Simulering av bordläggningslucka
Kockums i Karlskrona har givit i uppdrag att ta fram lösningar till
öppningsmekanismen för större bordläggningsluckor på marina ytfartyg. De önskar
att luckans dimension ska vara max 10 * 3 m.
I uppgiften ingår att ta fram en lösning på öppningsmekanism, simulera öppning
och stängningsförloppet i Virtual Reality samt utvärdera konstruktionen enligt
givna lastfall. Acceleration är ett exempel på laster som luckan kan tänkas
utsättas för under öppet läge samt under öppning och stängning.
Första delen av rapporten innehåller principkonstruktionen, här har det tagits
fram ett antal lösningsförslag som visas med enkla skisser. Dessa utvärderas i
olika omgångar mot de krav och önskemål som tagits fram i samarbete med
Kockums. Förslagen som förs vidare till primärkonstruktionen har utvärderats i
samarbete mellan Kockums och studenterna som deltagit i projektet.
I primärkonstruktionen valdes sedan det förslaget som i rapporten kallas
Förskjutaren. Alla komponenter som ingår i produkten har valts och
dimensionerats för att passa in i den miljö och de lastfall som råder. De
resultat som beräknats fram analytiskt har sedan verifierats med hjälp av
beräkningsprogram i högskolans datorer.
Konstruktionen är uppbyggd av tre armar som roterar ut en lucka på 10*3 meter.
Luckan hålls parallell mot skrovet genom att den mittersta armen är förskjuten
i sin infästning och därmed fungerar som parallellstag. Den roterande rörelsen
utförs genom att tre hydraulcylindrar trycker på armarna. Samtidigt som armarna
roterar hissas luckan uppåt med hjälp av två andra hydraulcylindrar som
monteras på luckan.
En viktig del har varit att simulera konstruktionen i Virtual reality och i
ADAMS. De sekvenser som gjorts i VR har sedan använts för att kunna
åskådliggöra hela öppningsförloppet på ett tydligt sätt.