Sök:

Sökresultat:

1919 Uppsatser om Kulturella näringar - Sida 8 av 128

Metalheads och Moralpanik : En undersökning kring HÄrdrockens sjÀlvpresentation, vÀrde och kulturella etablering genom Close-Up Magazine

Uppsatsen granskar det spÀnningsförhÄllande som existerar mellan HÄrdrockens uttryck och den oinvigda allmÀnhetens moralpanik. Genom sjÀlvpresentation och smakdistinktioner undersöker den ocksÄ hur HÄrdrocken idag har positionerat sig som en etablerad kultur med ursprung och tradition. PÄ sÄ sÀtt behandlar uppsatsen vad och vem som definierar HÄrdrockens kulturella vÀrde och position. Undersökningen görs genom en textanalys av den svenska hÄrdrockstidningen Close-Up Magazine. Uppsatsen granskar Àven hur tidningen positionerar och presenterar sig som betydande aktör inom HÄrdrockens verksamhetsfÀlt..

Upplevelser samt erfarenheter ifrÄn det kulturellt blandade projektet PEGASUS

Dagens arbetsplats blir alltmer internationell och dÀrmed multikulturell. Medarbetare med skilda arbets- och tillvÀgagÄngssÀtt, idéer, traditioner och normer möts pÄ nya sÀtt och i nya situationer. För att dessa kulturmöten ska bli givande och stimulerande för alla parter, finns behovet av en medvetenhet för de kulturella skillnaderna. Denna studie Àr en beskrivning av vilka upplevelser och erfarenheter som fanns inom det kulturellt blandade projektet, ?Pegasus? pÄ Skanska Sverige AB.

Konsensusdemokrati och politisk kultur

I boken Patterns of Democracy (1999) pÄvisar Arend Lijphart att tio institutionella variabler fÄngar variansen mellan majoritets- och konsensusdemokrati lÀngs tvÄ separata dimensioner. Den första dimensionen ? exekutiv-partisystem ? behandlar fem olika arrangemang av den exekutiva makten, parti- och valsystem samt organiserade intressen. Den andra dimensionen ? enhetsstat-federalism ? behandlar den institutionella kontrasten mellan enhetsstat och federa-lism.

"Socialstyrelsen rekommenderar" : En undersökning om samspelet mellan reklam och samhÀlle

Uppsatsen beskriver hur samhÀllets ekonomiska och kulturella situation pÄverkar reklamens utformning. UtgÄngspunkten i arbetet Àr samspelet mellan samhÀllets situation och reklamens utformning och omfattar Ären 1960 till 2005. Vi har funnit olika företeelser som kan kallas trender i samhÀllets ekonomiska och kulturella situation som till viss del kan kopplas till de trender som iakttagits i reklamen. Vi har Àven sett trender i reklamen som kan sÀgas ha pÄverkat samhÀllets utveckling. DÀrmed kan vi sÀga att det finns en pÄverkan mellan samhÀllets situation och reklamens utformning.

Tolkning och didaktisering av kulturella begrepp inom undervisning i italienska

Uppsatsens undersökning baseras pÄ kvalitativa intervjuer med fem verksamma gymnasielÀrare i italienska. Syftet med uppsatsen Àr att dokumentera och analysera hur lÀrare i italienska tolkar och didaktiserar kring kulturella begrepp i skolans styrdokument samt att jÀmföra hur lÀrarna ser pÄ sambandet mellan sprÄk och kultur i förhÄllande till styrdokumentens utgÄngspunkter. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr bland annat inspirerade av Ulrika Tornbergs definitioner pÄ kulturbegrepp inom sprÄkundervisning. Begreppet interkulturell kompetens har en central roll i uppsatsens analys. I resultatet av intervjuerna klarlÀggs att styrdokumenten lÀmnar öppet för individuella tolkningar av kulturbegrepp vilket leder till att lÀrarna kÀnner ett personligt ansvar för att förmedla kultur till sina elever.

Mobil datoranvÀndning

Mobil datoranvÀndning Àr ett relativt nytt begrepp, men tekniken som sÄdan har funnits under en lÀngre tid. I vÄrt arbete ringar vi in begreppet mobil datoranvÀndning och visar vad detta kan innebÀra. Alltför ofta fokuseras diskussionen om mobil datoranvÀndning kring den teknik som anvÀnds och vilken utveckling som sker inom detta omrÄde. En viktig aspekt som man inte fÄr glömma bort Àr vilken nytta organisationer kan ha av att anvÀnda denna teknik. Vi vill med vÄrt arbete visa hur mobila enheter och mobil datorkommunikation kan anvÀndas för att förbÀttra informationshanteringen för fÀltarbetande personal.

Socialt och kulturellt deltagande hos kvinnor med utlÀndsk bakgrund

Bakgrunden till den hÀr studien Àr att tidigare studier har visat att det sociala och kulturella deltagandet Àr lÀgre hos kvinnor med utlÀndsk bakgrund Àn för kvinnor födda i Sverige. Studier har visat att kvinnor med utlÀndsk bakgrund har ocksÄ oftast sÀmre hÀlsa Àn till exempel personer födda i Sverige. Syftet Àr att undersöka vilka sociala och kulturella aktiviteter kvinnor med utlÀndsk bakgrund utför, vilken betydelse för det egna vÀlbefinnandet det har och hur kvinnorna sjÀlva beskriver erfarenheter som har betydelse för deras upplevelse av deras deltagande. En kvalitativ metod anvÀndes dÀr datainsamlingen skedde genom 8 halvstrukturerade intervjuer med kvinnor som var över 18 Är och födda utanför Europa. Materialet analyserades sedan med hjÀlp av en innehÄllsanalys.

Mellan integration och kulturell mÄngfald? : En kvalitativ studie av ett stadsdelsbibliotek i Uppsala

Enligt IFLA:s mÄngkulturella biblioteksmanifest och Unescos folkbiblioteks- och skolbiblioteksmanifest har folkbibliotek ett ansvar att frÀmja kulturell mÄngfald. Samtidigt pÄvisar forskning att folkbibliotek kan fungera som en förlÀngd arm i den sÄ kallade integrationsprocessen. Med detta som bakgrund har uppsatsen som syfte att studera bibliotekarier vid ett stadsdelsbibliotek i Uppsala och analysera de villkor som prÀglar deras verksamhet riktad mot invandrare. Uppsatsens teoretiska ramverk Àr inspirerat av ett sociokulturellt perspektiv sÄ som det beskrivs av pedagogikprofessorn Roger SÀljö i LÀrande i praktiken ? Ett sociokulturellt perspektiv och LÀrande och kulturella redskap: om lÀrprocesser och det kollektiva minnet.

Kulturmöten i AffÀrsvÀrlden : En flerfallstudie pÄ kulturen i Kina vid internationella affÀrssammanhang

Problem: Samarbetet mellan Sverige och Kina har ökat stadigt för varje Är som gÄtt samtidigt som en etablering av svenska företag i Kina krÀver att de svenska affÀrsmÀnnen etablerar nya kontakter med kineserna. Denna uppsats tar upp de kulturella hinder och barriÀrer som de svenska företagen möter vid en etablering i Kina, etableringsmetoder, samt hur företagen har hanterat allt detta.Syfte: Syftet Àr att ge en vetenskaplig genomgÄng för lÀsaren om vilka kulturella aspekter som svenska företagen bör ta hÀnsyn till vid etableringsstrategier för att överkomma de internationella kulturella hinder som uppstÄr vid etableringar i Kina.Metod: Genom att intervjua 4 företag samt göra en enkÀtundersökning som omfattar ca 50 företag har data samlats in. Med hjÀlp av tidigare studier samt andra teorier och modeller, har datan studerats och analyserats.Slutsats: Uppsatsen tyder pÄ att de kulturella hindren Àr verkliga och pÄtagliga. En negligering av dessa Àr förknippat med allt frÄn konkurrensnackdelar till totala misslyckanden. Kommunikation och goda nÀtverk har visat sig vara ett grundlÀggande krav för att ens fÄ möjligheten att försöka sig pÄ en etablering.

Kulturens inflytande pÄ det psykologiska kontraktet ur ett förÀndringsperspektiv

Det psykologiska kontraktet Àr ett ömsesidigt avtal, dÀr innehÄllet i bÄda parternas löften och förvÀntningar fÀrgas av individens kulturella bakgrund. Syftet med föreliggande studie var att ur den anstÀlldes perspektiv, undersöka huruvida kulturella skillnader i individens uppfattning av det psykologiska kontraktet förÀndras över tid. En webbaserad enkÀtundersökning utfördes med totalt 54 deltagare, 29 födda utomlands och 25 i Sverige. De faktorer som jÀmfördes var maktdistans, hög/lÄgkontext samt generella uppfattningar kring det psykologiska kontraktet. Resultatet visar en viss förÀndring över tid hos de utlandsfödda deltagarna, men att skillnaderna mellan utlands- och svenskfödda Àr smÄ.

Den exklusiva "svenskheten" : En kritisk diskussion om ursprungets diskurs och villkoren för kulturellt identitetsskapande pÄ grÀnsen mellan "vi" och "dom"

Temat för denna uppsats Àr att i en svensk kontext undersöka kulturella identiteter som befinner sig pÄ grÀnsen mellan olika nationella och kulturella kategorier. Bakgrunden till att belysa denna typ av grÀnsposition Àr att i den korsas uppfattningar om svenskhet och frÀmlingskap, tillhörighet och utanförskap, inkludering och exkludering.Uppsatsens syfte Àr att föra en teoretisk diskussion med empiriska illustrationer bestÄende av intervjumaterial frÄn en ung kvinna som adopterats till Sverige frÄn Indien och en ung man som migrerat till Sverige frÄn Nicaragua. Genom sin hudfÀrg Àr dessa personer bÀrare av en annorlundaskapets markör i förhÄllande till den vita normen.Problemformuleringen gÀller hur ursprungets diskurs upprÀttar villkor för kulturellt identitetsskapande pÄ grÀnsen samt vilka möjligheter som finns att gÄ bortom dessa villkor. Det teoretiska ramverket bygger pÄ konstruktivistisk forskning kring nation(alism), rasifiering, kulturella identiteter, representation och makt/kunskap.Uttryck för ursprungets diskurs hÀmtas i intervjupersonernas berÀttelser samt i en granskning av dominerande vetenskapliga och massmediala framstÀllningar av "invandrarkillar" och "utlandsadopterade" i Sverige. I diskussionen kring bÄde "invandrarkillar" och "utlandsadopterade", spelar metaforer om "rötter" och "rotlöshet" en speciell roll.

En litteraturstudie om hur omvÄrdnaden pÄverkas av sprÄksvÄrigheter och kulturella skillnader

Studien genomfördes enligt principen för systematisk litteraturöversikt dÀr kunskapslÀget beskrevs och förslag pÄ lösningar och förbÀttringar samlades in. Sökning och bedömning gjordes enligt Goodmans sju steg. Problemet preciserades, inklusions- och exklusionskriterier stÀlldes upp och en plan för litteratursökningen formulerades. Artiklar med studier som mötte inklusionskriterierna samlades in och deras slutsatser tolkades. Slutligen formulerades rekommendationer baserade pÄ fakta insamlat frÄn de olika studierna.

NÀr arbetare möter tjÀnstemÀn - Vilka kulturella skillnader finns mellan arbetare och tjÀnstemÀn och hur kan dessa pÄverka en förhandlingsprocess?

Vid nÀrmare undersökning upptÀckte jag ett fÀlt som inte tidigare hade utforskats. Forskning kring förhandlingar mellan olika nationaliteter med olika kulturer Àr utbredd men vÀldigt lite finns kring förhandlingar mellan samma nationalitet fast med olika kulturer. Inget fanns kring förhandlingar mellan arbetarkulturen och tjÀnstemannakulturen inom Sverige vilket fick mig att skriva denna pilotstudie om just detta. Med en reviderad version av Raymond Cohens teori om förhandlingar och kultur som ramverk lyckades jag med hjÀlp av samtalsintervjuer, enkÀter och egna observationer ifrÄn förhandlingar visa pÄ vissa kulturella skillnader. Det skulle visa sig att arbetarkulturen var kollektivistiskt orienterad medan tjÀnstemannakulturen var mer individualistiskt orienterad vilket har en rad konsekvenser för förhandlingarna dem emellan.

SprÄk- och kulturella barriÀrer i mötet mellan dietist och patient : En kvalitativ studie ur ett dietistperspektiv

Bakgrund: I Sverige ökar immigrationen för varje Är; dÀrmed söker sig fler individer som hÀrstammar frÄn andra lÀnder och kulturer till den svenska sjukvÄrden. Sverige har lagstiftat att hÀlso- och sjukvÄrdspersonal skall ge varje individ likvÀrdig sjukvÄrd.Kommunikation utgör en viktig del i kontakten mellan patient och hÀlso- och sjukvÄrdspersonal. SprÄk- och kulturella barriÀrer kan leda till bristande sjukvÄrd för patienten. Detta medför att sjukvÄrdspersonal kan uppleva att de gör ett sÀmre jobb vilket kan leda till frustration.Syfte: Syftet med studien var att belysa och utforska dietisters upplevelser av sprÄk- och kulturella barriÀrer vid mötet med patienter med annat modersmÄl Àn svenska.Metod: UtifrÄn en kvalitativ forskningsmetod intervjuades sex kliniska dietister. Vid intervjuerna anvÀndes en semistrukturerad frÄgeguide.

Barns fysiska aktivteter i förskolan : En studie om barns sjÀlvvalda och vuxenledda rörelseaktiviteter

Vilken roll har den kulturella globaliseringen pÄ visuell design i tidningsbranschen? Medier Àr i konstant rörelse och vÀrlden har blivit ett öppet kulturellt utrymme dÀr olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike Àr vÀlkÀnda runt om i vÀrlden. Samtidigt diskuteras de konsekvenser som globaliseringen av kulturella produkter kan ha pÄ vÀrlden och om detta leder till homogenisering eller hybridisering av kultur.Kvinnomagasinet Cosmopolitan Àr ett globalt varumÀrke som existerar i över 100 lÀnder. Den frÄga som uppstÄr Àr om en stark kulturell produkt som Cosmopolitan har satt en standard för andra kvinnomagasins estetiska uttryck i andra lÀnder.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->