Sök:

"Snacka om att döda hennes kvinnlighet!"

En kvalitativ studie om elevers bildtolkning utifrån könsroller i mediabilder


Syftet med arbetet är att få ökad förståelse för hur elever på gymnasiet tolkar och påverkas av könsrollsstereotypa och könsrollsavvikande bilder hämtade i massmedia, samt att utreda hur man kan använda sig av dessa tolkningsmönster för att arbeta med bildanalys i skolan. Forskningsfrågorna som besvaras är hur elever uppfattar att män och kvinnor gestaltas i media, hur elever tolkar könsrollsavvikande och könsrollsstereotypa bilder samt vad deras bildtolkning betyder för skolans undervisning i bild och för elevers lärande. Kvalitativa fokusgruppsintervjuer genomfördes med elva elever som studerar vid det estetiska programmet med inriktningen bild. Bildanalys användes också som metod vid analyserandet av de könsrollsavvikande och könsrollsstereotypa bilderna. Resultatet visar att eleverna först tolkar det som avviker från normen i en bild och då ofta i negativ bemärkelse och särskilt gällande den bild som gestaltar berörda elevers egen könstillhörighet. Gällande bilderna som inte avviker var eleverna mest kritiska mot gestaltningen av den stereotypa kvinnan, medan den stereotypa mannen inte mötte kritik. Slutsatserna är att eleverna behöver en välutvecklad begreppsapparat att använda för ett kritiskt tänkande och analyserande av bilder som gestaltar könsroller, samt att eleverna kan mer än de först ger uttryck för och därför behöver följdfrågor och interaktion för ett situerat lärande.

Författare

Julia Nilsson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..