Sök:

Sökresultat:

1050 Uppsatser om Kritiskt förhćllningssätt. - Sida 28 av 70

Kunskap och lÀrande ur en nyanlÀnds perspektiv. En studie i om nyanlÀnda elever kan ha en annorlunda syn pÄ kunskap och lÀrande Àn den som genomsyrar LGR 11.

Denna studie har syftet att undersöka om synen pÄ kunskap och lÀrande hos en nyanlÀnd elev kan se annorlunda ut Àn den som genomsyrar LGR 11. För att genomföra undersökningen har jag anvÀnt mig av semistrukturerade intervjuer, och dÀrefter jÀmfört materialet med tidigare forskning. De frÄgor som har anvÀnts i studien Àr hÀmtat frÄn ett pedagogiskt kartlÀggningsmaterial för nyanlÀnda elever. Personerna som jag intervjuat Àr nyanlÀnda elever frÄn Syrien och Somalia och det har varit bÄde flickor och pojkar i Äldern 13-15 Är. Undersökningen visade att elevernas syn pÄ kunskap och lÀrande sÄg annorlunda ut, jÀmfört med den syn pÄ kunskap och lÀrande som genomsyrar svensk skola och LGR 11.

Genom vÄr blick : en analys av den koloniala diskursen i religionslÀromedel

Syftet med denna uppsats Àr att kritiskt analysera hur den koloniala diskursen tar sig uttryck i tre svenska lÀromedel i religionskunskap för gymnasiet. Som teori och metod anvÀnder jag mig av diskursanalys.I min studie framkommer det att den koloniala diskursen tar sig uttryck genom att innehÄllet i lÀromedlen struktureras utifrÄn en vÀsterlÀndsk/kristen syn pÄ religionsbegreppet, vilken har sin grund i en essentialistisk religionssyn. Böckerna Àr organiserade runt centrala kristna begrepp, vilka implicit bÀr pÄ kristna vÀrderingar, och kristendomen Àr den religion som fÄr överlÀgset mest utrymme.?Vi? framstÀlls som en enhetlig grupp som i första hand Àr just kristna, men Àven vÀsterlÀndska, i betydelsen moderna, demokratiska och jÀmlika humanister. ?Dom? kategoriseras utifrÄn ?VÄr? utblickspunkt som en motpol, eftersom ?Vi? ytterst definierar oss sjÀlva utifrÄn ?De Andra?.

Man kan ju alltid pÄverka... : En studie om hur elever, förÀldrar och lÀrare uppfattar utvecklingssamtal

Studien fokuserar pÄ utvecklingssamtalets olika dimensioner. Syftet Àr att undersöka hur elever, förÀldrar och lÀrare uppfattar utvecklingssamtalet, nÀr det gÀller samtalets demokratiska lÀrandepotential. Den empiriska studien utgörs av en kvantitativ undersökning, genom enkÀter till elever och en kvalitativ undersökning genom intervjuer av förÀldrar och lÀrare. En genomgÄng av styrdokumentens olika krav och mÄl visar att demokrati, kommunikation och lÀrande Àr sÀrskilt viktiga. Studien belyser tre olika perspektiv som hör samman med de aspekter styrdokumenten tar upp.

Romer och utbildning : Den svenska statens syn pÄ romer ur ett utbildningsperspektiv

SammanfattningSyftet med denna studie Àr att undersöka den svenska statens syn pÄ romer ur ett utbildningsperspektiv i fem statliga utredningar som gjorts de senaste Ären (2007-2012). Dessa har studerats genom att identifiera problematiken samt undersöka hur de dolda maktstrukturerna ser ut i problemformuleringarna och ÄtgÀrdsförslagen. DÀrtill hur sprÄkbruket ser ut i dessa och om det gÄr att skönja nÄgon vi och dem-uppdelning. Granskningen av materialet samt analysen har gjorts utifrÄn ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv genom en  innehÄllsanalys av ett kodschema samt Teun A. van Dijks strukturindelingar av text.

Vad kan hÀnda pÄ nyheternas agenda : en kvantitativ innehÄllsanalys av Rapport och dess hÀnsynstagande till public service nyhetsvillkor och nyhetskriterierna

Informationsteknik (IT) Àr en marknad som förÀndras snabbt. Att investera i IT kan dÀrför vara kritiskt. Att ha en strategi för hur satsningar pÄ IT ska göras kan minska risken för felinvesteringar pÄ IT men strategin kan Àven ge andra fördelar. Att ha en IT-strategi innebÀr dock inte automatiskt att den ger fördelar. IT-strategin bör Àven anvÀndas.

Vad Àr socialt arbete? ? En studie av begeppet socialt arbete i teori och praktik.

Socialt arbete Àr ett ombestritt Àmne. Begreppet har visat sig vara svÄrt att definiera och en samstÀmmig bild av vad socialt arbete innebÀr stÄr inte att finna. Uppfattningarna om hur det sociala arbetet skall identifieras Àr mÄnga och sÄledes syftar studien till att kritiskt utreda begreppet socialt arbete och ta reda pÄ hur det sociala arbetet förhÄller sig till definitionsfrÄgan i bÄde forskning och praktik. Studien följer frÄgestÀllningarna angÄende hur begreppet socialt arbete definieras i forskning och praktik och Àven hur det sociala arbetet pÄverkas gentemot definitionsfrÄgan. Studien har utförts utifrÄn en sÄ kallad triangulering dÀr bÄde en litteraturstudie och kvalitativa intervjuer av yrkesverksamma i det sociala arbetet har utförts för att utreda begreppet socialt arbete och dess identifiering.

MĂ„lstyrning i grundskolan

Alltsedan den mÄlstyrda lÀroplanen (lpo 94) och kursplanerna introducerades i mitten av nittiotalet har det pÄgÄtt en debatt om svÄrigheten med att tolka styrdokumenten och omsÀtta dem i praktiken. BÄde Skolverket och skolforskare Àr ense om att lÀrare behöver tydligare riktlinjer för hur man bör arbeta med dokumenten. Med utgÄngspunkt i detta har jag valt att undersöka hur en grupp lÀrare i grundskolans senare del arbetar med lÀroplanen och kursplanerna i planeringen av sin undervisning. Uppsatsen bygger pÄ fem kvalitativa intervjuer dÀr jag undersöker likheter och skillnader mellan hur dessa lÀrare anvÀnder styrdokumenten i planeringsprocessen, och dÀrefter analyserar jag intervjuresultaten utifrÄn ett kritiskt perspektiv för att pÄ detta sÀtt försöka belysa fördelar och nackdelar med den mÄlstyrda skolan. Resultatet frÄn intervjuundersökningen visar att lÀrare tolkar styrdokumenten mycket olika.

Begreppet Fossilisering : Om avstannad sprÄkutveckling

Sammandrag Föreliggande uppsats handlar om fossilisering. Fossilisering Àr ett begrepp som belyser andrasprÄksinlÀrares avstannade sprÄkutveckling. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilken sprÄksyn som ligger bakom fossilisering och hur det definieras samt hur forskningen har anvÀnt begreppet. Fossilisering myntades av lingvisten Larry Selinker 1972. Uppsatsen Àr en litteraturstudie vars mindre format har frambringat ett antal avgrÀnsningar sÀrskilt nÀr det gÀller val av litteratur.

NÀrstÄendes behov vid palliativ vÄrd i livets slutskede : En litteraturstudie

Bakgrund: Palliativ vÄrd Àr den vÄrd som ges dÄ patienten inte lÀngre reagerar pÄ botande behandling. Att vara nÀrstÄende till nÄgon som vÄrdas palliativt kan innebÀra pÄfrestningar som aldrig tidigare erfarits. Vilka behov de nÀrstÄende har varierar beroende pÄ vilken roll de för tillfÀllet befinner sig i, antingen rollen som mottagare av vÄrd eller rollen som givare av vÄrd. Syfte: Syftet var att beskriva nÀrstÄendes behov vid palliativ vÄrd i livets slutskede, dÄ patienten vÄrdas i hemmet. Metod: Studien genomfördes som en litteraturstudie och baserades pÄ elva kritiskt granskade kvantitativa och kvalitativa artiklar.

Samkönat partnervÄld.  Konsekvenser och följder samt stöd och hjÀlp

Syftet med uppsatsen var att ÄskÄdliggöra och kritiskt granska tidigare forskningkring upplevelser och konsekvenser av att vara utsatt för relationsvÄld i ettsamkönat förhÄllande. Metoden har varit att den tidigare empirin skullesammanstÀllas i en litteraturöversikt. Resultatet har visat att kunskapen kring vilketstöd och vilken hjÀlp som behövs i stor utstÀckning saknas. Det befintliga stödet Àranpassat till mÀnniskor som utsatts av relationsvÄld i heterosexuella förhÄllanden.Forskningen kring de personer som utsÀtts av relationsvÄld frÄn sin samkönadepartner Àr till stor del eftersatt. Konsekvenser och följder som uppstÄr till följd avdet samkönade relationsvÄldet Àr att specifikt inriktat stöd och hjÀlp för dehomosexuella som utsÀtts för relationsvÄld saknas, de homosexuella vÀljer att inteanmÀla för en rÀdsla att bemötas med homofobi och misstro samt attallvarlighetsgraden av vÄldet har visat sig bagatelliseras.

Faktorer för urvalet inom historieundervisningen : I grundskolans senare Är

SammandragSyftet med undersökningen Àr att se pÄ vilka faktorer som pÄverkar urvalet inom historieundervisningen pÄ grundskolans senare Är.Vad Àr det som styr urvalet inom historieundervisningen?LÀroplaner?Elevgruppens sammansÀttning?Diskussioner i lÀrarlaget?Genus?Skoltraditioner?Hur ser det vardagliga arbetet med urvalet i undervisningen ut för lÀrarna? Detta var den bakgrund som jag har haft till min undersökning. Undersökningen Àr genomförd med intervjuer och litteratur.Min slutsats Àr att lÀrarna anvÀnder sig i olika grad av olika faktorer men att elevgruppen Àr den dominerande faktorn för flertalet. De olika styrdokumenten finns i bakgrunden likasÄ de diskussioner som har förs i lÀrarlagen. Genus som pÄverkande faktor kunde jag inte finna var av sÄdan karaktÀr inom undervisningsÀmnet historia.

Barnmorskan ur ett pedagogiskt perspektiv : en studie om samspelet mellan barnmorskan och blivande förstagÄngsförÀldrar

EfterfrÄgan pÄ förÀldrastöd ökar i form av behov av fler trÀffpunkter, stöd i att kritiskt granska information och professionell rÄdgivning. SamhÀllet erbjuder en mÀngd olika resurser av förÀldrastöd dÀribland barnmorskans arbete vid mödrahÀlsovÄrden, vilket bland annat innebÀr att ge blivande förÀldrar stöd genom information, utbildning och rÄdgivning inför förÀldraskapet. Syftet med studien Àr att undersöka barnmorskans upplevelse av sitt förberedande arbete med blivande förstagÄngsförÀldrar inför förÀldraskapet. Studiens teoretiska utgÄngspunkt Àr lÀrande och förÀndringsprocesser ur ett sociokulturellt perspektiv. Undersökningen baseras pÄ en kvalitativ intervjustudie med inspiration av fenomenologi.

Inte bara toner : En undersökning om musikens möjlighet att pÄverka datorspelsupplevelsen

Genom att göra en undersökning försöker uppsatsen undersöka huruvida det gÄr att pÄverka aspekter som upplevd tidsperiod, upplevd miljö samt upplevd kÀnsla för en kort spelsekvens enbart genom att alternera musiken som Äterföljer denna. Det undersöks ocksÄ om Älder eller dator- och spelvana kan pÄverka hur en spelar uppfattar ett datorspel.Testpersonerna inkluderade i studien blev uppdelade i tvÄ grupper. Respektive grupp fick sedan spela spelsekvensen med olika musiklÀggning, och efter det svara pÄ frÄgor om deras upplevelser.Resultatet utav studien visar att man i viss mÄn kan pÄverka ovannÀmnda aspekter av en spelsekvens genom att enbart alternera musiken. Genom jÀmförelser med studier utav filmmusik görs ett antagande att dessa aspekter Àr betydligt lÀttare att pÄverka om musiken samspelar med övriga delar utav spelet. Kritiskt för hur vÀl spelaren uppfattar dessa förÀndringar Àr dennes vana utav spel och datorer.

Hur uppfattas etik och moral i reality-tv? : En studie ur deltagar- och tittarperspektiv

Reality-tv Àr ett fenomen som överskrider grÀnser och Àr pÄ sÄ vis utmÀrkande i sitt slag. GrÀnsdragningar mellan fiktion- och faktagenrerna inom tv-kulturen blir med tiden allt svÄrare att tyda. Det brukar benÀmnas ?faktion? eller ?infotainment?, som innebÀr underhÄllning, sensationalism och ?human interest? prioriteras. En av de reality-program som uppmÀrksammats Àr Kungarna av Tylösand, det gav upphov till en diskussion i medier om ansvartagandet dÄ sex och alkohol hamnade i fokus.Genom att reality-tvgenren benÀmns som ?infotainment? sÄ borde ansvaret hos produktionsbolag vara viktigt.

Eminens eller inkompetens : En studie om taktisk kompetens

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för taktisk kompetens som omhÀndertar den inneboende komplexiteten i militÀr verksamhet. Problemet hÀri Àr att kompetens kan anses vara nÄgot sÀllsynt och att inkompetens snarare Àr normalbilden.Uppsatsen tar sig an detta arbete genom att operationalisera Bertil Rolfs teorier om militÀr kompetens och Stephen Biddles teori om the Modern System. Ur detta teoretiska utblicksblicksfönster utfaller ett analysfilter bestÄende av kategorierna praktisk kunskap, professionell kunskap, regler och praktik inom institutioner och traditioner. Huruvida dessa kan utgöra en grund för förstÄelsen av taktisk kompetens analyseras dÀrefter med stöd av Israel Defense Forces taktiska prestationer under det andra Libanonkriget 2006.Resultatet Àr att taktisk kompetens Àr möjlig att förstÄ utifrÄn förutsÀttningarna att hantera den förÀnderliga helheten. Taktisk kompetens handlar om de organisatoriska villkoren att kritiskt granska och reflektera över rÄdande förhÄllanden och förutsÀttningarna för att Ästadkomma förÀndring och utveckling.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->