Sök:

Sökresultat:

934 Uppsatser om Kognitiv nedsättning - Sida 48 av 63

KÀllkritik, kognitiv auktoritet och domÀnanalys: VÀrdering av trovÀrdighet

The object of this explorative theoretical study is to compare similarities in three perspectives for evaluation of credibility. The perspectives are the historical method source-criticism, cognitive authority and domain analysis. These perspectives, regarded as intellectual tools for critical thinking in a process of information seeking, by asking questions about credibility related to the social and theoretical context of the intellectual background, can give support in articulating which documents that gives a specific and essential answer to a question. In this sense credibility is seen as a qualitative aspect of relevance. Patrick Wilson argues that we can attain some critical independence towards cognitive authorities and the literature by investigating the social and theoretical topography of a field.

NÀr fibromyalgi blir en del av livet: En litteraturöversikt

De allra flesta har nÄgon gÄng upplevt trötthet och smÀrta. Hos en del mÀnniskor kvarstÄr dessa symtom och ingen klar orsak till varför finns. Fibromyalgi Àr en av dessa osynliga sjukdomar. Vad som orsakar fibromyalgi Àr i dagens lÀge okÀnt och karaktÀristiska symtom Àr lÄngvarig smÀrta, trötthet och kraftlöshet. DiagnossÀttnig sker genom anamnes och palpationsundersökning.

Sk?rmtidens konsekvenser p? h?lsan hos barn 0?6 ?r

Bakgrund: Sk?rmtid hos barn har ?kat markant de senaste ?ren. Idag har b?de sp?dbarn och sm? barn tillg?ng till sk?rm och den anv?nds till s?v?l avledning, underh?llning och som avlastning till f?r?ldrar. Specialistsjuksk?terskan inom barnh?lsov?rden tr?ffar m?nga barn och f?r?ldrar och har genom sitt h?lsofr?mjande uppdrag m?jlighet att arbeta proaktivt och informera f?r?ldrar och ge kunskap om sk?rmtid.

Matematikuppgifters utformning : Sambandet mellan utformningen av matematikuppgifter och elevernas lösningsförmÄga

Syftet med denna studie Àr att undersöka sambandet mellan matematikuppgifters utformning och elevernas förmÄga att lösa dem. Detta undersöks i Ärskurs 3. För att undersöka dessa samband har elever i Ärskurs 3 fÄtt lösa ett antal uppgifter pÄ ett test. Uppgifterna kommer ursprungligen frÄn nyare lÀromedel och Àr sedan omformulerade för att testa sambandet mellan uppgifternas utformning och elevernas förmÄga att lösa dem. Det har Àven undersökts hur pojkar, flickor, elever som Àr starka och medelstarka i matematik pÄverkas av uppgifters utformning och vad som fungerar som stöd i textuppgifter i matematik.Undersökningen visar att signalord inte har nÄgon betydelse för eleverna som gjort testen som helhet, oavsett kognitiv nivÄ.

What works? : GrundlÀggande komponenter för ett positivt behandlingsutfall pÄ institution med sÀrskilt fokus pÄ Kognitiv beteendeterapi (KBT) och dess tillÀmpning.

In Sweden there are many kinds of effort given youths with behavioral problems, one is institutional care. International research display a varying kind of results from this type of treatment. The aim of this study is to examine and illustrate which central components that results in positive treatment, but also starighten important components in KBT. On the basis of research results, important components for positive treatment have been illustrated as; the therapeutic relationship, the integrity of treatment, prosocial-contacts, positive climate in treatment, the continual of treatment, how to bring treatment to an end, the responsivity principle-the principle of need-the risk principle, learning and KBT.  Research also aims to investigate whether these components could be identified in the daily work of youth treatment on institution. This through a qualitative approach including six interviews held with staff working in treatment facilities.

Patienters upplevelser av KBTbehandling i grupp vid en HÀlsocentral : att hantera tankar genom att vara hÀr och nu - om psykologisk flexibilitet

AbstractIdag Àr det ca 30 % av befolkningen som upplever nÄgon form av psykisk ohÀlsa, mÄngasöker vÄrd via primÀrvÄrden dÀr de hÀnvisas till HÀlsocentraler som erbjuder KBT behandlingför psykisk ohÀlsa. De flesta söker för diagnoser som depression och ÄngesttillstÄnd. Eftersomdet kan vara lÄnga köer för individuell terapi erbjuds KBT behandling i grupp som ettalternativ till enskild terapi.Denna studie Àr en utvÀrdering av en KBT behandling i grupp inom PrimÀrvÄrden vid enHÀlsocentral i norra Sverige. Sex deltagare har intervjuats efter avslutad gruppbehandling.Materialet i studien har genomgÄtt en kvalitativ innehÄllsanalys. Teman som framkom istudien Àr psykologisk flexibilitet, perspektivtagande, smÄgruppsprocesser,beteendeförÀndringar och tilltro till den egna förmÄgan.Resultatet visar pÄ att samtliga deltagare Àr positiva till den behandling i gruppform som deerbjudits.

Kognitiv och sprÄklig utveckling hos barn med cochleaimplantat i ett longitudinellt perspektiv

Cochleaimplantat (CI) Àr ett tekniskt hjÀlpmedel som ges till personer med dövhet eller grav hörselnedsÀttning. Ett CI kan hos barn ge en möjlighet till ökad utveckling av kognitiva och sprÄkliga förmÄgor. Syftet med föreliggande studie var att undersöka utvecklingen av kognitiva och sprÄkliga förmÄgor hos barn med CI. Studien Àr en del av en longitudinell studie som tidigare genomförts 2007 och 2008. Deltagarna var sju barn med CI mellan 8;8 och 14;5 Är.

 Icke farmakologiska metoder och dess effekter för att reducera barns smÀrta och rÀdsla vid smÀrtsamma cancerrelaterade behandlingar : en litteraturstudie

Syftet med studien var att beskriva icke farmakologiska metoder för att reducera barns rÀdsla och smÀrta inför cancerrelaterade behandlingar och undersökningar. Studien genomfördes som en litteraturstudie med beskrivande design. 21 vetenskapliga artiklar inkluderades, analyserades och lades som grund för resultatet. Resultatet visade att distraktion var den vanligaste förekommande icke farmakologiska omvÄrdnadsÄtgÀrden för att minska barns rÀdsla och smÀrta inför smÀrtsamma cancerrelaterade behandlingar och undersökningar. Distraktion i form av kommunikation, beröring och hjÀlpmedel distraherar, lugnar, ökar smÀrttoleransen, förbÀttrar vÄrdresultatet och ger positiva vÄrderfarenheter.

Mindfulness-trÀning med kognitiv psykoterapiinriktning för patienter med lÄngvarig smÀrta

The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of mindfulness training in the treatment of chronic pain, estimate the degree of mindfulness before and after intervention, and to describe the participants experience of mindfulness training. Mindfulness is defined as moment to moment, non-judgmental awareness. After the treatment of chronic pain 16 patients were offered and nine agreed to participate in mindfulness training. The intervention group took part in an 8-week group-program. The comparison group, not randomized, was 16 former patients.

Studie av sömnvanor/störningar som faktor vid psykiska problem hos ungdomar mellan 13 - 17 Är

Allt fler rapporter visar att sömnrubbningar och sömnbrist ökar inom alla Äldersgrupper i samhÀllet, och att den största ökningen Äterfinns bland barn och ungdomar. Sömnbrist inverkar negativt pÄ barns och ungdomars utveckling och kan öka risken för psykisk ohÀlsa. Det kan dÀrför anses alarmerande att förskrivningen av sömnmedel och antidepressiva mediciner ökar inom gruppen.24h samhÀllet Àr hÀr för att stanna och skapar nya problem genom att uppmuntra till nya vanor och förÀndringar av sociala mönster. Den förÀndringen verkar i större utstrÀckning pÄverka barn och ungdomar Àn de Àldre.Syftet med studien Àr att kartlÀgga förekomsten av sömnbesvÀr hos ungdomar som söker till Barn- och ungdomspsykiatrin i Danderyd, och att undersöka i hur stor utstrÀckning vÄrden uppmÀrksammar problemet.En av författaren genomförd enkÀtundersökning pekar pÄ att sömnproblemen Àr vÀl utbredda bland de ungdomar som söker till Barn och Ungdomspsykiatrin. I genomsnitt uppger respondenterna att de upplever sju olika typer av sömnstörningar, medan bara tvÄ av ungdomarna inte upplever nÄgra sömnproblem alls.En jÀmförande journalsökning av nybesök utfördes som tyder pÄ att sömnstörningar sÀllan bedöms som sÄ allvarliga att de krÀver ÄtgÀrder.Författaren drar slutsatsen att det vÀxande problemet med sömnstörningar inte uppmÀrksammas inom barn och ungdomspsykiatrisk vÄrd i den utstrÀckning som Àr nödvÀndigt.

Barns inflytande i förskolan ? en studie om pedagogers uppfattningar av barns inflytande

BAKGRUND:Bakgrunden behandlar en del av förskolans historia och dess styrdokument. Beskrivningen av varför pedagogen Fröbel startade Kindergarten samt de styrdokument och förordningar som gjort att förskolans pedagogiska utformning vÀxt fram redogörs. I barnkonventionen lyfts barns rÀttigheter samt respekten för varandra. Teorin om livsvÀrlden ligger som grund för hur mÀnniskan utvecklas i samspel och kommunikation med varandra.SYFTE:Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ pedagogers uppfattningar av begreppet barns inflytande i förskolan. Syftet behandlar ocksÄ hur pedagogerna arbetar med barns inflytande, vilken pÄverkan de anser att inflytande har pÄ barns utveckling och lÀrande, samt hur de menar att barn förstÄr att de har inflytande.METOD:Studien Àr kvalitativ, första frÄgestÀllningen utgÄr frÄn fenomenografisk ansats med kvalitativ analys i övriga frÄgestÀllningar anvÀnds kvalitativ analys.

VÀrdefulla bilderböcker? Eller bilderböcker fulla med vÀrden? : Intersektionella analyser av populÀra bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv

I detta arbete har Ätta bilderböcker analyserats via en visuell textanalys. Arbetet har tagit sin teoretiska utgÄngspunkt i ett intersektionellt förhÄllningssÀtt och ett normkritiskt perspektiv. De sociala kategorier som legat till grund för den intersektionella ansatsen Àr diskrimineringsgrunderna som de benÀmns i lÀroplanen för förskolan; genus, klass, etnicitet, religion, funktionsförmÄga samt sexualitet. Syftet med detta arbete var att göra en intersektionell analys av Ätta populÀra bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv samt undersöka hur karaktÀrer konstrueras i text och bild utifrÄn nÀmnda sociala kategorier. Syftet var Àven att utifrÄn förekomsten av dessa kategorier analysera vilka normer och vÀrderingar som förmedlas genom bilderboken.

SymtomförbÀttring och biverkningar av studentdriven psykoterapi : en naturalistisk studie av en utbildningsmottagning

AbstractIdag Àr det ca 30 % av befolkningen som upplever nÄgon form av psykisk ohÀlsa, mÄngasöker vÄrd via primÀrvÄrden dÀr de hÀnvisas till HÀlsocentraler som erbjuder KBT behandlingför psykisk ohÀlsa. De flesta söker för diagnoser som depression och ÄngesttillstÄnd. Eftersomdet kan vara lÄnga köer för individuell terapi erbjuds KBT behandling i grupp som ettalternativ till enskild terapi.Denna studie Àr en utvÀrdering av en KBT behandling i grupp inom PrimÀrvÄrden vid enHÀlsocentral i norra Sverige. Sex deltagare har intervjuats efter avslutad gruppbehandling.Materialet i studien har genomgÄtt en kvalitativ innehÄllsanalys. Teman som framkom istudien Àr psykologisk flexibilitet, perspektivtagande, smÄgruppsprocesser,beteendeförÀndringar och tilltro till den egna förmÄgan.Resultatet visar pÄ att samtliga deltagare Àr positiva till den behandling i gruppform som deerbjudits.

NÀr hjÀrtat plötsligt stannar - Livskvalitet hos individer som drabbats av hjÀrtstopp utanför sjukhus.

Bakgrund: Årligen drabbas 10 000 mĂ€nniskor av plötsligt hjĂ€rtstopp i Sverige. Överlevnaden efter hjĂ€rtstopp Ă€r lĂ„g och risken för lĂ„ngvariga komplikationer som nedsatt kognitiv förmĂ„ga, blindhet och fysiska funktionsnedsĂ€ttningar Ă€r stor hos de som överlever. Komplikationerna Ă€r ofta kroniska och kan komma att pĂ„verka det fysiska och psykiska vĂ€lbefinnandet. Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka upplevelser av livskvalitet hos individer som överlever ett plötsligt hjĂ€rtstopp utanför sjukhus. Metod: En litteratursöversikt, dĂ€r vetenskapliga artiklar systematisk sökts för att samla information kring den aktuella forskningen i Ă€mnet.

Plikt, flykt eller ansvar? En kvalitativ uppsats om mÀns sÀtt att hantera sitt ofrivilliga faderskap

Vi ville med den hÀr kvalitativa uppsatsen belysa komplexiteten som det innebÀr att bli ofrivilliga pappa. Beskedet att de ska bli fÀder verkar undantagslöst inledas med en kris. Vi har intervjuat fem ofrivilliga pappor som fÄtt beskriva sitt faderskap och hur de hanterat krisen och det fortsatta livet. Vi har med hjÀlp av kristeorin analyserat och presenterat dessa mÀns berÀttelser och upplevelser, och hjÀlp av copingteori och begreppet resilience analyserat deras strategier för att hantera sitt ofrivilliga faderskap. FrÄn vÄr empiri kunde vi urskilja en stark korrelation mellan kvaliteten eller graden i respektive mans resilience (motstÄndskraft) och att den Àr avgörande för vilka copingstrategier han anvÀnde sig av.

<- FöregÄende sida 48 NÀsta sida ->