Sökresultat:
2168 Uppsatser om Konventionell produktion - Sida 55 av 145
Framtidslayout för Hållarefabriken, SKF Göteborg
Examensarbetet genomfördes under hösten 2005 på Hållarefabriken, SKF Sverige AB, i Göteborg. Projektgruppen bestod av två civilingenjörsstudenter från instutitionerna Arbetsvetenskap och Industriell Ekonomi och Samhällsvetenskap, vid Luleå Tekniska Universitet. Arbetet ?Framtidslayout för Hållarefabriken, SKF Göteborg? handlar om att ta fram en layout för Hållarefabriken som visar hur fabriken kan se ut om 10 år. Hållarefabriken tillverkar hållare, som är en komponent i ett rullager.
Managementtrender i svensk produktion
Med hjälp av en stor mängd vindobservationer i tid och rum analyseras vindhastigheters statistiska egenskaper. Det visar sig att weibullfördelningen väl beskriver vinden, bådeårs- och månadsvis. Vidare används variogram för att undersöka vindens korrelation i rummet. En parametrisk variogrammodell som ger en bra beskrivning för närliggandepunkter ärWhittle. Dessutom skattas medelvärdesfunktioner för vindens tidsserier.
IKT-verktyg för distansstudier: Hur upplever studenter att de verktyg som LTU tillhandahåller för distansstudier fungerar?
Min rapport har följt upp hur Bergenudds jobbar i dagsläget med deras byggservice och hur de jobbar för att effektivisera deras produktion och öka förtjänsten.Jag har byggt min rapport på samtal med snickare och hantverkare som jobbar med servicejobben på Bergenudds. Jag har även fört diskussioner med arbetsledare och VDn: Dan Lindbäck om deras uppfattningar och idéer hur effektiviteten kan ökas.Byggbranschen har tyvärr fått ett dåligt ryckte att vara väldigt ineffektiva och ta för lång tid att utföra deras jobb. Problemet är att det kan vara många olika moment som kräver en noggrann planering och samordning. Det är där som jag har upplevt att det drar ut på tiden när hantverkaren måste vänta på elektrikern eller rörmokaren. Det är många moment som ska samordnas på ett så smidigt sätt som möjligt.
IKT i tyskundervisningen på högstadiet
Detta arbete skrevs inom det kompletterande pedagogiska programmet på Malmö högskolan. Syftet var att undersöka tysklärarnas IKT-användande på högstadiet i kommunerna Lund, Malmö och Trelleborg. Undersökningen utgick ifrån de tre didaktiska frågorna vad, hur och varför. Konkret undersöktes i vilken omfattning och på vilket sätt elever och lärare använder IKT i tyskundervisningen, vilka av kursplanens kunskaper och förmågor som lärs ut och vilka skäl tysklärare har för att använda IKT i undervisningen. Resultaten kom fram med hjälp av kvantitativ metod i form av onlineenkäter.
Analys av blått och grönt vattenfotavtryck för nötkött från ICA:s sortiment
ICA vill utveckla sitt miljöarbete i vattenfrågor. Denna rapport syftar till att öka medvetenheten hos ICA om verksamhetens miljöpåverkan genom att analysera vattenfotavtrycket ? vanligen kallat Water Footprint ? för ett livsmedel. Vattenfotavtryck är ett verktyg inom miljösystemanalys som används för att kartlägga sambandet mellan produktion och konsumtion av produkter och vattenanvändning. Studien visade att vattenfotavtrycken är ungefär 14 500 liter/kg och 16 500 liter/kg för svensk respektive irländsk nötfärs.
Genreblandning i digitala spel
Genreblandning har de senaste fem åren blivit en allt större del i hur
datorspel designas. Den här uppsatsen är en studie i hur genreblandning kan
appliceras i en spelproduktion och hur denna produktion och dess genreblandning
uppfattas av en grupp utomstående som sedan spelar spelet. Den blandning som
studeras är den mellan genrerna role-playing game, dual-joystick shooter och
minigolf. Resultaten från den enkät denna grupp sedan svarar på visar att
genreblandning mellan de valda genrerna fungerar trots deras olikheter
sinsemellan, men att det är mycket viktigt att spelets övriga element inte
försummas till förmån för genreblandningen. Det framgår även att den grad till
vilken de tre genrerna blandas i spelet respondenterna testar inte är den
maximala..
Making ideas come to life in film/theatre/commercial production
I den här uppsatsen redogör jag för mitt arbete som C-foto på långfilmen Äta,
Sova, Dö där jag jobbade i två månader under våren 2011. Man får följa min väg
från förberedelserna jag gjorde inför filmen och mina tidigare erfarenheter i
området, till hur det gick för mig på inspelningen.
Jag beskriver även min undersökning av idéarbete och produktionsprocesser inom
långfilmen ur mitt perspektiv. Jag visar två olika sätt man kan arbeta med
idéarbete på film utifrån intervjuerna jag gjorde med regissören Gabriela
Pichler för Äta, sova, dö och filmregissören Johan Lundborg på hans film
Isolerad. Skildringar gör jag också via intervjuerna jag hade med
produktionsbolaget AFOS och teaterregissören Kent R Andersson mot hur idéarbete
fungerar under reklamproduktioner och teater.
För att lättare visa hur arbetet i de olika produktionerna kan se ut har jag
sammanställt produktionsprocesser för varje produktion steg för steg från idé
till färdig produkt..
Förbehandling av skogsindustriellt slam för ett ökat metanutbyte vid rötning : En kombination av termisk och kemisk förbehandling
Vid tillverkning av massa och papper förorenas årligen 505 miljoner kubikmeter vatten som måste renas innan det släpps tillbaka till omgivningen. Vid reningen avskiljs först stora partiklar som sedan avvattnas och förbränns. Vattnet som blir kvar genomgår ytterligare en rening, varvid det bildas bioslam. Bioslammet innehåller mycket intracellulärt vatten, vilket gör det kostsamt och energikrävande att avvattna. Det är även sedan 2005 förbjudet att dumpa organiskt material, varför en mer ekonomiskt attraktiv behandling av slammet är anaerob nedbrytning.
Verktyg för effektivare projektering av betongelement: Gapet mellan program och mötet mellan projektering och programmering
Examensarbetet handlar huvudsakligen om förtillverkade stabiliserande väggar i betong (prefab). Ett behov av att effektivisera modelleringsarbetet med väggkopplingar i beräkningsmodell utreds i en explorativ studie. Effektiviseringen erhålls med automatiserade algoritmer framtagna utan konventionell programmering. Arbetet vilar på en deskriptiv förstudie om de många steg en konstruktör går igenom i sin process för beräkning (beräkningsgång). Beräkningsgången avhandlas i arbetet och bygger på linjär elastisk global analys baserad på skalteori och finita element metoden (FEM).
Produktionsplanering av plattbärlag
Detta arbete har jag skrivit i samarbete med företaget Färdig Betong(FB) som tillverkar plattbärlag, dvs förtillverkade betongelement till bjälklag i hus. Till största del handlar arbetet om mängd och tid dvs. om och när fabrikerna kan leverera. Jag tittade även på lagrets inverkan på produktionen. Det visade sig att obalans i lagret hade oönskade effekter, såsom brist på ritningar vid för stort lager och riskerad leveranssäkerhet vid för litet lager . Jag försökte hitta en formel som tog hänsyn till både aktuell produktion och lagret vid ett beslut om order. Efter olika försök så kom jag fram till en formel som uppfyllde de olika kriterierna.
Optimering av behovsparameter i sågsimuleringsprogram
Detta examensarbete har syftat till att göra en genomgång av användningen av optimeringsprogrammet WoodLine på Wallmarks Såg AB. Målet har varit att hitta förbättringar i användningen av optimeringsprogrammet. Optimeringsprogrammet arbetar med så kallade tabellpaket. De tabellpaket som tidigare använts har funnits i många år, ändringar i dom har skett av flera olika personer vilket har inneburit en avsaknad av struktur. I examensarbetet har det tagits fram ett förslag på en metod att skapa nya tabellpaket som följer en viss struktur.
Lean Construction i teori och praktik
Höga byggkostnader, kvalitetsproblem, dyra kostnader för omprojektering och
låg lönsamhet för entreprenörer är exempel på problem inom byggbranschen.
Statistik pekar på att byggkostnaderna för att producera byggnader har
stigit kraftigt under de senaste åren. Byggnadsentreprenörer har börjat
utveckla alternativa metoder för att genomföra kostnadseffektiva projekt.
Denna studie kan delas upp i två delar, en teoretisk och en empirisk del.
Den teoretiska delen utgörs av litteraturstudier för att få djupare kunskap
och förståelse om Lean konceptet. Den andra delen avser en empirisk studie.
Påverkad strukturerad produktion produktiviteten? : Analys av mätningar från byggbranschen
The cost of construction projects have increased during the past few years. Different actors in the construction industry work together to advocate various measures to mitigate these cost increases. One of these measures is to try to improve the efficiency in the phase of production. By striving for a kind of standardization with a constant quest for improvement, the productivity can increase while the costs of production fall.For this thesis has a case study been conducted at the construction company JM AB which is seeking this. They call the approach structured production and have implemented various measures to achieve a more productive output.Based on information from reconciliations, the cost and the spent hours of craftsmen have been analyzed at the company where the case study took place.
Prestandaanalys av cache i webbmiljö
Företaget Dramatify tillhandahåller en tjänst för TV- och filmproduktions-bolag att hantera kommunikation och information kring sina produktioner med hjälp av mobiler och datorer oavsett var de befinner sig. De upplever långa responstider för sin webbapplikation och gav som förslag att studera lagring av produktionsdata i cache. För att lösa problemet har en under-sökning av tidigare arbeten inom området och lämpliga tillämpningar för att implementera, testa och analysera prototyper som lagrar data i cache.Resultatet blev en prototyp för klient respektive server med strategin att lagra varje produktion styckvis i cache. För att testa prototyperna skapades en implementation av automatiska tester som lagrade mätdata om relate-rad prestanda till cache för sidanrop från webbapplikationen i olika en-heter och webbläsare. En analys av mätdata gjordes och det visade sig att klientprototypen var 32 procent snabbare och serverprototypen 21 procent snabbare jämfört med Dramatifys implementation..
GROWTH: En studie om hur man kan skapa liv i en post-apokalyptisk spelvärld
Detta arbete undersöker frågan om hur man kan gå tillväga för att skapa en
känsla av liv i en postapokalyptisk spelvärld med hjälp av färger, former och
animationer i en egen spelproduktion. Arbetet tar upp flera teorier kring
spelutveckling, post-apokalyptisk fiktion och färglära. Arbetet tar också upp
verktyg som användes i produktionen av det spel som skapades och hur arbetet
fortskred. Diskussionen som följer tar upp hur metoderna som användes påverkade
resultatet och vad resultatet blev, samt hur man gick tillväga för att tolka
det. Slutsatsen som dras i diskussionen visar att det är möjligt att skapa en
känsla av liv i en postapokalyptisk spelvärld i en egen produktion och hur man
kan förbättra de metoder som använts i en eventuell uppföljning av detta
arbete.