Sök:

Sökresultat:

406 Uppsatser om Konkurrenskraft - Sida 2 av 28

Småföretagande inom catering

Det finns idag l 02 stycken listade cateringverksamheter i Göteborg och många av dessa är småföretag. Utöver de företag som enbart ägnar sig åt catering erbjuder även andra företag denna tjänst, såsom restauranger och cafeer, vilket tyder på en hård konkurrens. Marknadskommunikationsverktyg är betydande som konkurrensmedel och används av alla varianter av företag för att nå ut till potentiella kunder. Även word of mouth är utav stor betydelse i marknadsföringssyfte. Den här kvalitativa studien omfattar fyra småföretagare som bedriver cateringverksamhet För att skapa en bild av situationen för dessa företagare angående utmaningar, Konkurrenskraft, generering av nya kunder, samt långsiktiga kundrelationer användes semistrukturerade intervjuer.

IAS 19 - Pensionsredovisning : En studie om redovisningen av aktuariella vinster och förluster

Den Svenska Basketligan är en av få europeiska nationella ligor (oavsett sport) som tillämpar det stängda seriesystemet inom lagidrott. Sedan säsongen 92/93 har den högsta svenska ligan i basket varit stängd och upp- och nedflyttning har vilat på framförallt ekonomiska skäl, och inte sportsliga. Detta är väldigt ovanligt i Europa och i akademisk litteratur görs en tydlig uppdelning mellan europeisk och amerikansk idrottsstruktur. En faktor som bidrar till att göra ligans karaktär stängd är att mästarlagen och övriga topplags deltaganden i europeiska och regionala sammanhang är oregelbundna.I uppsatsen tillämpas ett systemteoretiskt perspektiv som grund och teorier om konkurrens och kompetensutveckling används som stödteorier. 5 spelare, varav 3 med internationell erfarenhet,2 coacher samt en basketfokuserad skribent ger i uppsatsen deras synpunkter på hur ligans struktur påverkar deras och ligans internationella Konkurrenskraft.Studiens resultat pekar på att det finns stora möjligheter till en förbättrad internationell Konkurrenskraft, men att det krävs förändringar i strukturen och synen på vad basketligan har för syfte..

Kinesisk högteknologi i världen : En fallstudie av två kinesiska telekomföretags internationaliseringsprocess

De kinesiska företagen börjar nu komma ifatt företagen från väst och konkurrerar med de globala företagen även på högteknologisk produktion. Vi har till denna uppsats gjort en fallstudie på de två kinesiska telekomföretagen Huawei och ZTEs internationaliseringsprocesser, och undersökt deras Konkurrenskraft. Till vår hjälp har vi använt Uppsalamodellens teorier om de psykiska avståndens betydelse och en artikel av Child och Rodrigues som behandlar de kinesiska företagens behov av att kompensera sina nackdelar samt fyra perspektiv som tillför internationaliseringen de omständigheter som är speciella för kinesiska företag. Genom att söka fakta på Internet och göra intervjuer med de båda fallföretagen skapades den empiri som analyserades. I slutsatsen kommer vi fram till att i exportförsäljningen följer de båda företagen mönstret som Uppsalamodellen förutspår bra.

Innovationsstöd i tidigt skede : hur påverkas Sveriges internationella konkurrenskraft

In a globalized world, competitiveness is based on the high IP (intellectual property) of our export products and innovations are therefore important for new companies to establish and develop. It´s not enough to just have big international companies but it is also necessary to invest in new companies that can be competitive in the future. By helping entrepreneurs with innovation support in the early stages, new technology-based businesses are established and developed. The purpose of this paper was to examine how innovation support in the early stages affects the establishment and development of new technology-based companies. Furthermore, we investigated how this will affect Sweden's international competitiveness.

Telecom City : Co-Opetition and Communication within a regional growth cluster

Vår uppsats undersöker, om hur möjligheterna för utbyte av information samt samarbete mellan Telecom Citymedlemmarna kan förbättras, med ändamålet att stärka deras Konkurrenskraft gentemot externa konkurrenter..

CSR som konkurrenskraft : En fallstudie av Samhall

Allt fler kvinnor söker sig till rektorsyrket. Medan yrket har blivit mer kvinnodominerat har även arbetsvillkoren blivit hårdare. Långa dagar med mycket oförutsedda arbetsuppgifter gör rektorsyrket till ett tungt arbete. Studier visar att det fortfarande är kvinnan som tar hand om det mesta i hemarbetet. Tuffa arbetsvillkor och mycket ansvar i hemmet kan leda till långvarig stress.

Ekonomistyrning för balanserad flexibilitet och förutsägbarhet: en fältstudie av innovationsprocessen i ett kostnadsledande företag

Problematisering: Ekonomistyrning i kostnadsledande företag etablerar stabila förhållanden och eliminerar variation för att kontrollera kostnader, vilket enligt traditionell forskning ses som innovationshämmande. Samtidigt tycks företag i ökad utsträckning arbeta med kombinerade affärsstrategiska fokus, då viss innovation har visat sig nödvändig för att upprätthålla Konkurrenskraft. Detta problematiserar tidigare forskning inom ekonomistyrning som behandlar affärsstrategi som ett val mellan antingen kostnadsledarskap eller differentiering.Syfte: Genom att utvärdera om kostnadsledarskap och differentiering kan kombineras för att skapa Konkurrenskraft är syftet med denna studie att utveckla en fördjupad förståelse för hur en lågprispositionerad organisation kombinerar och använder styrmedel för att stödja innovation genom produktutvecklingsprocessen.Metod: Studien utvecklar befintliga teoretiska ramverk genom ett kvalitativt induktivt tillvägagångssätt. En inledande litteraturstudie resulterade i fem teoretiska förväntningar som möjliggjorde en analys av utförd fältstudie. Genom att intervjua fem respondenter från olika funktioner och hierarkiska nivåer i en kostnadsledande organisation som samtidigt utmärks av innovativ differentiering, kunde de fem teoretiska förväntningarna diskuteras samt utvecklas.

Telecom City - Co-Opetition and Communication within a regional growth cluster

Vår uppsats undersöker, om hur möjligheterna för utbyte av information samt samarbete mellan Telecom Citymedlemmarna kan förbättras, med ändamålet att stärka deras Konkurrenskraft gentemot externa konkurrenter..

Kunskapsöverföring - vägen till konkurrenskraft och ökad tillväxt i turistindustrin? : En studie baserad på samarbete mellan universitet och tre turistföretag.

Turism är den nya basnäringen i svensk ekonomi. För att företag inom turistindustrin ska bli Konkurrenskraftiga och nå ökad tillväxt krävs innovationsprocesser.Tre studentuppsatser från 2007 har legat till grund för den här undersökningen. Syftet med den här studien är att kartlägga hur kunskapsöverföring som överlämnats från universitet till turistföretag bidragit med innovationsprocesser som lett till ökad tillväxt och Konkurrenskraft i turistföretag.I samtliga undersökta fall påvisas att den överförda kunskapen varit mer bekräftande än innovativ för uppdragsgivarna. Vidare visar undersökningen att studentuppsatserna som erhållits varit för omfattande och för svåra att ta till sig för merparten av mottagarna. Undersökningen visar att kunskapen i sig, genom studentuppsatserna från universiteten inte varit bristfällig och obrukbar.

När konkurrensen hårdnar : - En kvantitativ studie om ett detaljhandelsföretag i Umeå

Denna studie undersöker hur detaljhandelsföretaget Expo Stormarknad i Umeå AB kan använda olika komponenterför att stärka sin Konkurrenskraft på marknaden i Umeå, i takt med att konkurrensen kommer att öka. Att konkurrensen kommer att öka beror på att Ikeainom en snar framtid slår upp sina dörrar i Umeå. För att ett litet företag som Expo ska kunna konkurrera med möbeljätten är det nödvändigt att Expo utvärderar hur de kan agera och vilka verktyg de kan använda sig av för att stå sig i konkurrensen. Den problemformulering som vi utformat och som ligger till grund för studien är:?Hur uppfattar Expos kunder företagets produkter och tjänster, och hur kan Expo utformafem av oss valda komponenter för att stärka sin Konkurrenskraft i Umeå??.Studiens syfte är därmed att med hjälp av enmarknadsundersökning undersöka den uppfattning om och attityder gentemot Expo företagets kunder har, för att ge Expo en nulägesrapport ochför attidentifiera eventuellaförbättringsområden.

Inköp är medicinen : En analys av hur konkurrenskraft skapas med hjälp av inköp på den svenska apoteksmarknaden.

Examensarbete, handelsekonomprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Kalmar, 2FE60E Företagsekonomi III Ledning och utveckling i handelsföretag, VT2011.Författare: David Brndusic, Eric Danielsson och Lucas LangåHandledare: Christine TidåsenDatum: 2011-05-30 Titel: Inköp är medicinen - En analys av hur Konkurrenskraft skapas med hjälp av inköp på den svenska apoteksmarknaden  Bakgrund: Det svenska apoteksmonopolet avskaffades år 2009, sedan dess har flera kedjor etablerat sig på marknaden (Apoteket AB årsredovisning 2009). Delar av Apoteket AB såldes av till privata aktörer för att undvika en för stor marknadsandel, de är dock fortfarande marknadsledande. Marknaden präglas nu av fri konkurrens och det har därför blivit allt viktigare att skapa sig konkurrensfördelar för att få en starkare marknadsposition. Inköpet är direkt kopplat till företagens resultat, vilket påverkar hur mycket de har råd att investera för att bli mer Konkurrenskraftiga (Gadde & Håkansson, 1998). Syfte: Syftet med uppsatsen är att på ett tydligt sätt skapa en förståelse för hur de professionella kedjorna på den svenska apoteksmarknaden arbetar med inköp för att skapa konkurrensfördelar. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie utförd på tre professionella kedjor på den svenska apoteksmarknaden. Alla kedjor har olika stora marknadsandelar, bakgrunder och därmed olika förutsättningar.

Medstops positionering : En fallstudie om ett nytt apoteks positionering utifrån konkurrenskraft

The aim of this thesis is, from a business perspective, to examine how the pharmacy chain Medstop is working with their positioning in order to achieve competitiveness in the re-regulated pharmacy market. This is studied through a theoretical framework that demonstrates five forces that affects the competitiveness in an industry, the five-force model by Michael Porter.The thesis is a qualitative case study where data collection was done through interviews, literature, articles, websites and internal information from Medstop. The data was then complied into the theoretical perspective the authors have chosen for this paper, the five-force model by Michael Porter. This model was chosen because it gives a broad description of the competition a company faces by describing five different forces that affect the competition within a branch. The fact was collected on the basis of the marketing strategy positioning, and the essay is written from a business perspective.Our cunclusions are that the pharmacy chain Medstop are in their initial positioning and has chosen to position itself on the basis of their core values; credibility, safety and security.

10 kamp i fjärrvärme : Hur ett befintligt fjärrvärmesystem kan bli mer effektivt

Fjärrvärmen utgör idag ungefär 12 % (48 TWh) av Sveriges totala energianvändning. Starka argument att använda fjärrvärme för att tillgodose bostäders och lokalers värmebehov är möjligheten att använda olika bränslen av skiftande pris och kvalitet, den goda verkningsgraden en centraliserad värmeanläggning erhåller samt fördelen med att kombinera produktionen av el och värme.Halmstad energi och miljö (HEM), förser Halmstad och närområdet med fjärrvärme och total mängd producerad energi uppgick 2009 till 596 GWh. Avfall och biobränsle utgör den största produktionsandelen men även industriell spillvärme samt mindre mängder olja och naturgas används för att framställa värme.Konkurrenssituationen för fjärrvärme är på många orter i det närmsta monopolistisk där en stor aktör äger hela marknaden. Det är viktigt att förbättra fjärrvärmesystemet för att i framtiden behålla dess Konkurrenskraft. Följande rapport utreder och beskriver åtgärder för att göra ett redan befintligt fjärrvärmesystem mer effektivt.Utifrån möten med personal på HEM har tio punkter presenterats, vilka utvärderar olika delmoment i Halmstads fjärrvärmesystem.

Ett Apple utan Steve Jobs? : En studie om varumärkesassociationers påverkan på det konsumentbaserade varumärkeskapitalet.

Sammanfattning Den 5 oktober 2011 avled Apples publika personlighet Steve Jobs. Då en publik personlighet kan ha stort inflytande på varumärkesimagen kan denna komma att försämras på grund av denna händelse. En försämrad varumärkesimage leder till ett lägre varumärkeskapital, vilket är negativt för varumärket. Syftet med studien är att undersöka vilka varumärkesassociationer som påverkar Apples varumärkesimage med fokus på den publika personligheten. Studien utgår från ett konsumentperspektiv och datainsamlingen har skett genom en fokusgruppsintervju och en enkätundersökning för att på så sätt kunna sammanställa och undersöka varumärkesassociationers påverkan på varumärkeskapitalet.

Förutsättningar och hinder för innovation inom den gröna näringen : en fallstudie utifrån sex fall

Syftet med detta arbete är att beskriva hur innovationsprocessen ser ut bland företag inom den gröna näringen. Vidare att ta reda på är hur idéer sprids mellan företag och organisationer samt vilka hinder som finns för att en idé skall bli en innovation..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->