Sök:

Sökresultat:

1034 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 54 av 69

Corporate Social Responsibility och Global Compact. Med mÀnskliga rÀttigheter som norm?

Uppsatsens undersökningsomrÄde Àr den vÀrldsomspÀnnande idé eller rörelse som gÄr under beteckningen Corporate Social Responsibility (CSR), företags samhÀlleliga ansvar. En viktig del i CSR-rörelsen Àr den internationella avtalskonstruktion som benÀmns Global Compact. Med FN som plattform har ett globalt samarbete mellan företag och intressegrupper upprÀttats dÀr frÄgan om företags samhÀlleliga ansvar behandlas med hjÀlp av tio principer. Undersökningen har tvÄ delsyften; A) att beskriva och undersöka bolags samhÀlleliga ansvar enligt Global Compact, sÀrskilt enligt principerna 1 och 2, samt B) att kritiskt pröva frÄgan om det ansvaret Àr förenligt med bolags legala vinstsyfte. Först följer en deskriptiv redogörelse av CSR och Global Compact för att visa pÄ grunder, struktur och terminologi.

SIESTA PÅ INTENSIVEN : Patientvila under dagtid

Bakgrund. Miljön pÄ intensivvÄrdsavdelningen Àr fylld av olika stimuli i form av ljud och ljus. Sjuksköterskorna arbetar bedside och tÀta omvÄrdnadsÄtgÀrder Àr nödvÀndiga för dessa kritiskt sjuka patienter. Denna miljö lÀmnar en liten möjlighet för sömn och vila. För att patienterna ska fÄ möjlighet till vila under dagtid har vissa intensivvÄrdsavdelningar lagt in en period med mindre aktivitet, tysta timmen, ocksÄ kallat patientvila.

RECIPROCAL TEACHING I NÄTBASERADE MILJÖER - En litteraturstudie om hur dialogiska processer kan frĂ€mja lĂ€sförstĂ„else med hjĂ€lp av digitala redskap

Denna studie har genomförts för att ge en inblick i hur man kan anvÀnda digitala redskap för att frÀmja elevers lÀsförstÄelse enligt metoden Reciprocal Teaching. Metoden som Àr framtagen av den amerikanska forskaren Ann Brown baseras pÄ fyra olika aktiviteter. Dessa Àr sammanfattning, ifrÄgasÀttande, klargörande och förutsÀgelse. Genom att anvÀnda sig av aktiviteterna sÄ fÄr deltagarna visa att de har förstÄtt innehÄllet samt att de kan kritiskt granska och utvÀrdera. Metoden anvÀnds i gruppbaserat lÀrande, Àven kallat communities.Syftet med den hÀr studien har varit att hitta digitala redskap som skulle kunna frÀmja metoden och hypotetiskt kunna appliceras inom dagens informationssamhÀlle.

Arbetsmotivationens komplexitet ? En studie kring hur belöningar samt arbetsuppgiftens och arbetsplatsens egenskaper pÄverkar motivation

Syfte: Syftet Àr att inom en given grupp individer undersöka hur olika former av belöningar och arbetsplatsrelaterade faktorer upplevs som motiverande pÄ en arbetsplats. Studien kommer att genomföras inom ett tillverkande industriföretag som tillÀmpar ett osedvanligt omfattande belöningssystem, vilket möjliggör att inom en och samma population studera hur ett flertal former av belöningar samt arbetsplatsrelaterade faktorer upplevs som motiverande. Med dessa förutsÀttningar till stöd för vÄrt syfte vill vi dels komplettera tidigare kunskaper kring motivation inom organisationer och hur effektiva belöningssystem bör utformas, men Àven bidra med ny kunskap kring hur upplevelsen av studerade belöningar samt arbetsplatsrelaterade faktorer förhÄller sig till varandra. Metod: Denna studie bygger pÄ en enkÀtundersökning genomförd bland samtliga 158 anstÀllda inom ett företag med ett omfattande belöningssystem i södra Sverige. En intervju med koncernens vice VD och HR-chef har genomförts för att fÄ en förstÄelse kring det aktuella belöningssystemet och eventuellt finna förklaringar eller delförklaringar till enkÀtundersökningens resultat.

IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen : en fallstudie av en gymnasieskola

Syfte: Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur lÀrare upplever IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen.Metod: För att svara mot frÄgestÀllningarna i denna undersökning har en fallstudie gjorts pÄ Fröberg gymnasiet. Den kvalitativa undersökningen har skett via besöksintervjuer med Ätta strategiskt utvalda respondenter.Resultat: Enligt respondenterna, i denna undersökning, finns det mÄnga fördelar med att anvÀnd IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen, men dÄ mÄste det anvÀndas pÄ rÀtt sÀtt för att vara till nytta i undervisningen. Att arbeta pÄ ett traditionellt sÀtt har sina fördelar. DÀrför bör i undervisningen varvas med IT som hjÀlpmedel och med papper och penna som det Àr i den traditionella undervisningen. LÀrarna ansÄg Àven att IT Àr bra utifrÄn demokrati perspektivet.Slutsatser: Generellt har lÀrarna pÄ FG en positiv instÀllning till IT som pedagogiskt verktyg i undervisningen, i alla fall nÀr det fungerar.

Att nÀrvara eller inte nÀrvara ? nÀrstÄendes erfarenheter av nÀrvaro pÄ sjukhus vid akut omhÀndertagande

FrÄgan om nÀrstÄendes nÀrvaro i akutrummet har varit aktuell sedan 80-talet. Denna frÄga aktualiserades i samband med ett par hÀndelser pÄ Foote Hospital i Michigan, USA. Trots att det snart gÄtt tre decennier Àr forskningen nÀst intill obefintlig inom omrÄdet. Ibland har livrÀddande ÄtgÀrder pÄbörjats utanför sjukhuset och det kan ha varit den nÀrstÄende som pÄbörjat Äterupplivningen. Trots detta blir nÀrstÄende oftast hÀnvisade till ett angrÀnsande rum nÀr patienten anlÀnder till sjukhuset.

Medieteknik och HögskolemÀssighet : En undersökning av högskolemÀssigheten inom Àmnet medieteknik pÄ Södertörns högskola

Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga och undersöka vad som karakteriserar Àmnet medieteknik pÄ Södertörns högskola genom att vi anvÀnder oss av begreppet högskolemÀssighet. Syftet Àr ocksÄ att arbeta fram ett antal kriterier som gör det möjligt att analysera högskolemÀssigheten inom Àmnet. Genom att undersöka medietekniken utifrÄn dessa kriterier vill vi ocksÄ utreda hur högskolemÀssigheten kan öka inom Àmnet. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur tar sig högskolemÀssigheten inom Àmnet uttryck inom varje kriterium? Hur kan högskolemÀssigheten utifrÄn dessa kriterier öka inom Àmnet? Vi genomförde denna undersökning genom att stÀlla upp ett antal kriterier för högskolemÀssighet.

FrÄn tvÄsamhet till ensamhet - anhörigas upplevelser av att vÄrda en person med Alzheimers sjukdom : / From companionship to loneliness - the experience of caring for a family member with Alzheimer?s disease

Bakgrund: I Sverige Àr det mer Àn 160 000 personer som insjuknat i demens och hÀlften av dem har Alzheimers sjukdom, som Àr den vanligaste demenssjukdomen. NÀr diagnosen Alzheimers sjukdom stÀllts förÀndras patientens och anhörigas livssituation. Anhöriga tar pÄ sig ett ökat omvÄrdnadsansvar och kÀnner en större Àngslan och oro för framtiden. Syfte: Att belysa anhörigas upplevelser av att vÄrda en person med Alzheimers sjukdom. Metod: Studien utfördes som en allmÀn litteraturstudie och sju vetenskapliga artiklar som motsvarade syftet granskades kritiskt och analyserades.

Starka varumÀrkens betydelse och innebörd för konsumenten - ett hinder för hÄllbar konsumtion?

Bakgrund och problemformulering: Det finns en komplexitet vid anvÀndandet av olika styrmodeller och dÀrför Àr det av vikt att kritiskt granska vilka styrmedel som implementeras i organisationen. Det Àr Àven viktigt att se till att styrmodellerna samverkar och vÀlja den rÀtta kombinationen av dem. Problematiken handlar om att organisationer anvÀnder sig av styrmodeller som inte Àr kompatibla med varandra. Styrmodeller som bygger pÄ olika styrlogiker riskerar att motverka varandra vilket kan leda till obalanser och negativa effekter.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att, via enkÀtstudie, beskriva om mellanchefer upplever balans mellan ekonomistyrningsmodellerna; mÄl- och resultatstyrning samt detaljstyrning och förklara om skillnaden i Àgandet kan vara en förklaringsfaktor till eventuella obalanser. Vi vill Àven veta hur det tar sig i uttryck.

Tiqr - Erfarenheter fra?n utveckling av en e-handelsplattform

FÄ saker Àr sÄ starka som traditioner inom studentlivet och mÄnga av dessa skapar samhörighet och glÀdje. Samtidigt som det Àr viktigt att vÀrna om dessa Àr det lika viktigt att tÀnka kritiskt och gÄ vidare frÄn metoder som inte bara Àr förlegade utan ocksÄ skapar frustration och kan leda till försÀmrade studieresultat. Tiqr, teamet som har lett utvecklingen, anser att köandet till studentarrangemang Àr just en sÄdan förÄldrad tradition som det bör göras nÄgot Ät. Denna rapport Àmnar granska en digital och mer modern lösning pÄ detta problem.?VÄr vision Àr att skapa ett distributionssystem online för festbiljetter vid Linköpings universitet som förenklar för sÄvÀl studenter som arrangörer.? > TiqrFör att kunna förverkliga visionen kring detta distributionssystem ansÄg Tiqr att det viktigaste var att skapa en inbjudande sida dÀr slagorden enkelhet och tillgÀnglighet skulle genomsyra utvecklingsarbetet.

RÀtt person för rÀtt tjÀnst - En studie som berör anstÀllningsbarheten och rekryteringsprocessen utifrÄn rekryterares perspektiv.

Individer stÀller sig kritiskt till frÄgan: Hur Àr man anstÀllningsbar? Definitionen av begreppet Àr svÄr att faststÀlla, individer tolkar och beskriver begreppet pÄ olika sÀtt beroende pÄ verksamhetsvÀrderingar och typ av tjÀnst. Inom forskning har det talats om att arbetssökande uppnÄr anstÀllningsbarhet först nÀr de matchar arbetsgivarens efterfrÄgan i form av kompetenser och egenskaper som avser en specifik tjÀnst. Eftersom att samhÀllet utvecklas Àrdet svÄrt för arbetssökande att anpassa sig dÄ man inte vet hur morgondagens efterfrÄgan pÄ kompetens och egenskaper kommer att se ut. Syftet med undersökningen Àr att fÄ en förstÄelse för hur rekryterare definierar begreppet anstÀllningsbarhet och varför de tar fasta pÄ vissa kompetenser och egenskaper i en rekryteringsprocess, samt pÄ vilket sÀtt de gÄr till vÀga för att öka matchningen mellan medarbetare och tjÀnst.

Orientalismens spĂ„r i gymnasielĂ€roböcker : en lokal studie av religionslĂ€roböcker i Örebro

Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka orientalistiska tendenser i religionslĂ€roböckerna som anvĂ€nds pĂ„ gymnasieskolorna i centrala Örebro. Edward Saids bok Orientalism Ă€r grunden till de fyra hypoteser som utgör undersökningens centrum. Dessa hypoteser berör vi- och dem- instĂ€llningen i böckerna, maktspelet mellan öst och vĂ€st, vĂ€sts tankar om islam som outvecklad, oförutsĂ€gbar och farlig och synen pĂ„ islam och muslimer som en grupp.Metoden i undersökningen Ă€r ett litteraturstudium av de aktuella religionslĂ€roböckerna, av Kjell HĂ€renstams och Jonas Otterbecks tidigare forskning och av övrig litteratur vilken Ă€r relevant för undersökningen. Undersökningens fokus ligger pĂ„ vilka orientalistiska tendenser som finns i lĂ€roböckerna i beskrivningen av islam och dessa stĂ€lls mot bĂ„de Lpf 94 och Kursplanen för religionskunskap.Vid undersökningens genomförande uppmĂ€rksammades exempel frĂ„n alla fyra hypoteser. Dessa visade sig framför allt i en del ordval och formuleringar som mĂ„nga gĂ„nger inte upplevdes som objektiva beskrivningar av islam och som ibland Ă€ven presenterade motsĂ€gande information om religionen.Kjell HĂ€renstam Ă€r den som tidigare har forskat mest kring det han kallar för ?skolboks-islam? och utgör dĂ€rför den litteratur som anvĂ€ndes i en jĂ€mförande analys av resultatet i denna undersökning.

?Nu sitter du bara dÀr, och gör ingenting produktivt? - Rörande datorspelandes pÄverkan pÄ ungas omvÀrldsorientering och identitetsarbete.

De tolkningsramar som individen utgÄr ifrÄn i mötet med omvÀrlden kan ofta tydliggöras och observeras genom vardagliga rutiner. I de spelvillkor som datorspelaren anpassar sig till genom sin sysselsÀttning, bemöts flera sociala och intellektuella behov hos den datorspelande tonÄringen. I detta examensarbetet har jag samlat information rörande ungas datorspelsanvÀndning genom semistrukturerade intervjuer, och ett kompletterande enkÀtsunderlag. Med hjÀlp av samtida sociala teorier rörande senmodernitetens livsvillkor utforskas komplexiteten som ryms inom spelupplevelsen. TonÄringarna i undersökningen uttrycker att de föredrar spel med tydliga samband till deras övriga intressen, och smarta spel som krÀver strategiska förhÄllningssÀtt.

"Det Àr ju en överlevnadsfrÄga" : Hinder och möjligheter att undervisa i och för HÄllbar Utveckling i Engelska A/B

År 2003 utnĂ€mnde UNESCO Ă„rtiondet 2005-2014 till decenniet för utbildning i hĂ„llbar utveckling och Ă€ven andra internationella och nationella beslut togs för att föra in utbildning för hĂ„llbar utveckling (Education for Sustainable Development) i skolans alla Ă€mnen. ESD syftar till att eleven ska utveckla sin förmĂ„ga att kritiskt granska olika sĂ„vĂ€l ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv samt kunna ta stĂ€llning till dessa genom ett aktivt deltagande i olika demokratiska processer för att stödja hĂ„llbar utveckling. Forskning pĂ„ omrĂ„det har dock visat att integreringen i skolans alla Ă€mnen inte har fungerat pĂ„ det sĂ€tt det har varit avsett. Denna uppsats syftar till att ta reda pĂ„ om ESD förekommer inom engelskaundervisningen pĂ„ gymnasienivĂ„ (inom Skaraborgs lĂ€n). Den försöker ocksĂ„ att identifiera vilka hinder och möjligheter det kan finnas för att arbeta med ESD i engelska A/B.

Om folk levde och tÀnkte fritt och agerade frÄn sitt hjÀrta sÄ Àr risken att allt skulle gÄ Ät helvete : En studie om PR-byrÄn Studio Total som orsakat ett totalt samhÀllskaos

Studien analyserar den svenska PR-byrÄn Studio Total, som anvÀnder sig av gerillamarknadsföringsmetoder för att synas i den svenska mediala debatten. Företaget har fÄtt stort genomslag genom att delvis utföra fiktiva reklamkampanjer som svenska folket och omvÀrlden har tagit del av. Konceptet av att marknadsföra produkter och vÀrderingar genom nyhetsjournalistiken har inneburit att allmÀnheten kÀnt sig vilseledda. Studio Total har Àven klivit in pÄ en politiska arena dÀr de kontroversiella kampanjerna har blivit kritiskt ifrÄgasatta och negativt mottagna. Studien försöker förklara om en PR-byrÄ kan verka inom en kommersiell och ideell marknad.En kvalitativ intervju har utförts med en av Studio Totals grundare och en kvantitativ enkÀtundersökning gjordes för att erhÄlla mediestudenters attityder till företaget.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->