Sök:

Sökresultat:

7137 Uppsatser om Kvantitativ Innehćllsanalys - Sida 54 av 476

Elevers kÀnnedom om betygsÀttningens spelregler - En kvantitativ studie om hur vÀl svenska gymnasieelever kÀnner till vilka faktorer som enligt styrdokumenten ska ligga till grund för deras betyg

Bakgrund: I skolans styrdokument och i tidigare forskning anges elevers kÀnnedom om delagar och regler som gÀller vid exempelvis betygsÀttning som en förutsÀttning för att de skakunna utöva det inflytande över undervisningen de har rÀtt till, ett inflytande forskning visar iregel inte ges tillrÀckligt utrymme i skolan. KÀnnedom om skolans spelregler krÀvs ocksÄ föratt eleverna ska ha möjlighet att upptÀcka brott mot dem, till exempel i form av betygsÀttningpÄ felaktiga grunder. Forskning visar att dessa brott mot föreskrifterna kring betygsÀttninginte sÀllan förekommer i den svenska skolan och elevernas kunskaper blir dÀrmed en viktigrÀttsÀkerhetsfrÄga.Syfte: Uppsatsens huvudsyfte Àr att undersöka huruvida svenska gymnasieelevers kÀnnedomom vad som enligt styrdokumenten ska ligga till grund för deras betyg Àr tillrÀcklig för att deska kunna delta i planeringen av arbetet och Àven kunna upptÀcka om deras lÀrare sÀtter betygpÄ felaktiga grunder. Dessutom undersöks om det finns skillnader i kÀnnedom mellan olikagrupper av elever. Detta görs genom följande frÄgestÀllningar:1.

Instagram ? ett medium för varumÀrken : En undersökande kvantitativ studie om att utifrÄn faktorer för konsumenters beteenden skapa varumÀrkesvÀrde pÄ Instagram.

MÄnga företag Àr idag aktiva med sina varumÀrken pÄ det bildbaserade sociala mediet Instagram. VarumÀrken som marknadsförs dÀr pÄverkas av att Instagram i egenskap av ett web 2.0-medium ger anvÀndare möjlighet att interagera med andra anvÀndare och sjÀlva styra över vad, nÀr, vart och hur de vill konsumera information.Marknadsföring som bygger pÄ att övertala genom avbrott, upprepning och en pÄtrÀngande nÀrvaro har dÀrmed blivit allt mer ineffektiv. DÀrför mÄste företag för att nÄ konsumenter med sin marknadsföring engagera Instagram-anvÀndare att följa och fortsÀtta följa deras varumÀrken. För kunna skapa fördelaktigt resultat för varumÀrket mÄste företag förstÄ konsumenterna och vad deras beteenden grundar sig i. Denna studie Àmnar dÀrför undersöka hur Instagram kan anvÀndas för att skapa varumÀrkesvÀrde utifrÄn faktorer för konsumenters beteenden pÄ tjÀnsten.Teorier som anvÀnts som grund för denna studies datainsamling och analys rör kundbaserat varumÀrkesvÀrde, mÀnskliga behov och motiv till anvÀndning av sociala medier.

Sjuksköterskors uppfattningar kring lustgasadministrering till barn vid smÀrtsamma procedurer : - en kvantitativ studie

Bakgrund: Inom va?rden fo?rekommer det ofta sma?rtsamma procedurer i form av behandlingar och underso?kningar. Dessa procedurer kan vara obehagliga fo?r barn vilket go?r sma?rtlindring till en viktig del av pediatrisk va?rd. Lustgas a?r ett bra alternativ till barn pa? grund av att den har lugnande effekt, inte kra?ver na?gon ytterligare sma?rtsam procedur som na?lstick och har snabb och kortvarig effekt.

Hur gör UR : en fallstudie pÄ UR

Syftet med uppsatsen Àr dels att undersöka vilka informationskanaler som anvÀnds inom förvaltningen Arbete och vÀlfÀrd i VÀxjö kommun, dels att analysera hur informationsflödet sÀkras och struktureras inom en organisation.För att besvara syftet har bÄde kvalitativ och kvantitativ datainsamlingsmetod anvÀnts. Jag har intervjuat fem avdelningschefer och gjort en enkÀt undersökning som de anstÀllda pÄ förvaltningen har besvarat.Undersökningen har visat att övervÀgande delen av respondenterna upplever att de fÄr för mycket information eftersom de oftast fÄr samma information via flera olika kanaler.Slutsatsen Àr att informationsflödet Àr sÄ stort att det pÄverkar de anstÀllda negativt och tar mycket av deras arbetstid för att sortera informationen..

Är likvĂ€rdigheten i utbildningen hotad? : ? En kvantitativ studie om lĂ€rares förhĂ„llningssĂ€tt till begreppet lĂ€rande i Kiruna och Trelleborg kommun

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att studera om det rÄder skillnader i förhÄllningssÀtt till begreppet lÀrande för lÀrare i grundskolans senare Är mellan tvÄ stickprov frÄn Trelleborg och Kiruna kommun. Vi vill vidare, om sÄdana skillnader föreligger, skapa en debatt kring om likvÀrdigheten för utbildningen Àr hotad. För att undersöka lÀrarnas förhÄllningssÀtt till begreppet lÀrande har vi utgÄtt ifrÄn de tre stora lÀrandeteorierna - behaviorismen, konstruktivismen och den sociokulturella teorin. UtifrÄn dessa lÀrandeteorier har vi konstruerat en enkÀt med pÄstÄenden som kan hÀrledas till var och en av dessa teorier. DÀr har de deltagande lÀrarna frÄn vardera kommunen vÀrderat graden av deras medtyckande i varje pÄstÄende utan vetskapen om vilket pÄstÄende som kommer frÄn vilken lÀrandeteori.

FörvÀntningsgap mellan revisor och: en kvantitativ studie bland medelstora företag i Norrbottens lÀn

Revision handlar om att revisorn ska bedöma huruvida den ekonomiska information som företaget lÀmnar Àr trovÀrdig och om styrelse och VD sköter sina Ätaganden gÀllande förvaltningen. Företagaren Àr inte alltid tillrÀckligt insatt i vad revisorn egentligen ska granska och i vilken utstrÀckning. DÀrför kan det hÀnda att den revisionsansvarige pÄ företaget förvÀntar sig mer av revisionen, detta Àr vad som kallas ett förvÀntningsgap. Syftet med uppsatsen var att beskriva om ett förvÀntningsgap finns och att vidare förklara vilka faktorer som kan ligga bakom ett förvÀntningsgap. Resultatet av undersökningen visade att det faktiskt existerade ett förvÀntningsgap bland revisionsansvariga.

Arbetslöshet i nyhetstidningar : En kvantitativ innehÄllsanalys av journalistik under perioderna 1993, 2000 och 2009

I den hÀr kandidatuppsatsen har vi undersökt hur arbetslöshet framstÀlls i tidningarna Aftonbladet, Dagens Industri och Dagens Nyheter under olika ekonomiska kriser i Sverige under Ären 1993, 2000 och 2009. Vi undersökte frÀmst hur skuld och lösningsansvar delades ut i texterna samt vilken roll tillfrÄgade experter hade. Vi anvÀnde oss av teorier om framing och sprÄkliga grepp. Undersökningen gjordes genom en kvantitativ innehÄllsanalys av olika sorters artiklar och urvalet bestod av 225 analysenheter.Tidigare forskning har visat att mottagare av nyheter, publiken, pÄverkas i olika grad av  hur hÀndelser gestaltas och vinklas i olika medier. Denna studie undersöker inte publikens reaktioner, utan hur tre svenska tidningar vÀljer att skriva om arbetslöshetsfrÄgan under olika svenska ekonomiska kriser.

Kvinnliga, manliga och stereo- typer: En kvantitativ och kvalitativ bildanalys med ett genusperspektiv av lÀroböcker för Engelska 5

Syftet med den hĂ€r uppsatsen var att undersöka hur stort utrymme mĂ€n respektive kvinnor fĂ„r pĂ„ bilderna i samtliga aktuella lĂ€romedel för gymnasiets Engelska steg 5 samt hur kön framstĂ€lls pĂ„ dessa bilder. För att kunna undersöka detta formulerades följande frĂ„gestĂ€llningar: Förekommer mĂ€n och kvinnor lika ofta pĂ„ bilderna i lĂ€roböckerna? Om inte, vilket kön finns det flest bilder pĂ„? FramstĂ€lls mĂ€n respektive kvinnor pĂ„ ett stereotypt sĂ€tt? Är de lĂ€roböcker som Ă€r mest respektive minst jĂ€mstĂ€llda enligt den kvantitativa bildanalysen Ă€ven mest respektive minst jĂ€mstĂ€llda enligt den kvalitativa bildanalysen? Är framstĂ€llningen av mĂ€n och kvinnor förenlig med lĂ€roplanen för gymnasiet, Lgy 11? SĂ„vĂ€l en kvantitativ som en kvalitativ bildanalys gjordes för att svara pĂ„ dessa frĂ„gestĂ€llningar. I den kvantitativa bildanalysen rĂ€knades antalet bilder som mĂ€n respektive kvinnor förekommer pĂ„ i varje lĂ€romedel. UtifrĂ„n dessa resultat gjordes dĂ€refter en kvalitativ bildanalys ur ett genusperspektiv pĂ„ de tre mest respektive minst kvantitativt jĂ€mstĂ€llda lĂ€romedlen samt pĂ„ ett lĂ€romedel med ett i förhĂ„llande till de andra lĂ€romedlen avvikande resultat.

Bilindustrin och CSR : En kvantitativ undersökning om konsumenters preferenser och attityd kring bilindustrins ansvarstagande

Idag tÀnker och tar alla, frÄn individen pÄ lÀgsta nivÄ till organisationer pÄ högsta nivÄ, hÀnsyn till miljön i större utstrÀckning Àn tidigare. Medvetenheten kring miljön och dess betydelse har skapat starka reaktioner frÄn olika hÄll, vilket stÀller nya krav pÄ företag och deras strategier. Numera verkar varje företag pÄ ett eller annat sÀtt för att ?tÀnka? och ?handla? ?grönt?. Bilindustrin som anses vara ett stort hot, och som ocksÄ anses stÄ för en stor del av klimatförÀndringen, Àr för sin överlevnads skull tvungna att miljöinrikta sig.   Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en förstÄelse för konsumenters preferenser och hur de förhÄller sig till ansvarsvarstagande, och dÄ frÀmst kring miljöarbete inom bilindustrin.

Familjeföretag : En jÀmförande studie mellan familjeföretag och icke-familjeföretag med avseende pÄ prestation

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ huruvida det föreligger en skillnad i företagsprestation mellan familjeföretag och icke-familjeföretag. För att göra detta har en kvantitativ metod tillÀmpats. UndersökningsÄren Àr 2003-2011 och företagen som har undersökts har varit smÄ och medelstora företag pÄ den svenska marknaden. Slutsatsen Àr att det inte föreligger nÄgon prestationsskillnad mellan familjeföretag och icke-familjeföretag..

Stressed for success? : En kvasiexperimentell och kvantitativ studie om stress och avslappning i skolan

Syfte och frÄgestÀllningar Syftet med studien Àr att undersöka om elever upplever stress i samband med sina studier. Vi Àr Àven intresserade av att se om avslappningsövningar pÄ skoltid kan sÀnka upplevd stress. Undersökningen kommer Àven att genomföras sÄ att data kan analyseras ur ett genusperspektiv. Detta syfte har undersökts utifrÄn dessa frÄgestÀllningar:Hur ser stressnivÄerna ut för denna population jÀmfört med nationella nivÄer?Vilken effekt har avslappningsövningar pÄ elevernas upplevda stressnivÄer?Hur skiljer sig resultaten mellan flickor och pojkar? Metod Studien har genomförts som en kvantitativ undersökning, en kombinerad tvÀrsnitt- och kvasiexperimentell studie, dÀr insamlingen av data skett genom tvÄ stycken enkÀtundersökningar i tre klasser samt ett kvasiexperiment i tvÄ av dessa.

Destination Schweden : En kvantitativ studie om unga tyskar turisters resande till Sverige

En av turismindustrins största utmaningar Àr att identifiera potentiella mÄlgrupper och sedan kunna tillgodose turisters varierade behov. En av de frÀmsta mÄlgrupperna inom svensk turismindustri Àr turister av tysk nationalitet. VisitSweden menar att de tvÄ mest betydelsefulla tyska mÄlgrupperna i Sverige utgörs av WHOPS och barnfamiljer, men det finns ytterligare ett segment av turister vilka anses ha goda framtidsutsikter; nÀmligen unga turister. Under de senaste Ären har det blivit tydligt att unga turister Àr ett allt viktigare segment inom turismindustrin och utgör en mÀrkbar del av antalet inkommande turister till destinationer runt om i vÀrlden. Med en deduktiv ansats och kvantitativ metod har vi, med hjÀlp av ett snöbollsurval, genomfört en enkÀtundersökning pÄ unga tyskar mellan 18-30 Är. UtifrÄn teorier om resmotiv utfördes en studie för att öka kunskapen om unga tyska turisters uppfattning om Sverige som destination och unga tyska turisters resvanor.

Mer jÀmstÀllt - bÀttre hÀlsa? : En kvantitativ analys av relationen mellan jÀmstÀlldhet pÄ samhÀllsnivÄ och individuell subjektiv hÀlsa.

Denna studie behandlar relationen mellan jÀmstÀlldhet pÄ samhÀllsnivÄ och individuell subjektiv hÀlsa genom att korrelera data frÄn 23 europeiska lÀnder. Materialet erhÄlles ur European Social Survey ed. 4.0 samt Förenta Nationerna. För att utröna i vilken utstrÀckning individuell hÀlsa i allmÀnhet och de olika könen i synnerhet pÄverkas av samhÀllets jÀmstÀlldhetsgrad utförs linjÀr sannolikhetsregression i SPSS Statistics 18.0. En metod som gör det möjligt att ta hÀnsyn till andra tÀnkbara komponenter som kan tÀnkas pÄverka relationen dÀr emellan.

KÀnslan av att inte veta - Att vara nÀrstÄende till en person med psykisk ohÀlsa : Att vara nÀrstÄende till en person med psykisk ohÀlsa

Cirka 20-40 procent av Sveriges befolkning drabbas av psykisk ohÀlsa vilket Àven pÄverkar deras nÀrstÄende. Efter avinstitutionaliseringen har ansvaret för den psykiskt sjuka förflyttats frÄn institution till de nÀrstÄende. Trots det ökade ansvaret som de nÀrstÄende fÄtt rapporterar sjuksköterskor svÄrigheter i att involvera de nÀrstÄende i vÄrdandet.  Syftet var att belysa nÀrstÄendes upplevelse av att vara nÀrstÄende till en person med psykisk ohÀlsa.Litteraturöversikt i enlighet med Friberg (2012). Databaser som anvÀndes var CINAHL plus with Full Text och PsycINFO. Författarna valde ut sju kvalitativa, en kvantitativ artikel och en som var bÄde kvalitativ- och kvantitativ.

Hur pÄverkar stress och kompetens revisionskvalitet? : En kvantitativ undersökning av mindre revisionsbolag

Revisionskvalitet Àr nÄgot som stÀndigt verkar vara ett aktuellt Àmne. Forskare har genom Ären anvÀnt flera olika mÄtt och metoder för att försöka mÀta denna kvalité. Vi har i denna studie valt att anvÀnda oss av ett kvalitetsmÄtt som heter Kvalitetshotande beteende (KHB) som innebÀr att vi istÀllet för att mÀta kvalitet, undersöker vad som kan hota revisionskvaliten. Exempel pÄ kvalitetshotande beteenden kan vara att revisorn av olika anledningar hoppar över steg i kontrollpunkterna i revisionen eller godtar en klients svaga förklaring utan att sjÀlv titta nÀrmare pÄ fallet. Faktorer som skulle kunna pÄverka revisorer att begÄ dessa felaktigheter Àr flera, men vi har i vÄr studie valt att fokusera pÄ olika stressfaktorer och kompetensfaktorer.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->