Sök:

Sökresultat:

317 Uppsatser om Klient - Sida 6 av 22

En tillgänglig myndighet... - En kvalitativ undersökning av arbetsförmedlarens arbete i mötet med klienten.

Det övergripande syftet med denna studien har varit att utifrån ett organisationsteoretiskt- och sociokulturellt perspektiv bidra med kunskap om arbetsförmedlarens arbetssätt gent mot sina Klienter. Det är framför allt mötet mellan handläggaren och Klienten som legat i undersökningens fokus. I min undersökning försöker jag svar på fyra frågeställningar dessa är ; Hur ser Klientrelationen ut? Hur ser handlingsutrymmet ut för arbetsförmedlaren, finns det några hinder och /eller begränsningar? Vilka förväntningar finns det på arbetsförmedlingen? Hur sker hanteringen av dom arbetslösa på arbetsförmedlingen?För att söka svar på mina frågeställningar använde jag mig av två metoder. Dels har jag intervjuat arbetsförmedlare, dels genomförde jag en skuggning av en arbetsförmedlare.

En analys av revisorns oberoende

Uppsatsen har till syfte att bidra med en förbättrad analys och beskrivning av revisorns oberoende, samt att ge en förbättrad beskrivning av revisorns oberoende i förhållande till sin Klient.Metoden är kvalitativt, induktiv och källorna är både tidkskrifter och intervjuer av aktiva revisorer.Efter en teoretisk genomgång av revisorn och begreppet oberoende, beskrivs olika principer för revisorn att säkerställa sitt oberoende.Slutligen kombineras empiri och teori i en modell, som ligger till grund för en analys..

Hur kan ett förväntningsgap minskas mellan revisor och klient med en förbättrad kommunikation?

Under de senaste decennierna har det vuxit fram en allmän förväntan om att företag ska betjäna både aktieägare och allmänheten. Det ställer i sin tur krav på revisorerna som måste vara medvetna om vilka förväntningar de olika intressenterna har. Olika intressenter har dessutom olika förväntningar på revisionen vilket inte förenklar situationen för revisorerna. Ett av kommunikationsmedlen som ett företag har idag med sina intressenter är den externredovisning som upprättas av revisorerna. Den allmänna opinionen har under den senaste tiden dock fört allvarlig kritik mot revisorer och hela revisionssystemet.

Kriminalvårdens klientutbildning

Utbildning på anstalt har de senaste åren fått ett rejält uppsving i och med kriminalvårdens nyetablerade Klientutbildning i form av lärcentrum på anstalterna. Denna studie kartlägger hur dessa studier organiseras, och har utförts med hjälp av intervjuer med både lärare och studerande. Studien har utförts ur ett relationellt perspektiv och verksamheten synas via individ- grupp- och organisationsnivå. Det beskrivs hur tiden på anstalt upplevs för Klient och hur motivation styr deltagandet i utbildningen, samt hur undervisningsformen ställer krav på lärarrollens olika egenskaper. Avslutningsvis redovisas utvecklingsförslag avseende verksamheten och vägar att nå de intagna som för närvarande inte deltar i studier..

Psykodynamiskt förhållningssätt i musikterapi : en intervjustudie med tre musikterapeuter utbildade på psykodynamisk teorigrund

Denna C-uppsats a?r en kvalitativ studie da?r tre verksamma musikterapeuter, med olika utbildningsa?r, ko?n och Klient/patientgrupper, intervjuats i form av semistrukturerad djupintervjuer. Syftet med uppsatsen a?r att studera hur tre verksamma musikterapeuter, utbildade pa? KMH:s musikterapiutbildning, beskriver psykodynamiskt fo?rha?llningssa?tt. Analyserna av intervjuerna presenteras som narrativ centrerade kring tre olika tyngdpunkter; o?ppet, flexibelt och personligt vilka ga?r att ha?rleda till det som bena?mns som intoningsprocesser inom den psykodynamiska teoribildningen.

Hur hanterar revisorer på små byråer anmälningsplikt vid misstanke om brott?: en liten survey-undersökning med sex revisorer

En revisors arbete regleras av en mängd olika lagar, regler och rekommendationer. År 1999 lagstiftades anmälningsplikten vilket innebar att en revisor som misstänker ett ekonomiskt brott ska anmäla detta. Tidigare har en revisor som misstänkt att det pågått ekonomiska oegentligheter i ett företag inte självmant fått anmäla detta till polis eller åklagare. Anmälningsplikten innebär dock ett avsteg från tystnadsplikten som av många anses vara en av revisorns viktigaste regler. En revisor innehar en unik ställning i företaget som granskas och har därmed rätt att kräva upplysningar samt få tillgång till alla handlingar.

Tunna eller tjocka klienter: för- och nackdelar med de olika klienterna i lärande organisationer

I en arkitektur med tunna Klienter körs all programvara centralt från servern, medan med tjocka Klienter körs programvaran lokalt på varje enskild Klient. I denna uppsats har vi tagit fram teorier om för- och nackdelar med tunna och tjocka Klienter och gjort en fallstudie vid Luleå tekniska universitet på en avdelning som nyligen bytt från tjocka till tunna Klienter. Utifrån de teorier vi läst och den empiri vi utfört drog vi slutsatsen att tunna Klienter oftast passar bättre i arkitekturen än tjocka Klienter..

Utredning samt förslag på utveckling av IT-infrastruktur

Rapporten för examensarbetet beskriver olika områden inom en IT-infrastruktur.Rapporten presenterar ett antal förslag på lösningar för varje område som är inriktade mot att fungera för företaget Lundqvist Trävaru AB.Faktadelen i rapporten innehåller arbetsmetod samt introduktion till författaren.Rapporten innehåller förslag på lösningar i följande ämnen: inventering, datakap, IT-system, server, Klient, backup, nätverksstruktur och VPN. Utöver förslagen tillkommer även kortare diskussioner kring varje ämnes för- och nackdelar..

Produktplacering - ett nytt begrepp i svensk lagstiftning

På senare tid har det framkommit flera företagsskandaler på grund av brister i revisorers granskning. Skandalerna har resulterat i högre krav på revisorers oberoende och självständighet. Det är vikigt att en revisors inblandning i företags verksamheter inte påverkar dennes omdöme, för att upprätthålla ett förtroende till olika intressenter. Vidare kan en revisors arbetsuppgifter förutom att granska företags räkenskaper även innefatta rådgivning. Det innebär att det kan uppkomma svåra gränsdragningar mellan vad som är tillåtet och vad som bör undvikas i revisorns yrkesutövning.

SAMARBETE MELLAN REVISOR & REDOVISNINGSKONSULT : En jävsituation?

På senare tid har det framkommit flera företagsskandaler på grund av brister i revisorers granskning. Skandalerna har resulterat i högre krav på revisorers oberoende och självständighet. Det är vikigt att en revisors inblandning i företags verksamheter inte påverkar dennes omdöme, för att upprätthålla ett förtroende till olika intressenter. Vidare kan en revisors arbetsuppgifter förutom att granska företags räkenskaper även innefatta rådgivning. Det innebär att det kan uppkomma svåra gränsdragningar mellan vad som är tillåtet och vad som bör undvikas i revisorns yrkesutövning.

Analys av CORBA som gränssnitt mellan Java-klient och Ada95-server i en distribuerad miljö

Today, Ericsson Microwave Systems (EMW) uses non-graphical user interfaces in some of their Ada95 applications. EMW wishes to develope a more easy-to-use and platform independent graphical user interface (GUI) for their applications. To meet these requirements EMW has chosen to evaluate Java in GUI development with Ada95. To make it possible for the Java GUI to communicate with the Ada95 application, some kind of standardized interface is required. CORBA is a specification of such an interface.

Klienten ä(ge)r problemet. En diskursanalys om socionomstudenters beskrivningar av klienter

Syftet med uppsatsen var att undersöka och belysa socionomstudenters beskrivande av Klienter. Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt och syftar till att genom diskursanalys studera om och hur de benämningar av Klienter, som vi kunde identifiera i valda c-uppsatser producerade på Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs Universitet kan ses som en del av objektifierande diskurser. Genom att dekonstruera användandet av benämningen Klienter ville vi se ifall alternativa framställningar av Klienter är möjliga i det empiriska material som vår studie grundade sig på. Studien har en kvalitativ ansats. Studiens empiriska material består av fem c-uppsatser som är producerade av socionomstudenter på Institutionen för socialt arbete i Göteborg.

Hembesök inom ekonomiskt bistånd - ett klientperspektiv  : En kvalitativ studie om klienters upplevelse av hembesök

Syftet med denna studie är att undersöka upplevelser och erfarenheter av hembesök hos Klienter som är aktuella vid enheten för ekonomiskt bistånd i Uppsala kommun, samt att studera huruvida dessa erfarenheter påverkat studiens deltagares inställning till socialtjänsten som helhet. Undersökningsurvalet bestod av intervjuer med åtta Klienter vid ekonomiskt bistånd i Uppsala kommun som alla varit föremål för utredning med ett eller flera hembesök. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer. Det finns tidigare forskning inom områdena bidragsfusk och felaktiga utbetalningar samt Klienters upplevelse av och position i förhållande till socialtjänsten. Det framstod ändå relevant att specifikt studera hur de hembesök som genomförs vid utredning av rätten till ekonomiskt bistånd upplevts av Klienterna. Den här studien intar ett brukarfokuserat förhållningssätt till hembesök och ekonomiskt bistånd och har sin teoretiska och begreppsliga grund i Greta - Marie Skaus resonemang om makt och hjälp samt Tapio Salonens definition av olika medborgarroller. Studiens resultat visar att Klienternas upplevelser av hembesök varierar kraftigt.

Automatiska epostutskick vid postförsändelser till medlemmar hos Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek

Detta är ett examensarbete på högskoleingenjörsnivå på KTH med inriktning datateknik. Arbetet innehåller beskrivning av hur man ska kunna lösa automatiserade e-postutskick vid händelser på ett ordersystem hos Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek. Arbetet beskriver ordersystemets databasstruktur samt övrig befintlig IT-infrastruktur. Resultatet av examensarbetet som presenteras i rapporten är två prototyper som ger två exempel lösningar på problemet med att skapa automatiserade e-postutskick.Första prototypen är tänkt att läggas i användargränsnittet för ordersystemet och skapa direkta e-postutskick från detta användargränssnitt. Andra prototypen är en Klient och serverlösning som ska kunna göra e-postutskick från en annan dator än den som användargränsnittet finns på..

Utsatthet på jobbet : En kvalitativ studie om att arbeta i en utsatt miljö

Hot och våld på arbetsplatsen är ett fenomen som under de senaste årtiondena lyfts fram av forskning som ett återkommande och påtagligt problem inom den sociala sektorn. Denna studie syftar till att undersöka i vilka situationer anställda inom tvångsvården upplever sig utsatta av sina Klienter. Vidare undersöks även vilka konsekvenser denna utsatthet kan medföra för den anställde. För att finna svar på syftet valdes en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. Det är den mest passande metoden för att söka svar på syftet utifrån respondenternas perspektiv.

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->