Sök:

Sökresultat:

1919 Uppsatser om Kulturella näringar - Sida 7 av 128

Boende för förÀndring

Projektet tar avstamp i en vÀrld som stÀndigt förÀndras. I en förÀnderlig vÀrld krÀvs flexibilitet och anpassningsför­mÄga vilket vi ser inom allt fler omrÄden idag. Projektet har till avsikt att undersöka vad detta skulle kunna inne­bÀra nÀr det gÀller boende.FrÄgestÀllning: hur ser ett boende ut som tÄl förÀndringar, förÀndringar i familjesituation, förÀndringar i vÀrderingar kring hur ett bra boende ser ut, samt demografiska förÀnd­ringar i samhÀllet som ger Àndrade behov vad gÀller bo­ende..

Kulturella upphov - om nation och familjerepresentation i dansk och spansk filmproduktion

Denna text koncentrerar sig kring familjerepresentation samt tillhörande genus- och identitetsaspekter, med utgÄngspunkt i spansk och dansk melodramproduktion under perioden 1999-2004. Genom att med hjÀlp av nÀrlÀsningar undersöka filmernas familjebilder, samt aktörerna och deras drivkrafter vill vi granska huruvida dessa fiktioner kan betraktas som symptomatiska för den kultur som de producerats inom. FrÄgestÀllningen Àr alltsÄ huruvida filmernas familjerepresentationer kan utlÀsas som nationella skillnader och likheter, eller om det vi ser ? och anar ? snarare Àr en autencitet inom familjedramat, som inte nödvÀndigtvis Àr knuten till geografiska grÀnser utan skulle kunna betraktas som ett tidens tecken. VÄr uppsats syftar alltsÄ till att undersöka det kulturella upphovet samt hur dessa filmer stÄr i relation till den kulturella kontext i vilken de Àr gjorda..

Kulturell identitet: ett hot eller en möjlighet? - pedagogers reflektioner kring interkulturellt arbete i skolan

UtgÄngspunkten för den hÀr uppsatsen Àr att pedagoger idag stÄr inför nya utmaningar pÄ grund av ett allt mer mÄngkulturellt Sverige. Flera av skolans styrdokument har tagit det mÄngkulturella i beaktande genom att införliva ett interkulturellt perspektiv som ska genomsyra hela skolans verksamhet. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och analysera hur pedagoger reflekterar kring att arbeta i dagens mÄngkulturella samhÀlle och hur medvetna de Àr om de riktlinjer som finns. VÄrt syfte Àr Àven att se hur pedagoger förhÄller sig till elevernas religiösa tillhörighet samt om tillhörigheten integreras i undervisningen. Som underlag för undersökningen ligger en teoretisk litteraturorientering.

Kulturella skillnader mellan svensk och dansk förhandlingsstil ur ett danskt perspektiv - En kvantitativ studie bland chefer för svenska dotterbolag i Danmark

Syftet med uppsatsen Àr att generera kunskap om skillnader mellan svensk och dansk förhandlingsstil. Det teoretiska syftet Àr att testa ifall det gÄr att mÀta skillnader i förhandlingsstil inom kulturella kluster. Med en kvantitativ forskningsansats har vi undersökt skillnader mellan svensk och dansk förhandlingsstil. För datainsamling anvÀnde vi en elektronisk enkÀt som vi skickade till 305 chefer pÄ svenska dotterbolag i Danmark. VÄrt teoretiska perspektiv bestÄr av Ghuaris teoretiska ramverk för förhandling som ligger till grund för den ytterligare fördjupningen i Salacuses tio kulturella dimensioner som pÄverkar förhandlingen.

 Vilket kulturarv utvecklar den kulturella identiteten? :  En studie om hur historieÀmnet kan bidra till kulturell identitet

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur undervisningen i historieÀmnet kan bidra till en interkulturell identitetsutveckling. Min mÄlsÀttning var att utifrÄn lÀrarnas upplÀgg och metoder kunna dra slutsatser om hur lÀrare arbetar med den kulturella identiteten i historieÀmnet. För att fÄr svar pÄ detta har jag dels fördjupat mig i teorin om kulturell identitet och interkulturell kompetens samt intervjuat tre lÀrare verksamma i olika kommuner i Sverige och med olika stor erfarenhet av elever med annan kulturell bakgrund. Metoden jag anvÀnde mig av var kvalitativ intervju dÀr jag intervjuade lÀrare enskilt och stÀllde övergripande frÄgor och dels följdfrÄgor. Svaren har jag analyserat och resultatet av undersökningen visade att lÀrarna inte har nÄgon medveten strategi i undervisning utifrÄn elever med annan kulturell bakgrund i klassen.

Cultural Intelligence in the Sourcing Process

Syfte: VÄrt syfte Àr att analysera vilken inverkan kulturella skillnader har pÄ kontrollfaktorn som Àr en del utav transaktionskostnader i den operationella fasen av outsourcing processen. Empiri: Flash AB, en svensk detaljhandlare och Fuda Industrial Ltd, en kinesisk tillverkare, har blivit intervjuad för att ge oss ett kulturellt perspektiv angÄende deras relationshantering. Slutsatser: För att kunna hantera kulturella relationer mellan tvÄ skilda kulturer, som den svenska och kinesiska, mÄste bÄda ta hÀnsyn till varandras vÀrderingar, beteende och attityder. Kulturell intelligens Àr ett sÀtt att uppnÄ detta. Resultatet av en stark integrerad relation i den operationella fasen i en outsourcing process, har direkt pÄverkan pÄ transaktionskostnader.

Kultur i förskolan : sju förskollÀrare beskriver sitt arbete med att tillvarata barns kulturella bakgrund

Detta arbete handlar om kulturell bakgrund, sÄng, samverkan samt olika förhÄllningssÀtt som förekommer i arbetet med mÄngkulturella barngrupper i förskolan. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sju förskollÀrare arbetar med barnens kulturella bakgrund i den dagliga verksamheten pÄ förskolan och vid sÄngsamlingar. Syftet har Àven varit att undersöka vilken begreppsförstÄelse förskollÀrarna har kring nÄgra begrepp som förekommer i talet om mÄngkultur och hur den förstÄelsen pÄverkar deras arbete i barngruppen.I tidigare forskning har det framkommit att Sverige har varit ett mÄngkulturellt land i mÄnga Är, men att den svenska skolan Ànnu inte kommit sÀrskilt lÄngt i sitt arbete med integration. Det har Àven framkommit att förskollÀrarna ser pÄ barnens kulturella bakgrund pÄ skilda sÀtt och att mÄngfalden i barngrupperna osynliggörs. Studien Àr baserad pÄ semi-strukturerade intervjuer som genomförts med sju förskollÀrare pÄ deras respektive arbetsplatser.

Att bestÀmma över sitt eget liv - sjÀlvklarhet eller tabu? : En kvalitativ studie om ungdomar med tvÄ olika kulturella bakgrunder

Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka möjligheter har invandrarungdomar till att pÄverka och forma sitt eget liv. De tvÄ olika kulturella bakgrunder vilka dessa ungdomar har i sitt bagage kan nÀmligen mÄnga gÄnger leda till att det stÀlls oftast olika och motstridiga krav och förvÀntningar pÄ dessa ungdomar. Krav och förvÀntningar till vilka invandrarungdomar försöker förtvivlad att anpassa sig för att fÄ omgivningens bekrÀftelse och acceptans, Àven om detta skulle innebÀra att avsÀga sig rÀtten till sjÀlvbestÀmmande och sjÀlvstÀndighet. Undersökningen som redovisas i denna uppsats tyder pÄ att bristen pÄ acceptans begrÀnsar invandrarungdomars frivalsmöjligheter. Eftersom deras sÀtt att vara har sitt ursprung i tvÄ olika kulturella bakgrunder dÀr den ena vÀgrar att acceptera den andra fullt ut och det omvÀnda, kan inte invandrarungdomar vara sig sjÀlva i varje sammanhang utan deras tanke- och agerande sÀtt Àr beroende av det med vem de interagerar..

MÄngkultur i förskolan : - förskollÀrares förhÄllningssÀtt och instÀllning

Syftet med denna uppsats var att undersöka Ätta förskollÀrares instÀllning och förhÄllningssÀtt till mÄngkultur i förskolan. En kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer anvÀndes och totalt intervjuades Ätta stycken förskollÀrare frÄn en homogen- och en heterogen förskola. Resultatet visade att förskollÀrarna var positivt instÀllda till mÄngkultur men att de hade svÄrt att lyfta fram mÄngkulturen i verksamheten. Ingen av förskollÀrarna tog tillvara pÄ barns kulturella olikheter i vardagen utan endast vid planerade tillfÀllen. Resultatet visade ocksÄ att det inte fanns nÄgra nÀmnvÀrda skillnader mellan de tvÄ förskolorna nÀr det gÀllde att ta tillvara pÄ barns olika kulturella bakgrund.

Kanske de tror att vi var vanliga - En studie om integration vid en svensk gymnasieskola

Uppsatsen handlar om ett projekt som Àgde rum pÄ en gymnasieskola i södra Sverige. Projektet syftade till att lÄta elever, frÄn olika kulturella bakgrunder, lÀra kÀnna varandra genom intervjuer. Fyra klasser med totalt 38 elever blev givna uppgiften att skriva ett personportrÀtt om den de intervjuade. Detta gav studenterna möjligheten att lÀra kÀnna varandra, samtidigt som de fick veta mer om respektive elevs kulturella bakgrund. Min del i detta projekt var att utvÀrdera resultatet genom att intervjua elever och lÀrare, för att se vad de tyckte om projektet. FrÄgan vÀcktes om hur eleverna upplevde att intervjua en annan elev och vad de tyckte om det de lÀrde sig om sin intervjukamrat.

Kulturella skillnader mellan hemsidor och deras inverkan pÄ internationell marknadsföring

Kubera Production som har sitt kontor i SkellefteÄ Àr en strategisk kommunikationsbyrÄ som interesserar sig för hur kulturella skillnader mellan hemsidor kan analyseras och dokumenteras. Inledningsvis presenteras de tvÄ frÄgorna som ligger bakom den hÀr rapporten. De Àr:Hur pÄverkar kulturella skillnader utvecklingen av nya hemsidor runt om i vÀrlden?Hur kan man eventuellt se och dokumentera de kulturella skillnaderna?MÄlet Àr att skapa en broschyr med klara riktlinjer som företaget kan ha anvÀnding av vid etablering utomlands. Vad som inte ingÄr i det hÀr arbetet Àr grundliga undersökningar av ett land och dess kultur.I teoridelen kan lÀsaren ta del i hur hemsidor framstÀlls, vilka program som kan anvÀndas men ocksÄ om internationell marknadsföring och vad som Àr viktigt vid utlandsetablering av ett företag.

Kulturens pÄverkan : Copingmönster vid hÀlsokriser

Det svenska samhÀllet blir alltmer mÄngkulturellt. I och med den ökade invandringen behöver hÀlso- och sjukvÄrd uppmÀrksamma kulturens betydelse för patienters hantering av sin sjukdom. Utan förstÄelse för individers kulturella vÀrderingar Àr det svÄrt för vÄrdpersonal att förstÄ hur individers copingmönster pÄverkas vid ohÀlsa. Syftet med litteraturstudien var att belysa hur kulturella hÀlsoövertygelser kan pÄverka mÀnniskors copingmönster vid ohÀlsa. Till resultatet anvÀndes 13 artiklar (elva kvalitativa, en kvantitativ samt en som var bÄde kvantitativ och kvalitativ) som granskades och analyserades.

Minnesbilder i rörelse : En studie bortom tidsgrÀnser om populÀrmusik i film

Syftet med uppsatsen Àr att skapa ökad förstÄelse för hur musik och rörliga bilder som kulturella minnen kan samspela och upplösa grÀnser mellan dÄtid och samtid. De frÄgestÀllningar som ocksÄ utgör kÀrnan i uppsatsen handlar om hur musik samspelar med rörliga bilder och dÀrmed bidrar till att forma det kulturella minnet runt en tidsepok. Dessutom: huruvida samspelet mellan musiken och bilderna ocksÄ kan upplösa grÀnser mellan dÄtid och samtid.Undersökningen bestÄr av kvalitativa texttolkningar av ett urval scener ur Upp Till Kamp, en svensk tv-serie med lÄngfilmskaraktÀr som Äterblickar pÄ sextiotalet i Sverige. I scenerna finns exempel pÄ olika möten mellan populÀrmusik och rörliga bilder. Musik som vÀxlar mellan att vara vÀlbekant Àldre och nyskriven möter rörliga bilder som vÀxlar mellan att vara autentiska och nyskapad fiktion.Det teoretiska ramverket utgörs av en integration av teorier inom de tre olika fÀlten medier och minne, filmmusik och temporalitet.

Mot alla odds? En studie om kulturella motsÀttningar i Àktenskap mellan muslimska mÀn och svenska kvinnor i det svenska samhÀllet.

Studien syftar till att identifiera de kulturella skillnader, hinder och motsÀttningar som kan uppstÄ i ett Àktenskap mellan en muslimsk man och svensk kvinna. MÀnnen utgör studiens kÀrna eftersom de hÀrstammat frÄn ett annat land och har en muslimsk bakgrund. För övrigt avser studien Àven att belysa pÄ vilket sÀtt man lyckas bemÀstra dessa motsÀttningar.En kvalitativ metod har anvÀnts dÀr fyra muslimska mÀn frÄn Mellanöstern har intervjuats. Dessa analyser har genomförts för att belysa problematiken kring blandÀktenskapen, men Àven för att erhÄlla en djupare förstÄelse för de etniska skillnaderna mellan partnerna. Resultat visar pÄ att ett blandÀktenskap inte bara omfattas av kulturella skillnader mellan partnerna utan Àven leder till ett enormt motstÄnd frÄn omgivningen och samhÀllet.

Den mÄngkulturella skolans utmaningar : en enkÀtstudie av lÀrares instÀllning till nya kultur- och religionsuttryck

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka lÀrares instÀllning till de nya kultur- och religionsuttryck som elever med annan bakgrund för med sig in i klassrummet i dagens svenska grundskola.FrÄgestÀllningarVad har grundskolelÀrare för attityder till frÀmmande kulturella och/eller religiösa traditioner och högtider?Finns det en samstÀmmighet bland grundskolelÀrare angÄende hur de ska förhÄlla sig till, och agera i frÀmmande situationer som uppkommer pÄ grund av elevers kulturella och/eller religiösa bakgrund?Finns det nÄgra mönster eller samband mellan lÀrares Äsikter relaterat till Älder, kön etc.?.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->