Sök:

Sökresultat:

13 Uppsatser om Kreditkort - Sida 1 av 1

Kreditkortens intåg : En studie över attityd och beteende till kreditkort

Vår uppsats handlar om ett Sverige som idag håller på att förvandlas till ett Kreditkortssamhälle. Detta Kreditkortsfenomen har vuxit fram utifrån en rad historiska händelser som exempelvis Kreugerkraschen 1933 och 1950-talets kreditransoneringsåtgärder till avregleringen av kreditmarknaden på 1980-talet och dagens överskuldsättning som kostar samhället mellan 30-50 miljarder kronor varje år. Vi har mot denna bakgrund gjort en studie av människors attityd till att använda Kreditkort för privatkonsumtion och ställt det i relation till deras beteende. Vi har påvisat skillnader i attityd och beteende mellan kön, ålder, inkomstklass, sysselsättning och utbildningsnivå. För att undersöka detta, valde vi att genomföra en kvantitativ enkätstudie där vi frågade 190 personer i Umeå om deras attityd till att använda Kreditkort och hur deras användning av Kreditkort såg ut.

Kreditkort och påverkan : Om påverkansfaktorer som leder till konsumenters agerande

Syfte: Syftet med uppsatsen är att lyfta fram hur säljare aktivt arbetar med påverkansfaktorerna auktoritet och skrämsel vid försäljning av Kreditkort och på vilket sätt faktorerna skapar intresse hos kunder att skaffa ett Kreditkort. Vi vill även undersöka ifall vi kan se vilken av de två påverkansfaktorerna som är mest effektiv vid Kreditkortsförsäljning. Metod: Undersökningen är baserad på en kvalitativ studie och vi har genomfört intervjuer med fem duktiga säljare från de största bankerna. Slutsats: Slutsatsen som studien har påvisat är att det finns tydliga kopplingar mellan utvalda faktorer och Kreditkortsförsäljning. Vår undersökning visar även att det finns likheter i säljargumenten som skickliga säljare inom Kreditkortsbranschen använder och dessa argument har betydelse när kunder påverkas..

Kreditkort och påverkan - Om påverkansfaktorer som leder till konsumenters agerande

Syfte: Syftet med uppsatsen är att lyfta fram hur säljare aktivt arbetar med påverkansfaktorerna auktoritet och skrämsel vid försäljning av Kreditkort och på vilket sätt faktorerna skapar intresse hos kunder att skaffa ett Kreditkort. Vi vill även undersöka ifall vi kan se vilken av de två påverkansfaktorerna som är mest effektiv vid Kreditkortsförsäljning. Metod: Undersökningen är baserad på en kvalitativ studie och vi har genomfört intervjuer med fem duktiga säljare från de största bankerna. Slutsats: Slutsatsen som studien har påvisat är att det finns tydliga kopplingar mellan utvalda faktorer och Kreditkortsförsäljning. Vår undersökning visar även att det finns likheter i säljargumenten som skickliga säljare inom Kreditkortsbranschen använder och dessa argument har betydelse när kunder påverkas..

Kreditkort : En studie av Nordeas kommunikation och kundernas preferenser

Bakgrund:Betalning med kontokort blir alltmer utbrett så väl i Sverige som i andra länder. Fler tjänster knyts till korten och fler aktörer erbjuder korten. Fördelarna med kontokort framför kontanter är många, men ändå finns det en skepsis mot kontokort i allmänhet och Kreditkort i synnerhet. reditkort kan användas dels för att alltid ha finansiella medel när bilen går sönder eller kylskåpet behöver lagas, dels för att köpa en platt-TV på avbetalning. I marknadsföringen av Kreditkort ser vi allt som oftast det senare.

En integration av betalningssystem på hemsida

Detta projekt drevs på uppdrag av Optikbutiken som behövde en tjänst där mankunde betala sin order med hjälp av Kreditkort på deras aktuella hemsida. Det härprojektet gick ut på att integrera DIBS vilket är ett betalsystem för Kreditkort.Utvecklingen skedde i Visual Studio miljö. De krav som ställdes upp för det härprojektet blev uppfyllda..

Privatpersoners säkerhetsmedvetande - Kring användandet av kreditkort på Internet

I det moderna samhället utför många privatpersoner ekonomiska handlingar på Internet. Vi handlar i större utsträckning via Internet vilket kräver att vi skyddar oss mot olika datasäkerhetshot för att vår personliga information inte hamnar i fel händer. I studien gjordes en kartläggning på privatpersoners medvetenhet av datasäkerhetshot genom enkätundersökningar. Vidare undersökte vi vad två e-handelsföretag gör för att skydda privatpersonens personliga information. Resultaten visade att datasäkerhetsmedvetenheten var hög hos många privatpersoner men det fanns ett samband mellan ålder och medvetenhet.

Kreditkort till en yngre målgrupp : Relationsuppehåll genom vilja eller hinder

This thesis concerns the Swedish credit card market to a younger public and specifically Nordea as a card editor. The purpose is to investigate whether a Swedish bank can, and want to build long term relationships with a young public through credit cards, and if so, how they do this.The theoretical background formulated by researchers Bendapundi and Berry consists of four key factors of relationship maintenance; trust, dependency, dedication and constraint. These key factors are also assembled in an analytical framework. The empirical findings mainly consist of interviews with three employees at Nordea. They describe a recent segmentation of the bank?s customers with the issuing of a new credit card; Mastercard Silver.

RFID och den personliga integriteten

Dagens samhälle står på gränsen till att införa RFID (Radio Frequency Identification) teknik i allt fler produkter. Än så länge har inte speciellt många konsumenter kommit i kontakt med den nya tekniken och de för- och nackdelar denna innebär. Företagen ser fördelar i sänkta lager-, hanterings- och inventeringskostnader samt möjligheten att kunna lagra information om kunder och deras vanor med hjälp av RFID teknik. Frågan vi ställde oss var om individerna som kommer i kontakt med den nya tekniken (konsumenterna) ser samma fördelar som företagen ser och om de tror att denna teknik kommer att påverka den personliga integriteten. Detta ledde fram till vårt syfte som innebar att vi ville studera individens syn på sin integritet i samband med ett framtida införande av RFID teknologi.

E-handel : En studie kring betallösningar, säkerhetslösningar och certifieringar för små e-handelsföretag

Syftet har varit att på uppdrag av Periallo identifiera vad kunder tycker är viktigast ur ett säkerhetsperspektiv. Detta har skett genom att besvara frågorna vad som är viktigt för konsumenterna ur ett säkerhetsperspek-tiv när de handlar av små e-handelsföretag och vilka säkerhetslösningar samt betallösningar som är relevanta för små e-handelsföretag. Vi har även undersökt om det är värt för ett litet e-handelsföretag att investera i en certifiering. Arbetet har kartlagt betallösningar, säkerhetslösningar och certifieringar med hjälp av en kritisk litteraturstudie och med en enkät, det vill säga en kvantitativ metod. Resultatet av undersökningen har visat att de flesta kunderna känner sig trygga när de handlar på Internet.

Betalsystem för Inteli3 GSM roaming plattform

Vår uppgift är att sammansätta en produkt som skall sänka de så kallade ?Roaming?avgifterna som uppkommer då ett telefonsamtal måste resa eller ?roama? genom flera olikaoperatörers mobilnät. För att sänka denna kostnad har ett företag vid namn ?CallKey GroupLtd? tagit fram en produkt, ?CallKeyOne? som är en lösning baserat på GSM SIM-kort.CallKeyOne kommer att reducera kostnaden för utgående samtal radikalt och att motta samtalblir gratis i de flesta länder. Detta leder ofta till en reducerad kostnad med upp till 70 %.Uppgiften för författarna av denna rapport var att integrera CallKey: s API med enwebbaserad betalsida vid namn PayNova.

Nätpoker - En studie av Internets påverkan samt dess konsekvenser

Spelandet om pengar på Internet växer dag för dag. Kasinospel, sportsbetting, lotterier med flera spel finns att spela över Internet. Allt man behöver är en dator med Internetuppkopp-ling och ett Kreditkort. Även kortspelet poker har nu etablerat sig på Internet. Detta poker-spel benämns idag i massmedia och folkmun som ?nätpoker?.

Kassaflödesanalys, från indirekt- till direkt metod

Spelandet om pengar på Internet växer dag för dag. Kasinospel, sportsbetting, lotterier med flera spel finns att spela över Internet. Allt man behöver är en dator med Internetuppkopp-ling och ett Kreditkort. Även kortspelet poker har nu etablerat sig på Internet. Detta poker-spel benämns idag i massmedia och folkmun som ?nätpoker?.

Spridningen av tekniska standarder skapade av små företag

Standarder finns överallt omkring oss i samhället i form av t.ex. storleken på Kreditkort, specifikationerna för GSM-nätet och gängningen på skruvar och muttrar. Då flera olika tekniska lösningar konkurreras ut till förmån för en dominerande teknik reduceras kostnader för produkter och tjänster eftersom likriktning leder till ett effektivare utnyttjande av resurser. På grund av den stora samordningsvinsten är standarder av yttersta vikt för ett väl fungerande samhälle. Dagens standardiseringslitteratur behandlar standarder som skapats genom consensus i officiella standardiseringsorgan eller av stora företag där marknadskrafterna bestämt den vinnande tekniken.