Sök:

Sökresultat:

1919 Uppsatser om Kulturella näringar - Sida 60 av 128

Kulturellt inlÀrda och överförda vÀrderingar, normer och synsÀtt relaterat till fysisk smÀrta

Pain and pain treatment constitute a huge part of the general nurses work. For that reason the nurse is required to have great knowledge about this area. The fact that our society is getting more multicultural increase the nurses demands even more, to understand and treat pain in patients of foreign cultural background. The aim of this literature review is to examine which culturally learned and trans-ferred valuations, norms and approaches that appear related to physical pain. The aim is also to examine the most appropriate ways for the nurse to show respect and to get more information about this cultural experience in the encounter with the patient.

Svenskars och islÀnningars perception av kÀnslor i det svenska sprÄket

SammanfattningHur bra Àr vÄr perception av kÀnslor i tal och vad Àr det som gör att vi uppfattar skillnader mellan dem? Finns det könsrelaterade och kulturella skillnader i uppfattningen? En undersökning har genomförts för att komma nÀrmare svaren pÄ dessa frÄgor. 16 personer med svenska och 16 med islÀndska som modersmÄl deltog i ett perceptionstest dÀr de fick lyssna pÄ 120 svenska yttranden uttalade av svenskar. Yttrandena var semantiskt neutrala men samtidigt pÄverkade av positiva, neutrala eller negativa bilder. Lyssnarna fick bedöma hur pass negativa, neutrala eller positiva de tyckte yttrandena var pÄ en sju-punktskala.

MÀter WAIS-IV och WAIS-III jÀmförbara kognitiva konstrukt? : Sambandet mellan Wechsler-skalorna WAIS-IV och WAIS-III

Studien syftar till att undersöka hur den svenska versionen av WAIS-IV förhÄller sig till sin föregÄngare WAIS-III. Samma försökspersoner testades vid tvÄ olika tillfÀllen med sÄvÀl WAIS-IV som WAIS-III för att undersöka om det förelÄg skillnader mellan försökspersonernas testresultat frÄn de tvÄ olika versionerna. Resultatet visade att det för hela gruppen försökspersoner förelÄg signifikanta positiva och starka korrelationer mellan jÀmförda index och deltest, vilket tyder pÄ att jÀmförda index och deltest mÀter liknande kognitiva konstrukt. Avseende index; IK Hela skalan (HIK) förelÄg i samtliga grupper, oavsett administrationsordningen för de tvÄ versionerna av skalorna, en signifikant högre genomsnittlig IK-poÀng vid testning med WAIS-III jÀmfört med den genomsnittliga IK-poÀng som erhölls vid testning med WAIS-IV. Denna differens kan tolkas som en konsekvens av Flynn-effektens pÄverkan pÄ försökspersonernas genomsnittliga poÀngresultat.

Tillhörighet,utanförskap eller mitt emellan.Intervjuer med unga mÀn och kvinnor om deras etniska identitet

Syftet med arbetet Àr att undersöka och synliggöra hur unga mÀn och kvinnor med utlÀndsk bakgrund uppfattar att deras etniska identitet och kulturella tillhörighet pÄverkas av att vÀxa upp med inslag av tvÄ kulturer och i relation till familjen, vÀnner och skolan. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer som undersökningsmetod ger arbetet en bild av invandrareungdomars uppfattningar, erfarenheter och kÀnslor. De unga mÀnnen och kvinnor kommer ursprungligen ifrÄn Turkiet, Bosnien och Hercegovina och Kosovo. Sammanfattningsvis visar resultatet att familjen och vÀnner har stor betydelse för ungdomarnas identitetsutveckling och kÀnslan för kulturell tillhörighet. Ungdomarna betonar vÀldigt lite skolans betydelse för deras etniska identitetsutveckling.

Svenska företags intrÀdesprocesser pÄ den saudiarabiska marknaden

Mer Àn 50 procent av Sveriges totala BNP Àr idag utlandsexport och svenska företags beslut pÄ internationella marknader blir alltmer betydelsefulla för företagens framgÄng. En vÀxande marknad för svensk utlandsexport Àr Mellanöstern dÀr Saudiarabien utgör en stor del av regionen. Studien Àmnar undersöka hur och varför svenska företag trÀder in pÄ den saudiarabiska marknaden, dÀr uppkomna problem utgör en del i intrÀdesprocessen. Studien bygger pÄ en kvalitativ undersökning med sex svenska tillverkningsföretag, vilken analyserades utifrÄn ett teoretiskt ramverk baserat pÄ internationaliseringsteorier. Det empiriska materialet och teoretiska ramverket analyserades dÀrtill emot en kontext om Saudiarabien. Undersökningen visar att det Àr mÄnga olika faktorer som pÄverkar företagens val, vilka grundas i sÄvÀl rationella beslutsprocesser som slumpvisa affÀrsmöjligheter. Saudiarabiens ekonomiska stabilitet samt stora marknad har utgjort en stor dragningskraft för företagen.

Karta och terrÀng : Fyra studier om förÀndrade livsvillkor och omvÀrderad identitet

FörÀndring Àr ofta synonymt med livets olika faser; somliga utgör en naturlig del av livet medan andra sker mer eller mindre ovÀntat. Oavsett hur vÀlkommen en förÀndring Àr har vi att förhÄlla oss till dess konsekvenser och innebörder. MÀnniskans förmÄga att anpassa sig till nya situationer och utveckla strategier att hantera förÀndrade livsvillkor Àr av betydelse för hennes vÀlmÄende och kÀnsla av sammanhang. Kulturella aspekter och samhÀlleliga normer inverkar pÄ hur sociala grupper och förhÄllanden definieras och vÀrderas. Ett par av de mÀnniskor som kommer till tals i föreliggande antologi upplever ett glapp mellan sin egen vardagsnÀra upplevelse och samhÀlleliga förestÀllningar.

Att undervisa kultur genom litteratur: en undersökning om
kulturundervisning i gymnasieskolans engelskundervisning

Syftet med denna uppsats Àr att utreda hur gymnasieelever ser pÄ skönlitteratur, vad de har för krav för att den ska upplevas som lÀsvÀrd, samt att se hur skönlitteratur kan anvÀndas för att frÀmja kulturell förstÄelse. Vidare vill jag se hur pedagoger ser pÄ möjligheterna att anvÀnda skönlitteratur för att frÀmja elevernas kulturella förstÄelse. Uppsatsen Àr riktad mot Àmnet engelska och undersökningen genomfördes i form av djupintervjuer med fyra engelsklÀrare samt en enkÀtundersökning med elever. EnkÀtundersökningen genomfördes i en klass som undervisades av vardera pedagogen. Resultatet av undersökningen visade att lÀrarna och eleverna till stor del Àr överens om vad som ska lÀras ut Àven om lÀrarna tenderar att bli lite mer faktaorienterade i sjÀlva genomförandet.

Nej, inte rita. LÄna!: 3-4-Äriga barns informationsbeteende pÄ folkbibliotekets barnavdelning

The aim of this study was to examine how children in ages 3 to 4 use the public library with the research questions: What does children?s, in ages between 3 and 4, information behavior look like when they visit a public library in leisure time with a parent? What is the nature of interaction between child and parent, child and the staff of the library, and between child and other visitors? What is the function of the cultural tools in relation to the children?s information behavior? The theoretical frame of reference consisted of Lev Vygotsky?s ?the zone of proximal development? and Roger SÀljö?s theory about using cultural tools. To answer the questions I have observed 4 children together with their mothers and siblings at a public library. From the result of the observations I found that every child had their own information behavior. Two of the children only used one kind of cultural tool ? books.

"Det Àr mest om Norden, för det var ju dÀr allt hÀnde" : Elevers identitetsskapande i den svenska skolans historieundervisning

Det vÀsterlÀndska och nordiska samhÀllets historia och vÀrderingar prÀglar kursplanen, och dÀrmed undervisningen, för Àmnet historia i Ärskurs 4?6. Med tanke pÄ att det i dagens klassrum finns elever med olika kulturella bakgrunder, har studiens syfte varit att undersöka hur elever uttrycker att deras identitet pÄverkas genom denna historieundervisning. Den teori som inspirerat studien Àr hermeneutisk fenomenologi. Genom fokusgruppsintervjuer, dÀr arton elever deltagit, har det visat sig att historia som Àr kopplat till elevens egen bakgrund kan vara av betydelse för elevers identitetsutveckling.

"Kring könet rÄder tystnad" : Makt och sexualitet mellan mÀn i muslimska traditioner

Syftet med detta arbete Ă€r att undersöka samtalet om sexuella handlingar mellan mĂ€n i muslimska traditioner och försöka se vad dessa handlingar betyder, socialt, religiöst och kulturellt, samt var de stĂ„r i relation till allmĂ€nna normativa vĂ€rderingar som grundar sig i familjeliv och andra sociala konstruktioner.Ambitionen Ă€r att jĂ€mföra kristen borgerlig kultur som ligger till grund för Foucault's resonemang om makt och sexualitet med muslimsk religiö's kultur. Kan man hitta kopplingar mellan kulturella yttringar, religiositet och dessa sexuella handlingar? Är dessa sexuella beteenden bundna till en vis's kultur? Och vad Ă€r det dĂ„ i kulturen som bidrar till dessa uppfattningar om sexuella uttryck och handlingar. Finn's det sociala mönster i form av patriarkala strukturer som pĂ„verkar dessa handlingar's uttryck och pĂ„verkar i sĂ„fall de patriarkala mönstren till att sexualitet mellan mĂ€n blir till ett maktuttryck?(utdrag ur uppsatsen's "Syfte och frĂ„gestĂ€llning").

Litteraturstudie om hur sjukvÄrdspersonal kan upptÀcka och stödja kvinnor som utsÀtts för misshandel av sin partner.

Bakgrund: Kvinnomisshandel Àr ett stort problem och leder till stora hÀlsoproblem för dessa kvinnor och Àven deras barn. Syftet med denna litteraturstudie Àr att belysa hur sjukvÄrdspersonal kan upptÀcka och stödja kvinnor som utsÀtts för misshandel av sin partner. Metod: Litteraturstudien innehÄller 15 kvalitetsbedömda, vetenskapliga artiklar som motsvarar syftet. Resultatet visade att kvinnor som utsÀtts för misshandel pÄverkas negativt. Det finns stora kulturella skillnader om Àmnet hos bÄde patienter och sjukvÄrdspersonal.

Gymnasieelevers upplevelse kring deras datoranvÀndning : Skiljer sig upplevelserna beroende pÄ deras habitus?

Ungdomars liv prÀglas idag allt mer av datorer dÀr datorn anvÀnds flitigt bÄde hemma och i skolan. VÄr studie belyser gymnasieungdomars vanor kring datoranvÀndning och hur vanorna skiljer sig Ät mellan elevers olika uppsÀttningar av habitus.    Vi valde att göra en kvalitativ undersökning med en induktiv-deduktiv metod. Varför vi valde den metoden grundar sig i att det inte sedan tidigare existerar nÄgra teorier inom omrÄdet som uppsatsen kan verifiera eller förkasta samt att studiens resultat tolkades utifrÄn Bourdieus teorier om habitus och kapital.    Datamaterialet samlades in genom fjorton stycken semi-strukturerade intervjuer vid tvÄ olika gymnasieprogram som prÀglas av olika mÀngd utbildningskapital. Respondenternas svar bearbetades genom teman som skapades för att finna likheter och skillnader för gymnasieprogrammen samt att hitta kulturella gemensamma sÀrdrag.    Undersökningen ger en varierande bild av de konsekvenser som datoranvÀndningen kan orsaka..

Historieperspektiv och bedömning : -En kvalitativ undersökning av gymnasielÀrares bedömningsunderlag i historia

Jag har i denna undersökning studerat fyra historielÀrares bedömningsunderlag för kursen Historia A pÄ gymnasiet. Syftet med detta Àr att jag vill belysa hur historielÀrare tÀnker om och anvÀnder sig av olika historiska perspektiv i sin undervisning och sin bedömning. För att kunna dela in lÀrarnas examinationsuppgifter utgick jag ifrÄn tre olika kategorier; politisk historia, krigshistoria och kulturhistoria. En intervju genomfördes ocksÄ med varje lÀrare bland annat kring vad som framkommit i min analys.SammanstÀllningen av intervjumaterialet visar att alla fyra lÀrare anser att det kulturella perspektivet skall vÀga tyngst i undervisningen och i examinationsfrÄgorna. De menar framförallt att det Àr viktigt att studera vilka livsvillkor och förutsÀttningar mÀnniskor har levt med genom tiderna.

Bilden av Sverige under andra vÀrldskriget : En Se-uppsats

Uppsatsen undersöker hur bildmagasinet Se valde att portrĂ€ttera den svenska identiteten under andra vĂ€rldskriget, genom att analysera bilderna i tidskriften med hjĂ€lp av Mral och Olinders bok Bildens retorik i journalistiken, boken behandlar fotografiers roll i journalistiken och presenterar relevanta begrepp för bildanalys. Återkopplingen till den svenska identiteten har undersökts utifrĂ„n Gaunt, Löfgren och Fazlhashemis begreppshantering om nationell identitet. Gaunt och Löfgren gĂ„r i boken Myter om svensken igenom hur de svenska kulturella vĂ€rderingarna föds, var de kommer ifrĂ„n och vad de egentligen betyder. I antalogin Sverige och de andra visar Fazlhashemi hur man portrĂ€tterar andra kulturer genom att stĂ€lla den i motsats till sin egen kultur. Det material av Se som uppsatsen bygger pĂ„ Ă€r Ă„rgĂ„ngarna 1939, 1942 samt 1944-1945, det vill sĂ€ga under upprustningen, krigets mitt och slutligen det sista krigsĂ„ret.

Religionens roll i den sekulÀra förskoleverksamheten - LÀrandet om religion i förskolan

I detta arbete Àr syftet att undersöka förhÄllningssÀtt kring lÀrandet om religion i förskolan. Förskolan Àr en arena för möten och mÄnga aktörer kring barnet möts pÄ förskolan. Förskolepedagoger möter inte bara barnen utan Àven deras förÀldrar och de önskemÄl som de har. Förskolepedagoger möter Àven de krav som samhÀllet stÀller. För att kunna ringa in förhÄllningssÀtt kring dessa möten har jag tillÀmpat ett praxisnÀra samarbete med ett arbetslag pÄ en förskola.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->