Sök:

Lärarkompetens


Syftet i studien var att beskriva, analysera och försöka förstå vad lärarkompetens var, men även att forskningsmässigt inringa regeringens sju grundkompetenser. För att besvara syftet använde vi oss av en kvalitativ metod grundad i hermeneutisk teori. Studien byggde på kvalitativ intervjuer samt en litteraturstudie. I studien intervjuades även verksamma gymnasielärare i en gymnasieskola i en mellanstor stad i Sverige. Resultatet av denna studie var att en lärare har lärarkompetens när han/hon har en pedagogisk grundsyn, olika värderingar, god attityd och reflektions- förmåga. Läraren ska ha ämneskunskaper, kunskaper om utrustning och struktur. För att en lärare ska ha lärarkompetens krävs det att han/hon har praktisk-, kognitiv-, didaktisk- och sociala kompetenser. Läraren ska även vara arbetsledande och personlig fallenhet för yrket, professionell skicklighet, erfarenhet samt engagemang. I studien framkom att de som färdigheter som kan sammanfattas med regeringens sju grundkompetenser kognitiv-, kulturell-, kommunikativ-, kreativ-, kritisk-, social- och didaktisk kompetens också betonades av lärare och forskare.

Författare

Malin Ekenberg Emma Hammenstig

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..