Sök:

Sökresultat:

17 Uppsatser om Kran - Sida 1 av 2

Analys av potentiell kostnadsbesparing vid införande av ST-kran

Virkestransporter står för ca 25 % av de totala anskaffningskostnaderna för skogsindustrin. Implementeringen av High Capacity Transports (HCT) i syfte att reducera transportkostnaderna och minska miljöpåverkan för att bibehålla en hög konkurrenskraft för svensk skogsindustri har på senare tid fått ett ökat intresse. Ett av dessa HCT-fordon är ST-Kran, där ST står för ?Större Travar? och är en Kranbil som utvecklats för rundvirkestransporter med en bruttovikt på 74 ton vilket är 23 % högre än en konventionell 60 tons Kranbil. Syftet med detta examensarbete var att undersöka besparingsmöjligheter för rundvirkestransporter genom införande av ST-Kran hos Södra Skogs eget åkeri. Studien delades upp i tre faser.

Konceptuell konstruktion kran CV90 ARV

Under våren 2005 utförde Johan Öberg och Henrik Rautio Berguv sitt examensarbete vid Land Systems Hägglunds (LSH) i Örnsköldsvik. LSH tillverkar en rad olika banddrivna militära fordon bl. a stridsfordonet CV90. Det finns flera versioner av CV90, en av dem är CV90 ARV(Armoured recovery vehicle). På den nuvarande versionen av CV90 ARV finns en lyftKran monterad ovanpå vänster bandhylla.

Castellon - Brunelleschis runtomsvängade kran

Kandidatuppsats 20 p, Bygghantverksprogrammet vid Institutionen för kulturvård, HT 2006.

Anslutning av givare och ett dSPACE-system till en hydraulisk kran

Det här rapporten är en del av mitt examensarbete för högskoleingenjörsexamen i elektroteknik vid Växjö Universitet, MSI. Arbetet är en del av ett större projekt kallat Kranstyrningsprojektet som bedrivs av Växjö Universitet, Rottne Industri med flera, vars syfte är att underlätta för förare att kontrollera den Kran som finns på Rottnes skotare. För projektet har det använts en laborationsKran och nu har önskemålet varit att det till Kranen ska installeras ett nytt styrsystem från dSPACE. Dessutom vill man att nya givare ska sättas på Kranen och kopplas till dSPACE. Man vill även ha en manual för att nya studenter ska kunna använda systemet.

Mobil enhet för kameraövervakning

En mobil kameraövervakningslösning är idealiskt att ha när tillfällig övervakning måste ske, på t.ex. Båtklubbar, Hamnar, Byggarbetsplatser, Inhägnade uppställningsplatser, Parkeringar, Event m.fl. Det som sker idag då dessa platser ska övervakas är att en fast mast ställs dit med hjälp av en lastbil med Kran eller att kamerorna sätts upp på befintliga byggnader. I dagsläget finns ingen tillräckligt mobil helhetslösning för den här typen av övervakning i Sverige..

Adaptiv varvtalsstyrning vid användning av en lastbils kraftuttag

Med ett växande fokus på ett långsiktigt hållbart samhälle som tar ansvar för miljön strävar fordonstillverkare efter att sänka energiförbrukningen på sina fordon. Detta arbete behandlar hur man kan sänka bränsleförbrukningen för lastbilar med påbyggnader. En påbyggnad kan t.ex. vara en Kran, en lastväxlare eller en betongpump. En metod för att sänka energiförbrukningen är att sänka det varvtal som lastbilens dieselmotor arbetar vid.

Halvautomatisk styrning av järnvägskran

En RMRC, Rail Mounted Railway Crane, är en Kran för hantering av containertrafik till och från järnvägsvagnar. Kranen som är helt manuellt styrd utrustas med en semiautomatik som hjälper operatören att positionera Kranen. Målpositionen för containern kommer från terminalens logistiksystem. För positioneringen har en lämplig regulator tagits fram som tar hänsyn till den mekaniska påverkan på motorer och växellådor som finns vid acceleration och retardation. Regulatorn har tagits fram och testats i en simuleringsmiljö.

Det är inte som att öppna en kran och tömma ett badkar : En intervjustudie om dialyssjuksköterskors kliniska beslutsfattande avseende ultrafiltration

Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur dialyssjuksköterskor motiverar de kliniska beslut de fattar avseende ultrafiltration (UF), och att undersöka på vad de baserar sin bedömning om vad som är rimlig ultrafiltrationshastighet (UFR).Metod: Studien är kvalitativ, med explorativ design. Sex sjuksköterskor på en dialysmottagning i Mellansverige intervjuades, och insamlat data analyserades med kvalitativ innehållsanalys.Resultat: Genom analysen definierades fem kategorier och 14 subkategorier, som speglar meningsenheternas manifesta innehåll. Huvudkategorierna var: datainsamling, kommunikation, erfarenhet och kompetens, åtgärder för att förebygga dialysrelaterade komplikationer samt förutsättningar för implementering av UFR som kvalitetsvariabel.Slutsats: Sjuksköterskornas beslut avseende UF påverkades i hög grad av både patienters och kollegors åsikter, medan ansvarig läkare i ringa utsträckning var delaktig i beslutsprocessen. Beslutet komplicerades av att både ankomstvikt och torrvikt ofta var inkorrekta. Informanterna kände, och tog genom egna initiativ, ansvar för att förebygga dialysrelaterade komplikationer.

Adaptiv varvtalsstyrning vid användning av en lastbils kraftuttag

Med ett växande fokus på ett långsiktigt hållbart samhälle som tar ansvar för miljönsträvar fordonstillverkare efter att sänka energiförbrukningen på sina fordon. Dettaarbete behandlar hur man kan sänka bränsleförbrukningen för lastbilar medpåbyggnader. En påbyggnad kan t.ex. vara en Kran, en lastväxlare eller enbetongpump. En metod för att sänka energiförbrukningen är att sänka det varvtal somlastbilens dieselmotor arbetar vid.

Konceptutveckling av stänkskärm : För lastbilars andra framaxel

Detta examensarbete utfördes på uppdrag av Scania. Målet var att ta fram koncept på en stänkskärm som skall placeras över den andra framaxel på lastbilar med dubbla framaxlar. Det togs även fram en uppskattning kring hur mycket värde en sådan skärm skulle skapa åt Scania. Dubbla framaxlar används då vikten över lastbilens främre del är så stor att den behöver delas upp på två axlar. Endast 8% av de lastbilar Scania säljer behöver dubbla framaxlar.

Gaffeltruckfri produktion : En studie genomförd vid Volvo Construction Equipment

Volvo Construction Equipment är en del i koncernen Volvo Group. Volvo Group som är en av de ledande aktörerna i världen på transportlösningar. Volvo Construction Equipment utvecklar och tillverkar anläggningsmaskiner i samtliga världsdelar utom Afrika och Oceanien och levererar produkter till kunder över hela världen. I Braås i Småland finns Volvo Construction Equipments huvudanläggning för utveckling och tillverkning av ramstyrda dumprar, inom vilket segment de är världsledande.Gaffeltrucken är den maskin som orsakar flest anmälda arbetsplatsolyckor i Sverige och i snitt anmäls cirka 750 olyckor per år. Företag har med anledning av denna säkerhetsrisk och produktivitetsbegränsningar i allt större utsträckning börjat studera alternativa lösningar för den interna materialhanteringen.

Lyftkranars livslängd : analys av hur lyftkranars livslängd påverkas av dess drift samt framtagning av verktyg för konditionsanalys.

På Sandvik Materials Technology i Sandviken finns en lyftgrupp som ansvarar för samtliga Kranar på industriområdet. Syftet med examensarbetet är att skapa ett verktyg som hjälpmedel för att kunna ta fram rekommendationer för ett kostnadseffektivt utbyte eller underhåll av traverser som baseras på livslängden. En lyftKrans livslängd beror på hur den körs d.v.s. lastvikt och lyftfrekvens samt hur den färdas. Verktyget skapades i kalkylprogrammet Microsoft Excel. Med hjälp av driftdata som tas fram ihop med produktionen och matas in i programmet resulterar det i en teoretisk livslängd för den aktuella Kranen.

Laboratorieundersökning av filtermaterial för lakvattenbehandling - karakterisering och reningseffektivitet

Lakvatten har varierande föroreningsgrad och karaktär. Det bildas då regnvatten perkolerar igenom en deponi. I en deponiverksamhet är lakvattnet den huvudsakliga påverkan på den omgivande miljön. För att begränsa föroreningshalten i naturen behöver lakvattnet samlas upp och omhändertas. Olika tekniker har utvecklats för att rena lakvatten lokalt.

Energieffektivisering av Hotell Inlandia Norsjö

Detta arbete innefattar en undersökning av Hotell Inlandia i Norsjö på uppdrag av Norsjö kommun för att hitta de delar som är gamla, ineffektiva och dåliga för att sedan ta fram förslag på förbättringar för att minska energiförbrukning, kostnader och förnya vissa delar.De delar som undersökts är:? Värmekällan? Värmesystem, radiatorer? Fönster? Ventilation? Vattenflöden i duschar och KranarEn undersökning av fönster och beräkning av värmeförluster genom dessa har gjorts för att se hur mycket uppvärmningsbehovet kan minska genom att byta till nya fönster med lägre värmegenomgångstal, U-värde. En offert har tagits fram på nya fönster som använts för att jämföra med de gamla och genom att byta till nya fönster kan det faktiska årliga energibehovet minska med ungefär 33,8 MWh per år och för att förstå ungefär hur mycket det är så kan det jämföras med energiförbrukningen i en genomsnittlig svensk villa som ligger på 25 MWh per år.Beräkningar har gjorts på dusch- och Kranmunstycken för att se hur mycket besparingar som skulle kunna göras genom att byta ut gamla munstycken med högt flöde till nya vattensparande. Genom att byta ut de gamla duschmunstyckena som släpper ut ca 19 liter vatten per minut mot nya effektiva som släpper ut ca 6 liter per minut kommer uppvärmningskostnaderna för vattnet genom duschning att minska från 3800 kronor till 1194 kronor. Detta gäller om det bor två personer i ett rum som duschar 10 minuter per dag i ett helt år.

End of line test : En studie av företaget Emotrons linjetestning i produktionen

Emotron is a company specialised in developing, producing and marketing equipment to con-trol, monitor and protect processes and machinery driven by electric motors, with an applica-tion focus. Examples of uses for their products are fans, pumps, lifts and cranes.The project is to look at Emotrons end of line test. The company has seen that at the final test-ing there is a bottleneck that restricts the outflow and prevents an increase in the number of tested products.The purpose of this project is to review how Emotrons end-of-line test works today and if there is a possibility to make the test more efficient in such a way that the quality is not at risk, while increasing the outflow of tested products.The projects first step is to look at and analyse what is causing the bottleneck at the end-of-line. When the analysis is complete, the next step is to review whether there is a possibility to solve the bottleneck and if so in what way can this be done. Emotrons most overall objective of the project is to increase the outflow of the number of tested products without jeopardizing the quality.An analysis has been made on frequency inverters, soft starters and shaft power monitors.

1 Nästa sida ->