Sök:

Film och påverkan

förändras elevernas uppfattning om
filmpåverkan sedan de fått en orientering kring
populärfilmens olika delar?


Film upptar en stor del av vår tillvaro och det blir allt viktigare att kunna hantera upplevelser som bildmedier förmedlar och att ha kunskap om hur dessa kan påverka oss. Skolan ansvarar för att varje elev efter avslutad grundskola skall besitta dessa kunskaper. Syftet med vårt examensarbete är att studera om elevers uppfattning av populärfilm och dess eventuella påverkan förändrades sedan de i skolan givits möjlighet att sätta in film i ett filmtekniskt, dramaturgiskt, kommersiellt och historiskt sammanhang. Metoden vi använde var att under fem veckor arbeta med ett filmprojekt, där vi tillsammans med två elevgrupper i grundskolans år 8 och 9 såg och pratade kring populärfilm. De datainsamlingsmetoder vi använde var intervjuer utifrån ett hermeneutiskt tankesätt, egna observationer och enkätundersökningar. Resultatet visade att flertalet av eleverna upplevde att de på något sätt hade förändrat sin uppfattning om filmpåverkan efter utvecklingsarbetet. Några av eleverna kände sig också mindre påverkade av film än tidigare. Vi tror att detta beror på att de uppfattade ordet påverkan som negativt laddat och att de efter nya kunskaper och infallsvinklar kring film ansåg sig kunna vara mer uppmärksamma än tidigare. Eleverna som deltog i studien menade också att det är viktigt att arbeta med film och dess eventuella påverkan i skolan.

Författare

Marita Jonsson Matilda Moritz

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..