Sök:

Sökresultat:

96 Uppsatser om Kvalitetsutveckling - Sida 3 av 7

Design och effektmätning av en kulturbyggande måltidsupplevelse inom ett livsmedelsproducerande företag

Syfte: Syftet med uppsatsen är att tillämpa aktionsforskningsteorin och metoden appreciative inquiry vid design av en måltidsupplevelse med målsättning att öka medarbetarnas medvetenhet kring stolthet över arbetsplatsen, inspiration till matlagning samt mod och vad som får människor att våga testa nya produkter och arbetssätt. Ett ytterligare syfte var att utveckla ett mätverktyg som utvärderade insatsen och fångade upp medarbetarnas tankar och känslor. Till sist är det även uppsatsens syfte att utvärdera inbjudan till den designade måltidsupplevelsen för att kartlägga vad som väcker intresse och nyfikenhet samt vad som får medarbetare att anmäla sig för att delta på evenemanget.Design/metod: Arbetet är en fallstudie och har utgått från aktionsforskningsteori och -metodik med specifikt fokus på appreciative inquiry. Eftersom arbetet har varit tätt kopplat till utveckling av en målitdsupplevelse har även inspiration och kunskap hämtats från mat- och måltidsbranschen.Resultat: Ett nytt måltidskoncept har utvecklats och presenterats. Eftersom den designade målitdsupplevelsen fusionerar appreciative inquiry och måltidskunskap har det givits namnet appreciative dining.

Värdeflödesanalys i samband med layoutförändringar : En fallstudie på Shiloh Industries

I en global marknad blir det allt mer viktigt fo?r svenska industrier att effektivisera sina produktionsprocesser genom sta?ndiga fo?rba?ttringar och en offensiv Kvalitetsutveckling. Shiloh Industries i Olofstro?m vill o?ka sin konkurrenskraft genom att fullt ut implementera filosofin Lean Production i sin verksamhet och i enlighet med detta ska en helt ny produktionslayout tas fram. Studien syftar till att finna aspekter fo?r beaktning vid utformning av en produktionslayout som finner sto?d i Lean Production.

Identifiering av påverkande faktorer vid statorlindning: en studie utförd med hjälp av statistisk försöksplanering vid ITT Flygt

ITT Flygt tillverkar framförallt dränkbara pumpar och omrörare. Motorerna till Flygts pumpar levereras av elmotorverkstaden där tillverkning av statorer sker såväl med modern, högteknologisk lindningsutrustning som manuellt. Vid själva idraget av koppartråd i statorn uppkommer oönskat höga idragningskrafter som anses både skada koppartråden samt generera ett ökat maskinslitage. Examensarbetets syfte var att identifiera vilka parametrar som påverkar idragningskraften samt att rekommendera parameterinställningar för att minska denna kraft. Rapporten syftar även till att vara ett stöd vid fortsatt användning av statistisk försöksplanering..

Arbetsgivarvarumärke inom omsorgssektorn : en fallstudie av Attendo Care

Personalförsörjningen inom omsorgssektorn står inför svårigheter i takt med ökat rekryteringsbehov samtidigt som det kommer att råda en personalbrist. Employer branding handlar om att stärka sitt arbetsgivarvarumärke för att både behålla talangfulla medarbetare och att attrahera presumtiva arbetstagare.Syfte: Syftet med denna uppsats är att göra en fallstudie över hur ett företag inom omsorgssektorn arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke.Metod: En kvalitativ metod med tolv genomförda semistrukturerade intervjuer med chefer hos Attendo Care. Frågorna är baserade på modellen Employer brand mix som belyser centrala faktorer för ett arbetsgivarvarumärke.Slutsatser: Respondenterna upplever att deras arbetsgivare arbetar aktivt med Kvalitetsutveckling och att de erbjuds stora karriärmöjligheter. Arbetsgivaren bör utveckla och förenkla informationsöverföring via den interna mötesplatsen samt fortsätta att erbjuda medarbetarna vidareutbildning..

Verksamhetschefers uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens inom psykiatrisk vård : En fenomenografisk studie

Syftet med studien var att undersöka verksamhetschefers uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens inom psykiatri. En kvalitativ intervjustudie med fenomenografisk ansats valdes. Fenomenografi avser att beskriva hur fenomen i omvärlden uppfattas av människor. Studien genomfördes i Mellansverige och sju informanter intervjuades med en semistrukturerad intervjuguide. Analysen resulterade i fyra olika uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens.

Projektbaserad erfarenhetsåterföring: en studie vid NCC Hus Region Stockholm

Bakgrunden till examensarbetet ligger i en önskan från NCC Hus Region Stockholm att förbättra processen för erfarenhetsåterföring. När man arbetar med erfarenhetsåterföring på en lokal nivå så är det framförallt mötesrutiner, kontakt mellan anställda samt resurser för att arbeta fram material att återföra som är viktigt för att uppnå en fungerande erfarenhetsåterföringsprocess. Analys och slutsatser visar på brister i kommunikation mellan olika funktioner inom regionen samt mellan projektorganisationerna i olika affärschefsgrupper. Det fanns även problem med att få projektorganisationerna att skriva erfarenhetsrapporter. Vidare saknades resurser för att utvärdera och analysera inskickade rapporter samt ett bra medium att sprida erfarenheter.

Hur avvikelsehantering kan utnyttjas för att bidra till ständiga förbättringar samt minskade kvalitetsbristkostnader

Att ständigt förbättra sig och utveckla sina processer är ett måste för många organisationer för att hålla sig konkurrenskraftig i dagens globala samhälle. Utan att arbeta med ständiga förbättringar och kostnadsreduktioner hamnar organisationer snabbt efter i utvecklingen och förlorar sin fördel i konkurrenskraft. Dessa två faktorer inom Kvalitetsutveckling har gjort att organisationer arbetar med avvikelsehantering för att finna förbättringsmöjligheter samt kostnadsreduktioner som kan tillämpas inom organisationer.Detta kandidatarbete är utfört vid Luleå tekniska universitet samt hos Glasfiber & Plastprodukter AB som arbetar med försäljning av olika typer av plastprodukter. Bakgrunden till arbetet är att företaget ansåg att det skulle vara fördelaktigt med en analys av avvikelsehanteringen. Svårigheten med avvikelsehantering är inte att mäta och rapportera de avvikelser som uppstår inom en verksamhet.

Analysera mera för bättre kvalitet i förskolan

Abstract The Act of Education outlines that good quality in schools and preschools, focusing on continuous improvement, promote children?s learning and this in turn is on of the most important factors for child and youth welfare.This thesis was based on the authors´ pre-understanding that there are opportunities to improvement in the quality of preschools. The focus was on studying how analyses can provide a base for quality work, and the purpose of this study was to identify and describe the analytical methods that can be used in the process of continual improvement for quality development in preschools.A qualitative study was conducted in two preschools that have received quality awards. It was conducted through interviews with the preschool principals and through studies of various documents.In the comparative analysis of theory and empirical data, it was made clear that there was a regular analysing process going on at the investigated preschools and an emphasize of reflection could also be identified. Keywords: Quality development, preschool, analytical methods, processes, reflection .

Presentation av taktisk information på bildskärm : Head-Up Display som stöd för tidsstyrd taxning med flygplan

Syfte: Syftet med uppsatsen är att tillämpa aktionsforskningsteorin och metoden appreciative inquiry vid design av en måltidsupplevelse med målsättning att öka medarbetarnas medvetenhet kring stolthet över arbetsplatsen, inspiration till matlagning samt mod och vad som får människor att våga testa nya produkter och arbetssätt. Ett ytterligare syfte var att utveckla ett mätverktyg som utvärderade insatsen och fångade upp medarbetarnas tankar och känslor. Till sist är det även uppsatsens syfte att utvärdera inbjudan till den designade måltidsupplevelsen för att kartlägga vad som väcker intresse och nyfikenhet samt vad som får medarbetare att anmäla sig för att delta på evenemanget.Design/metod: Arbetet är en fallstudie och har utgått från aktionsforskningsteori och -metodik med specifikt fokus på appreciative inquiry. Eftersom arbetet har varit tätt kopplat till utveckling av en målitdsupplevelse har även inspiration och kunskap hämtats från mat- och måltidsbranschen.Resultat: Ett nytt måltidskoncept har utvecklats och presenterats. Eftersom den designade målitdsupplevelsen fusionerar appreciative inquiry och måltidskunskap har det givits namnet appreciative dining.

Transkulturella möten i primärvården

Att arbeta med kulturellt varierad population har visat sig utmanande. Syftet med detta arbete är att undersöka svenska distriktssköterskors upplevelser och erfarenheter av möten med patienter med utomeuropeisk bakgrund samt vilken etisk och/eller kulturell kompetens de anser sig behöva för denna typ av möten och hur den formas. Vidare är syftet att identifiera eventuella etiska dilemman distriktssköterskor ställs inför. Nio distriktssköterskor intervjuades individuellt. Dataanalysen resulterade i fem kategorier: Kommunikation, Kultur, Organisation, Bemötande och Genusskillnader.

Vad är kvalitet i ledarskap? : Teorier, modeller och verkligheten

In this qualitative study the authors explores, by studying several quality-development models what quality in leadership is. The models are: Total Quality Management; SIQ?s model for customer-oriented organizational development; the EFQM excellence model; the ISO 9000:2000 standard; and Six Sigma. These models will be compared from Deming?s list for upper management; the Situational Leadership Theory; and the Contingency Theory.

Vad anser HSB:s ledning om sin tjänstekvalitet? : En undersökning av HSB Centrala Värmland i Karlstad

SAMMANFATTNINGUnder de senaste åren har tjänstekvalitet blivit allt viktigare för kunder. Positivt bekräftad kvalitet där förväntningarna i viss mån överträffas, kan göra att kunderna är mer intresserade av att bevara relationen med tjänsteföretag. Detta resulterar till att kunder talar väl om företaget. En framgångsrik organisation försäkrar att varje medarbetare är delaktig i arbetet med att förbättra kvalitet. Denna uppsats är en undersökning på hur ledningen på HSB Centrala Värmland i Karlstad ser på tjänstekvalitet.

Två kommuners handläggning vid behovsbedömning

Syftet med studien var att analysera förhållandet mellan handläggning i två norrbottenskommuner. Studien omfattade totalt nio behovsbedömare i två kommuner som har hemtjänsten indelad i beställar-utförarorganisation. Datainsamlingen har skett genom intervjuer. Studien visade att trots det kommunala självstyret inte fanns några stora skillnader mellan de båda kommunerna när det gäller förhållandet mellan handläggning och centrala direktiv för tilldelning av sociala omsorgsinsatser. Undersökningen visade att behovsbedömarna i respektive kommuner följer socialtjänstlagen och förvaltningslagen när det gäller hur ett ärende skall inledas och beslutas.

Biståndshandläggares upplevelser av teamarbete

 Syftet med studien var att belysa biståndshandläggares arbete i team och deras upplevelser av arbete i team. Frågeställningarna var: Hur arbetar biståndshandläggare i team? Hur upplever biståndshandläggare sitt arbete i team? Vilka svårigheter finns det medteamarbete? Vilka positiva erfarenheter har biståndshandläggare av teamarbete? Det ärviktigt att problematisera och fördjupa kunskapen om hur det allt mer populära teamarbetet upplevs. Aktuell forskning säger att för att teamarbete ska fungera krävs ett bra arbetsklimat. Studien inspirerades av teorier om team, organisationsteorier och Antonovskys begrepp KASAM.

Utvärdering av kvalitetsarbete : en fallstudie på Gävle Energi

Kvalitet är något som blir allt viktigare för både företag och dess kunder. Därför bör företag ständigt utveckla och förbättra sitt kvalitetsarbete. Syftet med detta examensarbete är just att undersöka hur kvalitetsarbetet på ett tjänsteföretag fungerar samt hur detta arbete kan förbättras och utvecklas.Studien genomfördes på Gävle Energi som är ett medelstort energibolag i Gävle regionen med en omsättning på 1 miljard SEK. Undersökningen baseras på intervjuer med fyra anställda på Gävle Energi och på en enkätundersökning som skickades ut till alla anställda på företaget.Gävle Energi har väldigt höga ambitioner med sitt kvalitetsarbete och överlag fungerar det bra. Det finns också en del förbättringspotential främst inom kommunikation.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->