Sök:

Sökresultat:

846 Uppsatser om Kompletterande teknikstöd - Sida 15 av 57

Gruppchefer i morgondagens försvarsmakt

Den hÀr uppsatsen avhandlar Àmnet gruppchefskap i morgondagens försvarsmakt samt hur vÀl specialistofficersutbildningen, som ligger till grund för dessa morgondagens gruppchefer, förbereder dem för kommande uppgifter. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att lyfta och diskutera faktorer inom Àmnet gruppchefer i den nya försvarsmakten för att identifiera eventuella brister i dagens gruppchefsutbildning samt lÀgga grund för eventuell vidare forskning inom Àmnet.De frÄgestÀllningar som jag har stÀllt upp för mig Àr:Vilka allmÀnna krav kommer det att stÀllas pÄ gruppchefer i den svenska försvarsmakten?FÄr individer som genomfört specialistofficersutbildningen, rÀtt förutsÀttningar att möta de krav som kommer att stÀllas pÄ dem?  Metoden som jag har tillÀmpat för att besvara dessa frÄgestÀllningar Àr en kvalitativ analys i tvÄ delar kopplat till en teoretisk modell. Slutsatserna av denna undersökning Àr följande:Specialistofficersutbildningen Àr i sin teoretiska utformning vÀl förberedande för blivande gruppchefer.För att verkligen bottna i problemformuleringen sÄ bör kompletterande undersökningar genomföras.Den stora skillnaden pÄ dagens och morgondagens officerare ligger i chefskapet och utbildarrollen hemma i Sverige..

Beteendevetare - Ett (o)möjligheternas begrepp : - en kartlÀggning och textanalys av tre olika aktörers beskrivning av beteendevetare ur ett professionsteoretiskt perspektiv

Följande arbete avser att synliggöra den förvirring som undertecknad anser rÄda kring begreppet beteendevetare. Med den utgÄngspunkten har en kartlÀggning gjorts av vad högskolor, universitet, arbetsförmedling och fackförbund sÀger om beteendevetare i den information de har pÄ sina respektive hemsidor. Informationen har sedan strukturerats upp med hjÀlp av metoder för textanalys och diskuteras slutligen utifrÄn olika professionsteoretiska perspektiv. Vi anvÀnder oss bÄde av traditionella professionsteoretiska definitioner samt ett par nyare kompletterande teorier om professionstyper. DÄ vi inte funnit nÄgon tidigare forskning om beteendevetare tittar vi pÄ forskning om samhÀllsvetare och socionomer.

Bedömning och betygsÀttning : Hur sÀtter lÀrare i grundskolan betyg i matematik och no-Àmnen?

Syftet med den hÀr studien Àr att tydliggöra processerna för bedömning och betygsÀttning i grundskolans naturvetenskapliga Àmnen och matematik. Vidare Àr syftet att försöka tolka pÄ vilka grunder detta sker, med utgÄngspunkt i vÀlkÀnda pedagogisk-psykologiska teorier om kunskaps- och mÀnniskosyn. Undersökningen baseras pÄ kvalitativa intervjuer med Ätta lÀrare.Resultatet Àr inte generaliserbart, men visar att eleverna nÀstan konstant blir bedömda och att olika bedömningsformer anvÀnds kompletterande för att fÄ en bild av elevens kunskaper. Information frÄn bedömning av eleverna anvÀnds bÄde som underlag till betygsÀttningen och för planering av undervisningen. Respons och samtal anvÀnds med formativt syfte för lÀrandet.

Skriftliga algoritmer inom addition och subtraktion : Missuppfattningar och olika synsÀtt pÄ algoritmer

Denna systematiska litteraturstudie undersöker vanliga missuppfattningar inom skriftliga algoritmer inom addition och subtraktion. Vi undersöker Àven vilka för- och nackdelar som uppkommer av strategin inom lÄgstadieundervisningen. Syftet med denna studie Àr att fÄ en överblick av och förstÄelse för den skriftliga algoritmens roll i lÄgstadieskolor. I datainsamlingsprocessen har vi sökt efter vetenskapligt granskade artiklar frÄn en databas. Detta gav oss rekommenderade artiklar, vilket resulterade i snöbollsurval som var vÄr kompletterande sökstrategi.

MATERMINO : utformning och prövning av ett begreppsförklaringsspel i geometri för grundskolans senare Är

Syftet med denna studie var att undersöka hur ett pedagogiskt spel för grundskolans senare Är som övar geometriska begrepp kan utformas samt huruvida det kan fungera som ett givande komplement till befintliga material för geometrisk begreppsinlÀrning. Spelet, som kom att kallas MATERMINO, testades av 33 elever (15 flickor och 18 pojkar) i skolÄr 6. Dessa elever samt tre lÀrare för grundskolans senare Är bedömde sedan spelet; de förstnÀmnda i enkÀter och de senare i intervjuer. MATERMINO bedömdes frÀmst passa elever i skolÄr 6-8. Vidare visade studien att MATERMINO var omtyckt och roligt och att spelet tycktes leda till inlÀrning gÀllande geometriska begrepp.

Bliss i interaktion : - En samtalsanalytisk fallstudie av hur blissanvÀndare och tolkare tillsammans bygger upp yttranden

Syftet med denna studie var att beskriva hur patienter som opererats med total knÀplastik upplevt sin postoperativa smÀrtbehandling under tiden de vistats pÄ en vÄrdavdelning.Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie och analyserats med hjÀlp av innehÄllsanalys. Resultatet presenteras utifrÄn fyra kategorier som framkom under analysen: aktivitet, smÀrta, smÀrtlindring och uppföljning. Resultatet visade att de flesta deltagarna upplevt sin postoperativa smÀrtbehandling som tillfredstÀllande och att den smÀrta alla upplevt Àr den som uppkommit vid mobilisering. De första stegen vid uppstigande och framför allt böjning av knÀet Àr det som framkallat störst smÀrta. Den smÀrtbehandling som majoriteten av deltagarna har upplevt som vÀldigt god Àr den kombinerade metoden med kyla och tryck, sÄ kallad Cryo/Cuff.

TAKK - en möjlig resurs för barns kommunicerande? : En kvalitativ intervjustudie med pedagoger

The purpose of this essay was to determine whether signs as alternative and augmentative communication is one possible resource for children?s language development. Based on my research questions How educators perceive the importance of SAAC as possible resources to enhance children's communication?, For which children is SAAC used? and How does educators perceive child?s best in communicative interactions? have I interviewed six educators in two different kinds of municipalities with different kind of positions.In my background I lift the importance of communication for the human being, what happens to the children who doesn?t get stimulated to their language and child?s best. My literature has shown that children need to have an incentive to acquire a language and that SAAC is mainly created for children with special needs.

Det sokratiska samtalets vÀg till kunskap: seminarium som
form för lÀrande

Denna studie beskriver och förstÄr hur eleverna under seminariet utvecklar kunskaper i historieÀmnet. Vi har anvÀnt oss av en enkÀtundersökning, i huvudsak innehÄllande sÄ kallade ?öppna frÄgor?, samt av kompletterande observationer under lektioner och seminarium. Undersökningen genomfördes i en klass pÄ gymnasiets tredje Är. VÄra observationer av lektionerna visar att eleverna utvecklade sina kunskaper under lektionsserien.

Motorisk trÀning i specialundervisningen : En undersökning om/hur motorisk trÀning anvÀnds i specialundervisningen för barn med diagnosen ADHD.

Denna studie avser att undersöka om motorisk trÀning anvÀnds i special undervisningen för barn med diagnosen ADHD och i sÄ fall hur. I studien anvÀndes en kvantitativ enkÀtundersökning samt tvÄ kompletterande kvalitativa intervjuer. Studien undersöker om idrottslÀrare, speciallÀrare samt specialpedagoger överhuvudtaget har motorisk trÀning i sin undervisning. Följande undersöktes: LÀngden pÄ motorikpassen, fördelningen flickor - pojkar. Studien undersökte hur ofta och i vilken Äldergrupp den motoriska undervisningen bedrevs.

Should I stay, or should I go? : Om medarbetares benÀgenhet att stanna kvar pÄ ett logistikföretag

Syftet med denna studie Àr att beskriva och analysera medarbetares benÀgenhet att stanna kvar pÄ arbetsplatsen. Studien identifierar vilka betydelsefulla faktorer och aktörer som pÄverkar medarbetares benÀgenhet att stanna kvar pÄ arbetsplatsen, samt vilka av dessa som Àr mest centrala. VÄr avsikt Àr Àven att göra en jÀmförelse mellan tvÄ personalgrupper i den studerade organisationen. Empirin samlades in via intervjuer med en kompletterande enkÀt. Resultatet visar att det finns ett flertal betydelsefulla faktorer och aktörer för medarbetares benÀgenhet att stanna kvar pÄ arbetsplatsen och dÀr uppvisar de tvÄ personalgrupperna stora likheter. De mest centrala faktorerna och aktörerna Àr social gemenskap, anstÀllningstrygghet samt intressanta och utmanande arbetsuppgifter.

FörÀndringar hos barn med autismspektrumstörning och insititutionaliseringsproblematik vid utökade möjligheter till kommunikation : En fallstudie i RumÀnien

Studiens syfte var att beskriva eventuella förÀndringar avseende beteende och kommunikation hos barn med autismspektrumstörning och institutionaliseringsproblematik nÀr de fick möjlighet att kommunicera med hjÀlp av bildstöd. En kvalitativ metod med en fallstudiedesign valdes. TvÄ barn ingick i studien. Datainsamlingen skedde genom delvis strukturerade intervjuer av personal samt observationer och bedömningar av barnen. Interventionerna pÄgick under knappt fyra veckor.

Tv-twittande : En studie om konsumenters engagemang via sociala medier

Denna studie syftar till att ge en bild av varför konsumenter vÀljer att engagera sig i interaktionen genom företags kanaler pÄ sociala medier. Det empiriska underlaget insamlades genom en kvantitativ studie i form av en enkÀtundersökning samt en kompletterande textanalys av inlÀgg skrivna pÄ Twitter. Studien undersökte fyra bakomliggande processer till engagemang. Dessa engagemangsprocesser Àr socialisering, samvÀrdeskapande, lÀrande och word-of-mouth. Undersökningarna visar att socialisering och word-of-mouth Àr de största bakomliggande processerna till konsumenters engagemang i jÀmförelse med lÀrande och samvÀrdeskapande.

Strategiska allianser : fallet SkÄnemejerier

Syftet med denna uppsats Àr att hitta faktorer som Àr av vikt för att SkÄnemejeriers samarbeten med andra aktörer ska bli framgÄngsrika. Bakgrunden Àr de förÀndringar som fallföretaget bör söka genomföra för att fÄ bukt med sÄvÀl lönsamhetsproblem som marknadspositionen. PÄ den europeiska marknaden har livsmedelsföretag pÄ senare tid mÀrkt av en allt hÄrdnande konkurrens. Internationalisering av produktion och försÀljning Àr mÄnga gÄnger en nödvÀndig strategi för dessa företag i syfte att stÀrka sin konkurrensförmÄga. MÄnga livsmedelsföretag Àr mycket framgÄngsrika i sin strÀvan att upprÀtta samarbeten för att dÀrigenom fÄ tillgÄng till nya marknader.

TAKK i förskolan? : FörÀldrars och pedagogers syn pÄ Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

AbstraktSyftet med studien var att undersöka hur förÀldrars och pedagogers upplevelser och erfarenheter av TAKK-metoden pÄverkade sprÄkutvecklingen hos barn med sprÄkstörning.  FrÄgestÀllningarna var:- Vilka upplevelser/erfarenheter fanns bland förÀldrar och pedagoger?- Vilken betydelse hade kommunikationsmetoden för sprÄkutvecklingen?- Vad bidrog till goda resultat?- Hur stÀmde vÄra resultat med tidigare forskning? Vi valde att arbeta med en enkÀtundersökning som vi kompletterade med intervjuer. (EnkÀtsvaren presenterades i stapeldiagram.) Resultaten visade att bÄde förÀldrar och pedagoger var positiva till metoden. De ansÄg att den var bra för barnens sprÄkutveckling och underlÀttade kommunikationen. Undersökningsgrupperna ansÄg att man inte anvÀnde sig av TAKK i alla situationer.

Det gĂ„r inte att spela Ödessymfonin utan att kunna noter: En studie om hur lĂ€rare och studenter uppfattar noter och gehör i undervisningen

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att belysa lÀrare och studenters uppfattning om gehör och noter i undervisningen. Jag vill ocksÄ undersöka hur studenterna upplever ett gehörsbaserat och notbaserat musicerande. Studien genomfördes med hjÀlp av fyra stycken kvalitativa intervjuer och alla fyra informanter, tvÄ lÀrare och tvÄ studenter, hade erfarenhet av gehör och noter i undervisningen. FrÄn intervjuerna fick jag fram att noter och gehör ska komplettera varandra och frÀmja elevens musikaliska utveckling. De bÄda studenterna hÀvdade att ett musicerande som sker via gehöret Àr mer fritt och personligt, men vidhÄller ocksÄ att man gör en egen tolkning om man spelar via noter.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->