
Sökresultat:
1058 Uppsatser om Komparativ stuide - Sida 45 av 71
Historien om den vanliga människan
Detta arbete är en komparativ studie av fyra historiska läromedel i årskurs 7-9 utgivna, 1964,1978, 1989 samt 2005. I relation till detta har även läroplanerna analyserats och lyfts fram.Avsikten har varit att undersöka hur den vanliga människan framträder i det historiskaskeendet i läromedel samt om eventuella förändringar kan ställas i relation till förändringar iläroplanerna. Avgränsningen har varit 1800-talet och de människor som brukade eller påannat sätt var beroende av jorden.Resultatet visar en förändring i tid delvis baseras på förändringar i det akademiskahistoriebruket. De äldre läroböckerna med tillhörande läroplaner lämnar mycket att önska närdet gäller framträdandet av den vanliga människan. Läroboken från 1989 beskriver precis somLgr80 utvecklingen utifrån människan och då är den vanliga människan i högsta gradnärvarande som en faktisk aktör genom den målande beskrivning vilken präglar läroboken.Den senast utgivna läroboken i denna studie, som utkom 2005 lyfter genom sitt enklaanalyserande sätt fram män, kvinnor och barn.
Så föddes min Maria Magdalena : En analys av Marianne Fredrikssons bok Enligt Maria Magdalena ur ett litteraturvetenskpligt genusperspektiv
Syftet med denna uppsats är att, genom en hermeneutisk och komparativ närläsning av Marianne Fredrikssons roman Enligt Maria Magdalena och Lukasevangeliet, undersöka hur Fredriksson transformerat Jesu liv och gärning från den bibliska berättelsen till romanen, samt vad som händer med historien när en kvinna får återberätta den. Materialet analyseras med hjälp av Gerard Genettes narratologiska begreppsapparat och utifrån ett intersektionellt perspektiv. Resultatet tolkas sedan genuskritiskt utifrån Yvonne Hirdmans teori om det ahistoriska genuskontraktet. Slutligen diskuteras studiens relevans för och i den svenska skolan.Studien visar att Fredriksson aldrig ämnat skriva en roman om Jesu liv och gärning, utan snarare om Marias liv och Jesu gärning. Marias version av ?allt det stora som hände? präglas av ett intersektionellt förhållningssätt, både när det kommer till hennes egna och Jesus värderingar, som sträcker sig långt utöver normen för den aktuella tiden.
Alla människors rätt till jämlika möjligheter i samhället : En komparativ studie av länsstyrelserna i Kalmars, Östergötlands och Västra Götalands läns arbete med de mänskliga rättigheterna.
It is a human right to be treated equally and fairly no matter whom you are, what you like or where you are from. The United Nations addressed the important aspects of equally treatment in their declaration of the human rights. It is each conventions state?s responsibility to fulfil all the rights in the declaration. This study focuses on three Swedish county administrative organizational works with the human rights from their annual reports from 2014.
En studie av receptionen av populärlitteratur i svensk dagspress
Bakgrund och problem: Begreppet affärsmodell har under det senaste decennietblivit mer och mer vanligt förekommande, både inom näringslivet ochforskarsamhället. Dock råder det en begreppsförvirring kring vad som menas meden affärsmodell och vad modellen skall innehålla. Detta har resulterat i felaktiganvändning både hos teoretiker och professionella aktörer.Syfte: Att genomföra en litteraturgranskning i syfte att tydliggöra befintligaaffärsmodeller samt att utifrån en analys av dessas komponenter ochsammanlänkningar skapa en generisk affärsmodell.Avgränsningar: Uppsatsens ämnar söka en generisk affärsmodell som tar sinutgångspunkt i det konceptuella stadiet. Därför kommer inte implementering ellerapplicering av affärsmodeller samt deras förändring att beröras.Metod: Metoden som använts kallas litteraturgranskning. Syftet med enlitteraturgranskning är att skapa översikt inom ett forskningsområde där det saknassamt att söka praktisk tillämpning av tidigare presenterat material.Slutsatser: En konceptuell generisk affärsmodell med komponenter och sambandhar skapats.
Lokaliseringsregeln
Lokaliseringsregeln kan vid en första anblick verka enkel, bästa lokalisering skall väljas. Ju mer man fördjupar sig i regeln desto mer inser man komplexiteten i regeln. Lokaliseringsregeln skall ta hänsyn till att människors hälsa och miljön skyddas mot felaktig vatten- och markanvändning. Utöver lokaliseringsregeln omfattas bedömningen, om vad som är bästa lokalisering, även av skälighetsregeln, samt 3 och 4 kapitlet, d.v.s. hushållningsbestämmelserna.
Textinnehållets betydelse för läsförståelsen : En komparativ studie av flickor och pojkar i åk 7
Research reports as PISA and PIRLS show that reading comprehension among Swedish students have deteriorated in recent years and that girls have better reading comprehension than boys. The basis for this study is Maj-Gun Johansson's reading comprehension test done during the four years between the years 2005-2008 in the seventh grade in a municipality in Sweden. The main purpose of this study is to examine reading literacy in terms of the influence of content and form of texts viewed from a gender perspective. The study is divided into two parts. The first part is a survey on local reading comprehension compared with results from a similar national text.
Barnets bästa och barnets processuella ställning
Uppsatsen behandlar begreppen barnets bästa och barnets rätt samt vilken processuell ställning barnet har rätt till, enligt barnkonventionen och svensk rätt. För att kunna möjliggöra att barnets bästa efterlevs krävs det att barnet ges en framträdande roll i beslutsfattandet kring frågor rörande det. Barnkonventionen har transformerats in i svensk lagstiftning vilket innebär att lagstiftaren måste stifta de lagar som krävs för att barnkonventionen och dess intentioner skall implementeras i det svenska samhället. Enligt barnkonventionen skall barn ha talerätt för att på största möjliga sätt kunna påverka sin egen situation, enligt svensk lagstiftning tillerkänns barnet inte sådan rättighet, utan barnet har bara rätt att komma till tals. För att kunna ta beslut som är i enlighet med begreppet barnets bästa måste barnets inställning i det enskilda fallet utredas, vilken vikt som skall läggas vid det är dock beroende på vilken mognadsgrad barnet uppnått.
Sjuksköterskestudenters kunskap om HIV och inställningen till behovet av HIV-testning
Introduktion: HIV-infektion medför en kronisk och progressiv sjukdom som, i obehandlad form, leder till en successiv försämring av immunförsvaret och utvecklandet av AIDS.Syfte: Att vid två lärosäten undersöka sjuksköterskestudenters kunskaper om HIV och inställningen till behovet av HIV-testning.Metod: En empirisk tvärsnittsstudie med deskriptiv och komparativ design med kvantitativ ansats. Genomförd som enkätstudie bland studenter vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet (N=95), som studerade på sjuksköterskeprogrammets tredje år. Resultat: Majoriteten (88,4 %) angav korrekt att samlag med fler än en partner ökar risken att smittas med HIV. Tre studenter (3,2 %) angav felaktigt att det finns ett vaccin mot HIV-infektion. Nästan hälften (42,1 %) saknade kunskap om att glidmedel, tillsammans med kondom, inte minskar risken för HIV-smitta.
Skapandet av en generisk affärsmodell. En forskningssyntes av affärsmodellers komponenter & samband
Bakgrund och problem: Begreppet affärsmodell har under det senaste decennietblivit mer och mer vanligt förekommande, både inom näringslivet ochforskarsamhället. Dock råder det en begreppsförvirring kring vad som menas meden affärsmodell och vad modellen skall innehålla. Detta har resulterat i felaktiganvändning både hos teoretiker och professionella aktörer.Syfte: Att genomföra en litteraturgranskning i syfte att tydliggöra befintligaaffärsmodeller samt att utifrån en analys av dessas komponenter ochsammanlänkningar skapa en generisk affärsmodell.Avgränsningar: Uppsatsens ämnar söka en generisk affärsmodell som tar sinutgångspunkt i det konceptuella stadiet. Därför kommer inte implementering ellerapplicering av affärsmodeller samt deras förändring att beröras.Metod: Metoden som använts kallas litteraturgranskning. Syftet med enlitteraturgranskning är att skapa översikt inom ett forskningsområde där det saknassamt att söka praktisk tillämpning av tidigare presenterat material.Slutsatser: En konceptuell generisk affärsmodell med komponenter och sambandhar skapats.
Förvaltningsfastigheter : Värdering till verkligt värde i skuggan av finanskrisen och lågkonjunkturen
Med bakgrund i rådande finanskris och lågkonjunktur behandlar denna studie problematiken kring värdering till verkligt värde och den specifika tillgång som fokuseras är förvaltningsfastigheter. Syftet med studien är att öka insikten i hur fastighetsbolag värderar sina förvaltningsfastigheter till verkligt värde i den aktuella finansiella krisen och lågkonjunkturen samt att synliggöra osäkerheten som finns i tillämpade värderingsmetoder. För att uppfylla syftet har en fallstudiebaserad metod använts, vilken inkluderar tre noterade fastighetsbolag. Som ett analysverktyg och ett ytterligare perspektiv på problematiken i studien har även två sakkunniga i form av en revisor och en redovisningsspecialist inkluderats. Insamlingen av empiri har skett genom en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer och analysen har genomförts med hjälp av en komparativ analysmetod.
Den ideologiska läroplanen : En kvalitativ studie av kunskapsdiskurser i Lgy 70, Lpf 94 och Gy 2011
Syftet med studien är att genom en kvalitativ och komparativ textanalys granska kunskapsdiskurser i läroplanerna Lgy 70, Lpf 94 och Gy 2011 för att urskilja förändringar. Kunskapsdiskurserna är indelade följande: teoretisk, praktisk och ideologisk kunskap, och fokus är på läroplanernas allmänna del och kursplan för Svenska. I centrum står diskursteori, läroplansteori samt epistemologi vid tolkning av resultatet. Resultatet visar att det har skett en viss förändring av kunskapsdiskurser, främst mellan Lgy 70 och de två senare läroplanerna. Samtliga läroplaner innehåller till stor del ideologisk kunskap i allmänna delen, men Lgy 70 innehåller mer teoretisk kunskap jämfört med de andra läroplanerna.
Upphovsrättens sanktionssystem : En komparativ studie av svensk och amerikansk upphovsrätt
Immaterialrätten består av olika moment, bland annat upphovsrätt, patent samt varumärkesrätt, den här uppsatsen utgör en komparation mellan svensk och amerikansk upphovsrätt. På upphovsrättens område finns en rad olika internationella konventioner, bland annat, Bernkonventionen, TRIPS-avtalet samt WCT. I och med att länder ansluter sig till konventionerna och ratificerar dem i deras lagstiftning blir de också bundna av att följa dem och tillhandahålla de rättsmedel som föreskrivs för att kunna upprätthålla en fungerande upphovsrättslagstiftning. På upphovsrättens område har även EU kommit upp med direktiv, bland annat infosoc-direktivet samt IPRED-direktivet, dessa bygger i huvudsak på de internationella konventionerna.Konventionerna är gjorda av minimibestämmelser vilket innebär att länderna kan ha en hårdare tillämpning än vad som föreskrivs i konventionerna. Minimiskydden är till för att de utvecklingsländer som inte har någon fungerande lagstiftning så att upphovsmannens rätt kan tillvaratas där.Författaren har i en omfattande analys kommit fram till slutsatsen att svensk och amerikansk upphovsrätt är förenliga med de internationella konventioner som de är bundna av, främst TRIPS-avtalet vad gäller tillhandahållande av rättsmedel för att säkerställa att upphovsrätten följs.
Lika i värde, men olika värden : En kvalitativ och komparativ innehållsanalys av Feministiskt initiativs och Svenska kyrkans värden inom områdena mänskliga rättigheter och jämställdhet
This study is based on the notion of "the postsecular society". I have identified both similar and dissimilar values within current and official publications regarding human rights and gender equality authored by the Swedish Feminist Party and the Church of Sweden. The aim of this study is to identify and review similarities and differences in values, as expressed in definitions and standpoints, and also to try to explain how it is that the actors have similar and dissimilar values. In this context I have chosen the sociologist Jürgen Habermas's theory about "the postsecular society" to increase the understanding how and why similar values within religious and secular actors are presented in, what Habermas calls, "the postsecular society". I have used a qualitative and comparative content analysis for this study. The result shows that the Swedish Feminist Party has a more humanistic view.
Ryssland, Kina och deras nationella klassifikationssystem : En komparativ analys av BBK och CLC med DDC
In this two years masters thesis in Library and Information Studies, the Russian Library-Bibliographical Classification (LBC/BBK) and the Chinese Library Classification (CLC) are analyzed with regard to their historical and ideological backgrounds and their respective evolutions. The structure of these classifications is compared with the Dewey Decimal Classification (DDC), as well as three chosen subjects (History, Politics and Religion). A qualitative comparative textual method is used.The study shows that these classification schemes, created at different times, different parts of the world, and different political systems, have different biases but give priority to the European before other foreign views. Otherwise, they often use a proximity principle. The CLC and the LBC were originally based on Marxist materialist principles but built in totally different ways.
Elevers syn på nivågruppering
Ända sedan parallellskolsystemet ersattes av en gemensam grundskola har det funnits
ett behov av differentiering, det vill säga att undervisning och material utformas för att möta elevers olikheter och tillgodose deras olika förutsättningar för lärande. En form av differentiering som är vida omdiskuterat i dagens skola är nivågruppering.
Vi har gjort en komparativ enkätundersökning med syftet att fånga elevers inställning
till nivågruppering som studieform samt om deras uppfattning skiljer sig åt mellan de
olika nivågrupperna. Vi har även undersökt om eleverna tror att deras kunskapsutveckling påverkas av nivågrupperingen samt om eleverna är intresserade av nivågruppering i andra ämnen än matematik. Undersökningen har gjorts på en skola i centrala Malmö där elever från årskurs 9 har deltagit i studien och där eleverna på skolan är nivågrupperade i matematik.
Våra resultat och nivågruppering som begrepp har tolkats utifrån Vygotskijs teori om
den närmsta utvecklingszonen och ur ett sociokulturellt perspektiv.
Av resultaten framkommer det att mer än 85 procent av eleverna på skolan är positiva
till nivågruppering utan några större skillnader mellan grupperna. De främsta orsakerna till att eleverna är positiva är att de delas in i mindre grupper, där de får mer individuell tid med läraren, samt att undervisningen anpassas efter elevernas kunskapsnivå.