Sök:

Sökresultat:

1050 Uppsatser om Kritiskt förhćllningssätt. - Sida 38 av 70

Rida i harmoni : en studie om hur ryttare lyckas praktisera sin teori

?Nordlund B (2010) Rida i harmoni. En studie om hur ryttare lyckas praktisera sin teori.C-uppsats i pedagogik. Högskolan i GÀvle. Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur ryttaren tÀnker nÀr den letar harmoni i sin ridning. Genom en kvalitativ studie fick informanterna förklara sina teoretiska kunskaper om vad harmoni Àr och hur det upplevs.

Barn- och ungdomsböcker ur ett genusperspektiv

Syftet med den hÀr studien var att skönja mönster rörande genus i skönlitterÀra barn- och ungdomsböcker, och pÄ sÄ sÀtt fÄ en bild av vilken syn pÄ kön böckerna förmedlar. Vidare ville vi koppla dessa mönster till olika forskningsuppfattningar om vad pojkar och flickor bör lÀsa. De teoretiska utgÄngspunkterna som anvÀndes var teorier kring genus och teorier om lÀsning. FrÄn dessa teorier brukades bland annat begreppen genusordning, ideologisk och biologisk syn pÄ genus, könsmönster, textens och individens repertoar samt identifikation. UtifrÄn syftet valdes en kvalitativ metod som innebar att vi dels kritiskt granskade och analyserade sex skönlitterÀra barn- och ungdomsböcker, dels genomfördes en diskursanalys av olika forskningsuppfattningar gÀllande genus i barn- och ungdomslitteratur.

Sjuksköterskors upplevelse och effekter av trÀning i team med Crew Resource Management

Bakgrund: Sjuksköterskans arbete med akutsjukvĂ„rd innebĂ€r ofta en stor utmaning, dĂ€r olika stressfyllda komplexa situationer kan uppkomma. I akut kritiska situationer stĂ€lls höga krav pĂ„ att arbetet genomförs pĂ„ ett adekvat sĂ€tt. Studier har visat att en kompetent och samordnad hantering i kritiska situationer, dĂ€r teamets förmĂ„ga att fungera som en effektiv kollektiv enhet, kan förebygga vĂ„rdskador. TeamtrĂ€ningar Ă€r ett sĂ€tt att under kontrollerade former trĂ€na och utveckla icke-tekniska fĂ€rdigheter, öva pĂ„ ovanliga komplexa kritiska situationer och fĂ„ möjlighet att göra misstag utan risk för att skada nĂ„gon patient. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors upplevelser och effekter av trĂ€ning i team med Crew Resourse Management. Metod: En kvalitativ intervjustudie med en deskriptiv design genomfördes med sju sjuksköterskor med erfarenhet av anestesi-operation och barnsjukvĂ„rd. Resultat: Visade pĂ„ fyra kategorier Tydlighet Öppenhet, Samarbete och Ledarskap som viktiga komponenter för ett fungerande teamarbete med CRM. Resultatet visar att CRM har betydelse för arbetet i team med den akut kritiskt sjuka patienten, vilket enligt studie kan bidraga till förbĂ€ttrad patientsĂ€kerhet. Slutsats: Utbildning i CRM och ett standardiserat och strukturerat arbetssĂ€tt för kommunikation och teamarbete ökar möjligheterna för patienten att fĂ„ ett optimalt omhĂ€ndertagande i akut kritiska situationer..

LÀrobokstexten: förebild eller föremÄl för kritik? Textbindning, röst och lexikon i tvÄ lÀrobokstexter i samhÀllskunskap

I denna uppsats undersöks tvÄ lÀrobokstexter i samhÀllskunskap, en för Ärskurs 6 och en för Ärskurs 9. Uppsatsens syfte Àr att utröna om det finns nÄgra skillnader eller likheter mellan böckerna och i sÄ fall vilka dessa Àr. Fokus ligger pÄ text-bindning och röst samt en undersökning av texternas vokabulÀr. NÄgot som ock-sÄ diskuteras i uppsatsen Àr didaktiska perspektiv pÄ lÀroboken.Materialet för undersökningen bestÄr av ett kapitel ur tvÄ lÀroböcker i sam-hÀllskunskap för Ärskurs 6 respektive Ärskurs 9: SamhÀlle idag 6 och SamhÀlle idag 9, bÄda utgivna av förlaget Natur & Kultur. Textmassan omfattar 10?12 sidor per bok, varav ett kortare avsnitt frÄn vardera kapitlet har analyserats mer ingÄende utifrÄn disposition, referensbindning och konnektivbindning.JÀmförelsen mellan de tvÄ lÀrobokstexterna visar att det finns fler likheter Àn skillnader mellan böckerna samt en viss progression mellan Ärskurserna vad gÀller lexikon.

Vilket utrymme ges elevernas egna idéer i slöjden? : Vad innebÀr det att inkludera elevernas egna erfarenheter och intressen i slöjdundervisningen?

Denna undersökning stÀller frÄgan hur manskropp i kombination med nakenhet, muskler, poser och blickar konstruerar maskulinitet och könsroller i bilder. Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn mansforskningens teorier och semiotisk metod granska bilder som förskjuter och omförhandlar maskulinitetens etablerade normer. Undersökningen tittar nÀrmare pÄ betydelsebÀrande markörer för att synliggöra hur den manliga kroppen har blivit viktig i bilden av mannen. Det didaktiska och bildpedagogiska syftet Àr att skapa ett medvetet och kritiskt tÀnkande kring bildens betydelse i konstruktionen av könsroller. Maskulinitet definieras i det kommersiella bildflödet och det Àr viktigt att förstÄ bilders sociala och kulturella innebörder.I den konstnÀrliga gestaltningen undersöks förskjutningen av maskulinitet i bild, och betydelsen av manskroppen nÀr den förses med markörer betecknade som feminina och kvinnliga.

Bostadssituationen i Sverige : En utvÀrdering av risken för bostadsbubbla

Syfte: Syftet Àr att kritiskt granska en eventuell bostadsbubbla i Sverige utifrÄn tre rapporter och erfarenhet frÄn tidigare bubblor.Bakgrund: Huspriserna i Sverige har ökat markant de tio senaste Ären och skuldsÀttningsgraden har följt samma mönster. En ökad oro för bostadsbubbla har uppkommit och debatterats om i media. Tidigare finanskriser visar pÄ att det finns likheter med dagens situation. Dessa finanskriser har slagit hÄrt mot ekonomin, dÀrför Àr det essentiellt att upptÀcka och stoppa en framtida finanskris.   Metod: Tre rapporter granskas genom en litteraturstudie.

FÄr patienten sina kalorier? : UtvÀrdering av flödesschema för enteral nutrition pÄ en neurokirurgisk intensivvÄrdsavdelning

Kritiskt sjuka patienter riskerar att utveckla malnutrition och ska erhÄlla nutritionsstöd i form av enteral nutrition (EN) och parenteral nutrition (PN). Trots att flödesscheman för EN anvÀnds pÄ mÄnga intensivvÄrdsavdelningar fÄr patienter sÀllan 100 % av ordinerat kaloribehov. Syftet med denna studie var att utvÀrdera införandet av flödesschema för enteral nutrition pÄ en neurokirurgisk intensivvÄrdsavdelning (NIVA). Som metod valdes en retrospektiv, kvantitativ studie. En granskning av journaldata frÄn förgruppen (n =28), fem mÄnader innan införandet av flödesschemat och data ifrÄn eftergruppen (n =20), fem mÄnader efter införandet av flödesschemat har gjorts.

Strategier som pÄverkar cancerpatienters hopp

Bakgrund: I Sverige diagnostiserades 54 000 maligna cancerfall Är 2009, och cancer Àr en av de vanligaste dödsorsakerna. Att insjukna i cancer innebÀr en förÀndring i tillvaron och att livet hotas, dÄ Àr hopp en viktig del i mÀnniskans liv. Hopp pÄverkar viljan att leva och Àr en vÀsentlig drivkraft för att kunna hantera och acceptera sin cancersjukdom. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa strategier som pÄverkar cancerpatienters hopp. Metod: En kvalitativ litteraturstudie genomfördes som grundade sig pÄ Ätta vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats.

"Driva och stanna" : Fokusgruppsamtal med dramapedagoger om att kombinera ett dramapedagogiskt ledarskap med ett regissörskap

Syftet var att beskriva, förstÄ och kritiskt analysera tre dramapedagogers beskrivna upplevelser av att kombinera ett dramapedagogiskt ledarskap med ett regissörskap. Genom fokusgruppsamtal framkom upplevelser av att arbetet som dramapedagog och regissör innebÀr att leda tvÄ parallella processer, dels en med fokus pÄ gruppens utveckling och dels en som ska mynna ut i en konstnÀrlig produkt. Att leda arbetet beskrivs som utmanande och förvirrande, men ocksÄ som fritt och kreativt. Kombinationen av ledarskap upplevs innebÀra en balansgÄng mellan att ?driva och stanna?. I resultatet framkom olika faktorer som pÄverkar upplevelserna, sÄsom förvÀntningar frÄn arbetsplats och gruppdeltagare, en upplevd brist pÄ tillit till dramapedagogernas konstnÀrliga ledarskap och bristande förstÄelse för vad dramapedagogik Àr. Andra faktorer som pÄverkar upplevelserna Àr gruppdeltagares kÀnslor av oro och nervositet under förestÀllningsarbete, tidsramen, samt den utbildning informanterna har.

Matematisk problemlösning i grupp - Hur klarar elever av att anvÀnda sina matematikkunskaper nÀr de löser problem med vardagsinnehÄll

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att vi vill utveckla och fördjupa vÄra kunskaper om elevers lÀrande inom problemlösning i grupp. Detta sÄ att vi fÄr en djupare kunskap och som förberedelse inför vÄr kommande yrkesroll som lÀrare. I skolverket (2000) stÄr det att ett av mÄlen att strÀva emot i undervisningen i matematik i skolÄr 9 Àr att eleverna ska utveckla sin förmÄga att förstÄ, föra och anvÀnda logiska resonemang. För att elever skall kunna utveckla tillit till den egna förmÄgan och en god sjÀlvbild skall de fÄ möjlighet att utveckla sin förmÄga att kommunicera och interagera med omgivningen. VÄr matematiska uppgift Àr ett sÄ kallat ?öppet problem? dÀr eleverna tillsammans mÄste komma med förslag och kompromissa fram till en gemensam lösning.

"Snacka om att döda hennes kvinnlighet!" : En kvalitativ studie om elevers bildtolkning utifrÄn könsroller i mediabilder

Syftet med arbetet Àr att fÄ ökad förstÄelse för hur elever pÄ gymnasiet tolkar och pÄverkas av könsrollsstereotypa och könsrollsavvikande bilder hÀmtade i massmedia, samt att utreda hur man kan anvÀnda sig av dessa tolkningsmönster för att arbeta med bildanalys i skolan. ForskningsfrÄgorna som besvaras Àr hur elever uppfattar att mÀn och kvinnor gestaltas i media, hur elever tolkar könsrollsavvikande och könsrollsstereotypa bilder samt vad deras bildtolkning betyder för skolans undervisning i bild och för elevers lÀrande. Kvalitativa fokusgruppsintervjuer genomfördes med elva elever som studerar vid det estetiska programmet med inriktningen bild. Bildanalys anvÀndes ocksÄ som metod vid analyserandet av de könsrollsavvikande och könsrollsstereotypa bilderna. Resultatet visar att eleverna först tolkar det som avviker frÄn normen i en bild och dÄ ofta i negativ bemÀrkelse och sÀrskilt gÀllande den bild som gestaltar berörda elevers egen könstillhörighet.

UtvÀrdering, mÄlstyrning och konkurrens : en kritisk granskning av tester och betygssÀttning i gymnasieskolan

Arbetet utgör en litteraturundersökning avseende utvÀrdering och styrning av dagens svenska gymnasieskola. Perspektivet Àr kritiskt granskande och intresset för frÄgorna har vÀckts genom egna erfarenhet som gymnasielÀrare.Centralt för sambanden mellan mÄlstyrning, konkurrens och utvÀrdering Àr förstÄelsen för tester och utvÀrdering, avseende testmetodik, tolkning av testresultat och pÄverkan pÄ den pedagogiska processen, samt förutsÀttningarna för att mÄlstyra den pedagogiska verksamheten i skolan.I syfte att erhÄlla ett brett perspektiv pÄ tester och utvÀrderingar, har tvÄ vitt skilda omrÄden nÀrmare studerats. Dessa har valts sÄ att det ena (testning av Àmneskompetens och betygssÀttning) utgör en relativt formaliserad testning av specifika Àmneskunskaper, som regelbundet utvÀrderas; medan det andra (utvÀrdering av den gemensamma vÀrdegrunden) utgör ett Àmnesövergripande omrÄde, vars testning inte Àr formaliserad och inte sker regelbundet.Genom att undersöka hur utvÀrdering sker inom tvÄ olika och vitt skilda omrÄden, har generella slutsatser dragits rörande de komplexa sambanden mellan mÄlstyrning, konkurrens och utvÀrdering.NÄgra slutsatser som dras Àr att det föreligger en samverkan mellan mÄlstyrning, utvÀrdering och konkurrens, samt att tolkningsutrymmet i betygskriterierna i kombination med en press för högre betyg, Àr en orsakskombination som kan förklara den rÄdande betygsinflationen..

Motiverande samtal i vÄrden av kroniskt njursjuka patienter

Bakgrund: Patienternas klagomÄl gÀllande bemötande och kommunikation inom sjukvÄrden har ökat. Krav pÄ ökad effiktivitet och bÀttre patientflöde genomsyrar vÄrden. Parallellt med dessa krav finns en strÀvan att förbÀttra patientsÀkerheten. Syfte: Syftet med litteraturöversikten var att belysa patienters upplevelser av sin vistelse pÄ akutmottagningen. Metod: Litteraturöversikt har anvÀnts som metod och artiklar som ingick i översikten har granskats kritiskt och urvalet gjordes utifrÄn syftet.

Faktorer som pÄverkar patienters upplevelser av livskvalitet efter att ha drabbats av stroke : Factors affecting patientsŽ perceptions of quality of life after stroke

Kritiskt sjuka patienter riskerar att utveckla malnutrition och ska erhÄlla nutritionsstöd i form av enteral nutrition (EN) och parenteral nutrition (PN). Trots att flödesscheman för EN anvÀnds pÄ mÄnga intensivvÄrdsavdelningar fÄr patienter sÀllan 100 % av ordinerat kaloribehov. Syftet med denna studie var att utvÀrdera införandet av flödesschema för enteral nutrition pÄ en neurokirurgisk intensivvÄrdsavdelning (NIVA). Som metod valdes en retrospektiv, kvantitativ studie. En granskning av journaldata frÄn förgruppen (n =28), fem mÄnader innan införandet av flödesschemat och data ifrÄn eftergruppen (n =20), fem mÄnader efter införandet av flödesschemat har gjorts.

Elever samtalar om lnnebörder av hÀlsa, ekonomi och miljö

I skolans styrdokument ingÄr mÄnga olika begrepp, som elever ska utveckla kunskap kring. I den hÀr studien behandlas begreppen hÀlsa, ekonomi och miljö som Àr tre centrala begrepp i hem- och konsumentkunskap. Dessa tre begrepp Àr en konkretisering av de tre dimensionerna i hÄllbar utveckling. Undervisning i hÄllbar utveckling innebÀr en demokratisk undervisning, dÀr eleverna ska utveckla ett kritiskt fÄrhÄllningssÀtt för att kÀnna till konsekvenser med olika val. För att utveckla kunskapen kring begrepp Àr sprÄket en avgörande faktor.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->