Sök:

Sökresultat:

1034 Uppsatser om Kritiskt tidsavstćnd - Sida 34 av 69

OmvÄrdnadsÄtgÀrder vid neutropeni orsakat av cytostatika

Lilja, C & Svensson, K. OmvÄrdnad vid neutropeni orsakat av cytostatika. En litteraturstudie. Examensarbete i omvÄrdnad 15 högskolepoÀng. Malmö Högskola: HÀlsa och samhÀlle, UtbildningsomrÄde omvÄrdnad, 2008. Neutropeni Àr en allvarlig komplikation hos patienter som behandlas med cytostatika och Àr förenat med risk för vÄrdrelaterade infektioner och sepsis som kan vara livshotande.

Jung och fjÀrde vÀgen

Jag har valt att skriva om förhÄllandet mellan Jung och den esoteriska tradition som benÀmns FjÀrde vÀgen. Anledningen till detta val Àr att jag i bÄda dessa traditioner, den jungianska och FjÀrde vÀgen, ser ett intressant kritiskt ifrÄgasÀttande av vÄr moderna tids uppfattningar om mÀnniskan och det mÀnskliga psyket. Jung framhÄller individuationsprocessen som en möjlighet att vÀxa till en fullödig mÀnniska.Inom den FjÀrde vÀgen betonas vikten av att ta sin situation pÄ allvar och att genom medvetet arbete och sjÀlvobservans skapa sig en riktig sjÀl.BÄda dessa skolor trÀder fram i en tid av stora och omskakande förÀndringar under början av 1900-talet. BÄda skolorna ifrÄgasÀtter den sjÀllösa massmÀnniska som den nya tiden har genererat och försöker utarbeta verktyg för att rÄda bot pÄ tidens tillkortakommanden.Min avsikt Àr att undersöka deras syn pÄ mÀnniskan och mÀnniskans sjÀlsliga framÄtskridande. Jag tror att detta kan vara ett fruktbart och meningsfullt studium dÀr nya vinklar kan leda framÄt.Mina frÄgestÀllningar Àr:Vilken syn pÄ mÀnniskan har de tvÄ riktningarna och vilka konsekvenser fÄr detta?Vilka likheter och skillnader finns det mellan Jungs syn pÄ mÀnniskans sjÀlsliga utveckling och den som FjÀrde vÀgen skolan stÄr för? .

Ett pressetiskt dilemma: om fyra tidningars bevakning av den för mord misstÀnkte 35-Äringen

Syftet med detta arbete var att i en fallstudie analysera om svensk media brutit mot de pressetiska reglerna dÄ de skrivit om den 35 Ärig mannen som gripits och misstÀnkts för mordet pÄ utrikesminister Anna Lindh i september 2003. Studien baseras pÄ en innehÄllsanalys av tidningsartiklar skrivna av tvÄ kvÀllstidningar och tvÄ dagstidningar under den aktuella perioden. Artiklarna har stÀllts mot Ätta frÄgor formulerade utifrÄn de pressetiska reglerna. Analysen visar att 12 av 33 artiklar fick anmÀrkningar pÄ en eller flera av frÄgorna vilket innebÀr att de bröt mot de pressetiska reglerna. Majoriteten av dessa artiklar beskrev 35-Äringens bakgrund.

Hur kan pedagoger hjÀlpa och stödja barn med ADHD?

Mitt examensarbete handlar om vilka strategier pedagoger kan anvÀnda sig av, i undervisningen, nÀr det handlar om barn med ADHD. Jag har tittat pÄ forskning om ADHD angÄende utgÄngspunkterna arv och miljö. Vidare har jag studerat vad konsekvenserna blir om pedagogerna utgÄr frÄn ett relationellt eller ett kategoriskt perspektiv i undervisningen av barn med ADHD. Syftet, med arbetet, Àr att kritiskt granska forskning om Àmnet, undersöka om relationellt och/eller kategoriskt perspektiv Àr utgÄngspunkten samt vilka strategier och orsaker för undervisningen som lyfts, genom de olika utgÄngspunkterna arv och/eller miljö pÄ bÀsta sÀtt. En litteraturstudie har anvÀnts som utgÄngspunkt samt relevant litteratur och avhandlingar om Àmnet.

Det vidgade textbegreppet : Vikten av IT, bilder och drama i undervisning

Syftet med detta arbete var att med hjĂ€lp av litteratur och intervjuer undersöka om lĂ€rare Ă€r medvetna om det vidgade textbegreppet samt hur de anvĂ€nder sig av det i klassrummet. Jag anvĂ€nde mig av tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningar:Är lĂ€rare medvetna om det vidgade textbegreppet i klassrummet?Hur anvĂ€nds det vidgade textbegreppet avseende drama/teater, bilder och IT i klassrummet?Mitt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt var att intervjua sju lĂ€rare i olika Ă„rskurser och dĂ€refter sammanstĂ€lla resultatet. Det framkom att endast en av de sju respondenterna var medveten om det vidgade textbegreppet men att samliga anvĂ€nde undervisningsmetoden i klassrummet, mer eller mindre.Med hjĂ€lp av utvald facklitteratur som beskriver det vidgade textbegreppet samt skolans lĂ€roplaners definition av begreppet analyserades och jĂ€mfördes resultatet av intervjuerna. Till hjĂ€lp att finna relevant litteratur anvĂ€ndes sökord som bild, bildtolkning, det vidgande textbegreppet, drama och IT i skolan.Det visade sig att alla lĂ€rarna, trots okunskap om begreppet, anvĂ€nde sig mer av arbetssĂ€ttet Ă€n vad de sjĂ€lva trodde.

Effekter av och patienters attityder tillmassage, yoga, KBT och musik som smÀrtbehandling.

SmÀrta Àr ett symtom som sjuksköterskan kontinuerligt möter och patientens smÀrta bör tas pÄ allvar. SmÀrta Àr patientens subjektiva upplevelse. KomplementÀra och alternativa metoder Àr termen pÄ mer Àn 1800 olika behandlingar vilka kompletterar den vanliga sjukvÄrden och kan ges som ett tillÀgg till en annan behandling. Syftet med denna studie var att belysa effekter av och patienters attityder till massage, yoga, KBT och musik som behandling för lÄngvarig smÀrta. Studien var en systematisk litteraturstudie som inkluderade 19 resultatartiklar som kritiskt granskades.

Med knÀtofsar och sprÄklexikon - Texter som anvÀnds inom SFI, svenska för invandrare

Syftet med arbetet har varit att undersöka texterna inom SFI, svenska för invandrare; varför de vÀljs och hur lÀrarna vÀljer att arbeta med dem. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor observerade vi undervisning hos fyra lÀrare pÄ tvÄ olika skolor. De texter som lÀrarna anvÀnde sig av under dessa observationer fungerade sedan som underlag för de kvalitativa intervjuer med lÀrarna som vi genomförde. I vÄrt resultat har det framkommit att de intervjuade lÀrarna anvÀnder texter med tre olika ursprung: lÀroböcker, lÀrares eget skapande samt sÄdana som Àr skapade utanför skolans vÀrld. Det var de sistnÀmnda som i vÄr undersökning gav lÀsarna den bÀsta möjligheten till en mer fördjupad diskussion runt innehÄllet och gav möjlighet till kritiskt lÀsande. Valet av texterna, som görs medvetet eller omedvetet, kan kopplas till lÀrarnas instÀllning om textens sprÄk respektive innehÄll, val av metod och tillgÄng till planeringstid. Annat som framkommit Àr att lÀrarnas möjligheter till pedagogiska diskussioner pÄverkar sÄvÀl val som arbetssÀtt.

?En bild sÀger mer Àn tusen ord?? Hur USA framstÀlls genom bilder i lÀroböcker i Àmnet samhÀllskunskap för gymnasiet

Studiens syfte Àr att studera hur USA skildras genom bilder i svenska lÀroböcker i Àmnet samhÀllskunskap, samt kritiskt granska huruvida bilderna uppfyller kriterierna för god lÀsbarhet. Vi avgrÀnsar oss till att studera lÀroböcker, följaktligen innefattas inte andra lÀromedel av studien. Vidare Àr det inte texter i allmÀnhet som analyseras utan enbart bilder med tillhörande bildtext som skildrar USA.Kritisk granskning och reflektion Àr viktiga fÀrdigheter som eleverna mÄste trÀnas i för att kunna skapa en sÄ tydlig uppfattning av sin omvÀrld som möjligt. Skolan har en betydelsefull roll genom att tillhandahÄlla pedagogiska lÀroböcker vilka tillsammans med pedagogernas professionalism pÄverkar hur eleverna uppfattar sin omvÀrld.Problematiken ligger i att bilderna i lÀroböckerna upptar allt större plats pÄ textutrymmets bekostnad. Det Àr dÀrför av intresse att studera hur olika lÀnder och fenomen skildras bildmÀssigt i lÀroböckerna.

FR?N SJUKSK?TERSKA TILL SJUKSK?TERSKA En litteraturstudie om s?ker ?verrapportering fr?n akutmottagning till v?rdavdelning

Bakgrund: P? akutmottagningen v?rdas patienter som ?r i akut behov av v?rd. En del av patienterna beh?ver l?ggas in p? en v?rdavdelning efter att de blivit bed?mda av l?karen p? akutmottagningen. F?r att s?kerst?lla patients?kerheten och f?r den fortsatta v?rden ?r det n?dv?ndigt att sjuksk?terskan p? akutmottagningen ?verrapporterar n?dv?ndig information till sjuksk?terskan p? v?rdavdelning.

Ledarskap och handledarbeteenden : om yngre arméofficerares ledarskap i handledningssituationer

Syftet med denna studie Àr att granska arméofficerares ledarskap i rollen som handledare i den svenska Försvarsmakten. Studien beskriver och karaktÀriserar handledarbeteenden i handledarrollen samt vilka ledarstilar som kan observeras i dessa handledarbeteenden. UtifrÄn dessa beskrivningar, samt intervjupersonernas sjÀlvbilder av sitt eget ledarskap, Àr Àven ett mÄl med studien att problematisera Försvarsmaktens föreskrivna ledarskapsmodell med stöd av ett nyinstitutionellt och kritiskt perspektiv. Empirin samlades in via observationer tillsammans med kvalitativa intervjuer vilka gjordes i direkt anslutning till observationerna. Resultatet visar att handledarbeteenden kan karaktÀriseras pÄ tre huvudsakliga sÀtt: coachande handledarbeteenden, kontrollerande handledarbeteenden samt handledarbeteenden genom att vara modell. Ledarstilarna i handledarbeteendena bildar en komplex mosaik av bÄde utvecklande och transformativa samt konventionella och transaktionella ledarstilar vilka Àven visar att de avsedda ledar-stilarna till stor del divergerar frÄn de observerade ledarstilarna.

Att anvÀnda visuell feedback som ett pedagogiskt verktyg

Linda Freij (2009), Att anvÀnda visuell feedback som ett pedagogiskt verktyg. The use of visual feedback as a pedagogical tool. Jag har gjort en undersökning om visuell feedback. Syftet med undersökningen Àr att utveckla undervisning genom att anvÀnda undervisningsmetoder som film som ett pedagogiskt verktyg. Undersökningen riktar sig mest till yrkeslÀrarna inom HR- programmet och andra liknande program som i sin dagliga verksamhet kan komma att anvÀnda sig av digital videoteknik. För att uppnÄ mitt syfte har jag gjort en fÀltstudie pÄ min skola och för att öka min medvetenhet tillÀmpat deskriptionsmetoden och kvalitativ undersökning. Jag har stÀllt dessa frÄgor: Hur kan man anvÀnda film som feedback av en lÀrsituation? Vilka kunskaper kan en elev skaffa sig genom att bli filmad och dÀrefter se filmen pÄ sig sjÀlv? I analysen och diskussionen av fÀltstudien kom jag bland annat fram till att eleven genom filmning i den praktiska miljön, samt sedan se filmen som en visuell feedback sÄ kan kÀnnedom, tillÀmpning och förstÄelsen knytas samman.

BarnavÄrdsutredningar : En diskursanalys

Det övergripande syftet med denna uppsats har varit att belysa normer och vÀrderingar i socialtjÀnstens arbete med barn, detta genom att problematisera olika förestÀllningar om barns behov och förÀldraskap samt utredarens roll i barnavÄrdsutredningar. Jag stÀllde mig frÄgan, hur ser egentligen barnavÄrdsutredningar ut i sken av rÄdande samhÀllsmoral och socialpolitik? Vilka förestÀllningar om barns behov, förÀldraskap och inte minst utredarens roll bygger egentligen utredningarna pÄ?Jag kan konstatera att det finns en speciell utredningskultur. Vidare har jag funnit att barnets behov avgörs av förÀldraförmÄga men Àven att förÀldraförmÄga bedöms utifrÄn barnets behov. Jag har ocksÄ identifierat utredare som omedvetet eller medvetet framstÄr som neutrala.

Idealiseringen av svensk identitet i film : En nĂ€ranalys av ?Mitt liv som hund? och ?ÄnglagĂ„rd?

Uppsatsen har som utgĂ„ngspunkt att studera hur vĂ„r identitet som svensk idealiseras i film och dĂ„ frĂ€mst genom Lars Hallströms Mitt liv som hund (1985) och Colin Nutleys ÄnglagĂ„rd (1992).Teorin som valts för analysen Ă€r identifikationsframstĂ€llning genom Frankfurterskolans ideologikritik, Foucaults lĂ€ror om diskurs, kunskap och makt samt identitetsbegreppet i sig och idenitetsframstĂ€llning. Genom tillĂ€mpandet av teorin ges möjligheten att kritiskt granska och omlĂ€sa de ovan nĂ€mnda filmerna i en omfattande analys. Metoder för uppsatsens analys Ă€r en fördjupad nĂ€rlĂ€sning och genomgĂ„ende omlĂ€sning utav de tvĂ„ filmerna.Uppsatsen utgĂ„r Ă€ven frĂ„n tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningar som blir besvarade i ett analysresultat och sammanfattning. Genom en nĂ€ranalys av filmerna ges en möjlighet att se hur propaganda uppstĂ„r och verkar, dĂ„ filmernas idealiserande framstĂ€llning kan misstas och brukas som sanning. I analysernas reslutat framgĂ„r det Ă€ven att svenskhet vilar pĂ„ en grund av förestĂ€lld gemenskap dĂ€r man genom att tillĂ€mpa Peter Norman Waages teorier ser att idenitetsframtĂ€llningen som nation grundas pĂ„ det sĂ„ kallade ?omvĂ€nda kylskĂ„pet?.Identitet sammanför pĂ„ samma gĂ„ng som det söndrar dĂ„ det verkar med vĂ€rme inĂ„t och kyla utĂ„t, likt ett omvĂ€nt kylskĂ„p..

Pro- och antinazism inom samma inriktning? - TvÄ gammalkyrkliga gruppers stÀllningstagande gentemot nationalsocialismen och judarna under perioden 1933-1945

I denna studie utreds hur Kyrkliga Folkpartiet och Kyrkliga Förbundet för Evangelisk Lutheransk Tro, via sina organ Göteborgs Stifts-Tidning och Kyrka och Folk sÄg pÄ nationalsocialismen och judarna under perioden 1933-45. Fem stycken specifika hÀndelser under perioden har valts ut och utgör de tidsperioder varifrÄn underlaget till studien hÀmtats. Studien börjar med att ge en bakgrundsbeskrivning och dÀrefter förflyttas fokus till vad de tvÄ grupperna förmedlade för stÄndpunkter. Studien visar pÄ en komplicerad bild dÀr Göteborgs Stifts-Tidning var klart positiva till nationalsocialismen pÄ det politiska planet, medan man var kritiskt till dess inblandning i den tyska kyrkostriden. DÀremot hade man inte samma instÀllning dÄ det gÀllde den norska kyrkostriden.

Faktorer som motiverar till ökad fysisk aktivitet hos patienter i riskzon eller med diagnosen diabetes mellitus typ 2

Idag drabbas ca 9000 svenska kvinnor varje a?r utav bro?stcancer, till detta medfo?ljer olika typer av behandlingar i syfte att bota eller lindra. Ba?de cancern och behandlingarna medfo?r symtom och biverkningar som kan pa?verka kvinnans kropp. Syftet med litteraturstudien var att beskriva vilka faktorer som pa?verkade kroppsbilden kvinnor med bro?stcancerbehandling.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->