Sökresultat:
1331 Uppsatser om Kulturhuvudstad 2014 - Sida 45 av 89
Är HTML 5 redo för användning? : - Fokus på funktionalitet gällande utvecklingsspråkets nya taggar och attribut
Det här arbetet innefattar html 5 i avseendet beträffande användning av dess nya taggar/attribut redan nu, även fastän år som 2022 eller 2014 har nämnts av vissa när det gäller utvecklingsspråkets färdigställande. Intresset bakom arbetet uppstod baserat på några olika saker. Först och främst vid studerandet inom kursen "Webbteknisk Introduktion" (som läses i samband med Webbprogrammerare-programmets första år (hösten 2009), hos Linnéuniversitet) där användning av nya taggar, och påståenden avseende att språket redan då kunde börja användas, samt även utvecklingsspråkets namn (eftersom innefattningen av språket består av mycket mer än taggar/attribut) bidrog. Av de nytillkomna taggarna/attributen, har automatiska tester (via Javascript) gentemot de senaste versionerna av webbläsarna (Maj 2011 samt Augusti 2011) bestående av Internet Explorer, Opera, Mozilla Firefox, Apples Safari och Google Chrome genomförts. Operativsystemen webbläsarna körts under består av Mac OS X Server 10.6.7 och Windows 7 Professional (x86).
Kommunal krishanteringsförmåga : Uppsala kommuns beredskap inför en eventuell naturkatastrof
De senaste åren har det skett en nedprioritering av risk- och krisföreberedande arbete på kommunal nivå, främst gällande naturkatastrofer. En av anledningarna till detta är att de kommunala medlen prioriteras mot andra saker som exempelvis skola, vård och omsorg.Syftet med uppsatsen är att undersöka lärdomar och förmåga rörande hanteringen av naturkatastrofer på olika myndighetsnivåer i Sverige. Lärdomar studeras utifrån ett verkligt exempel: skogsbranden i Västmanland sommaren 2014. Huvudfokus för uppsatsen är att studera Uppsala kommuns förmåga att hantera en eventuell framtida naturkatastrof.För att undersöka syftet används två teoretiska modeller: Framgångsfaktorer för krishantering samt DROP-modellen. Framgångsfaktorerna används sedan för att se om lärdomar har inhämtats ur skogsbrandskatastrofen.
Evaluation of an automated multiplex real-time RT-PCR assay for rapid detection of Influenza A and B viruses
Influenza is a viral infection that affects global health and economy with its endemic and sometimes pandemic spread. Rapid detection of Influenza viruses enables antiviral use and can bring financial savings. It is also essential for the global surveillance of prevalent Influenza strains. RT-PCR is considered the most specific and sensitive method for detection of Influenza, but Influenza mutates at a high rate and it is therefore crucial that RT-PCR methods are updated regularly.In 2014, Cepheid released their Xpert Flu/RSV XC assay, which can detect Influenza A and B and RSV by multiplex RT-PCR in approximately one hour. The aim of this study was to evaluate this assay at Laboratoriemedicin Västernorrland by using the laboratory?s previous PCR assay for detection of Influenza viruses as reference method.Real-time RT-PCR was used to compare Xpert Flu/RSV XC to the reference method.
Kan lärares behörighet påverka svenska elevers prestationer i PISA-undersökningarna
Svenska elevers allt sämre prestationer i PISA-undersökningarna har väckt debatt i Sverige om skolans kvalitet och hur man ska kunna förbättra den. Svenska elevers kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse har också sjunkit betydligt sedan den första undersökningen gjordes år 2000. För att kunna vända trenden av fallande resultat är det viktigt att försöka identifiera de faktorer inom skolan som kan ha störst effekt på elevernas lärande. Faktorer som har föreslagits ha stor inverkan på lärande är lärarnas behörighet, förhållandet antal elever per lärare och lärarbrist.
Syftet med arbetet är att via sökning av litteratur och OECD:s databaser från PISA-undersökningarna år 2000 till 2014 ta reda på om behörighet hos lärare eller/och lärartäthet kan förklara de försämrade förmågor i läsning, naturvetenskap och matematik som konstaterats hos svenska elever i PISA-undersökningarna och att undersöka om samband kan finnas med andra OECD-länders resultat.
Resultaten tyder på att lärarbehörighet och lärartäthet kan vara av betydelse för hur eleverna presterat i PISA ? framförallt verkar det vara viktigt att skillnaderna mellan lärarnas behörighet i skolan är liten (liten spridning).
Antagonism och konflikt i förskolans utvärderingsuppdrag : En diskursteoretisk studie om utvärdering av förskolans verksamhet och förskollärarens positionering i relation till detta uppdrag
The aim of this study was to investigate how the position of the preschool teacher could come across in interviews with six teachers about their assignment to document and evaluate the preschool activity. The research done so far in this area shows that it can be a complex and difficult part of the preschool teachers work. A dilemma often described is how the teachers can be able to analyze and document the children´s learning with the aim to evaluate and develop the preschool activity without judging and mapping the children. A special focus of the study was to see how the methods and dsicourses described by the teachers possibly could affect the teachers´s position in the area of documentation and evaluation. To analyze the empirical data Ernesto Laclau (1935-2014) & Chantal Mouffe´s discourse theory was used, a prespective witch also figured to be the theoretical foundation of the master thesis.
Lärarna och Studi.se : En studie av lärares uppfattningar om användande av det digitala läromedlet Studi.se
This study is a thesis project for the program Civilingenjör och Lärare at KTH. The study was conducted in spring 2014 in collaboration with Komplementskolan AB which has developed the educational material Studi.se, the focal point of this study.The overall aim of the study is to increase the knowledge of the participant teachers? conception and use of the educational material Studi.se. The second purpose is to increase knowledge about the forms of use some of these teachers apply or claim to apply when using Studi.se. Theoretical framework used is constructivism and the notions of Piaget: adaptation, assimilation and accommodation.
Sommarskola - pedagogiskt grepp eller konkurrensmedel?
BakgrundEfter flera år av sjunkande elevresultat fick år 2006 Myndigheten för Skolutveckling i uppdrag att fördela ett statligt bidrag för att anordna sommarskolor. Trots bidraget har antalet elever som inte når gymnasiebehörighet fortsatt att sjunka. År 2012 togs det statliga bidraget bort för att åter införas 2014.SyfteStudiens syfte är att vinna kunskap om sommarskolors betydelse för skolors måluppfyllelse och elevers lärande. Studiens frågeställningar rör hur sommarskolor är organiserade, vilka argument som finns för respektive emot sommarskolor enligt berörd personal samt hur sommarskolors existens kan förstås och tolkas utifrån å ena sidan samhällets krav på måluppfyllelse och å andra sidan elevers behov och lärares professionella bedömningar.MetodEn kvalitativ metod med hermeneutisk ansats och intervjuer som redskap. Som teoretiskt perspektiv har Balls begrepp performativitet och fabrikation använts.ResultatUndervisning och lärande i sommarskolan skiljer sig från den ordinarie undervisningen genom större samsyn och samarbete lärare emellan och att ett individanpassat arbetssätt används i större omfattning.
Att motivera och motiveras : En studie om vilka faktorer som chefer tror motiverar sina anställda samt vilka faktorer som de anställda upplever som motiverande.
Titel: Att motivera och motiveras Nivå: C- uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Charlotta Taberman & Elin HultgrenHandledare: Jon Aarum AndersenDatum: 2014-01-13Problem: Problemet är om det chefer anser motiverar de anställda uppfattas som motiverande för de anställda. Detta problem påverkar chefskap och företag.Syfte: Syftet är att se om chefer inom banksektorn är medvetna om vad som uppfattas som motiverarande av sina anställda. Studien ska ge en inblick i om det finns skillnader mellan chefer och anställdas uppfattning kring motivation på en arbetsplats som är väldigt resultatstyrd. Detta kan ha betydelse för hur chefer ska göra för att motivera sina anställda. Då motivationen påverkar individens arbete kan det vara av värde att studera detta, då det har inverkan på företagets resultat.Metod: Vi använde oss av både en kvalitativ och kvantitativ undersökningsmetod.
Alea iacta est ? Tärningen är kastad : En studie om vad som förklarar mindre aktiebolags val mellan regelverken K2 och K3.
Bakgrund: 97 procent av alla svenska företag har stått inför valet mellan regelverken K2 och K3. De nya regelverken, som gäller för mindre företag, ska tillämpas i alla årsredovisningar efter den 1 januari 2014. Tidigare studier i redovisningsval visar att företag inte alltid är rationella, utan att helt andra faktorer påverkar valen, därför uppkom intresset av att undersöka vad som påverkat företag i valet mellan K2 och K3.Syfte: Syftet med denna studie är att förklara vad som har påverkat mindre aktiebolag i deras val mellan K2 och K3. Vidare är syftet att förstå på vilket sätt dessa faktorer har påverkat mindre aktiebolags val.Metod: Studien utgår ifrån ett deduktivt angreppssätt där positiv redovisningsteori och institutionell teori används för att förklara valet mellan K2 och K3. Studien inleds med en kvantitativ undersökning genom databasinsamling och telefonenkäter som sedan kompletteras med kvalitativa intervjuer.Slutsats: Resultatet visar att variablerna Bransch, Koncern och Revisionsbyrå kan förklara mindre aktiebolags val mellan K2 och K3.
Kan lärande påverka inställningen gentemot tvingande administrativa förändringar?: En longitudinell studie inom fastighetsbranschen
Organisationer ställs inför förändringar kontinuerligt, där förändringar i de flesta fall orsakar någon form av negativ inställning. Förändring ställer samtidigt krav på anpassning och lärande. Utan lärande sker ingen förändring. I samband med införandet av K3-regelverket år 2014 ställdes organisationer inför en enkel samt en komplex administrativ förändring, vilka var starkt ifrågasatta. Syftet med studien var att undersöka om organisationer ändrat sin inställning gentemot dessa två administrativa regelförändringar efter implementering och huruvida lärande kunde ses som en bakomliggande faktor till detta.
Implementeringsprocessen av etiska riktlinjer : En kvalitativ studie av den svenska försäkringsbranschen
Level:This is a final thesis for a bachelor degree in Business Administration. The thesis is orientedin the field of marketing and written at the University of Gavle.Authors:Caroline Gustafsson & Caroline Tell LjungbergDate:May 2014Tutors:Lars-Johan Åge, Jonas Molin & Jens Eklinder-FrickTitle:The implementation process of ethical guidelines ? A qualitative study of the Swedishinsurance industryPurpose:The aim of this study is to create an understanding of different approaches to design andimplement organizational guidelines / codes to help the employees to behave ethically and deal withethical dilemmas.Method:By starting from the study's aim, it was appropriate to use a qualitative approach toconducting the survey. The study's empirical study consisted of semi-structured interviews. Weinterviewed ten companies in the Swedish insurance industry.
Kan abstrakt tänkande öka gymnasieelevers kreativitet?
The purpose of this study is to examine how the work with young people at home to care and accommodation (HVB) are organized in a municipality outside Karlstad and how the staff perceive emotions in the workplace. The issues that are discussed are based on the concepts of social ties, emotional labor, roles, shame and pride. The number of people who are fleeing in the world is today about 51 million. There has not been this high since World War II. The Swedish Migration Board calculated that about 7,000 of these people were unaccompanied children and came to Sweden in 2014.
Den sociala dimensionen av gymnasieskolors marknadsföring : En studie om gymnasieskolors hemsidor
Denna uppsats har studerat sex gymnasieskolor i Uppsalas hemsidor med syfte attundersöka och jämföra gymnasieskolors strategier i konkurrensen om elever i Uppsalagenom att analysera relationen mellan deras marknadsföring via hemsidor och deraspositioner i elevrekryteringens sociala struktur som tidigare studier visat på. Denteoretiska utgångspunkten utgår från utbildningssociologen Bourdieus begreppsarsenaldär begreppet strategi har varit det mest centrala begreppet. Studien har studerathemsidorna genom en kritisk diskursanalys och gymnasieskolorna har både varit friskoloroch kommunala skolor. Skolorna valdes genom Emil Bertilssons (2014) sociala kartaöver elevrekryteringen i Uppsala. Skolorna studerades utifrån hur de beskrev sinutbildning, lärare, elever, tidigare elever, samarbetas aktörer, geografiska läget,användandet av medium och slogan.
Kommunikation vid överlämnande på akutmottagning : Ambulanssjuksköterskors och akutmottagningssjuksköterskors erfarenheter av kommunikation vid patientöverlämnande i akuta situationer, prio 1 larm
Sedan 2004 har en stor o?kning skett av ensamkommande barn i Sverige och a?r 2014 kom o?ver 7000 barn hit. Ett ensamkommande barn a?r ett barn som kommer utan sina fo?ra?ldrar eller na?gon som fo?retra?der fo?ra?ldrarna. Det vanligaste ha?lsoproblemet hos ensamkommande barn a?r psykisk oha?lsa, pa? grund av bland annat traumatiska upplevelser i deras liv.
EN TEXTANALYTISK STUDIE OM HUR TERRORGRUPPEN ISLAMISKA STATEN SKILDRATS I SVENSK MEDIA
ABSTRACT Denna uppsats handlar om hur terrorgruppen Islamiska staten har skildrats i svensk media under fyra månaders tid mellan perioden augusti till november 2014. Det undersöks hur situationen för de människor som drabbats av terrorgruppens handlingar har skildras under dessa fyra månader. Det har också studerats i fall man kan urskilja de mediala strategier Islamiska staten har för att nå ut med sin propaganda?Metoden som används i uppsatsen är Van Dijks kritiska diskursanalys, metoden valdes för att kunna gå in djupare på vad texten förmedlar. Det empiriska materialet har utgjorts av 10 artiklar sammanlagt från Aftonbladet och Dagens Nyheters webbportal.