Sök:

Romer och utbildning

Den svenska statens syn på romer ur ett utbildningsperspektiv


SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka den svenska statens syn på romer ur ett utbildningsperspektiv i fem statliga utredningar som gjorts de senaste åren (2007-2012). Dessa har studerats genom att identifiera problematiken samt undersöka hur de dolda maktstrukturerna ser ut i problemformuleringarna och åtgärdsförslagen. Därtill hur språkbruket ser ut i dessa och om det går att skönja någon vi och dem-uppdelning. Granskningen av materialet samt analysen har gjorts utifrån ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv genom en  innehållsanalys av ett kodschema samt Teun A. van Dijks strukturindelingar av text. Resultatet visar hur dolda maktstrukturer åskådliggörs på så vis att det är utredarna och därigenom staten som såväl innehar agendasättningsmakten som problemformuleringsprivilegiet samt uppgiften att åtgärda problemen. Skulden för de problem som identifieras läggs framförallt på romerna. Språkbruket uppvisar exempel på formuleringar som är negativt värderande, raljerande och som förstärker negativa egenskaper. Synen på romer visar en dubbel bild där det å ena sidan handlar om en vilja och ambition att åtgärda de problem som identifieras men som å andra sidan gensomsyras av en diskriminerande hållning, kategoriserande tendenser och en vi och dem-uppdelning

Författare

Anna-Märta Näsholm

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..