelseföretagets hemsida. Rapporten visar olika steg i processen frÄn bestÀllning till leverans samt de metoder somanvÀnds för att nÄ det resultat bestÀllaren önskar. Projektet resulterade i tvÄ filmer, frÄn tvÄ olika upplevelser, som efter leverans implementerades pÄ upplevelseföretagets hemsida..
Tillbaka till framtiden - om svensk filmdistribution i den digitala eran
Why is the e-revolution of the Swedish film distribution lingering? In attempting to answer that question, this qualitative study depicts the distribution market of Swedish film and its actors. Thirteen interviews with representatives of the industry have been conducted in search of an understanding of the current situation. Two important conclusions are made. One is that the strong interdependency between the actors of film distribution is inhibiting the acting space of those who seek change.