Sök:

Sökresultat:

1034 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 64 av 69

HÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder under skoltid för att öka barns fysiska aktivitet : ? en litteraturstudie

Bakgrund: Fysisk aktivitet Àr en viktig del i ett barns utveckling. I Sverige rekommenderas barn att vara fysiskt aktiva minst 60 minuter om dagen. Barn Àr fysiskt aktiva bland annat för att det Àr roligt, göra nÄgot de Àr bra pÄ och att hÄlla sig i form. MÄnga tidigare studier har dragit slutsatsen pÄ hur viktig skolans roll i pÄverkan av barns fysiska aktivitet. MÄnga skolor idag Àr dÄligt utvecklade nÀr det gÀller hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder men det finns en stor potential att utvecklas.Syfte: Syftet med studien var att belysa vad skolan har för hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder under skoltid för att öka den fysiska aktiviteten hos barn i Äldrarna 6-12 Är.Metod: En systematisk litteraturstudie har genomförts för att samla in aktuell forskning och kunskap för att fÄ en överblick över omrÄdet.

"Skimmer över AIL" - en textanalys om arbetsintegrerat lÀrande

Syfte: Högskolan VÀst har sedan 2002 regeringens uppdrag att utveckla AIL/arbetsintegrerat lÀrande i högre utbildning. Högskolan ska vara ledande nationellt men ocksÄ en nyckelaktör internationellt. Syfte för studien var att undersöka vad AIL Àr och hur AIL praktiseras enligt texter om AIL pÄ högskolans hemsida. Syftet var ocksÄ att undersöka varför AIL anvÀnds; d.v.s. vilka argument Högskolan VÀst anvÀnder sig av i sin marknadsföring av AIL.

Spegel, spegel pÄ vÀggen dÀr : en litteraturbaserad studie om estetisk plastikkirurgis inverkan pÄ det psykosociala vÀlbefinnandet

BakgrundPalliativ vÄrd innebÀr vÄrd vid livets slutskede och Àr enligt World Health Organisation ett tillvÀgagÄngssÀtt dÀr mÄlet Àr att fÄ en förbÀttrad livskvalitet hos patienter och dennes nÀrstÄende, som stÄr inför de problem som kan uppkomma vid livshotande sjukdomar. I livets slutskede Àr det ofta komplicerat att vara en nÀrstÄende. Det kan vara den nÀstÄendes första konkreta möte med döende och döden. Ansvaret för att sÀkerstÀlla att patienten mÄr sÄ bra som möjligt kan vara sjÀlvklart för mÄnga nÀrstÄende, medan det för andra kan innebÀra stora uppoffringar. De nÀrstÄende lever i en ovisshet dÀr de Àr oroliga för den som Àr sjuk, utan att veta vad som kommer att hÀnda och det skapar en oro inför framtiden.SyfteSyftet med denna studie var att beskriva de nÀrstÄendes erfarenheter av stöd vid palliativ vÄrd.MetodEn litteraturbaserad studie valdes som metod för att besvara syftet och fÄ en översikt pÄ det nuvarande kunskapslÀget.

Cow power : hÄllbar mjölkproduktion i framtiden

För att fÄ mjölkproduktionen mer hÄllbar och göra den till en naturlig del i samhÀllet samt att integrera den med miljön i största möjliga utstrÀckning har en projektgrupp pÄ Wageningen Universitet i NederlÀnderna fÄtt i uppdrag att göra en lösning som innefattar detta. Detta genom att se produktionen frÄn olika synvinklar och inte anvÀnda traditionell filosofi nÀr det gÀller stallbyggnader för mjölkkor samt genom att se pÄ alla inblandades faktiska behov. Projektgruppen har studerat kons, lantbrukarens, miljöns och Àven allmÀnhetens behov och utefter det skapat prototyper pÄ mjölkgÄrdar för att göra produktionen mer hÄllbar.Projektet har döpts till Cow Power, som till svenska kan översÀttas som Kraften frÄn kon. För att fÄ bÀttre insikt i projektet kontaktade vi universitetet som bjöd in oss med varm hand. Redogörelsen av projektet grundar sig frÀmst pÄ det material som sammanstÀllts av projektgruppen samt personliga samtal vi hade med de som var involverade i projektet vid vÄrt besök pÄ Wageningen Universitet.

FörÀndring av en lagerlayout: Rekommendationer och genomförande pÄ Sandvik Mining and Construction Köping AB

Detta examensarbete Àr utfört mot Sandvik Mining and Construction (SMC), pÄ en produktionsenhet i Köping. SMC Köping, som tillverkar och levererar olika typer av gruvborrar till kunder över hela vÀrlden, har under en tid upplevt att deras lagerhantering inte fungerar optimalt med en osÀkerhet kring lagersaldo och problem med att lokalisera artiklar. Ett vÀl fungerande arbetssÀtt pÄ lagret Àr kritiskt för den interna och externa leveranssÀkerheten, nÄgot som direkt pÄverkar företagets möjlighet till att konkurrera. Syftet med detta examensarbete Àr att genom en kartlÀggning av nuvarande lagerhantering vid SMC Köping analysera, utveckla och implementera förbÀttringsförslag för layout och hanteringen vid det befintliga lagret pÄ ett sÄdant sÀtt att det sÀkerstÀller ett materialflöde till, i och ifrÄn lagret, med förbÀttrade interna och externa leveranser som resultat. För att göra examensarbetets syfte mer överskÄdligt och uppnÄeligt har ett antal delmÄl formulerats, enligt följande: - Beskriva, för denna studie, relevant teori kring layout, arbetssÀtt och systemstöd för att författarna ska fÄ en bild över hur detta behandlas i litteraturen.

Som galna vildhÀstar eller sniglar med bromsarna pÄ ? Skolchefers syn pÄ den kritiska mediekompetens möjligheter och hinder i grundskolans vÀrld

Titel: Som galna vildhĂ€star eller sniglar med bromsarna pĂ„ ? Skolchefers syn pĂ„ den kritiska mediekompetens möjligheter och hinder i grundskolans vĂ€rldFörfattare: Susanna BoonyaiHandledare: Annika BergströmKurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbeteInstitutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2009Syfte: Det övergripande syftet med studien Ă€r att utreda möjligheter och hinder för kritisk mediekompetens i grundskolans vĂ€rld.Metod: Studiens val av metod Ă€r den kvalitativa forskarmetoden i form av intervjuer med skolchefer, inom ansvarsomrĂ„det förskola och grundskola.Material: Åtta stycken intervjuer med skolchefer fördelade pĂ„ de ansvarsomrĂ„den som skolcheferna Ă€r verksamma inom. Uppdelningen fördelades jĂ€mt mellan resurssvaga, medelresurssvaga, medelresursstarka och resursstarka omrĂ„den.Huvudsakliga resultat: Skolcheferna har generellt tĂ€mligen goda kunskaper om vad kritisk mediekompetens kan anses handla om, framförallt med betoning pĂ„ att medier skall göras till-gĂ€ngliga för alla i skolans vĂ€rld och som Ă€r centralt inom diskursen för kritisk mediekompetens. Den djupare kunskapsdimensionen kring kritisk mediekompetens som handlar om att lĂ€ra sig kritiskt granska all typ av medier finns dĂ€r men hur vĂ€l ett fördjupat resonemang Ă€r utvecklat varierar dock inom denna grupp skolchefer vilket tyder pĂ„ ett behov av ökade kunskaper inom omrĂ„det.Det sker försök till en implementering av kritisk mediekompetens inom de omrĂ„den som skolcheferna Ă€r verksamma pĂ„ mĂ„nga olika plan. Genom bland annat PIM, ett överstatligt webbaserat utbildningsprogram för kritisk mediekompetens, skall alla pedagoger och rektorer ha uppnĂ„tt nivĂ„ 3 i sin utbildning inom tre Ă„r.

Att vara nÀrstÄende till nÄgon som drabbats av stroke

BakgrundPÄ en intensivvÄrdsavdelning (IVA) vÄrdas patienter med akuta, livshotande sjukdomar. Patienterna utgör en del i en familj och deras sjukdomstillstÄnd blir en angelÀgenhet som pÄverkar hela familjen emotionellt. NÀrstÄende till kritiskt sjuka patienter Àr ofta djupt oroade över sina anhöriga och ibland Àr intensivvÄrdsavdelningen deras första kontakt med sjukvÄrden. SjukvÄrdspersonal Àr den yrkeskategori som oftast kommer i kontakt med krisdrabbade och dÄ frÀmst i deras akuta chockfas. VÄrdpersonalens bemötande i dessa situationer har betydelse för att minska risken för framtida psykisk ohÀlsa hos krisdrabbade nÀrstÄende.

Kundrelationer i allmÀnnyttiga fastighetsföretag

Syfte: De ökade intresset för fastighetssektorn under de senaste Ären har medfört högre priser och en ökad konkurrens. Den ökade konkurrensen leder till att allt fler allmÀnnyttiga bostadsbolag vÀljer att lÀgga ut delar eller hela verksamheten pÄ entreprenad. Att kunna stÄ emot konkurrens frÄn andra företag pÄ marknaden anses vara nyckeln till överlevnad och fortsatt utveckling för företag i dagens samhÀlle. I denna uppsats fokuserar vi pÄ hur arbetet med kundrelationer kan utgöra en betydande del i denna verksamhet. Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur en bra kundrelation skapas, utvecklas, bevaras och avvecklas samt att analysera om och hur arbetet med kundrelationer skiljer sig mellan olika fastighetsföretag.

Krossade förhoppningar hos Lindex - Kan synergieffekter förutspÄs?

OförmÄgan att överbrygga kulturella skillnader Àr en av de vanligaste anledningarna till att synergier sÀllan realiseras i samband med förvÀrv. Fallstudien i denna uppsats av Lindex förvÀrv av Twilfit förstÀrker denna Äsikt. Efter förvÀrvet i januari 2002 skulle Twilfit integreras i Lindex. Twilfit hade en flexibel inköpsorganisation med stor kundmedvetenhet. Lindex Ä andra sidan var duktiga pÄ att skapa stordriftsfördelar och fÄ ner kostnaderna vid inköp.

"Lite brÀnnblÄsa i rumpan" : En diskursanalytisk studie, ur ett genusperspektiv, av pedagogers tal om ett likabehandlingsnÀtverk i en Reggio Emilia-inspirerad förskoleenhet

Syftet med denna uppsats var att utifrÄn ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv, studera hur nÄgra medverkande i ett likabehandlingsnÀtverk i en Reggio Emilia-inspirerad förskoleenhet, talade om kön/genus och normer. Arbetet med nÀtverket har beskrivits som en ?minipolitisk? arena; för vardagsnÀra demokratiska förhandlingar ? ett möte mellan rÄdande ?storpolitik?, i form av lÀroplan och lagar, och lokalt förverkligande. DÀrmed ville vi bidra med kunskap om hur ett sÄdant nÀtverk kan möjliggöra ett praktiskt arbete med genusfrÄgor, samt om vilka eventuella svÄrigheter som finns. Vi samlade in material via intervjuer med sex pedagoger, dÀr nÄgra precis pÄbörjat sitt deltagande i nÀtverket medan andra hade deltagit i ett Är.

NÀrstÄendes behov pÄ intensivvÄrdsavdelningar enligt critical care family needs inventory : en litteraturstudie

BakgrundPÄ en intensivvÄrdsavdelning (IVA) vÄrdas patienter med akuta, livshotande sjukdomar. Patienterna utgör en del i en familj och deras sjukdomstillstÄnd blir en angelÀgenhet som pÄverkar hela familjen emotionellt. NÀrstÄende till kritiskt sjuka patienter Àr ofta djupt oroade över sina anhöriga och ibland Àr intensivvÄrdsavdelningen deras första kontakt med sjukvÄrden. SjukvÄrdspersonal Àr den yrkeskategori som oftast kommer i kontakt med krisdrabbade och dÄ frÀmst i deras akuta chockfas. VÄrdpersonalens bemötande i dessa situationer har betydelse för att minska risken för framtida psykisk ohÀlsa hos krisdrabbade nÀrstÄende.

I sÀrskolans spÄr. Hur kan man förstÄ sÀrskolans lÀroplaner över tid i relation till begrepp som vÀrdegrund och bedömning

Bakgrund och syfte Den 1 juli 2011 trÀdde en ny lÀroplan för sÀrskolan i kraft. Skrivningen ?efter sina förutsÀttningar? har nu tagits bort. SÀrskolans elever skall uppnÄ godkÀnd nivÄ i kursplanens Àmnen. LÀrare i sÀrskolan har gett uttryck för en oro över dessa förÀndringar.

Att handla oetiskt Àr som att skjuta sig sjÀlv i foten

Senaste Ärens skandaler har lett fram till en ökad fokusering pÄ etik i nÀringslivet. Försök till sjÀlvreglering genom införandet av olika företagsetiska regler och program blir allt vanligare. För att sjÀlvregleringen inte bara ska bli en putsning av fasaden mÄste etiken efterlevas. Decentraliserade företagsformer gör att kraven pÄ den enskilda individens kompetens ökar. Moraliska frÄgor hamnar pÄ individnivÄ, vilket gör att den enskilde individen fÄr stor betydelse för företagens framgÄng.

Marknadsföring 2.0 : Produktplacering och filmer i USA, Frankrike och Sverige: 1980-talet till idag

Den samtida individen kommer idag i kontakt med ett orÀkneligt antal verksamheters försök till kommunikation. Detta kan vara önskvÀrt, ofrÄnkomligt, avsiktligt eller omedvetet. Faktum Àr att dagens konsument har möjligheten att vÀlja nÀr och var denne vill kommunicera. Nutida teknik tillÄter konsumenten att styra över hur pass effektiv företagens kommunikation blir. Dessa försöker dÀrför Äterta kontrollen genom att hitta nya medel utöver de traditionella sÄsom reklam, PR, personlig försÀljning etc.Produktplacering i filmer har vÀxt som kommunikationskanal under de senaste 30 Ären och kommit att bli en mÄngmiljardverksamhet.

Kunden i centrum, lagar, visioner och verklighet: En studie av bemanningen vid socialförvaltningens verksamhet för vÄrd och omsorgsboenden

Socialförvaltningens enhet för vÄrd och omsorgsboenden i LuleÄ stÄr inför omfattande utmaningar. Under vÄren Är 2015 förvÀntas Socialstyrelsens nya riktlinjer för bemanning och hemtjÀnstinsatser mot kund vid sÀrskilt boende för Àldre och dementa trÀda i kraft. Samtidigt som den allmÀnna utvecklingen av verksamheten har lett de ansvariga fram till ett vÀgskÀl. Verksamhetens bemanningssystem som idag utgÄr frÄn en vÄrdtyngdsmÀtning har enligt mÄnga inom verksamhetens ledning börjat tjÀna ut sin rÀtt dÄ den lokala ?Àldre strategin? och den allmÀnna utvecklingen av en allt Àldre befolkning medfört att den spridning av vÄrdtyngd som existerade nÀr systemet infördes nu mera förvandlats till en enhetlig massa.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->