Sök:

Sökresultat:

19316 Uppsatser om Knowledge Management System - Sida 41 av 1288

Lean & Kaizen -dröm eller verklighet? : En kvalitativ studie med kundperspektiv i fokus

This qualitative study involves the implementation of Lean and Kaizen methods in a Swedish service industry. Lean philosophy is based on a method to achieve more with less. In practical terms this means that the use of an organization's resources is improved. The origin of Lean is the Toyota Production System. Now, Kaizen methods give managers and employees a better more efficient system to reach their goals within the organization or company.

Att lära det dolda: En fallstudie om lärande av tyst kunskap på Utrikesdepartementet

Knowledge is of great importance for organizations and it is seen as an important competitive advantage to effectively preserve knowledge within an organisation. The upcoming retirement of employees born in the 1940s poses a threat because it is believed to result in a knowledge drain. The problem of preserving knowledge within the organization lies in the fact that it is partly tacit, and therefore not possible to write down or communicate in words. The purpose of this thesis is to investigate how tacit knowledge is created in the Swedish Ministry for Foreign Affairs and the implications thereof. We examine the following research questions: Of what significance is the creation and reproduction of tacit knowledge for the Swedish Foreign Ministry? Which factors influence the creation and reproduction of tacit knowledge and why? A case study of the Swedish Ministry for Foreign Affairs has been conducted.

Ekonomistyrning i primärvården - En jämförelse mellan privata och offentliga utförare

The aim of this thesis is to analyze and explain the similarities and differences in management control between a private and a public primary care company. A comparative case study was developed based on one public and one private primary care company in Stockholm County Council. The framework of Otley (1999) was used to define and limit the area of management control systems, according to his five factors. For the analysis of the empirical results Hood's (1995) seven doctrines of New Public Management was applied, and customized to fit the purpose of the study. The results indicate that the differences between the two organizations are very limited.

Reporting Management för den interna rapporterings processen med hjälp av verktyget Tivoli Decision Support : TDS

Rapporten inleds med en beskrivning av WM-datas Network Management struktur och Reporting Management behov. Därefter följer en beskrivning av de två analys tekniker Datamining och On Line Analytical Processing (OLAP) vilka är de mest använda databasbaserade tekniker. Verktyget Tivoli Decision Support (TDS) är ett stödssystem som ska underlätta för beslutsfattare inom organisationen. TDS baseras på OLAP ? tekniken och rapporten visar avslutningsvis de möjligheter som verktyget ger avseende WM-datas Reporting Management..

Tradingmodeller för valutamarknaden

Syftet med denna uppsats är att testa olika tradingmodeller inom valutahandel, byggda på tekniska indikatorer, för att undersöka om man kan nå en positiv avkastning.Undersökningen omfattar 24 olika modeller, byggda på fyra olika tekniska indikatorer och med tre olika money management strategier. Modellerna testas på fem olika valutapar under tre månaders tid. Slutsatsen är att det går att nå positiv avkastning och även positiv överavkastning med automatiska tradingmodeller om rätt indikatorer och money management strategier används. Modellernas avkastning är mer känsliga för valet av money management strategi än för valet av vilka tekniska indikatorer och parametervärden som ska användas..

Crisis Management ? En analys av dess innebörd i ett svenskt företag

Syftet med uppsatsen är att göra en systematisk beskrivning, utifrån ett aktörs- och aktivitetsperspektiv, av ämnet Crisis Management. Detta för att skapa ett djup och en förståelse kring begreppet Crisis Management och dess innebörd i ett svenskt företag. Vi har för avsikt att först utföra en teoristudie för att sedan kunna jämföra denna med praktiken, för att erhålla den bas som behövs för att diskutera och besvara vår problemformulering. Resultatet av ett effektivt Crisis Management blir enligt oss, att Crisis Mangement utgör en psykologisk effekt på företag och dess aktörer. Den trygghetskänsla, vilken Crisis Management genererar, föder en säkerhet hos företag.

Identifying the extent of Knowledge Management during staff turnover and the process of learning within Trading and Execution at Capital Markets, Handelsbanken AB.

På aktiemarknaden skapas och förloras förmögenheter varje dag då investerare försöker förutspå marknadens upp och nedgångar. En av förutsättningarna för att skapa en förmögenhet inom aktiehandeln krävs bland annat en intuition för att förutspå och tolka marknaden, men allra viktigast är en bred kunskapsbas i kombination med tillgodosedd information från externa källor. Processen för hur kunskap hanteras och överförs inom en organisation kallas, Knowledge management eller kunskapshantering. Fungerar denna process bra så medför den flera fördelar inom organisationen; information behandlas snabbare, anställda kan fatta rätt beslut kvickare och kunskap behöver inte läras om på nytt. Vikten av att kunna fatta snabba beslut i osäkra och ständigt förändrande miljöer är något som starkt kan kännas igen på aktiemarknaden där ett snabbt beslut kan vara skillnaden på vinst och förlust.Syftet med denna rapport är att skapa förståelse för hur kunskapsutbytet sker inom Trading & Execution vid personalomsättning och upplärning på Capital Markets, Handelsbanken AB, Sverige.

Resurssnålt kommunikationsprotokoll för små inbyggda system

Web Services har vuxit i popularitet de senast åren. Användningen av inbyggda systemökar också ständigt, och möjligheten att göra inbyggda system tillgängliga via Web Services öppnar nya möjligheter.Detta arbete visar på möjligheter och problem med standardiserade textbaserade protokoll för kommunikation i inbyggda system med små resurser. XML-RPC och SOAP studeras ur detta perspektiv. SOAP befinns vara mer komplext att implementera stöd för än XMLRPC i den begränsade testmiljön, som har 32kB internminne. XML-RPC visar sig ge fördelar över proprietära protokoll främst när det gäller underhållbarhet och återanvändbarhet..

Uppföljning av system för vägentreprenörer i skogen

Holmen Skog is one of the largest forestry companies in Scandinavia and they depend heavily on a large network of forest roads for production and logistics in connection to their forestry operations. The company recently introduced a new system for planning of road management. The system will also be developed with the intention to facilitate the monitoring of actions performed by road contractors. This report will provide information to support future decisions regarding further development of the system, after its introduction. In addition to a presentation of results from interviews, the report also provides a smaller study of the different subjects associated with roads, process work and process development. The study is largely based on interviews with road contractors that perform work for Holmen Skog today.

Kvinnors organisering : hur ser svenska kvinnoorganisationer på betydelsen av statligt bidrag?

AbstractC-level essay in political science, by Frida Orlinder, spring semester 2008Supervisor: Susan Marton?Good contracting? ? A study of contracting in public procurement regarding the transportation of school children?Over the last decades models influenced by the market have been gaining influence in public administration all over the world. New Public Management has been presented as a theoretical ?shopping basket? from which concepts can be applied to the administration of municipal services. The purpose of this essay is to investigate in an explorative way how New Public Management (NPM) views contracting and the role of the internal customer in contracting.

Customer Relationship Management : en studie om CRM-system ur ett traditionellt samt molnbaserat perspektiv

CRM-system har visat sig vara ett allt mer vanligt och effektivt marknadsföringsverktyg. Ett CRM-system hjälper ett företag att strukturera samtliga kunder samt information om kunderna på ett ställe. Målet med ett CRM-system är att förstå kundens behov och dess värde för företaget.Studiens syfte är att beskriva CRM och hur ett sådant system kan användas. Vi har valt att undersöka leverantörers och kunders syn på CRM-system, vilka för- och nackdelar de ser med ett CRM-system. Vi har även valt att belysa väsentliga skillnader mellan traditionella CRM-system och så kallade molnbaserade CRM-system, något som har blivit allt mer vanligt.

Driftsäkerhet i verksamhetskritiska system

Vi har undersökt ett verksamhetskritiskt system i en större organisation för att se hur systemet är konstruerat och hur förvaltningsarbetet bedrivs för att undvika avbrott i systemet. Då det är särskilt viktigt att dessa system har hög tillgänglighet har vi försökt lyfta fram faktorer som visat sig vara särskilt viktiga för att uppnå hög tillgänglighet. Undersökningen har genomförts som en fallstudie där vi intervjuat personer med olika befattningar inom organisationen. Vi presenterar även ett antal rekommendationer som vi tror kan minska risken för avbrott i det undersökta systemet..

Hyllplacering och egna märkesvaror-en undersökning av EMVs favorisering inom den sydsvenska dagligvarubranschen

Detta är en undersökning om EMVs hyllplatsandelar i förhållande till LMV. Finns det någon favorisering av EMV eller är det endast ett felaktigt antagande från många författare..

Don't mention the "L"-word. En analys av biblioteks- och informationsvetenskapsutbildades karriärmöjligheter på den alternativa arbetsmarknaden.

This master's thesis is about alternative career opportunities for library and information science graduates. Ever since the beginning of our education we have been interested in working outside of the traditional libraries. Now that we are about to receive our degrees in library and information science we are doubtful if the competence we have obtained is enough to meet the demands of the labour market. The employment field we have been studying in this master's thesis is information management, since this is a field that we find comparable to library and information science. Our study involves a qualitative survey amongst recruiting companies to investigate how the recruiters value different educations, competences and personal skills when they employ staff within the field of information management.

Effekter av ett informationsintensivt material- och produktionsstyrningssystem

We were assigned to do this master thesis by Husqvarna AB who at the time for this thesis just had implemented a new material and production planning system called Replenishment system. Husqvarna AB wanted us to examine the effects of their new planning system to see if it was profitable or not. Husqvarna AB had for a time considered their delivery and supplier service to bee their biggest problem and they wanted to solve this problem by improving the communication with all involved actors in the logistic chain, which they hoped would result in a better mix of products in their warehouses. The aim of this report was therefor to analyze eventual effects for Husqvarna AB when changing from a traditional material- and production planing system to a more information intensive one. The result of this report showed effects on decreasing administrational routines and improved flexibility and lead-times.

<- Föregående sida 41 Nästa sida ->