Sök:

Sökresultat:

2884 Uppsatser om Kvinnliga förövare - Sida 53 av 193

Likhet eller sÀrart: en historisk studie av det Socialdemokratiska Kvinnoförbundet i Norrbotten

Syftet med c-uppsatsen Àr att studera i vilken grad som motionerna i det Socialdemokratiska Kvinnoförbundet i Norrbotten mellan 1974-1980 var likhetsinriktade eller sÀrartsinriktade. Enkelt sagt strÀvar likhetsfeminismen efter att varje individ sjÀlv ska ges möjlighet att forma sin personlighet. Vad som Àr manligt och kvinnligt Àr konstruerat av det samhÀlle vi lever i. De Àr inget som mÀnniskan föds till, utan tvingas lÀra sig att bli. Det finns en obalans dÀr kvinnor exkluderas, frÄn de positioner och sociala beteenden som mÀn utvecklat genom en strukturell diskriminering av samhÀllets genusordning.

Hur kan IKT anvÀndas i undervisningen : ? och hur kan det frÀmja densamma?

Underso?kningens huvudfra?ga a?r hur den ura?ldriga torghandeln kan fortsa?tta existera i det svenska samha?llet da?r logik, ordning och va?lsta?nd ofta ga?r pa? tva?rs med torghandelns flyktighet, kortsiktighet och umba?randen. Oordning och informellt a?r tva? nyckelord i beskrivningarna av torghandeln historiskt och i den aktuella internationella forskningen. Praktik, uto?vare, materialitet, fo?resta?llningar och plats samverkar o?ver tid i en sta?ndig fo?ra?ndring av handeln.

LjudförestÀllningens inverkan pÄ ljuddetektion

Mental ljudförestÀllning (eng. auditory imagery) innebÀr att uppleva ett ljud för sitt inre i frÄnvaro av yttre sinnesintryck. Tidigare studier har visat att ljud­förestÀllning kan inverka sÄvÀl faciliterande (t.ex. Farah & Smith, 1983) som interfererande (t.ex. Okada & Matsuoka, 1992) pÄ perceptuell ljuddetektion.

Det privata sparandet inför pensionen : En empirisk studie om faktorer som kan pÄverka individers pensionsplanering

Pensionen Àr en viktig del av en individs framtida liv som mycket vÀl kan innebÀra skillnaden mellan ett lyckligt eller miserabelt liv som pensionerad. I vardagen kan vi höra om pensionen och var vi bör vÀnda oss, vare sig det gÀller media, affischer eller annan reklam, men vet vi tillrÀckligt för att kunna pensionsplanera? Denna kvantitativa studie anvÀnder sig av data frÄn en norsk enkÀtundersökning pÄ internet, för att ta reda pÄ vilka faktorer som kan pÄverka individers pensionsplanering i form av privat sparande. Studien lyckas bekrÀfta en positiv relation mellan privat sparande och fyra variabler; Ärsinkomst, Äldersgrupp, tankar kring pension samt sysselsÀttning..

Fotosyntes och dramapedagogik

VĂ„rt arbete behandlade barns förstĂ„else av ekologiska processer och genomfördes i en skola i Illinois, USA. Syftet var att utveckla elevers förstĂ„else av fotosyntesen med hjĂ€lp av drama. Vi anvĂ€nde drama som pedagogisk metod för att synliggöra denna abstrakta process. Även praktiska experiment och teori ingick i undervisningen, detta för att förklara materians byggnad och omvandling. TvĂ„ av de 6 medverkande eleverna i vĂ„r studie utvecklade en djupare förstĂ„else och kunde se förhĂ„llandet mellan materians omvandling och sockret som energi för tillvĂ€xt.

IdrottslÀrarnas arbetsmiljö : en studie om idrottslÀrarnas upplevelse av den fysiska och psykiska arbetsmiljön.

Syfte/FrÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur idrottslÀrare pÄ olika grundskolor i Stockholms kommun upplever sin arbetsmiljö. Jag har utgÄtt frÄn tre mer preciserade frÄgestÀllningar,Hur upplever idrottslÀrare i grundskolan sin arbetsmiljö rent fysiskt och psykiskt? Upplever lÀrarna sin arbetsmiljö som stressframkallande? Kan man se nÄgra skillnader mellan mÀn och kvinnor och mellan ett- ÀmneslÀrare och tvÄ- ÀmneslÀrare? Och slutligen hur arbetar idrottslÀrare för att motverka stress och pÄfrestningar i arbetet?MetodDenna studie grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer. Jag Äkte runt till sex olika skolor och intervjuade sex idrottslÀrare, tre mÀn och tre kvinnor pÄ grundskolor i Stockholms lÀn, avsedd för Ärskurs F-6. Jag har utgÄtt ifrÄn Karsaseks och Theorells teori som Àr en förklaringsmodell till stressens uppkomst pÄ arbetsplatsen.

Uppsala nya konstmuseum

PÄ platsen dÀr konstmuseet ska ligga finns idag ett gammalt magasin, Katalin, som har omvandlats till en vÀlanvÀnd byggnad med plats för kafé, shop, restaurang och en scen för olika event. Det nya konstmuseet skapar ytterligare aktivitet pÄ platsen och förutsÀttningar för Katalin att utveckla sina verksamhet. Ett flöde gÄr genom tomten, som idag anvÀnds som parkeringsplats, frÄn tomtens södra Ànde frÄn Uppsala resecentrum till det nordliga hörnet av tomten dÀr Uppsala Konsert och Kongress ligger. Det nya konstmuseet skapar förutsÀttningar att förstÀrka detta flöde. Genom att lÀgga museet under mark kan platsen aktiveras och anvÀndningen ökaPÄ marknivÄn skapar museets taklanterninerna ett landskapi olika höjd och storlek, och skapar en fasad för museet.

People make a difference: en unik fotobok om mÀnniskors pÄverkan i samhÀllet

Det hÀr projektet Àr det sista och avslutande momentet pÄ vÄr utbildning Medie-design vid LuleÄ Tekniska Universitet och kallas för ett c-arbete. Tack vare moderniseringen av utbildningen som vi gÄr sÄ har vi numera möjligheten att göra ett konstnÀrligt arbete istÀllet för att skriva en vetenskaplig rapport. Det innebÀr att vi har lagt mycket tid pÄ att planera och framstÀlla en grafisk produkt och den hÀr rapporten redogör för vÄr process frÄn planeringsstadiet till den fÀrdiga produkten. Syftet med detta projekt Àr att vi ska lÀra oss hur boktryckningsprocessen fungerar och samtidigt öppna lÀsarnas ögon för hur stor skillnad mÀnniskor verkligen gör i samhÀllet. Vidare kommer vi som nyexaminerade mediedesigners att anvÀnda oss av detta grafiska arbete och visa upp det som en del av vÄr portfolio vid framtida arbetsintervjuer.

Förskola i utveckling : en studie om pedagogiska rum

VÄrt syfte med undersökningen Àr att fÄ en fördjupad bild av ett pedagogiskt förhÄllningssÀtt och vad det betyder för lÀrandet. Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie med observationer och intervjuer av pedagoger pÄ den aktuella förskolan. Observationerna gjordes före intervjuerna för att vi skulle fÄ en sÄ klar bild av de pedagogiska rummen som möjligt. Resultat: VÄrt resultat av studien visar att omorganisationen bland annat lett till att personalen anser att de har mer tid för barnen tack vare de olika rummen samt fÄtt större tilltro till varandra. Allas olika kompetenser tas numera tillvara och verksamheten Àr inte sÄ tidsstyrd.

Driver institutionellt respektive utlÀndskt inflytande fram optionsprogram för verkstÀllande direktör i svenska börsföretag?

Enligt principal-agentteorin bör incitamentsprogram vara utformade sÄ att den verkstÀllande direktören fÄr incitament att utföra de handlingar som ökar aktieÀgarnas nytta. Detta kan ske genom optionsprogram. I denna uppsats undersöks huruvida institutionellt och utlÀndskt Àgande samt utlÀndska styrelseledamöter driver fram optionsprogram i svenska börsbolag. För att utforska detta har vi samlat in datamaterial frÄn 49 svenska företag noterade pÄ Nordic Large Cap och sedan estimerat logitmodeller. Vi fÄr inget signifikant resultat för vare sig institutionellt eller utlÀndskt Àgande.

TvÀrkulturellt ledarskap

Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka möjligheter och hinder ledare med utlÀndsk bakgrund upplever i sitt ledarskap utifrÄn de nio kulturella dimensionerna frÄn GLOBE- projektet. Fem intervjuer genomfördes med personer som hade invandrat till Sverige som vuxna och arbetade pÄ mellanchefsnivÄ.Resultaten visade att chefer med invandrarbakgrund hade bidragit till sina verksamheter tack vare sina rötter och annorlunda livserfarenheter, berikade dem med nya vyer, synpunkter och förhÄllningssÀtt till vardagliga saker. Det som kunde anses vara det största hindret i arbetslivet var att de frÄn början hade vÀldigt lite insyn i samhÀllets underförstÄdda regler, vilket kunde orsaka osÀkerhet frÄn början. Ett annat problem som uttrycktes var den svenska tillbakadragenheten med en avvaktande hÄllning och strikt regelföljning utan frihet att improvisera..

Teaterregissör - KonstnÀr med Ledarrroll

Regissörer delar konstnÀrskap med ledarskap och har en central plats i teaterns verksamhet. Studien syftade till att undersöka hur regissörers ledarskap bedöms av dem sjÀlva och deras nÀrmaste medarbetare i produktionsprocessen. Som mÀtinstrument anvÀndes Försvarshögskolans ULL-enkÀter för sjÀlvskattning och bedömning och svaren jÀmfördes med hjÀlp av oberoende t-test. Resultatet visade att regissörer, speciellt de manliga, har en tendens att överskatta sina ledarskapskompetenser. Det fanns signifikanta skillnader mellan regissörers sjÀlvskattning och deras bedömares för variabler som handlade om beslutsfattande, efterstrÀva överenskommelser, struktur, delaktighet och kreativitet.

Emotionella upplevelser av ett omstÀllningsarbete i en kommun

Syftet med studien var att undersöka den emotionella upplevelsen av ett nytt tillvÀgagÄngssÀtt att minska personal i en offentlig verksamhet. En förfrÄgan om att frivilligt lÀmna sin tjÀnst mot en viss ersÀttning kommunicerades ut till alla medarbetare inom en specifik förvaltning i en svensk kommun. Tre fokusgruppintervjuer med nio av de medarbetare som fick ta del av erbjudandet och de fyra PA-konsulter som genomförde processen ligger till grund för studien. Data analyserades med induktiv tematisk analys och huvudresultatet visar en mycket positiv upplevelse av omstÀllningsarbetet bÄde hos PA-konsulter och tidigare medarbetare. Detta tack vare den goda kommunikationen frÄn ledningen, frivillighetsaspekten och medarbetarnas arbetströtthet. En slutsats Àr att information, delaktighet och upplevd kontroll leder till positiva emotionella reaktioner, i meningen att verksamheten kan undvika mycket av den oro som skapas vid organisationsförÀndringar och dÀrmed behÄlla en god arbetsprestation hos medarbetarna under tiden för förÀndringen. .

Attityder till matematik hos blivande lÀrare sett ur ett genusperspektiv

En jÀmstÀlld undervisning ses som nÄgot sjÀlvklart av alla i skolan. Trots detta visar flera studier att det rÄder skillnader i resultat och attityder gentemot matematik mellan könen och att flickor ofta har ett sÀmre sjÀlvförtroende i Àmnet matematik. MÀnniskor har ofta en tendens att kategorisera sin omgivning och de tvÄ könen Àr inget undantag. Detta har lett till en könsskillnad i skolan som blir tydlig i Àmnet matematik vilket genom historien har betraktas som en manlig domÀn. I vÄrt examensarbete vill vi ta reda pÄ lÀrarstudenternas attityder och förhÄllningssÀtt till matematik, samt deras sjÀlvuppfattning gÀllande Àmnet, ur ett genusperspektiv inom respektive enhet pÄ lÀrarutbildningen vid Malmö högskola.

Vems fel Àr det dÄ? : en studie om lÀrarstudenters tal om sin utbildning

Syftet med föreliggande uppsats Ă€r att, utifrĂ„n den kritik som ofta riktas mot lĂ€rarutbildningen, undersöka hur lĂ€rarutbildningen tar form via hur studenter uppfattar dess innehĂ„ll. För att nĂ„ syftet har vi valt att dela upp uppsatsen i tre delar. Till att börja med har vi beskrivit de befintliga styrdokumenten för lĂ€rarutbildningen samt dess uppkomst. Vidare har vi gjort en kvantitativ enkĂ€tundersökning pĂ„ lĂ€rarstudenter som lĂ€ser Pedagogik med didaktisk inriktning vid Örebro universitet vĂ„rterminen 2007. Denna undersökning har vi avslutningsvis satt i relation till de befintliga styrdokumenten.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->