Sök:

Sökresultat:

201 Uppsatser om Komposition - Sida 2 av 14

Komposition av entrérabatter : ett gestaltningsförslag för sex rabatter vid tre flervåningshus i Lund

En förfrågan på en omgestaltning av sex norrliggande entrérabatter i ett bostadsområde i Lund ligger som grund för denna uppsats. Uppsatsen svarar på frågeställningarna ? Vad bör beaktas vid utformning av entrérabatter i bostadsmiljöer? ? Vilka växter kan användas i gestaltningsförslaget för Bostadsrättsföreningen Käranden 47-57 och ger rabatterna i norrläge attraktionsvärden året runt? Förutom intervjuer har litteraturstudier kring form-, färg- och växtlära samt entréer utförts. Ett designförslag till Bostadsrättsföreningen Käranden 47-57:s sex entrérabatter har skapats där hänsyn har tagits till såväl litteraturstudien som beställarens önskemål, en stram budget och växtplatsens förutsättningar. Valet av växter och Kompositionen av dessa motiveras, diskuteras och ställs mot de förutsättningar som finns.

Kulörers inverkan på varandra : En studie av kontrastverkan med färg

Min fascination för mönster har lett mig till att söka svar på vilka olika metoder som finns för att förstärka uttrycket i en bild med hjälp av olika färger.Syftet med uppsatsen har varit att studera och beskriva olika sätt att arbeta med färg för att förstärka eller förändra uttrycket i en Komposition. I detta arbete har jag försökt att förtydliga de begrepp som traditionellt används inom området färg samt arbetat både praktiskt och analytiskt med färgsättningar av egna mönsterKompositioner.De frågeställningar som behandlats är: på vilka olika sätt kan man förändra uttrycket i en Komposition med hjälp av olika kombinationer av färg? Hur benämner och förklarar man dessa metoder i litteraturen? Kan jag vid eget praktiskt bruk av dessa metoder se det resultat som anges i det studerade materialet?Eftersom jag avsett att skaffa mig en djupare kunskap i ämnet har jag gjort en kvalitativ textanalys av litteratur inom områdena färg, färgsättning och bildanalys. För att praktiskt kunna prova de olika begrepp och metoder som anges i den utvalda litteraturen har jag arbetat med färgsättning av ett antal egna mönsterKompositioner. Jag har sedan gjort en bildanalys av dessa där jag använt mig av de begrepp jag lärt mig under arbetets gång.Resultatet av min litteraturstudie har lett fram till en liten sammanfattning av området färg och dess begrepp samt också en redogörelse för olika metoder för kontrastverkan vid färgsättning.

UNDERSÖKNING AV VÄGVAL EFTER PERCEPTIONS- OCH GESTALTTEORI : Visuell vikt som vägledare i abstrakta bilder

Gestaltteoretikern Rudolf Arnheims arbete är inflytelserikt inom visuella medier. Denna undersökning prövar om gestaltteorier applicerade på en bilds Komposition påverkar val av navigering, som i en spelmiljö.Frågeställningen är vilka korrelationer man kan finna mellan en abstrakt bilds ?visuella viktfördelning? och en deltagares val mellan vänster och höger, och hur detta kan användas vid utformning av bildKomposition för design av navigering inom spelmiljöer, samt hur denna korrelation kan se ut för olika bildgestaltningar och varför.Undersökningen gjordes med bilder presenterade för deltagare i en enkät. Bilderna var konstruerade med visuell vikt som huvudsaklig faktor.Resultatet tyder på att gestatlteoretiska teorier som helhet påverkar sannolikheten för en deltagare att välja en riktning över en annan, speciellt i denna undersökning med betoning på hur blickens avläsning av bilden rör sig genom det som Arnheim beskriver som bildens gömda struktur..

Skapandet och uppsättningen av verket Siempre perdue : erfarenheter av att samtidigt vara komponist, koreograf, scenograf och reggissör

I den här uppsatsen sammanfattar jag de lärdomar jag fick av att skapa och framställa ett verk för fyra sångare och två dansare. Verket, Siempre  perdue, ingick i mitt konstnärliga projekt under mitt sista år på programmet för musiklärare med profil rytmik. Jag hade förkunskaper inom Komposition, rytmik och viss koreografi, men att sammanställa dessa och ge dom lika värde i ett verk var för mig helt nytt. Den här uppsatsen har för mig blivit ett sätt att reflektera kring det jag gått igenom och att ringa in det man måste tänka på om man ska skapa och framföra ett liknande verk. Lärdomarna handlar både om själva Kompositionen och repetitionerna  och föreställningarna.

Ockeghems kompositionsstil - Att komponera som Johannes Ockeghem

Analys och undersökning av Johannes Ockeghems Kompositionsteknik med bland annat egen Komposition som verktyg. Analysen riktar in sig på tonspråk, temabehandling och Kompositionsformer i Ockeghems komponerade mässor. Analysen har utförts parallellt med den egna Kompositionen som i denna uppsats innefattar ett antal mensuralkanon där stämmorna sjunger i olika tempi. Uppsatsen innefattar även ett ?Övnings-kyrie?, en Kyriesats, en halv Gloriasats och en Sanctussats där alla mässpartier hämtar sitt tema ur den gregorianska mässan ?Orbis Factor?.

Varför begränsa sig?: en undersökning om predetermination i komposition

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur predetermination (förutbestämda Kompositionsregler) påverkar Kompositionsprocessen och upplevelsen av musiken hos lyssnare. Genom analys av min egen Kompositionsprocess, litteraturstudier och intervjuer med tonsättare behandlas i uppsatsen olika sätt att arbeta med predetermination, resultat av att arbeta med förutbestämda Kompositionsregler och skäl till att tonsättare väljer eller väljer bort att arbeta med predetermination. Undersökningen visar hur en viss regelstyrning kan vara till hjälp i Kompositionsprocessen men även hur det kan vara hämmande att arbeta med predetermination. Lyssnarupplevelsen undersöktes med en enkätundersökning. Två par egna Kompositioner ? två poplåtar och ett stycke för kammarensemble i två satser ? har spelats upp för musikhögskolestuderande.

Gläntan : ett sökande efter gemensamma ytor

I gränslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och åhörare finns något som inte går att sa?tta ord på. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frågan vara 'varför?'.

Att skapa sig som skapare : en essä om rättfärdigande, positionering och sökande efter mening

Reflektioner kring hur den kreativa processen kan observeras på olika nivåer. .

Nya perspektiv på Olivier Messiaens begränsat transponerbara modus

Detta är en konstnärlig uppsats som är fokuserad på utveckling av mitt musikaliska språk. Mitt syfte är att undersöka användningsområden för de begränsat transponerbara modus som tecknades ner av den franska kompositören Olivier Messiaen. Detta är mina frågeställningar:Hur kan jag hitta metoder för att utforska Messiaens begränsat transponerbara modus?Hur kan jag applicera resultaten av utforskandet i mina improvisationer och i mitt komponerande?Jag har utifrån mitt eget undersökande av Messiaens modus arbetat fram ackordsserier som jag sedan utvecklat till modeller att använda i Komposition och improvisation. Jag har även undersökt hur Messiaens modus, och därmed också de ackordsserier jag tagit fram, relaterar till mer ordinära tonaliteter.Resultatet är bland annat Kompositioner som jag på ett eller annat sätt grundar på Messiaens modus.

Holism och reduktionism i den kreativa processen : om att finna medvetenhet i komponerandet

Reflektioner kring hur den kreativa processen kan observeras på olika nivåer. .

Kompositionsprocessens förutsättningar : en jämförelse mellan två traditioner

Underso?kningens syfte a?r att belysa skillnader och likheter i synen pa? Kompositionsprocesser mellan tva? traditioner: konstmusik och afroamerikansk. Fo?r att na? fram till detta syfte har fyra komponerande musikho?gskolestudenter intervjuats i en semistrukturerad kvalitativ intervju. Intervjumaterialet har sedan tolkats och analyserats med hja?lp av ett teoretiskt ramverk, besta?ende av teman ro?rande Kompositionsprocessens fo?rutsa?ttningar.

Tahini in the shape of gas

In this text, composer Kristoffer Aronsson invites us into his mind. In a sincere and sometimes straightforward way, he tries to communicate his impressions and reflections about art, music and the creative process behind the solo guitar piece Tahini in the shape of gas..

Marcela Montgat och verkligheten

What is it that I do in my artistic work? And above all, what is it that I meet in the making? I become aware of a strong link between reality and art, for example, when I tell a fictional story on stage or compose, mirror, a human destiny in music. My compositions are, together with events before, during and after they've began to exist, an experience where I move between - sometimes I have chosen to express it - different dimensions of reality..

Elektroniserad slagverksmusik

Detta arbete handlar om hur man kan använda digitala effekter tillsammans med olika slagverksinstrument. Jag har med hjälp av kontaktmikrofoner och effektpedaler testat olika ljud på vibrafon, tom-tom, cymbal, träblock, timpani och bastrumma. Jag har även skrivit en ett musikstycke där jag ger exempel på hur man kan använda de nya ljuden i en Komposition..

I hopp och förtvivlan: En kompositionsprocess av ett tvärkonstnärligt verk

Uppsatsen undersöker hur en Kompositionsprocess kan se ut i arbetet med ett tvärkonstnärligt verk bestående av akustisk musik i kombination med elektroakustisk musik och videoprojektioner..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->