Sök:

Sökresultat:

1075 Uppsatser om Kulturell friställning - Sida 11 av 72

Kulturell pÄverkan pÄ koncept

Dagens film och spelkoncept inom genrerna science fiction och fantasy börjar likna varandra mer och mer och för oss kÀnns inget lÀngre annorlunda. Genom att basera dem pÄ historiska samhÀllen och kulturer hoppas vi pÄ att bryta normen. Vi hoppas att med detta som grund kunna skapa realistiska och trovÀrdiga folkslag som skiljer sig frÄn det som funnits tidigare. Detta examensarbete handlar om konceptutveckling av en fiktiv vÀrld och tre fiktiva folkslag. Konceptet skall kunna appliceras pÄ bÄde film och spel men Àven litteratur eller andra medietekniska omrÄden.

Kommunikation mellan vÄrdare och patient med olika kulturell bakgrund

I varje kultur spelar kommunikationen en stor roll. Kommunikation Àr en process som bÄde sÀndare och mottagare deltar i och omfattar sÄvÀl verbal som icke- verbala delar. En person kan visa kÀnslor och attityder med kroppsliga uttryck om han eller hon inte kan anvÀnda sprÄket. NÀr det finns en brist i förstÄelsen mellan patient och vÄrdare kan detta pÄverka relationen mellan vÄrdare och patient och dÀrmed ocksÄ vÄrden av patienten. Syftet med denna litteraturstudie Àr att beskriva faktorer som kan vara hindrande i kommunikationen mellan vÄrdare och patient med annan kulturell bakgrund, utifrÄn vÄrdare och patient perspektiv.

Holodomor i Sverige. Hur Sovjetunionen och h?ndelserna kring Holodomor fram- st?llts i svenska l?rob?cker f?r gymnasiet fr?n 1950-talet och fram?t

Denna kvalitativa studie unders?ker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att l?sa ?mnet svenska som andraspr?k, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspr?kighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats d?r elevernas livsv?rldar och dess spr?kliga repertoarer anses p?verka elevernas beslut och f?rh?llnings?tt (Busch 2017). Detta inneb?r att elevernas uppfattning om ?mnet sva och deras inst?llning till flerspr?kighet p?verkas av deras tidigare erfarenheter.

Kolliderande kulturer : En studie om riskfaktorer för ungdomskriminalitet och pedagogiska förhÄllningssÀtt ur ett mÄngkulturellt perspektiv

Studien innehar ett pedagogiskt intresse av att bemöta mÀnniskor med olika kulturell bakgrund. Syftet Àr att belysa yrkesverksammas erfarenheter av olika typer riskfaktorer till ungdomskriminalitet ur ett mÄngkulturellt perspektiv. Tidigare forskning belyser samhÀllsstrukturer och samhÀllsförankring som vitala begrepp kring riskfaktorer för utvecklande av ungdomskriminalitet. Studien anvÀnder en kvalitativ metod med hermeneutisk inriktning. Resultatet visar att det finns skillnader i riskfaktorer till utvecklande av kriminalitet beroende pÄ kulturell bakgrund och att orsakerna till dessa skillnader finns mellan individnivÄ och högsta samhÀllsnivÄ.

Kulturell pÄverkan pÄ koncept

Dagens film och spelkoncept inom genrerna science fiction och fantasy börjar likna varandra mer och mer och för oss kÀnns inget lÀngre annorlunda. Genom att basera dem pÄ historiska samhÀllen och kulturer hoppas vi pÄ att bryta normen. Vi hoppas att med detta som grund kunna skapa realistiska och trovÀrdiga folkslag som skiljer sig frÄn det som funnits tidigare. Detta examensarbete handlar om konceptutveckling av en fiktiv vÀrld och tre fiktiva folkslag. Konceptet skall kunna appliceras pÄ bÄde film och spel men Àven litteratur eller andra medietekniska omrÄden.

"HÀr Àr sanningen, Sverige!" : Unga flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund och deras relation till medier i identitetsskapandet

AbstractTitel: ?HĂ€r Ă€r sanningen Sverige!? ? Unga flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund och deras relation till medier i identitetsskapandetFörfattare: Nina Gergi Handledare: Eva ÅsĂ©n EkstrandNyckelord: Identitet, identitetsskapande, flickor, genus, medier, relation, etnicitet, kultur, sjĂ€lvuppfattning, syriansk-ortodoxa, kurder, ungdomar, unga, medieinnehĂ„ll, medieanvĂ€ndning, mediepĂ„verkan.SyfteSyftet med uppsatsen Ă€r att belysa relationen mellan flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund och medier. MĂ„let med uppsatsen Ă€r att öka medvetenheten om flickornas bakgrundshistoria, det nuvarande levnadssĂ€ttet och den framtida sjĂ€lvbilden i relation till medierna och identitetsaspekten.FrĂ„gestĂ€llningDen övergripande frĂ„gestĂ€llningen i den hĂ€r uppsatsen Ă€r:Hur ser relationen ut mellan medier och flickor med annan etnisk och kulturell bakgrund?För att besvara huvudfrĂ„gan delade jag in frĂ„gestĂ€llningen i tre delfrĂ„gor.Vilken roll anser flickorna att medierna har nĂ€r de formar sin identitet? Hur vĂ€rderar flickorna mediernas beskrivning av deras nuvarande levnadsvillkor och deras bakgrundshistoria? FörstĂ€rker eller försvagar medierna bilden av deras liv?Vilken betydelse anser flickorna att medierna har för deras sjĂ€lvuppfattning, dvs. hur de förstĂ„r sin nuvarande situation och sin framtida möjlighet i Sverige?MetodStudien Ă€r kvalitativ och baserar sig pĂ„ djupintervjuer med sex flickor ? tre flickor frĂ„n den syriansk-ortodoxa folkgruppen samt tre flickor frĂ„n den kurdiska folkgruppen, i Ă„ldrarna 20?25 Ă„r.

Gymnasievalet ur ett förÀldraperspektiv

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka förÀldrars erfarenheter kring sin egen pÄverkan vid sina ungdomars gymnasieval och om det finns skillnader mellan olika kulturella bakgrunder gÀllande förÀldrapÄverkan. Vi vill Àven undersöka om det finns andra bakomliggande pÄverkansfaktorer vid gymnasievalet. I vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av den kvalitativa metoden bestÄende av semistrukturerad intervjuguide. Vi ansÄg att denna metod var mest lÀmplig för vÄr undersökning dÄ vi var intresserade av informanternas egna erfarenheter och vi ville fÄ en djupare förstÄelse och kunskap inom det valda omrÄdet. Urvalet bestod av sju förÀldrar, tre med svensk bakgrund och fyra med annan kulturell bakgrund.

Levnadsvillkor och ontologisk sÀkerhet: Psykosocial utveckling och kulturell underbelastning i komplexa sociala system

Utvecklingen frÄn jordbruks- och industrisamhÀllet till det moderna informationssamhÀllet har medfört stora förÀndringar i de sociala systemen vad det gÀller grupprocesser och interpersonell dynamik. Sett ur ett komplexitetsperspektiv kommer de tÀtt kopplade agenterna i de tÀtt kopplade systemen att uppvisa interaktionsmönster, som skiljer sig frÄn tidigare historiska epoker med dynamiska processer unika för tidevarvet. Syftet med detta examensarbete Àr att, via en litteraturstudie, beskriva och problematisera individens förutsÀttningar för identitetsbildning och ontologisk sÀkerhet i komplexa sociala system. Resultaten visar att komplexa sociala system kÀnnetecknas av sjÀlvorganisering, som kan resultera i att komplexa strukturer/egenskaper vÀxer fram pÄ en högre nivÄ. Den semi-autonoma agenten kan Àven konceptualiseras som ett komplext system, i sig, som pÄverkar, och pÄverkas av, de mÄngfaldiga komplexa sociala systemen.

Gymnasieelevers motiv till att l?sa svenska som andraspr?k. En kvalitativ studie om elevers resonemang kring valet att l?sa sva p? gymnasiet och deras erfarenheter av flerspr?kighet i klassrummet

Denna kvalitativa studie unders?ker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att l?sa ?mnet svenska som andraspr?k, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspr?kighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats d?r elevernas livsv?rldar och dess spr?kliga repertoarer anses p?verka elevernas beslut och f?rh?llnings?tt (Busch 2017). Detta inneb?r att elevernas uppfattning om ?mnet sva och deras inst?llning till flerspr?kighet p?verkas av deras tidigare erfarenheter.

"Vi bor ocksÄ hÀr" : en utomhusutstÀllning pÄ Parken Zoo

I detta examensarbete redovisas mitt förslag pÄ utformning av en utomhusutstÀllning pÄ Parken Zoo i Eskilstuna. Studier har gjorts för att försöka reda ut hur mÄlgruppen 3-10-Äringar kan stimuleras och ledas genom utstÀllningen. I arbetet ingÄr Àven en lekfull gestaltning av 16 utstÀllningskomponenter i form av bostÀder Ät vanligt förekommande sörmlÀndska djur.För att samla in data och kunskaper har flera observationer gjorts pÄ barn i lekmiljöer. Jag har Àven gjort en introspektion och samlat data genom regelbunden kontakt med Parken Zoo. Studierna har visat att barn tycks lockas av lekredskap som inbjuder till aktivitet och att leken ofta sker i rumsligheterna mellan redskapen.

Upplevelser av transkulturella möten i vÄrden : En litteraturöversikt ur sjuksköterskans och sjuksköterskestudentens perspektiv

Bakgrund: Enligt sjuksköterskans kompetensbeskrivning Àr det viktigt attuppmÀrksamma och möta patienten med hÀnsyn till olika aspekter, dÀribland kulturen. Detta innebÀr att höga krav stÀlls pÄ sjuksköterskans förmÄga att utöva transkulturell omvÄrdnad. En viktig aspekt för att uppnÄ god omvÄrdnad Àr en fungerande kommunikation mellan sjuksköterska och patient. Om hÀnsyn inte tas till patientens kulturella behov och önskningar kan detta resultera i ett vÄrdlidande för patienten. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors och sjuksköterskestudenters upplevelser av att vÄrda patienter med annan kulturell bakgrund Àn den egna.

Mellan integration och kulturell mÄngfald? : En kvalitativ studie av ett stadsdelsbibliotek i Uppsala

Enligt IFLA:s mÄngkulturella biblioteksmanifest och Unescos folkbiblioteks- och skolbiblioteksmanifest har folkbibliotek ett ansvar att frÀmja kulturell mÄngfald. Samtidigt pÄvisar forskning att folkbibliotek kan fungera som en förlÀngd arm i den sÄ kallade integrationsprocessen. Med detta som bakgrund har uppsatsen som syfte att studera bibliotekarier vid ett stadsdelsbibliotek i Uppsala och analysera de villkor som prÀglar deras verksamhet riktad mot invandrare. Uppsatsens teoretiska ramverk Àr inspirerat av ett sociokulturellt perspektiv sÄ som det beskrivs av pedagogikprofessorn Roger SÀljö i LÀrande i praktiken ? Ett sociokulturellt perspektiv och LÀrande och kulturella redskap: om lÀrprocesser och det kollektiva minnet.

Kultur som problem och lösning - en policyanalys av Lgr 11

Uppsatsen syftar till att undersöka hur den aktuella lÀroplanen för grundskolan, Lgr 11, förhÄller sig till en postkolonial andrafierande diskurs i sina förvÀntningar pÄ skolans utbildning och fostran av barn och ungdomar. I detta arbete har lÀroplanens tvÄ inledande kapitel samt kursplaner i svenska och svenska som andrasprÄk för Är 1-6 fokuserats. UtifrÄn poststrukturella grundantaganden om sprÄkets konstituerande funktion för den sociala verkligheten samt postkoloniala teorier om andrafiering, analyseras kulturbegreppets olika skepnader och sammanhang i materialet för att fÄ syn pÄ undersökningsobjektets förhÄllande till en sÄdan ?vi? och ?dom?-diskurs. Med hjÀlp av Carol Bacchis (2009) metodologiska grepp pÄ poststrukturell policyanalys, kallat WPR ? What's the Problem Represented to be?, pekar uppsatsen pÄ hur begreppet kultur framförallt anvÀnds i termer av etnicitet och kulturell bakgrund, samtidigt som kulturell mÄngfald anvÀnds som problemframstÀllning i de undersökta texterna.

Paulus lagsyn i Rom 3:21-31

Denna uppsats behandlar Paulus syn pa? lagen vilket a?r ett mycket omdebatterat omra?de inom paulusforskningen. Fra?gan om Paulus lagsyn a?r sa? central fo?r den o?vergripande paulustolkingen att alla som vill fo?rsta? Paulus och hans texter ma?ste bilda sig en uppfattning om detta. Det har skrivits ma?nga hyllmeter och diskussionen verkar la?ngt ifra?n avslutad.

Identifiering och hantering av kulturella olikheter i B2B-kontext

Den teknologiska utvecklingen har bidragit till en ökad globalisering av dagens samhÀlle. För mÄnga företag har detta inneburit att verksamheten fÄtt en alltmer internationell karaktÀr. Internationaliseringen krÀver nya kontakter och företagen stÀlls inför nya utmaningar dÄ de möter mÀnniskor med olika kulturell bakgrund.Med denna bakgrund vÀcktes intresset för vÄrt problem om att undersöka hur företag i business-to-business-kontext (B2B) identifierar och hanterar problem av kulturell karaktÀr vid utlÀndska affÀrsförbindelser. En kvalitativ undersökning av tre svenska företag inom B2B-kontext genomfördes. Företagen som deltog var Pronova AB, Axelent samt Albany International, dÀr respondenten pÄ respektive företag har en framtrÀdande roll vid internationella samarbeten.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->