Sök:

Simuleringsstudie för Volvo Environmental Architecture

Simuleringsmodell för logistik på Volvo


Volvo Personvagnar är ett av de starkaste varumärkena i bilindustrin, med en lång och stolt historia av världsledande innovationer. Fabriken i Skövde tillverkar motorer i både bensin- och dieselvarianter. I framtiden planerar Volvo att införa nya typer av motorer med gruppnamnet VEA, Volvo Environmental Architecture. Dessa nya motorer kommer att vara standard i alla nya Volvobilar, men tillverkning av de gamla modellerna kommer att finnas kvar För att förstå hur de nya transportsystemen i fabriken kommer att fungera tillsammans med de gamla transportsystemen och för att veta om de transportsystemen kan hantera framtidens krav krävs en simuleringsmodell.Under våren 2011 gjordes ett liknande projekt, då en simuleringsmodell av transportsystemen skapades. Men eftersom modellen var för komplicerad och krävde mycket simuleringstid beslutades att en ny modell ska byggas för att kunna hantera optimering.Det finns tre huvudsakliga transportsystem, automatiskt styrda fordon (AGV), elektrisk hängbana (EHB) och manuella transporter med truckar. Detta projekt syftar till att simulera de automatiska transportsystemen mellan bearbetningsfabrikerna och monteringen, och att se till att Volvo klarar framtidens krav genom att:Samla in alla uppgifter som påverkar transportsystemen, så som transportlayouter, tillgänglighet, kommunikationsprotokoll och så vidare. Detta för att vara säker på att en realistisk simuleringsmodell kan byggas.Bygga en simuleringsmodell över det nuvarande systemet och validera att modellen överensstämmer med det verkliga systemet, genom att jämföra in- och utgångar, så som produktionsplan, lagerutnyttjande, produktion per timme under en viss tid.Utveckla och skapa en modell för ett framtida scenario. Simuleringsmodellen ska kunna varieras i olika buffertstorlekar, transportenheter, skiftformer och kunna klara av att hantera olika testscenarion beroende på kundernas efterfrågan.Analysera resultaten av den framtida modellen för att besvara frågorna: Kommer transportsystemen klara av att transportera i och med den ökade takten? Hur många AGVer och EHB-vagnar är nödvändiga? Vilka typer av skift bör användas i de olika fabrikerna och vilken kapacitet för varje lager behövs vid de olika scenarierna?I detta projekt används simuleringsprogrammet Tecnomatix Plant Simulation 9, eftersom det kan hantera mycket komplexa modeller. Det kommande användandet av vår simuleringsmodell för Volvo är ytterligare en anledning till varför detta program väljs då Volvo är på gång att införskaffa sig Plant Simulation. Därför kan den modell som utvecklats under detta projekt tillämpas av Volvo i framtiden för att besvara framtida frågor.Vissa förenklingar görs i projektet och i modellen, händelser som inte är viktiga för resultatet är förenklade till en process. Till exempel påverkar tillverkningsprocesser inte transportsystemet mer än produktionens takt. Genom att förenkla modellen kan den bli mycket snabbare och enklare att använda då det kommer att finnas mindre data att hantera under simuleringen.Två scenarion har körts i projektet där ena scenariot bygger på att alla motortyper testas varav det andra scenariot testar enbart de nya motortyperna. Resultatet från scenario 1 har visat att Volvo klarar att producera enligt planerat kundbehov genom att införskaffa nya AGVer och att göra om skiftformerna för både montering samt bearbetning. Antalet EHB-vagnar som behövs är mindre än vad som finns tillgängligt i dagens läge.Resultaten från scenario 2 visar att Volvo klarar att producera enligt kundbehov genom att införskaffa fler AGVer än vad som krävs till scenario 1. Antal EHB-vagnar som behövs är också mindre i detta fall än vad som finns tillgängligt i dagens läge.

Författare

Patrik Gustavsson Robert Hermansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..