Sök:

Sökresultat:

1360 Uppsatser om Kritiska framgćngsfaktorer - Sida 2 av 91

Kritiska framgÄngsfaktorer att beakta för ett lyckat affÀrssystemsprojekt

AffÀrssystem Àr en vÀxande marknad och en sjÀlvklarhet för mÄnga företag idag. Ett affÀrssystem kan medföra mÄnga fördelar, bland annat kortare ledtider, ökad datakvalitet och effektivare processer. För att genomföra ett sÄ lyckat affÀrssystemsprojekt som möjligt behöver företag ta vissa faktorer i beaktning. Dessa faktorer kallas kritiska framgÄngsfaktorer. Denna studie behandlar sju kritiska framgÄngsfaktorer i syfte att se hur dessa beaktats i praktiken.

Kritiska framgÄngsfaktorer vid införande av affÀrssystem -en empirisk jÀmförelsestudie mellan konsult och kund

AffÀrssystemet har den senaste tiden blivit ett viktigt verktyg för företagets effektivitet. Syftet med föreliggande studie Àr att förstÄ de kritiska framgÄngsfaktorerna som pÄverkar implementeringsprocessen av ett affÀrssystem, sett frÄn kundens och konsultens perspektiv. UtifrÄn de framgÄngsfaktorer som identifierades genom en litteraturundersökning har en intervjuguide skapats som sedan anvÀnts för att intervjua 12 respondenter, Ätta kunder och fyra konsulter. Resultatet visar att alla framgÄngsfaktorerna Àr relevanta men att faktorer som kommunikation, kunskap och att utföra en förstudie har en stor pÄverkan pÄ implementeringsprocessen..

Kritiska framgÄngsfaktorer vid införande av affÀrssystem -en empirisk jÀmförelsestudie mellan konsult och kund

AffÀrssystemet har den senaste tiden blivit ett viktigt verktyg för företagets effektivitet. Syftet med föreliggande studie Àr att förstÄ de kritiska framgÄngsfaktorerna som pÄverkar implementeringsprocessen av ett affÀrssystem, sett frÄn kundens och konsultens perspektiv. UtifrÄn de framgÄngsfaktorer som identifierades genom en litteraturundersökning har en intervjuguide skapats som sedan anvÀnts för att intervjua 12 respondenter, Ätta kunder och fyra konsulter. Resultatet visar att alla framgÄngsfaktorerna Àr relevanta men att faktorer som kommunikation, kunskap och att utföra en förstudie har en stor pÄverkan pÄ implementeringsprocessen..

Implementering av affÀrssystem ? ett verksamhetsprojekt

Trots att en misslyckad implementering av ett affÀrssystem kan fÄ allvarliga konsekvenser för verksamheten sÄvÀl ekonomiskt som organisatoriskt, har affÀrssystemets kraftfulla fördelar inneburit att allt fler verksamheten vÀljer att genomföra en implementering. Den tidigare forskningen har dÀrför fokuserat pÄ att identifiera kritiska framgÄngsfaktorer vid implementering av affÀrssystem. Men trots denna kÀnnedom misslyckas flertalet implementeringar och studien syftade dÀrför till att bidra med kunskap gÀllande vad som Àr kritiskt vid implementering av affÀrssystem. För att uppnÄ studiens syfte krÀvdes kunskap dels om vilka faktorer som Àr kritiska vid implementering av affÀrssystem, men Àven vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ gÀllande de kritiska faktorerna. Studien utformades utifrÄn en kvalitativ forskningsstrategi dÀr insamling av empiri genomfördes med hjÀlp av ett flertal semi-strukturerade intervjuer med respondenter som alla hade lÄng erfarenhet gÀllande implementering av affÀrssystem.

Implementering av ERP-system i offentlig sektor : Kritiska faktorer och mÄtt att beakta för framgÄng

ERP-system (Enterprise Resource Planning Systems) spelar en allt större roll för organisationer och att implementeringen av dem blir framgÄngsrika Àr av stor betydelse för ett företag. Det finns exempel dÀr en misslyckad implementeringsprocess medfört att hela företag försatts i konkurs.Följaktligen har flera studier gjorts gÀllande ERP-implementeringar. Ibland syftar artiklarna till att visa pÄ rekommenderade tillvÀgagÄngssÀtt genom att redogöra för implementeringens kritiska framgÄngsfaktorer ? de moment, aktiviteter eller liknande som genom studien identifierats som avgörande för en framgÄngsrik implementering. Majoriteten av studierna har berört organisationer i privat sektor.Författarna till denna uppsats ansÄg att det fanns starka argument för att dessa studiers resultat inte med nödvÀndighet Àr applicerbara pÄ organisationer i offentlig sektor, utan att de kritiska framgÄngsfaktorerna kan skilja sig Ät eller ha olika prioriteringsgrad i respektive sektor.

Kritiska hÀndelser och radikala konsekvenser : En studie om hur kritiska hÀndelser orsakat radikala förÀndringar i skivbolaget Sony Music Swedens nÀtverk

NÀtverksansatsen har kritiserats av flertalet forskare inom den företagsekonomiska vetenskapen för att vara för statisk och brista i sin förmÄga att förklara radikala förÀndringar i industriella nÀtverk. Ansatsen om kritiska hÀndelser i industriella nÀtverk har vuxit fram som en förklaringsmodell till sÄdana radikala nÀtverksförÀndringar. Denna studie har som syfte att bidra till en ökad förstÄelse för radikala förÀndringar i industriella nÀtverk genom att diskutera vidare konceptet kritiska hÀndelser som kraft för förÀndring i nÀtverk.Studien bygger pÄ skivbolaget Sony Music Swedens erfarenheter om hur och varför skivbolagets nÀtverk utvecklats sedan tiden före digitaliseringen av musik. Empirin Àr erhÄllen genom kvalitativa, personliga intervjuer med tre personer i chefspositioner pÄ Sony Music Sweden i Stockholm och analyseras med hjÀlp av delar av nÀtverksansatsen och ansatsen om kritiska hÀndelser i industriella nÀtverk.Studien visar att tvÄ olika kritiska hÀndelser tillsammans och samtidigt orsakat radikala förÀndringar i skivbolagets nÀtverk. Studien indikerar sÄledes att radikal dyadförÀndring kanske inte alltid kan sÀrskiljas frÄn radikal nÀtverksförÀndring som i ett sekventiellt hÀndelseförlopp utlöst av förÀndring inom en dyad, sÄsom det föreslÄs i nÀtverksansatsen och ansatsen om kritiska hÀndelser i industriella nÀtverk..

Miljösimulering: hur uppnÄr man den ideala simuleringsmodellen för att dÀrigenom reducera antalet falleringar i det kritiska systemets mÄlmiljö?

I detta examensarbete har vi undersökt hur företag som tillÀmpar miljösimulering för test av kritiska system och som beslutsunderlag gÄr tillvÀga för att uppnÄ den ideala simuleringsmodellen. Bakgrunden Àr att ett flertal litteraturförfattare i Àmnet efterlyser tydligare allmÀnna riktlinjer för simuleringsmodellsutveckling Àn vad som finns i dag. HÀrmed skulle olyckshÀndelser nÀr systemet kommit ut i sin naturliga miljö sannolikt bli fÀrre. Vi har intervjuat tre olika systemutvecklingsföretag och jÀmfört deras svar, dels sinsemellan och dels mot litteraturen. Resultatet visar att förekomsten av tydliga riktlinjer pÄ omrÄdet och tillÀmpningen av sÄdana Àr lÄngt mer begrÀnsad Àn litteraturförfattarna skulle önska.

Kritiska framgÄngsfaktorer vid utvecklingen av en e-handelsplats: en fallstudie med fokus pÄ skivbutiker

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka faktorer pÄ en e-handelsplats ett företag eller en organisation bör beakta, för att dessa ska kunna nÄ framgÄng med sin verksamhet. Vi har inom ramen av en fallstudie genomfört en empirisk undersökning pÄ tvÄ ledande svenska e-handelsföretag, som utifrÄn ett antal utvalda kriterier kan betecknas som framgÄngsrika. Vi har dÀrefter stÀllt det insamlade materialet mot den teori som föresprÄkar vilka faktorer som Àr kritiska för ett företags framgÄng och överlevnad. Resultatet av vÄr studie visar att det finns ett antal kritiska faktorer som bör beaktas pÄ en e-handelsplats. Studien pÄvisar Àven att det finns flertalet faktorer som har en underordnad betydelse för en e-handelsplats framgÄng..

?Det Àr ju utvecklande och jÀtteviktigt? - Kritiskt tÀnkande i svenskundervisningen

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka svensklÀrares förestÀllningar om utbildningens roll för elevers kritiska tÀnkande och dess utvecklande. VÄrt empiriska material har vi samlat in genom att intervjua tre lÀrare verksamma inom grundskolans tidigare Är och tre lÀrare verksamma inom gymnasiet. I resultatet menar lÀrarna att det kritiska tÀnkandet Àr ett ifrÄgasÀttande och en reflektion som fungerar sÄvÀl inom skolan och svenskÀmnet som utanför. Det utvecklas enligt lÀrarna genom litteratur, nyhetsbearbetning och diskussioner. Nyttan med det kritiska tÀnkandet Àr enligt lÀrarna att vÄga ifrÄgasÀtta den information som man stÀlls inför. Det kritiska tÀnkandet fungerar Àven som ett verktyg för att tolka de budskap som andra mÀnniskor sÀnder ut. Slutsatsen Àr att utvecklandet av kritiskt tÀnkande Àr svÄrt att ge enkla svar kring.

Stödinsatser i matematik i Ärskurs 9 och gymnasiets Ärskurs 1 : En kvalitativ studie av SUM- elevers upplevelser av övergÄngen mellan Ärskurs 9 och gymnasiets Ärskurs 1

Studien underso?ker hur SUM ? elever (elever i Sa?rskilda Utbildningsbehov i Matematik), upplever o?verga?ngen mellan grundskolans a?r 9 och gymnasieskolans fo?rsta a?r. Syftet med studien a?r att identifiera de parametrar som SUM ? elever uppfattar som framga?ngsfaktorer avseende organisation, pedagogik och motivation. Studien genomfo?rdes som en kvalitativ underso?kning med intervju som metod.

Charterresa istÀllet för vÄrd? : En studie om tillstÄnd och tillsyn i familjehemsvÄrden

Syftet med denna studie Ă€r att utvĂ€rdera ett HVB-hem vilket bedriver miljö- och individualte-rapeutisk behandling av ungdomar i Ă„ldrarna 16-19 Ă„r. Vidare syftar studien till att utvĂ€rdera verksamhetens arbetssĂ€tt vid kritiska hĂ€ndelser enligtcritical incident-metoden. SĂ„ledes fin-ner författarna följande frĂ„gestĂ€llningar relevanta för utvĂ€rderingen: Vilka slags kritiska hĂ€n-delser uppstĂ„r i verksamheten enligt personalens upplevelser? Hur löses/slutar de kritiska hĂ€ndelserna i verksamheten? Är lösningarna av de kritiska hĂ€ndelserna förankrade i miljöte-rapeutisk teori? UtvĂ€rderingen grundas i uppgifter frĂ„n nio respondenter, varav en av respondenterna Ă€r utvĂ€rderingens författare. Datainsamlingen utgörs i sin tur av observationer, frĂ„geformulĂ€r och kompletterande intervjuer.

"Alla borde gÄ i sÀrskolan!" En studie om bemötande, klassrumsmiljö och kritiska situationer i tvÄ gymnasiesÀrskolor

Syfte: Syftet med föreliggande studie Ă€r att studera hur pedagoger i gymnasiesĂ€rskolan anpassar klassrumsmiljön för sina elever samt pedagogernas uppfattningar om kritiska situationer och hur de anser att man kan bemöta dessa.Teori: De teoretiska utgĂ„ngspunkterna för studien Ă€r sociokulturellt perspektiv pĂ„ lĂ€rande samt relationellt och kategoriskt perspektiv.Metod: Studien Ă€r inspirerad av etnografisk forskningsansats och Critical Incident Technique (CIT). TvĂ„ gymnasiesĂ€rskolor i Sverige har besökts dĂ€r intervjuer och enkĂ€ter har genomförts med verksamma pedagoger. Även deltagande observationer har utförts i och kring klassrum pĂ„ de bĂ„da skolorna. Resultat: Resultatet visar att de observerade klassrumsmiljöerna bĂ„de Ă€r anpassade och inte för de elever som vistas dĂ€r. En del klassrum Ă€r röriga och en del Ă€r mer avskalade.

Miljöterapi : En utvÀrdering enligt Critical incident-metoden

Syftet med denna studie Ă€r att utvĂ€rdera ett HVB-hem vilket bedriver miljö- och individualte-rapeutisk behandling av ungdomar i Ă„ldrarna 16-19 Ă„r. Vidare syftar studien till att utvĂ€rdera verksamhetens arbetssĂ€tt vid kritiska hĂ€ndelser enligtcritical incident-metoden. SĂ„ledes fin-ner författarna följande frĂ„gestĂ€llningar relevanta för utvĂ€rderingen: Vilka slags kritiska hĂ€n-delser uppstĂ„r i verksamheten enligt personalens upplevelser? Hur löses/slutar de kritiska hĂ€ndelserna i verksamheten? Är lösningarna av de kritiska hĂ€ndelserna förankrade i miljöte-rapeutisk teori? UtvĂ€rderingen grundas i uppgifter frĂ„n nio respondenter, varav en av respondenterna Ă€r utvĂ€rderingens författare. Datainsamlingen utgörs i sin tur av observationer, frĂ„geformulĂ€r och kompletterande intervjuer.

Att utmana barnets kritiska tÀnkande : En studie sett ur ett Reggio Emiliainspirerat perspektiv

Syftet med arbetet var att undersöka vilka möjligheter den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken ger pedagoger för att utveckla barns kritiska tÀnkande. För att undersöka detta genomförde jag intervjuer och en observation pÄ en förskola som arbetar Reggio Emiliainspirerat. Det jag tittade pÄ i studien var vilket huvudsyfte pedagogerna hade med sitt arbete med att utmana barnets kritiska tÀnkande, vad den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken gav för möjligheter respektive svÄrigheter i det arbetet samt hur pedagogerna anvÀnde sig av de möjligheter som uppstod. Resultat visade att det Àr viktigt att utmana barnen i deras tÀnkande för att fÄ fram det kompetenta barnet. Det framkommer ocksÄ att möjligheterna Àr vÀldigt stora med detta arbetssÀtt och att pedagogerna Àr bra pÄ att ta tillvara pÄ de möjligheterna.

Kritiska framgÄngsfaktorer för affÀrspresentationer med Powerpoint

Powerpoint och dess utbredda anvÀndning i affÀrspresentationer sÄvÀl som i presentationer i stortskapas och hÄlls idag till stor del utan vetenskaplig grund. En följd av detta Àr att mÄngapresentationer upplevs som trÄkiga vilket har genererat mycket kritik mot bÄde programvaran i sigsamt hur denna anvÀnds. Samtidigt finns det en uppenbar medvetenhet om att muntligkommunikation Àr oerhört viktigt. Idag förvÀntas man anvÀnda sig av ett visuellt hjÀlpmedel, nÄgotsom ocksÄ har visat sig öka mottagligheten för information. Med det som bakgrund har vÄrt syftevarit att hitta kritiska framgÄngsfaktorer för affÀrspresentationer till alla dem som utnyttjar det i sittarbete och den forskning som pÄgÄr inom omrÄdet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->