Sök:

Hur kan IKT användas i undervisningen

? och hur kan det främja densamma?

Underso?kningens huvudfra?ga a?r hur den ura?ldriga torghandeln kan fortsa?tta existera i det svenska samha?llet da?r logik, ordning och va?lsta?nd ofta ga?r pa? tva?rs med torghandelns flyktighet, kortsiktighet och umba?randen. Oordning och informellt a?r tva? nyckelord i beskrivningarna av torghandeln historiskt och i den aktuella internationella forskningen. Praktik, uto?vare, materialitet, fo?resta?llningar och plats samverkar o?ver tid i en sta?ndig fo?ra?ndring av handeln. Ett teoretiskt ramverk la?nat fra?n forskning om de svenska torpens transformation kompletterar teorierna om globaliseringens, sta?ders konkurrens och migrationens inverkan pa? omva?rlden. Ba?de kvantitativa och kvalitativa metoder har anva?nts. En diskursanalysliknande granskning av tidningsartiklar och offentliga dokument beskriver den maktsfa?r som producerar en officiell fo?resta?llning som mer undergra?ver a?n sta?rker fo?rtroendet fo?r handeln. Observationer och samtal pa? fem salutorg i Stockholms stad har gett de annars marginaliserade torghandlarna en ro?st i studien. Det finns fo?r na?rvarande ingen annan forskning om dagens torghandel i Stockholm. 

Författare

Karin Blomgren

Lärosäte och institution

Högskolan Dalarna/Litteraturvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..