Det sokratiska samtalets väg till kunskap
seminarium som
form för lärande
Denna studie beskriver och förstår hur eleverna under seminariet utvecklar kunskaper i historieämnet. Vi har använt oss av en enkätundersökning, i huvudsak innehållande så kallade ?öppna frågor?, samt av kompletterande observationer under lektioner och seminarium. Undersökningen genomfördes i en klass på gymnasiets tredje år. Våra observationer av lektionerna visar att eleverna utvecklade sina kunskaper under lektionsserien. Deras förmåga att problematisera sammanhang av historiska förlopp ökade under tiden. Enkätundersökningen som behandlade elevernas upplevelse av seminariet visade att eleverna ställde sig mycket positiva till denna pedagogiska form varav det ömsesidiga utbytet av tankegångar var det som mest uppskattades. Seminariet gav utrymme till ett mångfaldigt perspektivbyte på de frågeställningar som behandlades. Eleverna ansåg att seminariet som form, det så kallade sokratiska samtalet, gav dem möjlighet att se sammanhang och utöva källkritik. Eleverna ansåg också att seminarieformen utgjorde ett alternativ till traditionella inlämningsuppgifter eftersom de ville sätta samtalet och reflektionerna i centrum.