Sök:

Fotosyntes och dramapedagogik


Vårt arbete behandlade barns förståelse av ekologiska processer och genomfördes i en skola i Illinois, USA. Syftet var att utveckla elevers förståelse av fotosyntesen med hjälp av drama. Vi använde drama som pedagogisk metod för att synliggöra denna abstrakta process. Även praktiska experiment och teori ingick i undervisningen, detta för att förklara materians byggnad och omvandling. Två av de 6 medverkande eleverna i vår studie utvecklade en djupare förståelse och kunde se förhållandet mellan materians omvandling och sockret som energi för tillväxt. Vi såg dock en utveckling hos samtliga elever i undersökningsgruppen. Det goda resultat vi erhöll kunde bero på att vi erbjöd eleverna en annorlunda arbetsform än den, enligt vårt sätt att se, behavioristiska pedagogik de är vana vid. Det faktum att amerikanska elever, som tidigare studier visat, har en hög naturvetenskaplig kunskap i tidig ålder, kunde också vare en bidragande faktor till vårt resultat.

Författare

Marina Jonsson Annika Pekkari

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..