Sökresultat:
16 Uppsatser om Kockums - Sida 1 av 2
Minimering av saldodifferenser och ledtidsvariationer genom processförbättring : En fallstudie på Kockums lager i Karlskrona
Inventory management is a key part of a company?s logistics function and is of great importance to companies as it is a substantial cost. It is of high importance for a company to make sure that the warehouse is efficient as possible. In this thesis two factors that hurt a warehouse?s efficiency are introduced; inventory inaccuracies and lead-time variations.This thesis has been dedicated to analyze how inventory inaccuracies and lead-time variations arise and how to eliminate them.To be able to solve this question we have used a qualitative research method.
Earned Value Management - Ett projektstyrningsinstrument mellan FMV och Kockums -
Sammanfattning Uppsatsens titel: Earned Value Management ? Ett projektstyrningsinstrument mellan FMV och Kockums. Seminariedatum:2007-06-05 Ämne/Kurs:FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare:Dennis Andersson, Anders Ellström, Viktor Tornberg Handledare:Per Magnus Andersson, Olof Arwidi Nyckelord:Projektstyrning, projekt, Earned Value, Earned Value Manage¬ment, EVM. Syfte:Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera Earned Value Management (EVM) som projektstyrningsinstrument mellan Försvarets materielverk (FMV) och Kockums vid halvtids¬moderniseringen (HTM) av minröjningsfartyg Landsort. Metod:Kvalitativa intervjuer har gjorts med respondenter som har ledande projektbefattningar inom FMV och Kockums.
Simulering av bordläggningslucka
Kockums i Karlskrona har givit i uppdrag att ta fram lösningar till öppningsmekanismen för större bordläggningsluckor på marina ytfartyg. De önskar att luckans dimension ska vara max 10 * 3 m. I uppgiften ingår att ta fram en lösning på öppningsmekanism, simulera öppning och stängningsförloppet i Virtual Reality samt utvärdera konstruktionen enligt givna lastfall. Acceleration är ett exempel på laster som luckan kan tänkas utsättas för under öppet läge samt under öppning och stängning. Första delen av rapporten innehåller principkonstruktionen, här har det tagits fram ett antal lösningsförslag som visas med enkla skisser.
Simulering av bordläggningslucka
Kockums i Karlskrona har givit i uppdrag att ta fram lösningar till
öppningsmekanismen för större bordläggningsluckor på marina ytfartyg. De önskar
att luckans dimension ska vara max 10 * 3 m.
I uppgiften ingår att ta fram en lösning på öppningsmekanism, simulera öppning
och stängningsförloppet i Virtual Reality samt utvärdera konstruktionen enligt
givna lastfall. Acceleration är ett exempel på laster som luckan kan tänkas
utsättas för under öppet läge samt under öppning och stängning.
Första delen av rapporten innehåller principkonstruktionen, här har det tagits
fram ett antal lösningsförslag som visas med enkla skisser. Dessa utvärderas i
olika omgångar mot de krav och önskemål som tagits fram i samarbete med
Kockums.
Upphängningssystem
Examensarbetet som utförts på Institutionen för Maskinteknik vid Blekinge Tekniska Högskola i samarbete med Kockums AB har benämningen ? Upphängningssystem?. Dagens upphängning av rör, ventilationsrör och kabelbanor består av ett antal olika singelupphängningar utan större samordning. Detta har gjort att Kockums AB önskat få fram ett samordnat upphängningssystem som klarar av alla dessa upphängningstyper. Utifrån denna problemställning har vi arbetat oss fram till ett upphängningssystem bestående av ett multisystem och ett flertal singelupphängningar för rör, kabelbanor och ventilation.
Upphängningssystem
Examensarbetet som utförts på Institutionen för Maskinteknik vid Blekinge
Tekniska Högskola i samarbete med Kockums AB har benämningen ?
Upphängningssystem?.
Dagens upphängning av rör, ventilationsrör och kabelbanor består av ett antal
olika singelupphängningar utan större samordning. Detta har gjort att Kockums
AB önskat få fram ett samordnat upphängningssystem som klarar av alla dessa
upphängningstyper.
Utifrån denna problemställning har vi arbetat oss fram till ett
upphängningssystem bestående av ett multisystem och ett flertal
singelupphängningar för rör, kabelbanor och ventilation.
Dröm eller verklighet? : Om Jorge Luis Borges och de brittiska empiristerna
SammanfattningI denna undersökning har fokus legat på att jämföra den fackliga verksamheten vid Karlskrona örlogsvarv med den fackliga verksamheten som funnits inom den civila varvsindustrin. Den tes som ställts upp i sammanhanget har präglats av att den fackliga verksamheten vid örlogsvarvet präglats dels av att staten varit arbetsgivare med delvis andra företagsmål än en privat arbetsgivare, dels att verksamheten varit nära inkorporerad med den militära verksamheten vilket kan ha påverkat den politiska inriktningen på arbetsplatsen. Utifrån detta resonemang har jag ställt upp tesen att den fackliga verksamheten inom Försvarets civilanställdas personalförbund avdelning 36 utmärkts av en mer arbetsgivarvänlig attityd än vad var brukligt vid de civila varven.I min uppsats har jag följande frågeställning:Hur skiljer sig fackföreningen, Försvarets civilanställda personalförbunds, verksamhet vid örlogsvarvet i Karlskrona åt jämfört med fackföreningar vid civila varv i allmänhet?För att kunna svara på denna frågeställning har jag använt mig av kvalitativ och kvantitativ metod där jag främst studerat årsberättelserna från avdelning 36 vid Karlskrona varvet. I vissa fall har jag dykt ner i vissa protokoll för att få sammanhanget förtydligat eller för att säkerställa korrektheten i uppgifterna jag fått fram.
System med "Pop-up"-munstycken för helikopterplattform på korvett.
Denna slutrapport är resultatet av ett samarbete mellan Kockums AB / Karlskronavarvet och Blekinge Tekniska Högskola (Institutionen för maskinteknik). Det av Kockums initierade projektet har benämnts till ?System med ?Pop-up?-munstycken för helikopterplattform på korvett?. Uppdraget har bestått i att utprova och verifiera ett befintligt munstycke, vars primära funktion är släckning av petroliumbränder (helikopterolycka) på ett stelthfartygs helikopterplattform. Munstyckets sekundära funktion består i att vattenbegjuta (sk.
Arbetsgivarvänlig fackförening? : En studie av den fackliga verksamheten vid örlogsvarvet i Karlskrona 1924-1938.
SammanfattningI denna undersökning har fokus legat på att jämföra den fackliga verksamheten vid Karlskrona örlogsvarv med den fackliga verksamheten som funnits inom den civila varvsindustrin. Den tes som ställts upp i sammanhanget har präglats av att den fackliga verksamheten vid örlogsvarvet präglats dels av att staten varit arbetsgivare med delvis andra företagsmål än en privat arbetsgivare, dels att verksamheten varit nära inkorporerad med den militära verksamheten vilket kan ha påverkat den politiska inriktningen på arbetsplatsen. Utifrån detta resonemang har jag ställt upp tesen att den fackliga verksamheten inom Försvarets civilanställdas personalförbund avdelning 36 utmärkts av en mer arbetsgivarvänlig attityd än vad var brukligt vid de civila varven.I min uppsats har jag följande frågeställning:Hur skiljer sig fackföreningen, Försvarets civilanställda personalförbunds, verksamhet vid örlogsvarvet i Karlskrona åt jämfört med fackföreningar vid civila varv i allmänhet?För att kunna svara på denna frågeställning har jag använt mig av kvalitativ och kvantitativ metod där jag främst studerat årsberättelserna från avdelning 36 vid Karlskrona varvet. I vissa fall har jag dykt ner i vissa protokoll för att få sammanhanget förtydligat eller för att säkerställa korrektheten i uppgifterna jag fått fram.
System med "Pop-up"-munstycken för helikopterplattform på korvett.
Denna slutrapport är resultatet av ett samarbete mellan Kockums AB /
Karlskronavarvet och Blekinge Tekniska Högskola (Institutionen för
maskinteknik). Det av Kockums initierade projektet har benämnts till ?System
med ?Pop-up?-munstycken för helikopterplattform på korvett?.
Uppdraget har bestått i att utprova och verifiera ett befintligt munstycke,
vars primära funktion är släckning av petroliumbränder (helikopterolycka) på
ett stelthfartygs helikopterplattform. Munstyckets sekundära funktion består i
att vattenbegjuta (sk. wash-down) stelthfartyget, för att minska dess
IR-signatur och för användning vid NBC-sanering (Nuclear, Biological and
Chemical).
Analys och modellering av magnetisk minsvepning för marina ändamål
I detta examensarbete har en metod för att utvärdera magnetiska minsvep utvecklats. Som beräkningsmodell används en SAM, Självgående Akustisk-magnetisk Minsvepare utvecklad av Kockums AB, ThyssenKrupp Marine Systems. I arbetet skapas en magnetisk modell för en SAM som beskriver sambandet mellan det alstrade magnetfältet och de utställda strömmarna. Vidare analyseras två olika metoder, multipolutveckling i prolata sfäroidala koordinater samt en uppsättning av dipoler, för att skapa en koncis modell över den magnetiska signatur som skapas av ett fartyg. Denna modell kan sedan användas för att optimera strömutstyrningen så att det genererade magnetfältet på ett så bra sätt som möjligt efterliknar det givna fartyget.
Prototyputprovning av upphängningssystem
Examensarbetet gick ut på att stötprova ett system för upphängning av kablar och rör i fartyg. Vid stötprovningen monterades upphängningssystemet i en fixtur. Gruppen fick fria händer att utforma fixturen. Med hjälp av Fredy Olssons teorier om produktframtagning utvecklades en fixtur bestående av fyrkantrör. Genom att värdera och selektera bland de lösningar som presenterades i examensarbetet ?Upphängningssystem? BTH-IMA-EX?2000/C-02-SE och andra nytillkomna likvärdiga lösningar, har gruppen kommit fram till och stötprovat ett system, bestående av aluminiumprofiler och vinklar från Bosch Rexroth.
Prototyputprovning av upphängningssystem
Examensarbetet gick ut på att stötprova ett system för upphängning av kablar
och rör i fartyg.
Vid stötprovningen monterades upphängningssystemet i en fixtur. Gruppen fick
fria händer att utforma fixturen. Med hjälp av Fredy Olssons teorier om
produktframtagning utvecklades en fixtur bestående av fyrkantrör.
Genom att värdera och selektera bland de lösningar som presenterades i
examensarbetet ?Upphängningssystem? BTH-IMA-EX?2000/C-02-SE och andra
nytillkomna likvärdiga lösningar, har gruppen kommit fram till och stötprovat
ett system, bestående av aluminiumprofiler och vinklar från Bosch Rexroth.
Vem studerar vid komvux Kronborg?
För tjugo år sedan lades fartygstillverkningen ned vid Kockums varv i Malmö. Det blev inledningen för en strukturomvandling på Malmös arbetsmarknad som än idag inte återhämtat sig. Under dessa 20 år har Malmö förändrats i många avseende, och den här studien är inriktad på de senaste 13 åren.
För ungefär 13 år sedan upplöstes även det som i samhällsekonomiska kretsar kallas den svenska modellen och som bland annat gick ut på att staten skulle ta ett ansvar för att arbetskraftens kompetens motsvarar arbetsmarknadens efterfrågan. I inledningen av 2007 bantade Komvux Kronborg kraftigt sin verksamhet som en följd av bland annat minskat stadsbidrag.
Syftet med undersökningen är att se vem som läser på komvux Kronborg ur ett individperspektiv och varför de gör de ur ett samhällsperspektiv.
Utmattningsanalys av malmvagnsram
Gruvdriftkoncernen Loussavaara Kiirunavaara Aktiebolag tillverkar och levererar förädlade råvaror av järnmalm vilket är en eftertraktad produkt världen över. För att tillgodose den höga efterfrågan måste en hög produktionstakt hållas uppe. LKAB:s mål är att till år 2015 leverera minst 37 miljoner ton järnmalm per år. Järnmalmen som tas upp från LKAB:s gruvor fraktas med tåg till fram till hamnarna i Narvik och Luleå, transporten fortsätter sedan vidare med båt till kunder runt om i världen. LKAB har utvecklat en ny malmvagn där en serie på över tusen järnvägsvagnar är levererade av Kockums Industrier.