Sökresultat:
5282 Uppsatser om Kommunikationskanaler och organisation - Sida 11 av 353
Konfirmation i Svenska kyrkan : Från Förhör till Livstydning
Denna studie undersöker hur idrottsföreningar från de två, publikmässigt största sporterna i Sverige, fotboll och ishockey, arbetar med sina medie- och kommunikationskanaler. Med det menar vi hur idrottsföreningarna använder sig av den nya tekniken som sociala medier och andra mediaformer för att utveckla sina föreningar och deras matcharrangemang. Är klubbarna interagerade med sociala medier som Facebook, YouTube och Twitter eller använder de sig av andra mediaformer som videoklipp, ljudfiler med mera? Hur försöker klubbarna locka publik till sina matcher och på vilket sätt arbetar de med sin arena och matcharrangemang? Vi tycker denna undersökning är intressant för att den är aktuell och berör ett ämne som det inte skrivits om i någon större utsträckning..
Faktorer som kännetecknar en god arbetsplats : utifrån ett chefsperspektiv
Det senaste decenniet har konkurrensen företag emellan ökat. Omvärldsfaktorer så som informationsteknologi och en globaliserad ekonomi har inverkat på företagens villkor och förutsättningar. Personalen har därmed blivit en stark konkurrensfaktor. Syftet med denna studie var att få en större förståelse för vad som kännetecknar en god arbetsplats utifrån ett chefsperspektiv. Detta har undersökts induktivt och kvalitativt i form av sex intervjuer vilka sedan analyserats tematiskt.
Framgångsrecept för organisationer i en osäker omvärld, vilka är ingredienserna?: en surveyundersökning i informations och kommunikationsteknologibranschen
Organisationer som är verksamma inom forsknings- och utvecklingsintensiva branscher befinner sig idag i en både dynamisk och komplex omgivning, vilken erbjuder ständigt uppkommande möjligheter och hot. För att en organisation ska kunna ta till vara på ständigt uppkommande förändringar förutsätter det i sin tur en adaptiv förmåga. Denna uppsats avhandlar den kombination av adaptiva kapabiliteter som en organisation måste tillskansa sig för att en sådan adaptiv förmåga ska kunna uppnås. Uppsatsen är indelad i två delar. Den första delen ämnar beskriva de adaptiva kapabiliteter som kan användas för att en adaptiv förmåga ska uppnås.
Hur förändras en organisation av en lagändring? : En undersökning av Prostitutionsgruppens organisation
The purpose of this essay is to examine Prostitutionsgruppens ("Prostitution group") concrete operation, its organisation and how the group have changed since sexköpslagens ("sexbuy law") incorporated.Prostitutionsgruppen was founded in 1981 and have been working against prostitution. Their main goal is to reduce the damage of prostitution. Their work consists of treatment and reaching out to help prostitutes. Another part of their work is to change the public attitude towards prostitution. They act as intermediary of the knowledge they have gained through meeting people in prostitution.I have interviewed one social worker in the group and researched earlier literature.
Dikotomi i förändring ? en studie i hur maktrelationen mellan politiker och tjänstemän påverkas av övergången till en nämndlös politisk organisation
Dichotomy in change ? a study of how the relationship in terms of power between politicians and civil servants in local government is affected by the transition to a system without branch committees.
Framtagning av framgångsfaktorer för införandet av standardiserat stödsystem i en organisation.
Informationsteknologi spelar en allt viktigare roll i dagens organisationer. Trots detta har lite forskning genomförts kring hur en organisation resonerar vid utvärdering av nya system och hur de förs in i organisationen. För att införandet av ny teknologi skall ske med bästa möjliga resultat i en organisation krävs en ökad kunskap om vad som kan vara kritiskt avgörande för framgång. Då införandeprocessen är en komplex process kan det för att uppnå framgång vara klokt att identifiera vilka faktorer som kan vara viktiga att behandla för den specifika organisationen. I denna studie kartläggs hur utvärderingen av en IT-produkt genomförs i en specifik kontext på ett sådant sätt att den slutgiltiga produkten skall motsvara det specifika organisatoriska behovet.
Välkommen till framtiden : En studie om vilka upplevda mekanismer som stärker och försvagar lojaliteten hos unga medarbetare i en organisation.
Generation Y gör sitt intåg på arbetsmarknaden och med denna nya grupp medarbetare har det även skapats nya krav, förväntningar och förutsättningar för dagens arbetsgivare. De nya framtida kraven kan komma att förändra organisationer och dess processer. Studien hade som syfte att se vilka mekanismer som påverkar de unga medarbetarna i en organisation vad gäller lojalitet. Sex personer från samma organisation deltog i studien och data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att Generation Y:s lojalitet inte handlar om att stanna kvar länge i en organisation. Det framkommer i resultatet att lojalitet handlar mycket om balans mellan både arbetsgivaren och arbetstagaren och att medarbetare som tillhör Generation Y skapar meningsfullhet genom upplevelsen av att bidra med något till organisationen.
Internal Communication Approach : En empirisk undersökning av de interna kommunikationskanalerna på ICA Butiksadministration
Title: Internal Communication Approach ? A study of the internal communication-channels of the ICA Administration. Background: The ICA Administration is in the process of generating an organizational change with the purpose of improving their external communication. The internal communication, on the other hand, has been put aside and is missing guidelines at the present. Since the ICA Administration does not know how the staff uses the internal communication-channels they cannot optimize nor develop them. As the literature shows, it is important to choose the channel that is most appropriate for the type of information that it is meant to communicate. Choosing the wrong channel, or using it wrongly, can bring problems consisting of the staff experiencing to receive less information than needed in their daily work. Purpose: The purpose of this thesis is to explore and describe the internal communication between the employees of the ICA Administration from the existing communication-channels and their usage. Method: Through the initial interviews with the staff, the internal communication-channels of the ICA Administration were determined.
Ett utökat chefskaps effekter på ledarnas arbetssituation : En studie av funktionsledarnas nya roll på länsstyrelsen i Kronobergslän
Undersökningen rör funktionsledarnas nya roll på Länsstyrelsen i Kronobergslän. Den nya rollen är ett utökat chefskap som är en del av en omorganisering. Syftet med studien är att ta reda på hur det utökade chefskapet hos funktionsledarna påverkar deras, roll och arbetsgemenskap samt vilka effekter ett ledarskap längre ner i organisationen medför. Teorier kring roll, ledarskap, organisation och institution har används. Metoden som använts är främst intervjuer.
Kommunikation och kreativitet - En studie av en distansorganisation
Syfte: Syftet med denna uppsats är att redogöra för hur ledare och anställda i
en distansorganisation kan uppmuntras, via en god kommunikation till att
förmedla sin kreativa förmåga. Genom att beskriva hur arbetet med kommunikation
sker mellan de båda partnerna, kan vi presentera en förståelse om hur det
skapas nya kreativa idéer även när medarbetarna inte är under kontorets tak.
Metod: Den metod vi har utgått ifrån är en kvalitativ studie där data har
samlats in genom en personlig intervju samt tre stycken telefonintervjuer. Den
personliga intervjun genomfördes med KNS Bilfrakt AB ena delägare.
Telefonintervjuerna genomfördes på tre lastbilschaufförer inom samma
organisation.
Hur man blåser liv i en slumrande organisation : En studie om organisationsutveckling och hälsopromotivt arbete
This is an essay about health promotion and organisation development. The problem concerning all health issues that can be tied to work related illnesses has long been a problem in Sweden. For example did this problem alone cost the Swedish government 25 million crones a day between the years 2000-2001. This is a major issue and there is lots of money to save in this area. This is why we wanted to research how to promote health by changing the structure of the selected company.
Design och utveckling av IT-verktyg - ger ringar på vattnet i en organisation
This Bachelor Thesis in the area of Computer Science and Work Science describes
the process of design and development of an IT-tool between the municipality of
Ron-neby and TietoEnator a development and consultancy firm, the Gothenburg
office.
The thesis focuses mainly on the cooperation between the consultant designer
and the local municipal. Through cooperation, the organisation is incorporated
into the tool and the tool is incorporated into the organisation. Concepts that
are central in this thesis are design, cooperation and tailoring. A question
raised is, if distance work and extensive cooperation might be a good way of
working in the process of design and development, when the organisation is
being incorporated into the tool. Advan-tages and disadvantages of this way of
working are discussed.
Our studies show that distance work is a good complement for personal meet-ings
between designer and co-developer.
Reklam och nation : Nationsformering i Sverige under andra världskriget
This thesis studies the Swedish advertising business as an actor in the national formation of Sweden. It argues that earlier research has ignored to see advertising businesses as possible forces of these formations. The essay investigates how this appears historically through collaboration with an informational organisation that had risen due to the Second World War and that was a part of the national defence. I can, by investigating a discussion that focused on this informational organisation and the advertising businesses relation to it, show how the business as an effect of a civic engagement expressed an interest to participate in the informational work. The thesis will also, through the pamphlet Om kriget kommer.
Sveriges Arbetares Centralorganisation och Landsorganisationen 1910-1930: Enhetsdebatten
Relations between the Central Organisation of the Workers of Sweden and the Swedish Trade Union Confederation, 1910-1930:The Unification Debate The purpose of this study is to depict the hostile relations between the two unions, the Central Organisation of the Workers of Sweden (SAC), and the Swedish Trade Union Confederation (LO), between the years 1910 and 1930, the proposal of and following debate about unification being especially focused on. The questions are the following:1. What ideological differences where there between SAC and LO? 2. What ideas were common in the debate? 3.
Skyltfönstret - en kommunikationskanal? : Upplever dagens konsumenter att butikens skyltfönster används som en kommunikationskanal?
Skyltfönstret är butikens ansikte utåt och ett sätt för dagens butiker att marknadsföra sig och sina produkter. Inom handeln idag finns en uppsjö av olika butiker och företag som alla konkurrerar om konsumenternas ekonomiska medel och uppmärksamhet, med hjälp av olika produkter och varumärken. Därför blir det extremt viktigt för en butik att de i sitt skyltfönster exponerar sina varor på ett kommunicerande och säljande sätt, som uppmärksammas av dagens alltmer stressade konsumenter. Ett genomtänkt och väl utformat skyltfönster bibehåller även konsumenternas intresse för butikens produkter och leder med största sannolikhet även till att konsumenterna tar steget in i butiken för att genomföra sina köp. Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på om butikens skyltfönster används som en kommunikationskanal enligt dagens konsumenter.