Varför begränsa sig?
en undersökning om predetermination i komposition
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur predetermination (förutbestämda kompositionsregler) påverkar kompositionsprocessen och upplevelsen av musiken hos lyssnare. Genom analys av min egen kompositionsprocess, litteraturstudier och intervjuer med tonsättare behandlas i uppsatsen olika sätt att arbeta med predetermination, resultat av att arbeta med förutbestämda kompositionsregler och skäl till att tonsättare väljer eller väljer bort att arbeta med predetermination. Undersökningen visar hur en viss regelstyrning kan vara till hjälp i kompositionsprocessen men även hur det kan vara hämmande att arbeta med predetermination. Lyssnarupplevelsen undersöktes med en enkätundersökning. Två par egna kompositioner ? två poplåtar och ett stycke för kammarensemble i två satser ? har spelats upp för musikhögskolestuderande. Inom varje par har en av kompositionerna skrivits med ett visst mått av predetermination. Informanterna fick besvara skriftliga frågor om vilken av låtarna/satserna inom varje par de föredrog och vilken de trodde var skriven med förutbestämda kompositionsregler. Enkätresultatet visar att deltagarnas upplevelse av den regelstyrda musiken i flera fall överensstämde med mina intentioner som kompositör.